Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Vervangen C-Quad boog
Tutorial_Beheer
plaatsen 08-09-2003, 12:31
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Inhoudsopgave

[list]
[*]<a href="#1"> Wat heb je nodig<a>
[*]<a href="#2"> Hoe te beginnen?<a>
[*]<a href="#3"> Het verwijderen van de boog <a>
[*]<a href="#4"> Het plaatsen van de boog<a>
[*]<a href="#5"> Tips<a>
[list]

Waarom deze tutorial?

Mensen die een C-Quad bezitten lopen ooit tegen deze handeling aan: het vervangen van de boog (Leading Edge). Vooral de eerste keer is het een rotklus om te doen, gewoon omdat je niet weet hoe je moet beginnen, en wat je moet doen. In principe kan je de boog van iedere C-Quad vervangen in 15 minuten, en hieronder zullen de tips volgen om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen

<a name="1">Wat heb je nodig?</a>

Allereerst natuurlijk de C-Quad boog zelf. Deze koop je in de vliegerwinkel, en kost afhankelijk van je model C-Quad tussen de ? 10-20.
Verder heb je een stanleymes en een 4mm einddopje of kopje afwasmiddel nodig.
Eventueel: priem, nijptang, potloodjes, plakband.

<a name="2">Hoe te beginnen?</a>

Als eerste is het belangrijk je kapotte boog eruit te halen. Iedere C-Quad heeft in zijn hoes een kleine opening van ongeveer 3 cm zitten, deze zit aan het einde van een van de tips. Dit is de plaats waardoor je de boog naar buiten trekt (of naar binnen schuift).
Zit deze opening er niet in, dan kan je deze met je stanleymes maken. Maak hem een kleine 3-4 cm voor het einde van de tip.
Tip: maak je stanleymes heet, dat voorkomt dat de hoes gaat rafelen.

<a name="3">Het verwijderen van de boog</a>

Het verwijderen van de boog gaat relatief snel en eenvoudig. Let wel op de scharnieren van de staanders, deze willen nog wel eens vast zitten. Een beetje wrikken en ze moeten loskomen. Eventueel kan afwasmiddel helpen om ze soepel te laten glijden over de boog. Let wel: afwasmiddel kan agressief zijn (zeker de goedkopere merken) en je vlieger aantasten!
Is je boog versplinterd, en krijg je problemen met de scharnieren, dan is het raadzaam om de boog met een nijptang door te knippen vlak voor en vlak na het scharnier. Vervolgens even het restant uit het scharnier drukken met een priem, en je kan ze weer hergebruiken.
Kijk ook goed naar de toming. Deze zit om de boog geknoopt. Is je boog versplinterd, dan is het niet ondenkbaar dat een van de vezels je toming doorsnijdt. Begeleid de boog dus goed, en let extra op de tomingspunten.
Is je toom los, steek dan een potloodje door het lusje heen, en plak deze tegen de staander. Zo behou je de knoop, en kan je hem makkelijk weer terug op de boog krijgen.
Je kan er ook voor kiezen om alle knoopjes los te maken en na plaatsing van de nieuwe boog weer vast te zetten. Kies je voor deze optie, dan red je het vervangen niet in 15 minuten, maar in een veelvoud daarvan.

<a name="4">Het plaatsen van de boog</a>

Voordat je de boog gaat plaatsen is het raadzaam deze geheel in te smeren met afwasmiddel. Op die manier glijdt de boog veel makkelijker door de stokhoes.
(Wil je geen afwasmiddel gebruiken, dan kan je een 4mm einddopje op de boog plaatsen. Op het moment dat je het scharnier plaatste even het dopje eraf, en er later weer op zetten.)
Dezelfde aandachtspunten gelden hier als met het verwijderen van de boog.
Let goed op de scharnieren en op de toming. Het kan zijn dat je wat moeite hebt om de boog door de toming te drukken. Met een rollende beweging van de boog krijg je hem gemakkelijk door de toompunten.
Je zal merken dat de boog erg snel weer op zijn plek komt, alleen de laatste centimeters vergen veel kracht en moeite doordat de boog op spanning komt.
Tip: zet het einde van de boog tegen iets hards aan (bijvoorbeeld steen). Probeer de stokhoes zoveel mogelijk op te schuiven ri. de tip waar de stok weer in moet. Zo creeer je de ruimte die je nodig hebt om de stok weer terug door de opening te krijgen. Door nu veel druk op de punt van de boog te zetten, duw je hem als het ware in de stokhoes. Dit deel kost de meeste tijd, enige handigheid en kracht is een vereiste.
Tip: Je kan de toomdraden van de staanders ook losser maken om zo de spanning op de boog te verlichten.
Tip: Is dit gelukt, controleer dan goed of de tomingspunten goed om de boog zitten. Is dit niet het geval, dan zal je de toming om de boog moeten knopen, of opnieuw beginnen.

<a name="5">Tips</a>

[list]
[*] zorg dat je geen zaagsel/slijpsel van de boog op je handen krijgt, dit jeukt nl als een gek.
[*] zorg dat je alle knopen nadien weer aantrekt.
[*] kijk ook voor dat je je boog vervangt of je connectors nog goed zijn, die willen nogal eens kapot gaan.
[list]

Dit bericht is bewerkt door Jordi: 10-12-2005, 16:33
Go to the top of the page

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 10-09-2003, 09:59
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

Tips:

* zorg dat je geen zaagsel op je handen krijgt, dit jeukt nl als een gek.
* zorg dat je alle knopen nadien weer aantrekt.
* kijk ook voor dat je je boog vervangt of je connectors nog goed zijn, die willen nogal eens kapot gaan.
* knoop een touwtje met een lusje aan de boog bij elke connector, als je daar tijdens het opruimen van je c-quad een kattenkluw in legt waardfoor je de toom doet scheelt dat knopen.

+Quote Post
Tutorial_Beheer
plaatsen 10-09-2003, 13:46
Bericht #3

Tips:

* zorg dat je geen zaagsel op je handen krijgt, dit jeukt nl als een gek.
* zorg dat je alle knopen nadien weer aantrekt.
* kijk ook voor dat je je boog vervangt of je connectors nog goed zijn,    die willen nogal eens kapot gaan.
* knoop een touwtje met een lusje aan de boog bij elke connector, als je daar tijdens het opruimen van je c-quad een kattenkluw in legt waardfoor je de toom doet scheelt dat knopen.

Verwerkt in tutorial smile.gif

+Quote Post
Jeroen P
plaatsen 11-09-2003, 13:04
Bericht #4

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-06-'03
Uit: een bloemkool
Lid Nr.: 1.696
Online: 19-10-2016, 13:43
Buggy Tricken Tricken Tricken Tricken
BCH Examinator

Nog een TIpje voor het inpakken van je Cquad:
Off-topic of niet ???
Stop een oude of je reserve spine of LE in de zak , deze blijft dan altijd in model staan voorals je je Quad hebt opgevouwen en in de zak wilt stoppen . Anders zit je te kloten met zo'n "slappe"zak.

Gr,
jeroen

+Quote Post
polderboy
plaatsen 11-09-2003, 13:32
Bericht #5

Sinds: 05-08-'03
Uit: Dronten
Lid Nr.: 1.993
Online: 04-10-2017, 20:04
Powerkite Buggy Tricken    

laugh.gif leuk woordgrapje Jeroen laugh.gif

Greetzzzz Polderboy
Its one small step for man...
Nasa250Q,Buster2.0,Para3500 en een stuntertje

+Quote Post
Tutorial_Beheer
plaatsen 11-09-2003, 20:17
Bericht #6

Nog een TIpje voor het inpakken van je Cquad:
Off-topic of niet ???
Stop een oude of je reserve spine of LE in de zak , deze blijft dan altijd in model staan voorals je je Quad hebt opgevouwen en in de zak wilt stoppen . Anders zit je te kloten met zo'n "slappe"zak.

Gr,
jeroen

Is off-topic voor deze tutorial, echter een tutorial C-Quad inpakken is niet verkeerd. Wordt toegevoegd op de to-do lijst.
En bedankt voor deze tip!

+Quote Post
-=McManus=-
plaatsen 20-08-2004, 14:47
Bericht #7

Sinds: 22-04-'04
Uit: Hilversum
Lid Nr.: 2.762
Online: 09-12-2005, 18:53

TIP: Voordat je de nieuwe LE of staander erin stopt eerst om de 20/25cm een plakbandje. Zo voorkom je dat de LE of staander helemaal versplinterd en hierdoor er niet meer uit krijgt met alle gevolgen van dien.
En zo kan je toch nog even door vliegeren of terug buggyen.

-=McManus=-

I will never ride faster then my gardian angel

+Quote Post
Alex Swart
plaatsen 29-08-2004, 22:01
Bericht #8

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 29-06-'02
Uit: Hoogkerk
Lid Nr.: 683
Online: 19-05-2013, 13:01
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

BCH-nummer: H143

tip als je de toom lastig los krijgt gebruik dan een gebaks vorkje om er een beetje ruimte te creeren let wel op dat je ze als de nieuwe boog er weer in zit goed aantrekt

+Quote Post
Rob II
plaatsen 23-01-2005, 17:05
Bericht #9

Sinds: 12-01-'05
Uit: Biervliet
Lid Nr.: 3.699
Online: 19-12-2006, 16:40
Buggy Powerkite Tricken Eenlijns  

Tip:
Bij het vervangen van een C-Quad stok moet je van die dunnen witte huishoud handschoenen (dokters handschoenen) aandoen dan krijg je geen jeuk aan je handen.

Rob Kornelis
Member of KiteFreaks.nl
http://www.kitefreaks.nl

+Quote Post
clappie
plaatsen 18-03-2005, 20:58
Bericht #10

Sinds: 05-12-'04
Uit: Kortrijk (België)
Lid Nr.: 3.605
Online: 04-09-2007, 16:51
Powerkite Tricken      

je kan ook een andere stok van zuivere glassfiber er in steken ipv glassfiber en carbon dit heeft als voordeel dat hij sterker is dus ook minder plooibaar/breekbaar dit is toch wat ze in de zeppelin (kiteshop) tegen mij zeiden smile.gif

Dit bericht is bewerkt door clappie: 18-03-2005, 20:59

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 18-03-2005, 21:18
Bericht #11

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

Zou ik niet doen... Dan gaat je kwat nogal vervormen tussen de toompunten. Dat is niet handig op de LE (gaat ie slecht van vliegen in mijn ogen) Wat ik zelf altijd ondervonden heb is het volgende:

Neem een orginele boog en zaag deze precies op maat zodat hij in de kite kan via het sleufje. Pak nu de staanders en zaag deze 2 tot 3 cm korter dan normaal. Als je je kwat nu vol gas de grond in ramt dan kan je boog dus een stukje meeveren. Sinds ik dat gedaan had heeft mijn kwat de meest verschrikkelijke crashes gezien maar er is er geen een geweest waarbij de boog kapot ging.

Verdere tip: vervang je staanders evt wel door glasfiber, dat geeft met opvouwen net wat meer mee. Als je deze tips opvolgt moet er ECHT wat ergs gebeuren wil je nog een boog of staander breken.....

+Quote Post
clappie
plaatsen 18-03-2005, 21:42
Bericht #12

Sinds: 05-12-'04
Uit: Kortrijk (België)
Lid Nr.: 3.605
Online: 04-09-2007, 16:51
Powerkite Tricken      

van mij breekt mijn le niet door te crashen cool.gif maar door hem (vaak) op te plooien en kzal morgen mss als er wind is eens er mee gaan vliegen en kijken wat hij doet, die meneer zei dat er nrml niets aan het vliegedrag/vorm zou mogen veranderen...

greetz clappie

+Quote Post
aljsaly
plaatsen 11-09-2005, 20:10
Bericht #13

Sinds: 01-06-'05
Uit: Oud-Beijerland
Lid Nr.: 4.155
Online: 31-03-2008, 12:02
Powerkite        

Afgelopen zaterdag voor het eerst boog vervangen van C-Quad 6.3. Samen met m'n vader gedaan wat bij deze grootte is dat geen solo-karweitje.

Mijn ervaringen:
toomdraden zitten aan de het zwarte zoomband vastgestikt en kunnen dus nergens heen, je hoeft dus eigelijk alleen maar de lusjes iets open te trekken.

Tip:
Ik heb het meest linkse en rechtse koppelstuk even opgeboord met een boortje 4,5. De twee middelste koppelstukken hadden sowieso al een groter gat. Daarna vloog de boog er doorheen en hoefde ik (gelukkig) geen afwasmiddel op m'n vlieger te smeren.

Hele operatie viel mij 100% mee.

Meteen ook van de oude boog een slappe_zak_spanner gemaakt waardoor het opbergen weer iets aangenamer wordt (overigens wel degelijk een tip om bij het topic "vervangen C-Quad boog" te vermelden aangezien je alleen op dat moment de beschikking hebt over een oude boog)

Kites: PKD Buster 3.0 en C-Quad 4.2

+Quote Post
Boy P
plaatsen 13-09-2005, 10:46
Bericht #14

Sinds: 10-09-'02
Uit: Vlaardingen
Lid Nr.: 1.001
Online: 20-03-2010, 18:37
Buggy Zelfbouw Powerkite    

(aljsaly @ 11-09-2005, 22:10)
Afgelopen zaterdag voor het eerst boog vervangen van C-Quad 6.3. Samen met m'n vader gedaan wat bij deze grootte is dat geen solo-karweitje.

Mijn ervaringen:
toomdraden zitten aan de het zwarte zoomband vastgestikt en kunnen dus nergens heen, je hoeft dus eigelijk alleen maar de lusjes iets open te trekken.

Tip:
Ik heb het meest linkse en rechtse koppelstuk even opgeboord met een boortje 4,5. De twee middelste koppelstukken hadden sowieso al een groter gat. Daarna vloog de boog er doorheen en hoefde ik (gelukkig) geen afwasmiddel op m'n vlieger te smeren.

Hele operatie viel mij 100% mee.

Meteen ook van de oude boog een slappe_zak_spanner gemaakt waardoor het opbergen weer iets aangenamer wordt (overigens wel degelijk een tip om bij het topic "vervangen C-Quad boog" te vermelden aangezien je alleen op dat moment de beschikking hebt over een oude boog)

wat heb je nou aan zo'n "slappe zak"-spanner...
dat gaat toch alleen maar opbergruimte vreten in je tentje ofzo..

Ik zie het probleem niet van een zak om zo'n vlieger heen doen..is nou niet echt moeilijk..

zo'n gespleten boog verhoogt verder alleen maar de kans op glasvezelsplinters in je huid als je die tas beet pakt...

Dit bericht is bewerkt door Boy P: 13-09-2005, 10:48

Flying: XxTreme (no-)tribal II 3/4.5 + Xxtreme Tribal 2.0m²
Driving: Yellowcab

+Quote Post
ZX6r
plaatsen 11-10-2005, 19:36
Bericht #15

Sinds: 29-09-'05
Lid Nr.: 4.737
Online: 14-12-2006, 17:23

Kan er iemand misschien tips geven over het maken van een nieuwe toming voor de c-quad? Ben er achtergekomen bij het verwijderen van me oude boog, dat de toming niet helemaal meer in topconditie is.

Ik zit te denken om de toming op een plank te maken, en dan zodra ik 2 gelijke sets heb deze in 1 keer op de vlieger te knopen. Kan ik zo lang mogelijk door vliegeren.

+Quote Post
Alferink
plaatsen 11-10-2005, 19:51
Bericht #16

Sinds: 24-07-'04
Lid Nr.: 3.091
Online: 13-12-2016, 21:50
Powerkite Zelfbouw Tricken Kitesurf  

(ZX6r @ 11-10-2005, 20:36)
Kan er iemand misschien tips geven over het maken van een nieuwe toming voor de c-quad? Ben er achtergekomen bij het verwijderen van me oude boog, dat de toming niet helemaal meer in topconditie is.

Ik zit te denken om de toming op een plank te maken, en dan zodra ik 2 gelijke sets heb deze in 1 keer op de vlieger te knopen. Kan ik zo lang mogelijk door vliegeren.

Hier staan toom maten van verschillende maten c-quads:

http://www.kiterider.info/zelfbouw-toming.htm

Je kan je "nieuwe" toom gewoon op je vleiger knopen. als je klaar bent haal je het er weer af tot je oude het begeeft en knoop je je nieuwe erop.

+Quote Post
keesredelijkheid
plaatsen 15-04-2006, 20:59
Bericht #17

Sinds: 11-04-'06
Lid Nr.: 5.178
Online: 13-11-2006, 08:05
Buggy Kitesurf Powerkite    

Ter voorkoming van beschadiging heb ik van die rubber einddopjes op de uiteinden van de LE en de staanders gedaan. het scheeld ook met splijten van je staven.

grt kees

+Quote Post
Boy P
plaatsen 19-04-2006, 21:06
Bericht #18

Sinds: 10-09-'02
Uit: Vlaardingen
Lid Nr.: 1.001
Online: 20-03-2010, 18:37
Buggy Zelfbouw Powerkite    

(keesredelijkheid @ 15-04-2006, 21:59) *
Ter voorkoming van beschadiging heb ik van die rubber einddopjes op de uiteinden van de LE en de staanders gedaan. het scheeld ook met splijten van je staven.

grt kees

geloof toch echt dat dat er standaard op zat hoor rolleyes.gif

Flying: XxTreme (no-)tribal II 3/4.5 + Xxtreme Tribal 2.0m²
Driving: Yellowcab

+Quote Post
-papua-
plaatsen 26-10-2007, 23:49
Bericht #19

Sinds: 19-10-'07
Uit: groningen
Lid Nr.: 7.129
Online: 04-02-2011, 06:03
Powerkite Powerkite Powerkite Powerkite Powerkite

heb vandaag ook ff me le vervangen zoals hier boven staat was eitje kwarweitje tongue.gif
heb de stok btw zonder zeep er door heen gekregen en nog soepel ook

kwam mooi uit deze tutorial bedankt

RULE NUMBER ONE

DON'T FLY HIGH FROM YOUR OWN SUPPLY

+Quote Post
ggvw
plaatsen 31-03-2009, 16:18
Bericht #20

Sinds: 03-09-'08
Lid Nr.: 7.786
Online: 26-08-2011, 23:26
Powerkite        

Zojuist m'n c-quad 6.3 boog vervangen. Geen zeep nodig gehad. Dopjes zaten er al op en de knoopjes waren een soort schuifknopen die je makkelijk losser kan maken zonder de knoop uit elkaar te halen. Die 15 minuten vond ik wat optimistisch. Het eruithalen van de versplinterde boog alleen al kostte me meer dan dat ivm het blijven steken van de splinters. Moest de nieuwe boog wel meer dan 10 cm inkorten anders ging ie er echt niet in, hoeveel kracht ik ook zette. Pas op voor splinters bij het verwijderen van de oude boog en stofzuig je kamer naderhand.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-10-2017, 12:12