Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Hoe Start/land Ik Een 2 Lijns Vlieger?
Tutorial_Beheer
plaatsen 05-10-2003, 09:54
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Deze tutorial is geschreven door JT van Dorp

De Start:

Het starten op zich is met 2 mensen heel simpel. De een aan de handvatten en de ander houdt de vlieger vast. Als je in je eentje bent moet de grond de vlieger voor je vasthouden. Op het strand is dit natuurlijk geen probleem. Op gras en dergelijke geeft dit wat problemen.

Op strand:

Dit is niet al te moeilijk: Je zet de vlieger rechtop zoals ie op zou moeten stijgen. Nu leg je hem achterover en leg je wat zand op de vlieger. Leg er precies voldoende op zodat je niet naar je lijnen hoeft te rennen maar ook weer niet teveel zodat de hele vlieger onder het zand ligt. Dus gewoon een klein beetje, gelijkmatig verdeelt over de hele achterkant. Loop nu naar je lijnen, trek er rustig aan zodat de vlieger zichzelf rechtop zet en geef dan een klein en fel rukje aan beide lijnen en de vlieger gaat omhoog. Valt hij voorover dan heb je te hard getrokken. Blijft de vlieger staan, dan is er waarschijnlijk te weinig wind.

Op gras:

Dit werkt niet veel anders dan het starten op zand, maar: je kunt geen grasplaggen op je vlieger leggen. Dus kan je vlieger alle kanten opwaaien. Gebruik hiervoor een plastic limonadefles die je vult met water/zand. Nu kun je toch nog makkelijk in je eentje de vlieger omhoog krijgen.

Het landen:

Stuur je vlieger helemaal naar links of rechts. En dan rustig naar de grond. Als je een vlieger met een frame erin hebt is het de kunst om hem op zijn buik op de grond te leggen. De vlieger doet dan niets meer. Heb je een matras dan zal het toch op een sprintje trekken aankomen??..

Tips:

Oefening baart kunst, vooral bij delta vliegers is het moeilijk om de vlieger de eerste keer alleen gelijk soepel omhoog te krijgen.

Ik ben niet gek, ik ben een windmolen.
Go to the top of the page

+Quote Post
CG
plaatsen 05-10-2003, 20:51
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 27-08-'03
Uit: Zuid Holland
Lid Nr.: 2.103
Online: 30-10-2005, 21:22

Oplaten 2-lijns stuntvlieger (delta)
Leg hem op zijn rug met de neus van je af. Koppel je lijnen aan de toompunten. Loop met de lijnen recht tegen de wind en wikkel tegelijkertijd de lijnen van je klos/haspel af. Aan het eind van de lijnen aangekomen steek je je vingers of handen in de lussen en trek je de vlieger overeind (verikaal) en houd je de lijnen strak. Als het goed is voel je nu de winddruk in het zeil van de vlieger via je lijnen. Geef een korte beheerste ruk aan de lijnen en doe een stap achteruit. Presto, de vlieger vliegt nu recht naar boven !

Wil je meer gevoel krijgen bij het oplaten, trek dan (zodra de vlieger vertikaal staat) iets met (bijv) je linkerlijn, je zal merken dat dan de vlieger op zijn linker wingtip wil gaan staan. Trek nu iets met rechts en je vlieger zal opstijgen of weer op beide tips gaan staan (hangt van de windsnelheid af). Doe dit ook eens andersom, je zal merken dat je na een paar keer goed gevoel krijgt wanneer je vlieger wegwil en hoe je kan balanceren op een wingtip. Het vervolg begint zodra je iemand een cointoss ziet doen ;-)

Good winds to all

+Quote Post
Sip303
plaatsen 08-10-2003, 12:05
Bericht #3

Sinds: 13-05-'03
Uit: Amsterdam
Lid Nr.: 1.620
Online: 15-10-2008, 13:31
Buggy Powerkite Eenlijns Tricken Eenlijns

Eventueel zou een delta nog tegen een heuveltje kunnen worden gelegd om het opstijgen te vergemakkelijken.

Qua landen, randje windvenster, armen naast het lichaam, richting grond sturen en op het laatst weer terug omhoog en dan tegelijkertijd een stap naar voren en je armen strekken. Als het goed gaat land je vlieger dan op de een van de vleugelzijden (LE) het is wel een kwestie van oefenen dus doe dat eerst eens met lichte wind! Als dit goed lukt kan je proberen de vlieger rechtop te laten landen op de wingtips aan de rand v/h windvenster.

[size=16][b]Supported by:

+Quote Post
Alexy
plaatsen 29-07-2006, 16:31
Bericht #4

Sinds: 27-07-'06
Uit: Hilversum
Lid Nr.: 5.527
Online: 15-10-2017, 17:33
Flyboard Powerkite      

Matras opsteigen:
Leg de vlieger plat op de grond, met de openingen naar de bovenkant van de vlieger. Op het strand is een hoopje zand erop geen overbodige luxe. Leg de lijnen uit, trek er voorzichtig aan, en voila, hij zit in de lucht smile.gif .

Matras landen:
Stuur de vlieger naar rechts uit de wind, en zorg dat de vlieger een kwart slag naar rechts gedraaid zit. De vlieger zal nu zonder kracht, langzaam omlaag gaan, de meeste para's zakken netjes in elkaar bij de landing. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan je er altijd nog naar toe rennen wink.gif . Dit kan ook naar links, dan veranderen alle 'rechtsen' in de tekst in 'linksen'.

Vlieger: PL Scorpion 13.0
Plank: Scrub Regolith
Harnas: Libre DeLuxe met spinning spreader

+Quote Post
slijk-dabber
plaatsen 04-08-2006, 10:06
Bericht #5

Sinds: 29-06-'06
Lid Nr.: 5.408
Online: 24-11-2006, 20:27
Powerkite Powerkite Powerkite Powerkite Powerkite

[quote name='Alexy' date='29-07-2006, 17:31' post='219974']
Matras opsteigen:
Leg de vlieger plat op de grond, met de openingen naar de bovenkant van de vlieger. Op het strand is een hoopje zand erop geen overbodige luxe. Leg de lijnen uit, trek er voorzichtig aan, en voila, hij zit in de lucht smile.gif .

ik maak mijn kite als volgende klaar,

- ik neem mijn lijne en rol ze af
- ik knoop de lijnen aan mijn stokken
- ik maak een diepe groef in het zand met mijn schoen
- dan onderzijde van de kite lig je in die grote groef (zodat de wind er niet onder kan komen)dan doe je de groef weer dicht smile.gif
- en dan leg je onderaanlinks en onderaanrechts nog wat zand zodat de kite bovenaan geen zand op ligt !!!
- en dan maak de de lijne vast aan de matras;)

als je de matras wil oplaten.

- je trekt aan beetje aan de lijnen zodat de bovezijde van de matras omhoog komt en dan trekt je zodanig het zand eraf gaat en dan gaat hij probleemloss de lucht en het duurt helemaal niet land smile.gif

het landen met een matras

ja laat hem naar de zijwind gaan tot hij stil staat in de lucht en dan trek je aan 1 lijn ( niet de lijn dat ie weer naar de wind gaat) en dan valt ieen ongeveer 1 meter boven de grond trek je de kite een beetje in de wind in de wind zodat ie RECHT land biggrin.gif

beetje moeilijk uit te leggen :s

greeettttzzzzz bart

Dit bericht is bewerkt door slijk-dabber: 04-08-2006, 10:20

+Quote Post
sunnie
plaatsen 12-10-2006, 16:09
Bericht #6

Sinds: 18-08-'06
Uit: Zegveld, gemeente Woerden, provincie Utrecht
Lid Nr.: 5.653
Online: 11-01-2012, 19:15
Powerkite Kitesurf      

nog een manier van een stok vlieger landen is
vlieger in Zenith en dan armen naar boven strekken keihard naar helemaal naar beneden met je armen en dan weer omhoog zodat de touwen slap hangen dan valt die recht voor je naar beneden
waarschuwing niet met harde wind doen dan vangt die net boven de grond vol wind en vliegt die weer keihard omhoog

nog weleens gedaan met me speedwing nooit iets kapot ofzo door deze manier

Slingshot Turbo Diesel II 9m + Nobile 555
Blade IV 6.5 en 4.9 / PL dr. Pepper 4.5 / dubbele speedwing super pro

+Quote Post
lucaso1993
plaatsen 21-08-2007, 00:22
Bericht #7

Sinds: 21-08-'07
Uit: Rotterdam
Lid Nr.: 6.925
Online: 28-08-2009, 16:35
Tricken Powerkite      

(Tutorial_Beheer @ 05-10-2003, 10:54) *
Deze tutorial is geschreven door JT van Dorp

De Start:

Het starten op zich is met 2 mensen heel simpel. De een aan de handvatten en de ander houdt de vlieger vast. Als je in je eentje bent moet de grond de vlieger voor je vasthouden. Op het strand is dit natuurlijk geen probleem. Op gras en dergelijke geeft dit wat problemen.

Op strand:

Dit is niet al te moeilijk: Je zet de vlieger rechtop zoals ie op zou moeten stijgen. Nu leg je hem achterover en leg je wat zand op de vlieger. Leg er precies voldoende op zodat je niet naar je lijnen hoeft te rennen maar ook weer niet teveel zodat de hele vlieger onder het zand ligt. Dus gewoon een klein beetje, gelijkmatig verdeelt over de hele achterkant. Loop nu naar je lijnen, trek er rustig aan zodat de vlieger zichzelf rechtop zet en geef dan een klein en fel rukje aan beide lijnen en de vlieger gaat omhoog. Valt hij voorover dan heb je te hard getrokken. Blijft de vlieger staan, dan is er waarschijnlijk te weinig wind.

Op gras:

Dit werkt niet veel anders dan het starten op zand, maar: je kunt geen grasplaggen op je vlieger leggen. Dus kan je vlieger alle kanten opwaaien. Gebruik hiervoor een plastic limonadefles die je vult met water/zand. Nu kun je toch nog makkelijk in je eentje de vlieger omhoog krijgen.

Het landen:

Stuur je vlieger helemaal naar links of rechts. En dan rustig naar de grond. Als je een vlieger met een frame erin hebt is het de kunst om hem op zijn buik op de grond te leggen. De vlieger doet dan niets meer. Heb je een matras dan zal het toch op een sprintje trekken aankomen??..

Tips:

Oefening baart kunst, vooral bij delta vliegers is het moeilijk om de vlieger de eerste keer alleen gelijk soepel omhoog te krijgen.

de eerste keer dat ik hem alleen wou laten opstijgen had ik dit nog niet gelezen maar raar genoeg deed ik precies wat hier staat en het lukte in een keer biggrin.gif

+Quote Post
Wiebe
plaatsen 07-09-2007, 21:47
Bericht #8

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 07-09-'07
Uit: Delft
Lid Nr.: 7.005
Online: 20-09-2007, 16:06
Powerkite Tricken Eenlijns Zelfbouw  

(lucaso1993 @ 21-08-2007, 01:22) *
de eerste keer dat ik hem alleen wou laten opstijgen had ik dit nog niet gelezen maar raar genoeg deed ik precies wat hier staat en het lukte in een keer biggrin.gif

Het kan ook heel handig zijn om een paal of een prullenbak op te zoeken. Je kan je stokvlieger daar dan tegenaan zetten, teruglopen naar je lijnen en vervolgens het voorzichtige rukje geven waardoor de vlieger opstijgt.

Laatst zag ik overigens her en der ook een soort flinke haring, waar je je lijnen tijdelijk aan vast kunt maken. Ik moet nog zoiets aanschaffen, maar het lijkt me heel handig. Dat voorkomt het paniekerige gevoel van "hij zal er toch niet zonder mij vandoor gaan..."

greetz Wiebe

greetz, Wiebe

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 14-12-2017, 20:06