Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Bean
Review_Beheer
plaatsen 11-09-2003, 18:03
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Auteur: Bart Bozon

Zelfbouw ontwerp van de heren Nop & Servaas. Word uitgebreid beschreven in "Het Handboek", link: www.stuntkites.nl.

Is in verschillende groten te maken (gesignaleerd van 0.3 m2 to 13m2) zonder zijn eigenschappen te verliezen.

Door middel van tuning van de toming is het karakter van de vlieger in te stellen. Dit kan varieren van gemoedelijk, tot een race vlieger die scherp aan de wind vaart.

De vlieger is te vergelijken met een C-quad, waarbij ik persoonlijk vind dat de grotere beans veel beter te besturen zijn dan de grote C-quads.

Omdat het een hybride is heeft de bean een aantal specifieke voor- en nadelen.
Een van de voordelen is dat hij relatief ongevoelig is voor regen. Zodra matten allang niet meer de lucht in te krijgen zijn, blijft de bean nog prima vliegen. Tevens doet hij qua prestaties niet onder voor de matten (terwijl hij veeeel goedkoper & simpeler te maken is).
Een van de grote nadelen is dat de stokken in de vlieger relatief kwetsbaar is. Hierbij is een tradeoff tussen gewicht van de stokken vs kwetsbaarheid (in toenemende robuustheid: skyshark-> carbon -> glasvezel). Tevens is het inklappen van de wingtips lastig bij de bean (C-quad zit wat dat betreft iets beter in elkaar).

De Bean is er ondertussen in vele varianten & smaken, bv de foldable Bean van Willem van der Pol. Tevens is hij een inspiratie bron geweest voor ander ontwerpen (bv de B4RT van Ivar & Willem).

Als je geinteresseerd bent in een vlieger met hoge prestaties& het leuk vind om een vlieger zelf te bouwen is een Bean echt wat voor jou

Wil jij je mening en of ervaring kwijt over deze vlieger?
Go to the top of the page

+Quote Post
Review_Beheer
plaatsen 11-09-2003, 18:05
Bericht #2

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

In dit topic kan je op- en aanmerkingen kwijt over de bijbehorende review(s).

+Quote Post
ivar
plaatsen 11-09-2003, 22:21
Bericht #3

Groep icoon

Groep: Moderator

Sinds: 28-02-'02
Uit: rheden
Lid Nr.: 21
Online:
Buggy Zelfbouw Buggy Buggy Zelfbouw

ben er inmiddels wel achter dat het frame van een hybride zoals bijv. de Bean niet persé kwetsbaar hoeft te zijn. Min of meer bij toeval (en geldgebrek wink.gif ) ben ik erachter gekomen dat volglas prima werkt in dit soort vliegers. Het iets hogere gewicht vind ik te verwaarlozen, nauwelijks merkbaar. Wel moet je opletten dat de breedte van het zeil niet TE wordt, volglas is immers niet zo stijf als koolstof.
Dus; wat als nadeel wordt genoemd ( het frame), daar ben ik het niet mee eens, maw. die vlieger gaat voor mij niet op.
Tips; vooral als je de tips wat zwaar toomd hebben ze wel 's de neiging in te klappen, hier heb ik al verschillende trucjes op gezien bijv. een dun fibertje in de hoek "staander en LE", dit werkt perfect. Andere optie bijv. de verbinding staander LE met gewapend slang maken. De Bean is een mooi ontwerp om eindeloos op verder te borduren.
groet ivar

moar ik zag niks, want ik mos pisse
dag al dat ik wat missen

+Quote Post
Bart Bozon
plaatsen 13-09-2003, 13:36
Bericht #4

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 01-03-'02
Uit: Somewhere around Utrecht
Lid Nr.: 81
Online: 01-04-2009, 12:52
Zelfbouw Buggy      

Waar kun je eigenlijk de reviews vinden?

B.

+Quote Post
Jordi
plaatsen 13-09-2003, 13:48
Bericht #5

Groep icoon

Groep: Allmost admin

Sinds: 14-01-'02
Uit: Bruinisse
Lid Nr.: 3
Online: 26-09-2017, 12:04
Buggy Kitesurf      

BCH-nummer: H46

Waar kun je eigenlijk de reviews vinden?

B.

in dit forum: http://www.vliegerforum.nl/viewforum.php?f=27

H46

Supporting MG Kites and Racenummers.nl

+Quote Post
Bart Bozon
plaatsen 13-09-2003, 13:50
Bericht #6

Sinds: 01-03-'02
Uit: Somewhere around Utrecht
Lid Nr.: 81
Online: 01-04-2009, 12:52
Zelfbouw Buggy      

oeps. Niet uit m'n doppen gekeken... oops.gif oops.gif

Goed tip Ivar, van die Fibers... Ga hem doorgeven aan Willem Swaninck... (die ergert er zich mateloos aan...)

Gr,
Bart

+Quote Post
dwarf
plaatsen 03-11-2003, 21:12
Bericht #7

Sinds: 14-10-'03
Uit: wijk bij duurstede
Lid Nr.: 2.311
Online: 06-01-2006, 18:22
Powerkite Eenlijns Zelfbouw    

ik ga denkelijk een bean bouwen met mijn moeder die hem inelkaar gaat naaien wink.gif
dan ga ik van haar de vlierger zelf in elkaar te naaien!
alleen ben ik dit al een tijdje van plan en heb ik het nog steeds niet gedaan!
maar toch ik ga het echt doen! ik vind het een helemooie vlieger en hij lijkt mij beter dan de kiwi die in het zelfde boek staat!
hebben jullie ook al geprobeert om de staanders hol te maken zodat je ze kan opblazen?

>>the alley rulezzz<<
www.the-alley.nl
SPEEDFOIL (200KM/H WAS HET TOCH)

+Quote Post
Paul de Vries
plaatsen 03-11-2003, 22:16
Bericht #8

Groep icoon

Sinds: 17-08-'03
Uit: Zuidhorn
Lid Nr.: 2.041
Online:
Buggy        

ik ga denkelijk een bean bouwen met mijn moeder die hem inelkaar gaat naaien wink.gif
dan ga ik van haar de vlierger zelf in elkaar te naaien!
alleen ben ik dit al een tijdje van plan en heb ik het nog steeds niet gedaan!
maar toch ik ga het echt doen! ik vind het een helemooie vlieger en hij lijkt mij beter dan de kiwi die in het zelfde boek staat!
hebben jullie ook al geprobeert om de staanders hol te maken zodat je ze kan opblazen?

k ben bang als je ze hol maakt, dat je heeel lang kan blazen, maar dat ze niet vol worden, cq der moet een ventiel ofzow op dan., je moet dan een drijvers kopen, die in hoezen op je staanders gaan, dat wil wel. Maar niet je spanakker opblazen, gaa je nie redden biggrin.gif

Paul | - DigiPaul.nl
Design is not just what is looks like. Design is how it works...

+Quote Post
RedFreez
plaatsen 03-11-2003, 22:22
Bericht #9

Sinds: 02-03-'03
Uit: Oosterhout (nb)
Lid Nr.: 1.412
Online: 06-02-2010, 18:36

Ben met de laatste stappen van een 4.3 bezig - en het valt allerzins mee om te maken. Wat me echter opvalt is dat er een spanwijdte wordt gegeveven van 3.90 (via de bean calculator). Dat betekent wel dat is aan beide einden van de LE een behoorlijk stuk tunnel overhoud, zo 15 cm. Is dat het stuk wat je dan overbrugt met de fibers naar de tipstaanders? De kevlar zit nog niet dicht, de buizen nog niet gezaagd - dus opmerkingen zijn welkom! smile.gif

Dwarf - ik heb eerst een Kiwi gemaakt, als vingeroefening. En met windkracht 4-5 kun je met een kiwi 1. buggy-en.
Ik vind de Bean eigenlijk ook redelijk makkelijk - als je kunt naaien De site van Bart B. is een geweldige hulp geweest voor wat constructiedetails, met name voor de staanders. Overigens is mijn zoon van 14 bezig met een patchwork Bean 1.0 - van de restjes....

Powered by Nasa, Revolution, Speedwing, Kiwi ,Quadfuns, Bean 4.3 en JoJo ET 4

+Quote Post
Guest_Squirrel_*
plaatsen 04-11-2003, 01:00
Bericht #10

Gast

Online:

Jongens, dit topic gaat over de review, niet over het zelfbouwen. Kan deze discussie niet voortgezet worden in het zelfbouw subforum, dan is het later voor een ander ook nog eens terug te vinden.

+Quote Post
ivar
plaatsen 04-11-2003, 07:22
Bericht #11

Groep icoon

Online:

Jongens, dit topic gaat over de review, niet over het zelfbouwen. Kan deze discussie niet voortgezet worden in het zelfbouw subforum, dan is het later voor een ander ook nog eens terug te vinden.

voorlopig ben jij de eerste die niet inhoudelijk op het onderwerp" De Bean" bent ingegaan, en geef je juist aanzet tot het vervagen van de discussie-topic...Omdat het een zelfbouw vlieger betreft vindt ik dat alles omtrend het vliegen maar ook het bouwen ervan hier thuis kan horen(tot op zekere hoogte natuurlijk). Dit alles draagt bij tot een compleet beeld van de vlieger en het makkelijk terugvinden van informatie m.b.t. de Bean. Dit terzijde, en nu weer terug :!:
groet ivar

dag al dat ik wat missen

+Quote Post
Stan Wetzels
plaatsen 11-01-2004, 15:11
Bericht #12

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 06-08-'02
Uit: Sittard
Lid Nr.: 850
Online: 30-03-2014, 18:33
Buggy Buggy Buggy    

we hebben zelf de 5 en de 8.3 gebouwd! Supervliegers......Alleen heb je al snel bij zelfbouw dat ze niet helemaal voldoen aan wat je zelf verwachtte........Dus hierbij heb je zelf de touwtjes in handen......

Wat ook fijn was aan de bean was dat hij relatief makkelijk te maken was......geen lastige kleine delen, alleen grote vlakken.....

Wat zeg je nu in je review? inspiratiebron geweest voor de b4rt? Ivar beweerde anders iets heel anders.....??
Dat de b4rt al lang op de ontwerptafel lag, nog voordat d ebean uberhaupt uitkwam?? lijkt me stug, maargoed.....

Ik ben tevreden over onze beans smile.gif mooie review!

!~ The only thing to fear, is running out of beer ~!

+Quote Post
ivar
plaatsen 12-01-2004, 10:59
Bericht #13

Groep icoon

Online:

Wat zeg je nu in je review? inspiratiebron geweest voor de b4rt? Ivar beweerde anders iets heel anders.....??
Dat de b4rt al lang op de ontwerptafel lag, nog voordat d ebean uberhaupt uitkwam?? lijkt me stug, maargoed.....

je lijkt je er nogal druk om te maken dus ik zal proberen je een beetje gerust te stellen wink.gif
Er was al een hybride die uiterlijk veel leek op de B4 voordat men kwam met de Bean. Dacht een jaar of 6 terug vloog ik er voor het eerst mee op het vliegerfeest op de Ginkelsche heide, wellicht dat er mensen zijn die zich dat herinneren.
De Bean was zeker een inspiratiebron, net als de c-quad destijds, maar dat maakt nog niet dat het dezelfde vliegers zijn of dat je ze kunt vergelijken. Het zijn hooguit dezelfde type vliegers, net als matrassen, da's ook niet één pot nat. Degene die beweert dat het wel dezelfde vliegers lijken weet niet echt veel van vliegers of kijkt niet goed. Zo zijn er wel meer hybride ontwerpen geweest die niks met de Bean te maken hebben gehad maar omdat er toevallig meer aandacht aan besteed is maakt dat de Bean wel bekend is bij de meesten. Uit diezelfde tijd stamt volgens mij oa. de Trident, ene heer Dekker is met zoiets bezig geweest, en ene fransman en misschien wel meerdere..
Één ding heb je iig wel gelijk in; supervliegers, simpel.
groet ivar

dag al dat ik wat missen

+Quote Post
erikmeer93
plaatsen 22-06-2008, 18:14
Bericht #14

Sinds: 17-05-'08
Uit: messchenveld Assen, De Haar Assen.
Lid Nr.: 7.526
Online: 10-05-2009, 09:11
Powerkite Eenlijns      

ik heb hem gezien in "de bijbel", gaat iemand nog een review-filmpje maken van een aantal beans? zou mooi zijn...

peter lynn HORNET[2.0]

+Quote Post
vliegerfreak
plaatsen 24-06-2008, 16:43
Bericht #15

Sinds: 23-09-'06
Lid Nr.: 5.834
Online: 16-10-2008, 17:19
Powerkite Buggy Zelfbouw    

ik heb zelf ook een bean 5 en daar heb ik wel een paar lastige probleempjes.

Het komt bij mij nog weleens voor dat de kite ineens voorover draait en oncontroleerbaar naar beneden stort, is dat iets met de toming of is dit een bekende kwaal van de bean??
het stokkenprobleem ken ik ook. Maar wat is volglas voor een materiaal, en waar kan ik dit krijgen??

waarom kan ik nu geen plaatje als handtekening neerzetten??

+Quote Post
Daniel H-105
plaatsen 04-01-2009, 18:43
Bericht #16

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 21-12-'08
Lid Nr.: 7.928
Online: 07-02-2011, 23:26
Zelfbouw Powerkite Zelfbouw Buggy  

Hallo.
Ik vind de bean ook veel beter vliegen dan de c-quads.
Ook het inpakken en vervoer gaat beter:
Je haalt de spanner eruit en dan kun je hem gewoon oprollen en als een deltavlieger inpakken in een langwerperige
tas waar je ook de delta,s mee vervoert.

Ik heb zelf een bean 5 gehad en ik ben van plan om eens de bean 8 te bouwen en weer de 5.

gr Daniel

+Quote Post
Andert
plaatsen 04-01-2009, 20:06
Bericht #17

Sinds: 07-03-'02
Uit: Zwolle
Lid Nr.: 192
Online: 24-10-2012, 12:02
Zelfbouw Buggy Kitesurf Eenlijns  

Hoi Daniel,

Welkom op het forum. Ik vind de Beans ook helemaal niet gek vliegen, ik heb inmiddels een setje van 1.7, 2.5, 3.6, 5.0 en 8 m2. Buggy ermee, gaat naar mijn idee ook veel fijner dan met c-quads. En dan zijn ze ook nog eens ontzettend makkelijk om te bouwen. Prima buggy motor voor de beginner en gevorderde buggier.

Andert

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken.

+Quote Post
johan sandduster
plaatsen 04-01-2009, 21:19
Bericht #18

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 06-11-'05
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 4.874
Online: 16-12-2017, 22:48
Buggy Powerkite Tricken Eenlijns Zelfbouw

BCH-nummer: H76

Ik heb ook nog 4 mooie bean's die ik ooit heb gemaakt .
De 1.8 , 2.1 . 2.5 en 4.3.
Ze vliegen zoals het hoort hoor,nooit een probleem mee gehad. smilie-sign028.gif
foto's

fly's with: Ozone R1 11m en 9m Ozone Yakuza 4m Tribal 3.3m Ozone Yakuza 2.7m ,Wingine 2.0m
Buggy : Xxtreme Apexx

+Quote Post
Andert
plaatsen 04-01-2009, 22:27
Bericht #19

Sinds: 07-03-'02
Uit: Zwolle
Lid Nr.: 192
Online: 24-10-2012, 12:02
Zelfbouw Buggy Kitesurf Eenlijns  

Johan,

Ik zie dat je ook vliegt met Wingines? Zou je iets kunnen vertellen over de verschillen / overeenkomsten tussen een wingine en een bean als buggymotor? Windbereik, driftgedrag van de buggy etc. Beetje raar vergelijk misschien.... Maar toch, ik ben wel benieuwd, ik heb zelf nl helemaal geen ervaring met 4lijns matrasvliegers voor in de Bug.

Andert

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-12-2017, 00:06