Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

3 Pagina's V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
Oprollen Van Lijnen
Tutorial_Beheer
plaatsen 10-09-2003, 16:59
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Waarom deze tutorial?

Ten eerste om dat er specifiek om gevraagd is, ten tweede omdat er nog altijd mensen zijn die niet weten hoe ze de lijnen moeten oprollen.

Disclaimer:
Er zijn vele manier van het oprollen van de lijnen, dit is slechts een manier.
In het discussietopic kunnen jullie aanvullingen en/of commentaar geven op deze tutorial.

Het oprollen van de lijnen

Hoe zorgvuldiger je omgaat met het oprollen van je lijnen, hoe langer je lijnen zullen meegaan!
Let dus goed tijdens het opwinden van je lijnen dat er geen ?kink? in de lijn komt, dit verzwakt nl. je lijn.

Er zijn vele haspels in omloop, maar ze zullen er grofweg als volgt uitzien:

Uitgaande van deze winder kan je je lijnen het beste als volgt oprollen:

[list]
[*]Haak de sleeves aan een van de uiteinden (links of rechts onder op het plaatje)
[*]Vervolgens rol je de lijn gelijkmatig op over de lengte van de spoel.
[*]Herhaal dit 10 keer
[*]Vervolgens ga je de lijn kruislings oprollen, vanuit rechtsonder over de onderkant naar linksonder
[*]Herhaal dit 10 keer
[*]Dan ga je wederom rollen over de lengte van de winder, echter nu in de tegenover gestelde richting als de 1e keer
[*]Herhaal dit 10 keer
[*]Nu ga je wederom kruislings oprollen, tegengesteld aan de 1e keer, vanuit linksonder over de onderkant naar rechtsonder
[*]Herhaal dit 10 keer
[*]Begin weer bij stap 1
[list]

Als je bijna klaar bent met het oprollen van de lijnen, en je kan geen winding meer maken, kan je de sleeves vastzetten op de daarvoor bestemd opening (linksboven op het plaatje)

Loop tijdens het rollen altijd naar je lijnen toe in plaats van de lijnen naar je toe te trekken

Dit bericht is bewerkt door Jordi: 10-12-2005, 16:35

Ik ben niet gek, ik ben een windmolen.
Go to the top of the page

+Quote Post
ftk
plaatsen 10-09-2003, 17:08
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 17-07-'03
Uit: A'doorn
Lid Nr.: 1.901
Online: 28-06-2005, 13:54

Ik gebruik op advies de beroemde crazy eight. Dus steeds kruislings de lijnen over de boven en onderkant van de winder

+Quote Post
Sip303
plaatsen 10-09-2003, 18:00
Bericht #3

Sinds: 13-05-'03
Uit: Amsterdam
Lid Nr.: 1.620
Online: 15-10-2008, 13:31
Buggy Powerkite Eenlijns Tricken Eenlijns

Ik gebruik enkel en alleen ronde haspels (ringen), dit omdat de lijnen dan geen enkele keer geknikt worden (ook al is het maar lichtelijk).

Vind het ook makkelijker op en afrollen, lijnen aan je vlieger en je neemt een sprint. Oprollen, wijsvingers tussen die rollen en draaien maar.

Moet zeggen dat het wel mooi compact is als de lijnen om de platte haspel zitten en die tussen je handvaten is geklemd.

Maar dit is erg onhandig als je meerdere vliegers hebt of je onderlijnen wel eens voor een speedwing gebruikt.

Ik heb dus meestal een zooi rollen bij me, alleen m'n buster is op de beschreven manier ingepakt omdat ik die lijnen nergens anders voor gebruik en ik 2 paar andere handvaten heb.

[size=16][b]Supported by:

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 10-09-2003, 18:20
Bericht #4

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

en voor een 4 lijns bar systeem?

voor lijnen die op mijn ARC zitten doe ik het volgende:

oprollen:

ik pak mijn linker leaderline en mijn depowerline, die rol ik om de rechter winder en pas als ik weer naar links ga neem ik de rechter leaderline ook mee. gewoon kruislings doorrollen (wel strak zodat je genoeg ruimte overhoud in je winders op de bar) op het eind gebruik ik de laatste meter om een kattenklauw over de bar heen te leggen (bij de winders) zodat er geen lussen af kunnen vallen. hierbij krijg ik er persoonlijk superweinig kinken in en je kan echt vlot doorrollen omdat je 4 lijnen tegelijk oprolt.

afrollen:

grondpen in de grond, door de lussen van de lijnen heen en dan met de HAND de lijn van de bar afwinden totdat ik alles af heb gerold. ik haal nu mijn grondpin op en die steek ik in mijn chickenloop. dan pak je je linker onderlijn tussen pink en ringvinger, links boven tussen ring en middelvinger, enz. nu heb je dus 1 hand vrij om je lijnen strak te houden. omdat je lijnen op spanning gehouden worden door je rechterhand en de lijnen door je linker in 1 keer lopen goed liggen is dit een snel systeem om je lijnen uit de draai te halen.

Tip:

driedubeelcheck altijd of je je lijnen goed hebt bevestigd. vooral bij vierlijns powervliegers is een onder/bovenlijn wissel niet erg fijn, je vlieger is dan nl oncontroleerbaar en dat is erg gevaarlijk!

+Quote Post
Bart Bozon
plaatsen 11-09-2003, 06:39
Bericht #5

Sinds: 01-03-'02
Uit: Somewhere around Utrecht
Lid Nr.: 81
Online: 01-04-2009, 12:52
Zelfbouw Buggy      

Wat de laatste tijd ook in opkomst is, is het oprollen van je lijnen op je grips (met achtjes).

Zie ondermeer de site van OZone.

Gr,
Bart

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 11-09-2003, 06:55
Bericht #6

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 03-02-'03
Uit: Tilburg
Lid Nr.: 1.334
Online: 22-10-2017, 11:27
Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator
BCH-nummer: H 106

Heej Sip, als je je lijnen op een ronde haspel oprold en vervelogens weer afwikkeld, zitten er wel draaiingen in je lijnen, met de C-linene van sk 65 kun je dit niet doen deze moeten in een achtje!!

+Quote Post
Gerrit
plaatsen 11-09-2003, 08:49
Bericht #7

Groep icoon

Sinds: 14-03-'02
Uit: Valkenswaard
Lid Nr.: 260
Online: 14-08-2017, 09:48
Buggy Eenlijns Tricken    

Heej Sip, als je je lijnen op een ronde haspel oprold en vervelogens weer afwikkeld, zitten er wel draaiingen in je lijnen, met de C-linene van sk 65 kun je dit niet doen deze moeten in een achtje!!

Zoals hij het uitlegd zitten er GEEN draaiingen (kinken) in de lijnen

Slawasserdeksel gebruiken, gaat snel, en kinkt niet.
Gerrit

E.M. in 48 hrs: "my dick is hard as the wind blows"

+Quote Post
Sip303
plaatsen 11-09-2003, 08:49
Bericht #8

Hmm..tot nu toe gaat het anders prima..zie ook vaak dat die lijnen 'op de rol' verkocht worden ipv op een haspel. Maar ben het eens dat het met een achtje al beter is dan ze simpelweg eromheen draaien want dan krijg je er toch echt een hoek in.

Wat je met een haspel wel weer kan en een rol niet is deze tussen je handles klemmen en dan je lijn eromheen draaien (buster) zodat je alles bij elkaar hebt.

+Quote Post
Luc van Osta
plaatsen 11-09-2003, 21:14
Bericht #9

Sinds: 03-03-'02
Uit: Etten-leur
Lid Nr.: 140
Online: 01-05-2014, 18:58

Gerespecteerd lid

ik doe dit met een accuboormachine omdat je zo de lijnen naar je toe trekt en eventuele slagen er mee uit draaien

tribal 3 the winner takes it all

+Quote Post
dreke
plaatsen 14-09-2003, 18:11
Bericht #10

Sinds: 24-08-'03
Uit: assen
Lid Nr.: 2.084
Online: 26-08-2006, 19:28

ik heb een rev met 4 lijnen dus gebruik hier voor 2x krazy8
doe eerst mijn sleeves over de achterzijdeen doe dan de lijnen oprollen met 1 vinger er tussen zodat hij niet verdraait dit lukt ook nog!
maar miss is er iemnad met een betere manier dan hoor ik dat graag hier

groetjes dreke 8)

de rev shockwave is gaaf
lithium L'atelier/delta 1.7m/wing-195c=HQ-maestrale/aldi-matras

+Quote Post
BuG
plaatsen 14-09-2003, 18:19
Bericht #11

Sinds: 09-03-'02
Uit: Oosterhout
Lid Nr.: 218
Online: 27-08-2007, 18:47
Powerkite Tricken Zelfbouw Buggy  

Bij 4-lijns rollen jullie dan de lijnen in setjes van 2 op?....(onder en bovenlijnen appart) of gewoon iedere lijn appart. Als je ze koopt zitten ze ook met 2 tegelijk, maar kheb de ervaring dat ze met het afrollen dan in de knoop raken......... of ligt dat aan mij? Draai ze ook in achtjes op. :roll:

~Life without freedom is no life at all~

+Quote Post
Luc van Osta
plaatsen 14-09-2003, 18:25
Bericht #12

Sinds: 03-03-'02
Uit: Etten-leur
Lid Nr.: 140
Online: 01-05-2014, 18:58

Gerespecteerd lid

ik spoel ze op met ronde winders dus nooit geen probleem

tribal 3 the winner takes it all

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 14-09-2003, 18:29
Bericht #13

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

Bij 4-lijns rollen jullie dan de lijnen in setjes van 2 op?....(onder en bovenlijnen appart) of gewoon iedere lijn appart. Als je ze koopt zitten ze ook met 2 tegelijk, maar kheb de ervaring dat ze met het afrollen dan in de knoop raken......... of ligt dat aan mij? Draai ze ook in achtjes op. :roll:

op mijn bar rol ik ze wel alle 4 tegelijk op.

maar, mijn c-quadlijnen doe ik op winders en dus gewoon bovenlijnen in 1 keer en onderlijnen in 1 keer.

nooit problemen mee. probeer ze eens anders af te rollen...... daarmee draai je nl de knopen erin

+Quote Post
dreke
plaatsen 15-09-2003, 19:42
Bericht #14

ik doe ze per paar dus links en rechts apart maar ikhoud er een vinger tuseen met oprollen op achtjes dan raakt hij niet in de knoop 8)

de rev shockwave is gaaf

+Quote Post
menno biezeveld
plaatsen 15-09-2003, 22:53
Bericht #15

Sinds: 05-06-'02
Uit: Breda
Lid Nr.: 587
Online: 27-02-2008, 20:32

Gerespecteerd lid

Ik rol de boven- en onderlijnen apart op, want ik gebruik veel lijnen voor verschillende vliegers. En soms dus ook mijn onderlijnen voor een kleinere (2 lijns) vlieger.

Echter nog nooit het probleem gehad dat ze in de knoop kwamen met afrollen. Ik draai meestal alleen achtjes zonder volgens mij iets speciaals te doen.

Ik zal toch maar eens een beter beter op gaan letten wat ik precies uitspook tijdens het oprollen :roll:

Met vriendelijke groeten,

Menno

+Quote Post
BuG
plaatsen 16-09-2003, 18:07
Bericht #16

Sinds: 09-03-'02
Uit: Oosterhout
Lid Nr.: 218
Online: 27-08-2007, 18:47
Powerkite Tricken Zelfbouw Buggy  

biggrin.gif..... Mjah.... thx. kzal ook eens checken wat ik mis doe...... vinger d'r tussen proberen..wink.gif
Tis zomaar een onderwerp om wat discussies over te beginnen zie je wel... tongue.gif

~Life without freedom is no life at all~

+Quote Post
Sip303
plaatsen 16-09-2003, 18:29
Bericht #17

Ik heb meestal 1 lijnen per rol (dus 4 rollen voor een matras) en door elkaar gaan heb ik weing last van aangezien ze gescheiden zitten.

Maar soms ook gewoon alles op 2 rollen en dan onder en bovenlijn gescheiden mocht ik de onderlijnen voor een stuntkite willen gebruiken.

Die rollen zijn overigens niet handig voor een eenlijner die redelijk trekt. Ik heb al een paar rollen vervormd..alleen degene van wat dikkere kwaliteit zijn kunnen daar wat beter tegen omdat het plastic stugger is.

+Quote Post
dreke
plaatsen 16-09-2003, 19:43
Bericht #18

Ik heb meestal 1 lijnen per rol (dus 4 rollen voor een matras) en door elkaar gaan heb ik weing last van aangezien ze gescheiden zitten.

Maar soms ook gewoon alles op 2 rollen en dan onder en bovenlijn gescheiden mocht ik de onderlijnen voor een stuntkite willen gebruiken.

Die rollen zijn overigens niet handig voor een eenlijner die redelijk trekt. Ik heb al een paar rollen vervormd..alleen degene van wat dikkere kwaliteit zijn kunnen daar wat beter tegen omdat het plastic stugger is.

rol altijd mijn lijnen helemaal af en doe er dan handvatten aan
een vriend heeft dat ook een keer gedaan heeft 2 weken in het verband gelopen was gekneust

de rev shockwave is gaaf

+Quote Post
JoostS
plaatsen 19-09-2003, 16:34
Bericht #19

Sinds: 09-09-'02
Uit: Sprang-Capelle
Lid Nr.: 996
Online: 05-03-2009, 14:28

Uitleg voor snel lijnen oprollen:

http://groups.msn.com/vliegerfoto/sellijne...enoprollen.msnw

Idd....afgekeken van Gerrit smile.gif

Gr. Joost
..:: www.Rallymedia.nl ::..
Eddy (2-lijner)- Aldi-stuntertje - Astro III - Spin-Off (zie Avatar)

+Quote Post
Gerrit
plaatsen 21-09-2003, 09:26
Bericht #20

Groep icoon

Sinds: 14-03-'02
Uit: Valkenswaard
Lid Nr.: 260
Online: 14-08-2017, 09:48
Buggy Eenlijns Tricken    

Uitleg voor snel lijnen oprollen:

http://groups.msn.com/vliegerfoto/sellijne...enoprollen.msnw

Idd....afgekeken van Gerrit smile.gif

Werk goed he...

E.M. in 48 hrs: "my dick is hard as the wind blows"

+Quote Post

3 Pagina's V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 16-12-2017, 06:20