Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
In- En Uitpakken Matrasvliegers
Tutorial_Beheer
plaatsen 08-09-2003, 14:53
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Hoe pak je een matras in?

Welnu, de volgende manier is erg snel, makkelijk, en bij de volgende keer vliegeren ben je erg snel in de lucht.
Opmerking: deze manier is uitermate geschikt indien je per vlieger 1 set lijnen gebruikt

[list]
[*]Land je vlieger en leg je handels neer

[*]Neem je vliegertas mee naar je vlieger

[*]Laat je lijnen aan de vlieger, en vouw de vleugeltips naar het midden

[*]Vouw de uiteinden nogmaals naar het midden, en herhaal deze procedure totdat je een handzaam packet hebt.

[*]Als je nog 2-3 keer vouwen te gaan hebt, rol je de toming met de lijnen er aan vast mee in de vlieger

[*]Vouw de rest van de vlieger op met de toming in je vlieger (je vliegerlijnen dus niet!)

[*]Rol de vlieger op beginnend vanaf de trailing edge. Zodoende druk je de lucht door de luchtinlaten weer naar buiten. Je zal een paar slagen vliegerlijn rond je vlieger hebben als je hiermee klaar bent.

[*]Stop de vlieger in de bijbehorende tas, en maak deze half dicht (val niet over de lijnen)

[*]Leg je tas op je schouder (of stop hem onder je arm). Neem de vliegerlijnen in een hand en maak een tros van de lijnen met een diameter van 15 - 20cm

[*]Als je bijna bij het einde van je lijnen bent, hou je de tros vast, en stop je deze aan een kant van de vlieger in de tas

[*]Leg je vliegertas op de grond, pak je handles en druk deze voorzichtig in de tas, tegenover de kant waar je de tros lijnen hebt gestopt.
Als het goed is heb je een stukje lijn met handels over welke je in de vliegertas kan drukken.

[*]Vliegertas dicht, vlieger ingepakt
[list]

Het uitpakken van de vlieger

[list]
[*]Neem je handels uit de tas en druk ze met de onderlijnen in de grond

[*]Open je vliegertas voor de helft, daar waar de lijnen zitten, en loop met je tas in je hand achteruit weg van je handels (benedenwinds)

[*]De lijnen komen uit de tas op het moment dat je achteruitloopt, totdat je geen lijnen meer hebt

[*]Pak de vlieger uit de tas en vouw deze helemaal uit. Schud het even in de wind en leg hem startklaar neer.

[*]Loop terug naar je handels, en je kan vliegeren
[list]

Het op deze manier inpakken kost een kleine 5 minuten, het uitpakken kost echter geen 2 minuten.

Maximale vliegertijd gegarandeerd dus!

Bron: Surf-wax UK

Dit bericht is bewerkt door Jordi: 10-12-2005, 16:30

Ik ben niet gek, ik ben een windmolen.
Go to the top of the page

+Quote Post
ARC-Rider
plaatsen 10-09-2003, 10:26
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 28-02-'02
Uit: Goedereede
Lid Nr.: 72
Online: 20-06-2009, 14:00
Kitesurf        

Persoonlijk doe ik het opruimen van de vlieger op een iets andere manier:

Ik laat de vlieger neer,
Hang de handels zodanig aan de buggy dat de vlieger op de grond blijft liggen,
Ren naar de vlieger toe om er zand op te gooien,
Vervolgens loop ik terug naar handles en rol de lijnen om mijn handels,
Bij de toming aangekomenklem ik de lijnen tussen de handels, dit voorkomt afrollen,
Ik leg de hendels in het midden van de vlieger en vouw de vlieger van buiten naar binnen op,
Het geheel stop ik in de tas,
En begin dan mijn buggy te slopen....

Uitvouwen gaat eigenlijk in precies de omgekeerde volgorde:
vlieger uit tas,
uitrollen en zand erop,
Lijnen van handels afrollen,
Checken of geen draaiingen in lijnen / toming zitten,
vlieger oplaten.

Groeten,

Pieter

+Quote Post
Guest_DeepBass909_*
plaatsen 10-09-2003, 10:37
Bericht #3

Gast

Online:

de methode zoals die in de tutorial staat komt eigenlijk overeen met de methode die bij parapenten en parachute springen wordt gebruikt.
Voordeel, geen knopen in je lijnen/toming
nadeel, je lijnen zitten vast aan 1 kite.
Ik heb een paar sets lijnen die ik bij meerdere vliegers gebruik. Ik denk ik daarmee niet de enige ben.

Ik denk dus dat een opmerking op zijn plaats is, om te melden dat deze methode dus alleen geschikt is voor als je een set lijnen altijd bij dezelfde vlieger gebruikt.

+Quote Post
ARC-Rider
plaatsen 10-09-2003, 11:29
Bericht #4

Sinds: 28-02-'02
Uit: Goedereede
Lid Nr.: 72
Online: 20-06-2009, 14:00
Kitesurf        

Indien je je lijnen voor meerdere vliegers gebruikt, rol je de lijnen om de handels totdat je bij de toming bent, dan maak je de lijnen van de toming los en klem je de lijnen tussen handels.

Je kunt natuurlijk ook de lijnen op de grond laten liggen en de andere vlieger er direct aanknopen.

Groeten,

Pieter

+Quote Post
Tutorial_Beheer
plaatsen 10-09-2003, 13:47
Bericht #5

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Ik denk dus dat een opmerking op zijn plaats is, om te melden dat deze methode dus alleen geschikt is voor als je een set lijnen altijd bij dezelfde vlieger gebruikt.

Verwerkt in tutorial smile.gif

+Quote Post
peety
plaatsen 24-09-2003, 07:32
Bericht #6

Sinds: 01-08-'03
Uit: Merelbeke
Lid Nr.: 1.970
Online: 02-04-2005, 20:01
Powerkite        

Dit werkt ook alleen maar als je vliger droog is. Als je hem thuis weer uit je tas moet halen om hem te laten drogen, is dit volgens mij niet zo'n makkelijke manier.

+Quote Post
FerdiDorr
plaatsen 24-09-2003, 07:47
Bericht #7

Sinds: 05-07-'03
Uit: Rozenburg
Lid Nr.: 1.840
Online: 27-10-2008, 09:11
Buggy Powerkite      

Dit werkt ook alleen maar als je vliger droog is. Als je hem thuis weer uit je tas moet halen om hem te laten drogen, is dit volgens mij niet zo'n makkelijke manier.

Nee maar dan vouw je ook alles snel op en is het enige waar je op let dat de toming goede binnenin zit en dan stop je het zo de zak in omdat het toch binnen een uur weer uitgepakt is.

.:WeesCreatief.nl:.
Flying: Jojo 28+,Bora II 2.0, 3.0 & 4.5, Bora I 6.0
Mag nu dus eindelijk met de grote jongens mee spelen

+Quote Post
Beacher
plaatsen 24-09-2003, 10:48
Bericht #8

Sinds: 13-05-'03
Uit: Tiel
Lid Nr.: 1.619
Online: 08-12-2004, 16:31

Ik heb geen matrassen maar ik pak ook wel eens mijn vliegers in....

Als mijn vlieger nat is zorg ik dat ik een plastic zak bij me heb, ik knoop de toomlijnen aan de daarvoor bestemde lusjes en prop (wel voorzichtig) de vlieger (NPW-9) in de tas.

te weinig tijd; en dan heb je een keer tijd..... is het windstil!!

+Quote Post
polderboy
plaatsen 24-09-2003, 11:01
Bericht #9

Sinds: 05-08-'03
Uit: Dronten
Lid Nr.: 1.993
Online: 04-10-2017, 20:04
Powerkite Buggy Tricken    

De volgende manier een aantal keren uitgeprobeerd en deze bevalt me het beste tot nu toe:
Je laat de vlieger landen en pakt je winder.
Vervolgens rol je op je winder alle vier de lijnen (of twee natuurlijk als het een tweelijner is) volgens het patroon. 10x van boven naar beneden, 10x diagonaal van beneden naar boven, 10x van beneden naar boven, 10x diagonaal van boven naar beneden etc. net zo lang tot je bij de toming uitgekomen bent.
Klem nu je winder tussen je grepen en bind dit met een elastiek bij elkaar zodat dit een mooi pakketje wordt waar geen 'slagen' af vallen. Vouw de vliegertips eerst naar binnen en daarna nog eens zodat je een 'strook' krijgt die ongeveer net zo breed is als je pakketje grepen. Leg nu je grepen en je toming op de strook en rol het geheel op als een rolletje. Alles netjes in de foedraal doen en klaar ben je. Als je nu wilt gaan vliegeren haal je de vlieger uit de zak, leg je hem neer, rolt hem af (nog niet openvouwen ivm de wind) en rol je lijnen al achteruitlopend af. Leg je grepen met de remlijnen naar achteren weg of gebruik hiervoor een grondpen. Loop naar je vlieger, vouw hem uit en leg hem klaar om op te stijgen. Omdat de vlieger op de remlijnen staat wordt ie wel gevuld maar kan die niet omhoog. Loop terug met rechts de rechterlijnen en links de linkerlijnen, tot je bij de grepen komt. Vliegeren maar. Je zal zien dat door deze manier van wikkelen de lijnen heel mooi blijven en niet gaan twisten. Je kan meteen vliegeren zonder van alles uit de knoop te halen.

Greetzzzz Polderboy
Its one small step for man...
Nasa250Q,Buster2.0,Para3500 en een stuntertje

+Quote Post
92.lennart
plaatsen 06-07-2006, 18:32
Bericht #10

Sinds: 03-07-'06
Lid Nr.: 5.417
Online: 23-08-2006, 17:33
Buggy Kitesurf Zelfbouw Powerkite  

De allerbeste manier om te zorgen dat je toming niet in de knoop raakt is door gewoon de toming in een van de luchtkanalen/tunnels te stoppen. Bij mn Npw bind ik de tomen altijd vast aan het opstaande randje aan de bovenkant.

gr Lennart

+Quote Post
jantie
plaatsen 06-07-2006, 19:07
Bericht #11

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 09-11-'04
Uit: de rails gelopen..
Lid Nr.: 3.540
Online: 28-09-2017, 19:03
Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw

BCH-nummer: H83

leuk, zo'n topic van bijna 3 jaar oud....

2012: 1547km - 23x --- 2013: 1051km - 10x --- 2014: 325km - 5x< > totaal: 23328 buggy-km.
my profile updated on 07-04-2013 - Vmax = 98.55 p/u B'dam 22-01-2012 >>><<<

+Quote Post
Jordi
plaatsen 06-07-2006, 22:18
Bericht #12

Groep icoon

Groep: Allmost admin

Sinds: 14-01-'02
Uit: Bruinisse
Lid Nr.: 3
Online: 26-09-2017, 12:04
Buggy Kitesurf      

BCH-nummer: H46

(jantie @ 06-07-2006, 20:07) *
leuk, zo'n topic van bijna 3 jaar oud....

Daarnaast is het een tutorial, niets mis mee om die informatie, ook na lange tijd, aan te vullen of te weerleggen met nieuwe technieken/vaardigheden.

H46

Supporting MG Kites and Racenummers.nl

+Quote Post
dreamy
plaatsen 07-07-2006, 02:54
Bericht #13

Sinds: 17-06-'05
Uit: slenaken zuidlimburg nederland
Lid Nr.: 4.238
Online: 15-12-2009, 13:09
Buggy Powerkite Buggy Powerkite Buggy

inpakken: je handles pakken daar je touw aan opwinden tot waneer de knoopjes beginnen de toming in de vlieger vouwen en handles erop en dan opvouwen dat in tas

uitpakken: vlieger op de grond pak je handles uitrollen op de manier hoe je ze opgerold hebt .uitgerold. aan je vliegger trekken en vliegeren maar

werkt bij mij voor 90% de andere 10% is als ik dus nie goed afrol zoals ik ze had opgerond dus dan hoogstens om elkaar heen gedraait

zo en nu naar werk

Dit bericht is bewerkt door dreamy: 07-07-2006, 02:56

pkd century 7.5 -- u-turn butan 4.5 -- ozone yakuza 3.4
peterlynn xr modi 69.7 kmh -- http://www.alsditooknietkandan.hyves.nl/

+Quote Post
Alexy
plaatsen 29-07-2006, 16:23
Bericht #14

Sinds: 27-07-'06
Uit: Hilversum
Lid Nr.: 5.527
Online: 15-10-2017, 17:33
Flyboard Powerkite      

Lijnen eraf halen, en dan de... ...hoe-heet-dat... lijnen die direct aan de vlieger vastzitten haken (op de knoop manier), zijkanten tot het midden doen, gehaakte lijnen er tussen leggen, en dan nog een keer naar het midden, en dan verder vouwen tot 'ie in het pakketje past smile.gif .

Vlieger: PL Scorpion 13.0
Plank: Scrub Regolith
Harnas: Libre DeLuxe met spinning spreader

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 13-12-2017, 14:07