Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

3 Pagina's V  < 1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
Hoe start/land ik een 4 lijns vlieger?
kitekeeter
plaatsen 19-05-2007, 19:09
Bericht #21

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 15-04-'05
Uit: wijk aan zee, castricum
Lid Nr.: 3.972
Online: 25-08-2009, 14:20
Buggy Flyboard Powerkite Zelfbouw Eenlijns

hey

je kan hem uit het windrooster laten vliegen toch dat lukt altijd alnders heb je echt een !$!#$#4 vlieger

laters Jerome

laters kitekeeter
Go to the top of the page

+Quote Post
hapkars
plaatsen 01-06-2007, 14:13
Bericht #22

Sinds: 11-02-'07
Uit: Niebert
Lid Nr.: 6.280
Online: 25-05-2010, 12:56
Powerkite        

(killer @ 06-10-2003, 08:42) *
hybriden:
- gewoon rechtop zetten, en rustig naar je lijnen wandelen,
dan een rukje geven en hij vlieger de lucht in smile.gif
-of je legt hem op zen kop,
trekt je remlijnen aan,
mss nog een klein rukje en hij vliegt achteruit omhoog
-landen, remlijnen aantrekken en zachtjes achteruit naar de grond
of helemaal links of rechts uit de wind vliegen en op zijn kop zetten.

hier wordt gezegd dat je een 4 lijns die op de kop ligt omhoog kunt krijgen door aan de remlijnen te trekken? ik heb dit laatst geprobeerd met m'n buster 4.0 maar ik kreeg het niet voor elkaar. Komt dit omdat er te weinig wind stond (max 2 bft)?

+Quote Post
siemme
plaatsen 01-06-2007, 14:29
Bericht #23

Sinds: 01-01-'07
Lid Nr.: 6.175
Online: 21-09-2008, 15:42
Kitesurf Buggy      

(hapkars @ 01-06-2007, 15:13) *
hier wordt gezegd dat je een 4 lijns die op de kop ligt omhoog kunt krijgen door aan de remlijnen te trekken? ik heb dit laatst geprobeerd met m'n buster 4.0 maar ik kreeg het niet voor elkaar. Komt dit omdat er te weinig wind stond (max 2 bft)?

zou kunnen dat je te weinig wind heb maar als dat zo is effe harder aan je onderlijnen trekken en dan wat naar achter lopen maar je kan m makkelijk achteruit starten.

+Quote Post
hapkars
plaatsen 01-06-2007, 18:36
Bericht #24

Sinds: 11-02-'07
Uit: Niebert
Lid Nr.: 6.280
Online: 25-05-2010, 12:56
Powerkite        

(siemme @ 01-06-2007, 15:29) *
zou kunnen dat je te weinig wind heb maar als dat zo is effe harder aan je onderlijnen trekken en dan wat naar achter lopen maar je kan m makkelijk achteruit starten.

oke bedankt, dan ga ik het binnenkort gewoon weer proberen biggrin.gif

+Quote Post
flyer_91
plaatsen 17-07-2007, 00:03
Bericht #25

Sinds: 25-06-'06
Uit: Nijmegen
Lid Nr.: 5.396
Online: 02-02-2010, 21:30
Tricken Buggy Kitesurf Zelfbouw Powerkite

onderlijnen aantrekken en dan 1 onderlijn loslaten dat hij draait en weer recht omhoog gaat

TOP Materiaal: || nasawing 3 || || PL Spark 2.5m2 || 3 Revolutions klaar!! ||
Board: || tijdelijk geen ||
Harnass: || Neilpryde || Gaastra || Libre ||

+Quote Post
Jeroensky
plaatsen 21-07-2007, 19:54
Bericht #26

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 21-07-'07
Lid Nr.: 6.773
Online: 03-07-2009, 09:28
Powerkite Flyboard      

(Tutorial_Beheer @ 05-10-2003, 09:58) *
Deze tutorial is geschreven door JT van Dorp

De start:

Het starten op zich is met 2 mensen heel simpel. De een aan de handvatten en de ander houdt de vlieger vast. Als je in je eentje bent moet de grond de vlieger voor je vasthouden. Op het strand is dit natuurlijk geen probleem. Op gras en dergelijke geeft dit wat problemen.

Op strand:

Dit is niet al te moeilijk: Je zet de vlieger rechtop zoals ie op zou moeten stijgen. Nu leg je hem achterover en leg je wat zand op de vlieger. Leg er precies voldoende op zodat je niet naar je lijnen hoeft te rennen maar ook weer niet teveel zodat de hele vlieger onder het zand ligt. Dus gewoon een klein beetje, gelijkmatig verdeelt over de hele achterkant. Loop naar je lijnen en trek aan de bovenlijnen. Hou de onderlijnen behoorlijk strak zodat je niet met een grote ruk naar voren wordt getrokken maar zodat de kracht beheersbaar blijft.

Op gras:

Dit werkt niet veel anders dan het starten op zand, maar: je kunt geen grasplaggen op je vlieger leggen. Dus kan je vlieger alle kanten opwaaien. Gebruik hiervoor een plastic limonadefles die je vult met water/zand. Nu kun je toch nog makkelijk in je eentje de vlieger omhoog krijgen.

Het landen:

Erg makkelijk in vergelijking met een 2 lijns vlieger. Vooral als je de beschikking hebt over een grondpen of iets dergelijks. Je trekt gewoon de onderlijnen aan en de vlieger zakt rustig achteruit naar de grond. Nu haak je je onderlijnen achter de grondpen zodat de vlieger rechtop staat maar door de grondpen aan de grond wordt gehouden. Nu kun je naar je vlieger lopen en hem plat op de grond leggen.

Tips:

Een grondpen is handig. Daar kun je namelijk je onderlijnen aanhaken zodat de vlieger aan de grond blijft. Dit kan alles zijn, van een staafje ijzer tot een fiberglas vliegerstok.

Staat hierboven allemaal wel simpel beschreven, maar ik ben van mening dat de werkelijkheid wel anders is. Vooral als je in je eentje bent. Ik loop zelf vaak te stuntelen met in- en uitpakken, omdat het simpelweg te hard waait en de vlieger niet in bedwang kan houden, wat als gevolg heeft gehad één van de buitenste toomlijnen het heeft moeten begeven. Weet niet zeker of dat de oorzaak is geweest, maar het zal me niks verbazen.

De spullen die ik gebruik:

Buster II 4.0
Twister Bar
HQ Trapeze

Heb hier en daar wat gelezen over flessen met water. Heeft iemand nog meer tips voor als iemand in z'n eentje gaat vliegeren? Of moet je inderdaad gaan improviseren met de middelen die voor de hand liggen?

Hoop op spoedig reactie.

Alvast bedankt!

+Quote Post
BuggyJunk
plaatsen 21-07-2007, 20:00
Bericht #27

Sinds: 28-11-'06
Uit: Wijk aan zee
Lid Nr.: 6.102
Online: 01-09-2013, 12:14
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

ik gooi als ik op gras ga vliegeren altijd me tas er midden op....

dan verwaait je vlieger mischien een beetje maar als je op gaat stijgen dan trek je vanzelf alles recht..

flessen water is ook ERG handig
maarja.... die zijn weer zo zwaar doh.gif

en met neerlaten....
gewoon HARD rennen smile.gif

(let wel op dat je tas ook een paar meter mee de lucht in KAN gaan... en vervolgens in het water belanden blink.gif )

kite's: Reactor 2.2
Reactor 4.9 Reactor 8.3
Ride : Libre Dragster XL
TOPSPEED: 76Km/u (ongeveer)

+Quote Post
Billy
plaatsen 26-07-2007, 14:30
Bericht #28

Sinds: 20-09-'06
Uit: Amsterdam
Lid Nr.: 5.821
Online: 23-08-2007, 14:53
Powerkite Buggy Tricken Zelfbouw  

gewoon grondpen gebruiken , hoef je er ook geen zand op te gooien .
enne het landen van een tweelijner is wel degelijk heel erg simpel (topic starter zei dat het moeilijk was)
vlieg naar buitenkant windventer, zet je vlieger aan het buitenkant van het venster op een tip, hou je handen boven elkaar , trek je je bovenste hand naar je toe en geef meteen met je onderste hand lijn , vlieger valt nu met zijn neus precies in de wind op zijn buik(haal wel je standoffs even los om je doek te ontzien ) ,.........koffietijd.
Is gewoon een techniek die je je even eigen moet maken.

tweede techniek is :vlieg buitenkant windvenster, maak een wingtiplanding, men je lijnen zodat de bovenstaande tip naar de grond komt(dit doe je door 2 a 3 passen naar voren te zetten ), vlieger landt nu ook de tweede tip en staat nu met beide tips op de grond.
laat m achteroverzakken tot de neus zo,n 80 cm boven de grond hangt , en zet m dan op je grondpen door die te steken door de openingen van je handvatten.(dit doe je bij veel wind, door de vlieger verder achterover te zetten laat je de wind eroverheen blazen , en ontzie je hem )
bij minder wind kan ej m gewoon opgericht laten staan met de grondpen
zo nu hebben we dan het landen ook besproken van een tweelijner .
smile.gif

Dit bericht is bewerkt door Billy: 26-07-2007, 14:31

Vliegt:Speed&Powerdeltas&Trickers, diverse matrasvliegers
Karretje:Libre Hardcore

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 26-07-2007, 21:01
Bericht #29

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H003

Hey Billy, tweede techniek werkt alleen met minder wind (met de 2 a 3 passen). Anders gaat alles in de war.

En ik heb van wat restmateriaal wat zandzakkies gemaakt. Altijd handig. Bij oplaten en uitvouwen. Bij neerlaten gewoon de grondpen pakken.

+Quote Post
Marieke en Marij...
plaatsen 26-07-2007, 21:28
Bericht #30

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 09-05-'07
Uit: Huizen
Lid Nr.: 6.562
Online: 13-10-2016, 22:27
Buggy        

BCH-nummer: H122 & H123

he speedy wink.gif
lukt me altijd wel , maar moet toegeven dat als de vliegers minder zwaar worden dat het in harden wind moeilijker gaat .
hangt ook een beetje van de vlieger af
met een tricker in 4,5 is het absoluut moeilijker dan met een zware graviton of groter in diezelde wind.
een lichte vlieger wordt op een hardstrand na de landing ook wel eens teruggeblazen op beide tips naar onderin midden windvenster en blijft dan staan .
see you sunday
smile.gif

OKKIBOKKI

+Quote Post
peter_a_t
plaatsen 14-08-2007, 16:40
Bericht #31

Sinds: 27-07-'07
Lid Nr.: 6.801
Online: 27-08-2007, 10:17

hoi allemaal,

ik ben helemaal nieuw en heb een Peter lynn twister 4.1 gekocht.
een machtige vlieger waarmee ik vast veel lol ga beleven.
nu heb ik op het strand bij ijmuiden geoefend en het opstijgen ging perfect, ik had echter het probleem dat , wanneer ik iets teveel uit de wind ging en/of wanneer ik wilde landen dat mijn vlieger gingen rondtollen als een propellor. alles in de war en iedereen op het strand in doodsangst omdat ze bang waren geraakt te worden.
wat gaat er verkeerd en hoe voorkom ik het?

ik heb ervaring met 2 lijns vliegers met een bar en heb daarmee nog nooit problemen gehad, ik gebruik nu handles, dus wat doe ik verkeerd?

+Quote Post
Al3x
plaatsen 15-08-2007, 11:06
Bericht #32

Sinds: 11-08-'05
Uit: veenendaal
Lid Nr.: 4.468
Online: 22-08-2011, 19:55
Powerkite Flyboard Tricken    

Nog wat tips voor het landen: (mede voor de post hierboven)
Vlieg je vlieger helemaal naar de hoek van de wind zodat die daar lekker stil blijft staan.
En dan langzaam maar zeker steeds meer kracht opbouwen (gewoon vol poweren) zodat de kite langzaam uit de wind vliegt en schuin naar beneden komt Dan een beetje goochelen met de remlijn. (als je hem rechts uit de wind vliegt aan de linker remlijn trekken en andersom).

Als die zo gaat tollen. dat gebeurd dus als je midden in het windvenster vol aan de rem gaat hangen.
Om te voorkomen kun je proberen gedoseert te remmen zodat de kite wel strak in de lucht blijft.
Maar als het echt hard waait is dit erg moeilijk omdat er zo veel kracht op staat.

Als je het tollen enzo niet heb kunnen voorkomen. Ga dan volledig aan je remmen hangen, pak je handvatten onderaan beet en klem de hendels dussen je knieen. Zo kun je alle tolschokken enzo opvangen en komt die vanzelf naar beneden.... ooit tongue.gif

Gr
Alex.

Dit bericht is bewerkt door Al3x: 15-08-2007, 11:08

Venom 13 - 16 Blade 6.6
flyboard: scrub Ejector
Check ook: http://two.xthost.info/lexkiten

+Quote Post
mottigenhond
plaatsen 26-08-2007, 20:22
Bericht #33

Sinds: 24-08-'07
Lid Nr.: 6.939
Online: 25-09-2007, 17:30
Powerkite        

ik heb tot nu toe enkel met 2 lijn vliegers gevlogen, en idd, uit het windvenster vliegen, lichtjes achteruit lopen om hem nog verder er uit te sturen en dan recht zien te krijgen is de beste manier. Om op te stijgen gebruik ik altijd zand (al altijd aan de kust gevlogen, of in zachte wind op gras), maar anders lijkt mijn zak genoeg. Wat ik ook soms doe bij sterke wind is op mijn lijnen naar de vlieger lopen, zodat hij niet verder verschuift, maar of dit gezond is is wat anders (en het is ook geen zicht smile.gif)

Xtrac 2.5

+Quote Post
123456
plaatsen 14-10-2007, 19:46
Bericht #34

Sinds: 08-10-'06
Uit: Rotterdam
Lid Nr.: 5.890
Online: 02-05-2008, 06:16
Powerkite        

Als het hard waait kun je je vlieger het beste tegen de rand van het windraam oplaten. Dus dwars op de wind. Loop je je lijnen in de windrichting uit en stijgt je vlieger op dan zit je meteen in de powerzone en lig je zelf een eind verderop als je niet uitlijkt.

+Quote Post
Roroo
plaatsen 15-10-2007, 13:55
Bericht #35

Sinds: 02-05-'07
Uit: Almere
Lid Nr.: 6.520
Online: 03-02-2017, 10:26
Powerkite Tricken Powerkite Powerkite Powerkite

Bij mijn Buster II 4.0 kreeg ik 2 feloranje zakjes meegeleverd.. die vul ik met zand en leg die erop als ik niet op het strand vlieger..
oppassen dat die zakkies niet achter je lijntjes blijven hangen als je vlieger omhoog gaat (ervaring mee tongue.gif )

Land [ Peter Lynn Venom 13 & 19 || Trampa 35° short ]
Water [ Slingshot Rev II 9 & 13 || Fanatic Eastwood 145x40 ]
-= Het Powerkiters.nl Forum =-

+Quote Post
sgaapj
plaatsen 18-10-2007, 13:45
Bericht #36

Sinds: 20-09-'07
Uit: Schinnen
Lid Nr.: 7.057
Online: 29-10-2015, 21:13

haha,,,

ja heb ook bij die buster 2 zakjes gekregen..

ook zaten de kitekillers erbij...

erg handig allemaal...!

zo'n zakjes kan je ook gemakkelijk zelf maken,,,

Gr ChrisJ

kiek 'm goan!!
Driving: zelfbouw bug
flying: Cooper 4.4, pansh ace 2.0,5.0, buster2 4.0, revolution, obsession2, mini master,
looking for: pansh sprint 5.0, coopers.....

+Quote Post
Bullitje
plaatsen 10-05-2008, 10:33
Bericht #37

Sinds: 11-04-'08
Lid Nr.: 7.448
Online: 02-06-2009, 21:48
Powerkite        

@alex ,

ik vermoed dat het komt omdat als je achteruit vliegt , je ook de andere kant op moet sturen net zoals met elk voertuig (maar ik vond het nogal onverwacht bij een vlieger ^^). en ik had dus ook dat ik wilde compenseren , verkeerde lijn trok (omdat ik achteruit ging) en ik dus nog harder ging spinnen tongue.gif. ik heb gewoon een dagje met zwakke wind geoefend in achteruitvliegen, en met pepper II lukt het me nu om vanuit midden in het windvenster nog achteruit gecontroleerd te landen.

+Quote Post
ziekeniek
plaatsen 15-05-2008, 13:06
Bericht #38

Sinds: 15-05-'08
Uit: Breskens
Lid Nr.: 7.520
Online: 04-06-2008, 11:43

het is toch wel moeilijker dan het lijkt doh.gif

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 15-05-2008, 20:18
Bericht #39

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06
Flyboard Powerkite Kitesurf    

(ziekeniek @ 15-05-2008, 14:06) *
het is toch wel moeilijker dan het lijkt doh.gif

Valt wel mee...
Ff oefenen joh, komt helemaal goed smile.gif

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
vissie
plaatsen 15-05-2008, 21:04
Bericht #40

Sinds: 03-03-'08
Uit: Workum-mirns-Kijkduin
Lid Nr.: 7.385
Online: 14-01-2013, 12:30
Kitesurf Powerkite Flyboard    

oefenen oefenen blink.gif tongue.gif

Ozone..Spleene..

+Quote Post

3 Pagina's V  < 1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-10-2017, 12:10