Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> 

3 Pagina's V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
Open/master Of Fixed Bridle/depower
Jordi
plaatsen 23-11-2015, 18:57
Bericht #1

Groep icoon

Groep: Allmost admin

Sinds: 14-01-'02
Uit: Bruinisse
Lid Nr.: 3
Online: 26-09-2017, 12:04
Buggy Kitesurf      

BCH-nummer: H46

Eens kijken of we weer eens een ouderwetse discussie hier kunnen voeren smile.gif

Op de ALV afgelopen zaterdag is door het bestuur opdracht gegeven aan een nieuwe commissie om te onderzoeken of het huidige NK format om te bouwen is door Fixed Bridle en Depower van elkaar te scheiden in plaats van op niveau zoals nu.

Zelf sta ik er positief tegenover, het NK groeit al jaren niet meer in aantal deelnemers, nieuwe aanwas is nihil, de "verplichting" die mensen momenteel voelen om dure depowers te kopen kan het aantal deelnemers steeds verder doen dalen, dit nieuwe format kan dit proces omkeren (ook negatief overigens)

Voordelen volgens mij
- Niet meer kansloos tegen depowers racen met fixed bridle
(volgens sommige is deze stelling niet terecht ivm uitslagen buitenland, de Nederlandse uitslagen sinds de introductie van de Chrono onderbouwen deze stelling wel)
- Mogelijkheid om met fixed bridle vliegers relatief goedkoop te kunnen racen, zowel voor masters als beginners

Nadelen volgens mij
- De huidige masters moeten rekening gaan houden met minder ervaren deelnemers
- Sommige open/recreatieve rijders zullen zich geintimideerd voelen door tegen de huidige masters te moeten rijden
- Het niveauverschil is straks veel groter, hierdoor zullen sommige hun motivatie verliezen (geen kans op overwinningen meer)
- is het aantal depowers genoeg om een aparte klasse te vormen (sommigen zullen wellicht zelfs terug grijpen naar fixed bridle)

H46

Supporting MG Kites and Racenummers.nl
Go to the top of the page

+Quote Post
Bertus
plaatsen 24-11-2015, 13:14
Bericht #2

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 25-03-'02
Uit: renkum
Lid Nr.: 305
Online: 16-08-2017, 06:52
Buggy Buggy Buggy    

BCH-nummer: H35

QUOTE(Jordi @ 23-11-2015, 18:57) *
Eens kijken of we weer eens een ouderwetse discussie hier kunnen voeren smile.gif

Op de ALV afgelopen zaterdag is door het bestuur opdracht gegeven aan een nieuwe commissie om te onderzoeken of het huidige NK format om te bouwen is door Fixed Bridle en Depower van elkaar te scheiden en in plaats van op niveau zoals nu.

Zelf sta ik er positief tegenover, het NK groeit al jaren niet meer in aantal deelnemers, nieuwe aanwas is nihil, de "verplichting" die mensen momenteel voelen om dure depowers te kopen kan het aantal deelnemers steeds verder doen dalen, dit nieuwe format kan dit proces omkeren (ook negatief overigens)

Voordelen volgens mij
(volgens sommige is deze stelling niet terecht ivm uitslagen buitenland, de Nederlandse uitslagen sinds de introductie van de Chrono onderbouwen deze stelling wel)
- Mogelijkheid om met fixed bridle vliegers relatief goedkoop te kunnen racen, zowel voor masters als beginners

Nadelen volgens mij
- Sommige open/recreatieve rijders zullen zich geintimideerd voelen door tegen de huidige masters te moeten rijden
- Het niveauverschil is straks veel groter, hierdoor zullen sommige hun motivatie verliezen (geen kans op overwinningen meer)
- is het aantal depowers genoeg om een aparte klasse te vormen (sommigen zullen wellicht zelfs terug grijpen naar fixed bridle)

hoe nou als er rijders zijn die met beide klasse mee gaan rijden?
wie gaat er naar een WK/EK?
hoe zit het met de andere grotere buggy landen?
we gaan het allemaal zien maar dat er wat moet gebeuren en gelukig geeft de BCH de voorzet is bij iedereen wel duidelijk lijkt mij
dus BCH een dikke duim

+Quote Post
stefan 27
plaatsen 24-11-2015, 21:21
Bericht #3

Groep icoon

Sinds: 13-05-'07
Uit: hapert
Lid Nr.: 6.573
Online: 10-01-2017, 22:01
Buggy Buggy Zelfbouw    
BCH Examinator
BCH-nummer: H127

QUOTE(Jordi @ 23-11-2015, 18:57) *

Op de ALV afgelopen zaterdag is door het bestuur opdracht gegeven aan een nieuwe commissie om te onderzoeken of het huidige NK format om te bouwen is door Fixed Bridle en Depower van elkaar te scheiden en in plaats van op niveau zoals nu.

Voordelen volgens mij

Nadelen volgens mij

dat heb je mooi gedaan Jordi

ik zelf sta er negatief tegenover , dit probleem staat de nieuwe aanwas niet in de weg kijk zelf maar eens hoe veel er zijn bij gekomen de laatste jaren
en weer om andere redenen zijn gestopt dit verloop blijf je houden mocht je meer leden /piloten dan moeten wij ons meer gaan promoten .

Dat er een nieuwe ontwikkeling is ingezet in de buggy klasse dat is nu een feit maar hoe gaan we dat aanpakken met eerlijkheid dat word een ander verhaal .
Zelf zie ik liever dat er een open klasse blijft zo dat iedereen zo kan instromen ook al heb je niet het nieuwste materiaal, als je dan met een depower gaat rijden
krijg je een handicapt van 1 ronde in mindering dan blijft het redelijk eerlijk in mij opzicht .

Laten we bij de masters een fixed bridle cup maken dan kunnen ze daar verder met de strijd onder gelijken
dan kunnen we eens kijken of het allemaal zo scheef is als men beweerd .
het lijkt mij toch ook geen uitdaging meer inzitten dat je als master door het veld van openrijders rijd,
het verschil in skills is toch wel heel erg groot .

Het zal moeilijk blijven om iedereen gelukkig te maken toch ?

stitch&Repair
Fear is the biggest enemy of progression

+Quote Post
paratroep
plaatsen 25-11-2015, 12:21
Bericht #4

Groep icoon

Sinds: 14-08-'04
Uit: Oude wetering
Lid Nr.: 3.199
Online: 09-11-2016, 22:18
Buggy Buggy Buggy Buggy  

BCH-nummer: H170

QUOTE(Bertus @ 24-11-2015, 13:14) *
hoe nou als er rijders zijn die met beide klasse mee gaan rijden?
wie gaat er naar een WK/EK?
hoe zit het met de andere grotere buggy landen?
we gaan het allemaal zien maar dat er wat moet gebeuren en gelukig geeft de BCH de voorzet is bij iedereen wel duidelijk lijkt mij
dus BCH een dikke duim

Tijdens de vergadering is aangegeven dat meedoen in beide klassen niet mag, het idee was dat je met een fixed bridle wel in de depower klasse mag meedoen maar andersom niet.
Of dat in praktijk werkt word tijdens het onderzoek wat gaat komen natuurlijk bekeken.

WK/EK is ook iets wat bekeken gaat worden..

In Duitsland hebben ze een standaard klasse opgezet als antwoord op de depower kites begreep ik tijdens de vergadering.
Verder is er nog niet over gesproken tijdens internationale meetings.

QUOTE(stefan 27 @ 24-11-2015, 21:21) *
dat heb je mooi gedaan Jordi

ik zelf sta er negatief tegenover , dit probleem staat de nieuwe aanwas niet in de weg kijk zelf maar eens hoe veel er zijn bij gekomen de laatste jaren
en weer om andere redenen zijn gestopt dit verloop blijf je houden mocht je meer leden /piloten dan moeten wij ons meer gaan promoten .

Dat er een nieuwe ontwikkeling is ingezet in de buggy klasse dat is nu een feit maar hoe gaan we dat aanpakken met eerlijkheid dat word een ander verhaal .
Zelf zie ik liever dat er een open klasse blijft zo dat iedereen zo kan instromen ook al heb je niet het nieuwste materiaal, als je dan met een depower gaat rijden
krijg je een handicapt van 1 ronde in mindering dan blijft het redelijk eerlijk in mij opzicht .

Laten we bij de masters een fixed bridle cup maken dan kunnen ze daar verder met de strijd onder gelijken
dan kunnen we eens kijken of het allemaal zo scheef is als men beweerd .
het lijkt mij toch ook geen uitdaging meer inzitten dat je als master door het veld van openrijders rijd,
het verschil in skills is toch wel heel erg groot .

Het zal moeilijk blijven om iedereen gelukkig te maken toch ?

Stefan, is het niet zo dat het oudere materiaal vrijwel altijd fixed bridle is? Daar heb je dan dus een aparte klasse voor..
Ik ben van mening dat handicaps door rondes in mindering brengen niet gaat werken, bij grote parcours wordt de penalty een stuk 'groter' dan bij een klein parcours.

Is het op dit moment niet overal een strijd van ongelijken?
Als je op dit moment in de open tegen een depower kite raced is dat verschil ook niet helemaal eerlijk lijkt me, of ervaar jij dit niet zo?

Als je het zo bekijkt is het voordeel van gescheiden depower en fixed klassen is dat iedereen met vrijwel gelijk materiaal rijd.
Op die manier kun je in mijn ogen ook beter leren van de piloten die sneller zijn omdat je zelfde koersen kunt rijden, met depower rijders voor je lukt dat niet altijd.
Dat was een aantal jaar terug ook de rede dat ik snel door wilde stromen naar de master klasse. Daar leer je, juist door een behoorlijk verschil in skills, best snel bij en zou in theorie het algemene niveau ook sneller groeien.

Ik ben overigens neutraal in de uitslag van een dergelijk onderzoek, voor mij zijn beide klassen een optie maar ben erg benieuwd hoe de rest hier tegenaan kijkt, ik ga dit draadje even volgen! smile.gif

Mark

+Quote Post
Jordi
plaatsen 25-11-2015, 16:11
Bericht #5

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

De reden dat men niet in beide klassen tegelijk mag rijden is omdat we anders geen marshalls/tellers meer hebben.

Als je het zo bekijkt is het voordeel van gescheiden depower en fixed klassen is dat iedereen met vrijwel gelijk materiaal rijd.
Op die manier kun je in mijn ogen ook beter leren van de piloten die sneller zijn omdat je zelfde koersen kunt rijden, met depower rijders voor je lukt dat niet altijd.
Dat was een aantal jaar terug ook de rede dat ik snel door wilde stromen naar de master klasse. Daar leer je, juist door een behoorlijk verschil in skills, best snel bij en zou in theorie het algemene niveau ook sneller groeien.

Maar er zijn altijd recreatieve rijders die hun vaardigheden nauwelijks meer willen of kunnen verbeteren, die op dit moment in de Open Klasse nog wel eens incidenteel een succesje hebben, die hebben straks letterlijk het nakijken... dat is de groep die ik tussen wal en het schip zie vallen. Nu kan ik niet in hun hoofd kijken (in zoverre ik zelf niet in die groep val) maar bij mij zou de lol er snel af zijn.

Maar zoals Stefan al zegt, je kan het nooit voor iedereen goed doen.

H46

+Quote Post
roger-4007
plaatsen 26-11-2015, 10:55
Bericht #6

Groep icoon

Sinds: 01-05-'11
Uit: kerkrade
Lid Nr.: 9.037
Online: 13-07-2017, 00:19
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H203

ik kom met veel pezier naar elke race winnen wil ik net zo graag als de beste van jullie maar ik weet dat ik daar niet zo heel veel kans mee heb
maar met de komst van de depowers is het nu een stuk minder leuk en ja heb je genoeg te besteden dan komt er een depower dus gaat het een stuk makkelijker
dit zit er voor mij niet in de kosten die ik maak om te kunnen racen zijn dermate dat andere zaken moet laten dit heeft iedereen wel maar ...
ik zit en de schuldsanering , ja best moelijk om dit hier neer te schrijven maar goed . door dat ik er zo veel plezier aan beleef wil ik het blijven doen
maar als ik met Masters zou moeten gaan rijden omdat er geen openklasse mee zou kunnen zijn door het samen voegen omdat er toch 2 goepen zullen blijven
A depowers en fixed bridle
B open en de masters

kort gezecht het zal voor mij niet leuk zijn als de klasse open zou verdwijnenen op gaat in de masters hier in gaat het allemaal veel sneller
dat ik hier nog veel te leren heb en het er ook kan leren klopt
het plezier wat ik nu heb zal niet meer zo zijn als dit veranderd en mijn overweging om er dan mee te stoppen zal snel gemaak zijn.

dan de mogelijke nieuwe instroom ..
of die plezier zullen hebben om met een fixed bridle van start te gaan in de masters ..........en natuurlijk anders om ook weer hoe gaan de masters reageren als er een nieuweling komt en die kan er niet veel van !!
ook voor hun is dit niet fijn

Roger

H-203 begonnen met de Buggy op 1-6-2011 en nu ....... km gereden met een top van 81.2 km/h.@ Les Hemmes 15-06-2013

+Quote Post
paratroep
plaatsen 26-11-2015, 11:41
Bericht #7

Groep icoon

Buggy Buggy Buggy Buggy  

QUOTE(Jordi @ 25-11-2015, 16:11) *
Maar er zijn altijd recreatieve rijders die hun vaardigheden nauwelijks meer willen of kunnen verbeteren, die op dit moment in de Open Klasse nog wel eens incidenteel een succesje hebben, die hebben straks letterlijk het nakijken... dat is de groep die ik tussen wal en het schip zie vallen. Nu kan ik niet in hun hoofd kijken (in zoverre ik zelf niet in die groep val) maar bij mij zou de lol er snel af zijn.

Maar zoals Stefan al zegt, je kan het nooit voor iedereen goed doen.

Hebben deze recreatieve rijders nu niet hetzelfde probleem met depower kites? Of bedoel je de piloten die met depower in de open rijden?
Ik denk dat het aantal masters die nog fixed bridle rijden afgelopen zomer flink gedaald is, zou zeggen dat de veranderingen in de open dan wel mee vallen toch?

QUOTE(roger-4007 @ 26-11-2015, 10:55) *
ik kom met veel pezier naar elke race winnen wil ik net zo graag als de beste van jullie maar ik weet dat ik daar niet zo heel veel kans mee heb
maar met de komst van de depowers is het nu een stuk minder leuk en ja heb je genoeg te besteden dan komt er een depower dus gaat het een stuk makkelijker
dit zit er voor mij niet in de kosten die ik maak om te kunnen racen zijn dermate dat andere zaken moet laten dit heeft iedereen wel maar ...
ik zit en de schuldsanering , ja best moelijk om dit hier neer te schrijven maar goed . door dat ik er zo veel plezier aan beleef wil ik het blijven doen
maar als ik met Masters zou moeten gaan rijden omdat er geen openklasse mee zou kunnen zijn door het samen voegen omdat er toch 2 goepen zullen blijven
A depowers en fixed bridle
B open en de masters

kort gezecht het zal voor mij niet leuk zijn als de klasse open zou verdwijnenen op gaat in de masters hier in gaat het allemaal veel sneller
dat ik hier nog veel te leren heb en het er ook kan leren klopt
het plezier wat ik nu heb zal niet meer zo zijn als dit veranderd en mijn overweging om er dan mee te stoppen zal snel gemaak zijn.

dan de mogelijke nieuwe instroom ..
of die plezier zullen hebben om met een fixed bridle van start te gaan in de masters ..........en natuurlijk anders om ook weer hoe gaan de masters reageren als er een nieuweling komt en die kan er niet veel van !!
ook voor hun is dit niet fijn

Roger

Roger, de open klasse zal grotendeels opgaan in de fixed bridle klasse, in de masters rijd op dit moment slechts een enkeling met fixed bridles en alleen die paar zullen bij jou komen te rijden.
Daarintegen vertrekken de depower rijders naar de 'Master/Depower' klasse, die zul jij dus niet meer tegenkomen.

Als je het zo bekijkt zal de strijd voor jou misschien alleen maar eerlijker worden, je hebt tenslotte hetzelfde of vergelijkbaar materiaal als de 'Masters' die in de fixed bridle klasse gaan rijden.

Denk je dat er echt zoveel verschil zal ontstaan tussen de open klasse op dit moment en een eventuele 'fixed bridle' klasse in de toekomst als je het zo bekijkt?
Een nieuwe piloot met fixed bridles zal dus ook niet tussen de 'Masters' komen.

Niveau verschil is er altijd, denk dat daarmee goed om kunnen gaan ook iets is wat 'Masters' (moeten) kunnen.

Mark

+Quote Post
Jordi
plaatsen 26-11-2015, 12:37
Bericht #8

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

Hebben deze recreatieve rijders nu niet hetzelfde probleem met depower kites? Of bedoel je de piloten die met depower in de open rijden?
Ik denk dat het aantal masters die nog fixed bridle rijden afgelopen zomer flink gedaald is, zou zeggen dat de veranderingen in de open dan wel mee vallen toch?

In de open rijden nu 2 Nederlanders met depower, die hebben beide 1 depower en daarnaast fixed bridle, daar zie ik in de huidige situatie nog niet echt een probleem,
dat er iemand qua vaardigheden bovenuit steekt zoals Wietse afgelopen race is niet uitzonderlijk, dat is altijd nog geweest en normaal voor een doorstroomklasse.

Vanuit de master komen daar - uit mijn hoofd - de volgende mannen bij met fixed bridle: julian, joshua, rob, joost, rens, jort, bert, robert, marcel en detlef... Ik denk dus dat juist de veranderingen voor de mannen met depower het minst zullen zijn.

H46

+Quote Post
william pelgrim
plaatsen 26-11-2015, 14:39
Bericht #9

Groep icoon

Sinds: 15-08-'10
Uit: Roosendaal
Lid Nr.: 8.808
Online: 24-12-2015, 11:02
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

BCH-nummer: H169

Hallo

Deze ontwikkelingen zijn goed voor de sport.

Ik vraag me eigelijk wel af of dat deze omschakeling zin heeft!
Sta er niet slecht tegen over hoor denk ook dat we iets moeten doen maar

zal het niet zo zijn dat uiteindelijk iedereen een overstap gaat maken op het moment dat de vliegers voor iedereen betaalbaar worden.
Volgens mij hebben we hetzelfde meegemaakt met de overstap naar racebuggy's en racekites zelfs met de gewicht regel max 5 kg!!!!

Veranderingen brengen nu eenmaal voor sommige mensen voordeel en voor sommige mensen een nadeel.

misschien is het een optie om de gene die liever strijden tegen gelijke soort vliegers zelf de keuze te geven om in de open te gaan rijden.

Voor EK en WK zullen toch de snelste piloten van nederland moeten worden aangewezen dus das uit de snelste klasse en als je hier naar toe wild zul je moeten strijden in deze klasse.

mvg

william

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 26-11-2015, 15:02
Bericht #10

Groep icoon

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: 11-12-2017, 15:21
Buggy        

BCH-nummer: H142

Heb je ook mensen die maar 1 of 2 depower kites hebben en de rest van hun windraam op vullen met fixed-bridle kites? Vast wel toch? (Jordi zelf volgens mij) Hoe ga je daar dan mee om?

Dit bericht is bewerkt door Kevin van Gorp: 26-11-2015, 15:02

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
Jeroen P
plaatsen 26-11-2015, 15:35
Bericht #11

Groep icoon

Sinds: 02-06-'03
Uit: een bloemkool
Lid Nr.: 1.696
Online: 26-11-2017, 10:02
Buggy Tricken Tricken Tricken Tricken
BCH Examinator

hmmm, moeilijk he,...

Ik sta er neutraal in, ik vind ook niet dat dit een financiele kwestie is, er komen nu steeds meer tweedehands depowers op de markt, ja ze zijn duurder, maar je hebt er ook beduidend minder nodig.
En een nieuwe set vapors oid is net zo duur als een paar depowers, dus daar zie ik niet het probleem.

Het is maar wat je er mee wilt doen.

Laat de masters en de open voor wat het is, en voor beginnende rijders kun je net als bij de GPA een club-klasse beginnen om te proeven van de racerij. Wil je verder ,kan men zelf beslissen of men naar de open wilt.
Deze keuze kun je bij de rijder zelf laten. Dan kunnen de langzame rijders of recreatieve rijders onderling toch nog een leuke strijd hebben zonder met een keutel in je broek tussen het snelle spul te gaan rijden.

iedereen tevreden.

gr,
Jeroen

Ik hoor het allemaal wel, mij maakt het niets uit, ik vind allebei leuk.. smile.gif ,... het is maar een spelletje hoor,.. druktemakers...

+Quote Post
davidov
plaatsen 26-11-2015, 15:36
Bericht #12

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 18-10-'03
Uit: Belgistan
Lid Nr.: 2.329
Online: 04-10-2016, 17:33
Buggy Kitesurf Flyboard Powerkite Tricken

Sommigen rijden ook in een buggy, welke duidelijk minder geschikt is voor racen dan anderen.

Is dit dan wel 'eerlijk'? Misschien kan persoon X zich geen Apexx of GT veroorloven en rijdt die rond in een peter lynn competiton ST.

Als er toch verschillende klassen moeten komen omwille van de vliegers? Dan dit gelijk doorvoeren naar de buggy's.

Anders maken we 2 standaard klasses.

Klasse 1: Standaard Depower vlieger waarbij elke 3 jaar gekozen wordt voor een ander model.
Standaard buggy waarbij elke 3 jaar gekozen wordt voor een ander model.

Klasse 2: Standaard Fixed bridle vlieger waarbij elke 3 jaar gekozen wordt voor een ander model.
Standaard buggy waarbij elke 3 jaar gekozen wordt voor een ander model.

Als ik een stem mocht uitvoeren, kies ik ervoor om het huidige systeem te behouden.

# Tetten Rauw #
Supported by: Ozone - Xxtreme - Beachshop - Vise-Racing
# Grondpennnen #

+Quote Post
Jordi
plaatsen 26-11-2015, 16:57
Bericht #13

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

Als ik een stem mocht uitvoeren, kies ik ervoor om het huidige systeem te behouden.

Daar neig ik zelf ook naar, ik zie de huidige seizoenen als een overgangsperiode, depower heeft zich het afgelopen jaar ruimschoots bewezen en we zullen over een paar jaar niet beter weten (mits er geen revolutionaire fixed bridles komen die wel in staat zijn de depowers te verslaan)

Dit voorstel van de BCH zie ik als een schrikreactie op mensen die dreigen de sport te verlaten, dat laatste moeten we ook proberen te voorkomen en daarom mag er best eens over nagedacht worden over altenatieven op het systeem wat we nu hebben.

@kevin, ik heb geen fixed bridle meer.

H46

+Quote Post
MTwater
plaatsen 26-11-2015, 19:04
Bericht #14

Groep icoon

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: 11-05-2017, 09:47
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard

BCH-nummer: H400

Zelf ben ik geen voorstander van een fixed bridle versus depower klasse en verwacht dat een dergelijk onderscheid drempelverhogend gaat werken om de sport meer aantrekkelijker te maken voor instappers.

Het feit is wel dat in de meeste gevallen depower sneller is dan fixed bridle en dat huidige fixed bridle rijders het spelletje minder leuk lijken te vinden en het gevoel hebben niet meer mee te kunnen komen. Daar moet wel iets aan gedaan worden.

Argumenten waarom ik tegen een fixed bridle versus depower klasse ben :
1) Niet iedereen heeft een complete set depowers.
Oftwel rijders zullen tijdens een wedstrijd de mogelijkheid moeten behouden om een ander soort vlieger te kunnen gebruiken.
Indien een depower klasse zou bestaan, dan zouden heel wat rijders op dit moment voor spek en bonen meedoen omdat ze dus niet met fixed bridle mogen rijden.
Zij worden als het ware gedwongen zo snel mogelijk depowers aan te schaffen.
Dit werkt drempelverhogend en is niet bevordelijk voor de sport.

2) Rijders die nu in de Open klasse rijden met fixed bridle zouden dus samen moeten gaan met Master fixed bridle rijders.
Oftewel voor een aantal Master fixed bridle rijders is er dan weinig uitdaging meer omdat ze mogelijk alle wedstrijden gaan winnen, en de Open rijders zullen daardoor geen kans meer maken op een podium plek.
Dit lijkt mij geen wenselijke situatie : zowel de Master alswel de Open rijders zullen minder plezier hebben omdat de verschillen tussen de rijders te groot is.

3) Ook in de open klasse zijn er vast wel fixed bridle rijders die wel eens een depower willen proberen of aanschaffen: daarmee wordt dus meteen hun klassement teniet gedaan, immers ze rijden dan met een verkeerde type vlieger. De open rijder zal dan er mogelijk voor kiezen om niet een depower aan te schaffen en/of er niet mee te rijden.
Dit is wederom drempelverhogend en derhalve niet wenselijk.

4) Als er een depower klasse zou bestaan dan wordt er dus geen onderscheid meer gemaakt op basis van rijvaardigheden.
Het zou dus kunnen betekenen dat iemand met een depower maar nog geen enkele wedstrijdervaring heeft tussen de snelste rijders moet rijden. Het laatste funevent heeft heel duidelijk laten dat er een groot snelheids-, en ervaringsverschil is tussen de snelste rijders en de meest langzame.
Voor de net instappende depower rijder zal dat een zeer angstig en onwelkom gevoel geven en de snellere depower rijders zullen dan al snel denken : ga maar eerst wedstrijdervaring opdoen in de open klasse.

5) Hoe zou bepaald worden wie de snelste rijders zijn die naar een EK/WK mogen ?
Ik verwacht dat de snelste fixed bridle rijder sneller zal zijn dan iemand die op de 10 plek zou staan in een Depower klasse.
Als er ooit weer eens een persoon a la John Janssen meedoet (met fixed bridle) dan zal deze persoon zeer goed mee kunnen komen in een depower klasse.

6) Onderscheid op basis van soort kite is aldus niet wenselijk en bovendien een tijdelijk fenomeen : aangezien we een materiaalsport beoefenen die in ontwikkeling is zullen er vast nog wel kites komen die anders/beter/goedkoper zijn dan wat er nu rond rijdt....gaan we daar dan ook een andere klasse voor maken ?
Op mijn bar heb ik een stopper zitten waarmee ik de bar "op slot" kan zetten...ben ik dan opeens fixed bridle geworden ?

7) Alleen in de buggywereld wordt nog fixed bridle toegepast.
Alle andere kitesporten (landboarding, snowkiting, kitesurfing) maken nagenoeg alleen gebruik van depower.
Het zal lastig worden om in de toekomst uberhaupt nog fabrikanten te vinden die voor deze niche markt fixed bridle race kites willen maken...tenzij er wellicht een standaard klasse zou komen waarbij rijders dus verplicht worden (=drempelverhogend) om een specifiek soort kite te kopen.
Het lijkt erop dat fixed bridle kites nu tweedehands zeer aantrekkelijk geprijsd worden....ik vraag me af wat de reden daarvan zou kunnen zijn : stappen rijders massaal over op depower ?

Vraag blijft wel : hoe kunnen we de huidige situatie behouden en voor zowel fixed bridle en depower rijders aantrekkelijk houden ?

Ik zit zelf te spelen met de volgende ideeen :
1) Parcour zodanig steken dat er minder boeien geplaatst worden en meer halve wind rakken.
In enkele gevallen zal een fixed bridle nog steeds sneller zijn dan een depower (tijdens het laatste EK heeft James Martin met een fixed bridle iedereen gelapt !)

2) Introductie van een handicap : depower rijders een extra boei laten nemen of later laten starten (bijvoorbeeld een minuut) Ik ben geen voorstander van een ronde later : net als de fixed bridles weer langs start komen moeten de depowers starten : geeft alleen maar problemen.
Idealiter zou de handicaptijd zodanig gekozen moeten worden dat pas in de laatste ronde beslist gaat worden wie er gaat winnen : blijft spannend !

Welke ideeen zijn er nog meer ?

Eric

Dit bericht is bewerkt door MTwater: 26-11-2015, 19:06

'07-'13: beach tracks=26.033km. Best day=355 km (SPO24hr 2011). IJ'slag 100km=2hr04min. WaZ-DH-Waz=1hr48min.
Vmax=97,4 km/h(Eric); 76,2 km/h(Wendy).
Achievements in 2014 : 2.665 beach km's (35x).

+Quote Post
Matn
plaatsen 26-11-2015, 21:33
Bericht #15

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

Het mixen van Open en Master rijders lijkt mij geen reele optie het verschil is te groot en daar het type vlieger niet veel aan veranderen.
Er ontstaat een %frustratie-factor% welke bij een fun race helaas wel eens geuit wordt in de vorm van mindere vriendelijke kreten... ongeacht wie er %fout% zit.
In de Open klasse lijkt er meer acceptatie voor elkaar te zijn wat voor eventuele starters wel zo prettig is.

Als ik naar het veld van Master rijders kijk, zijn het voornamelijk de %merkentrouwe% rijders die in geval van PL en Libre (nog) niet depower rijden.
De PL rijders zien het licht aan het einde van de tunnel, de Libre rijders hebben de keuze om voor de SpiritII te kiezen, het uit te zitten of het verschil te accepteren.

Naast het voordeel in een race is er een fun-factor van de mat, rijders die niet persé voor de winst gaan en ook recreatief rijden, lijken met een fixed bridle meer fun te beleven.
Ik heb al vaker gehoord dat depower rijders het rijden met fixed bridle toch leuker vonden maar voor de presties (noodgedwongen?) zijn overgestapt, ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen...

De vaak korte parcours met veel bochten zijn erg in het voordeel van de depower matten, daar is wellicht wat verschil weg te nemen.

Voor mij, doordat ik zelden mee rijdt geen enkele motivatie om klassen op te delen en vrees dat de groep te klein is om de opzet te veranderen.

Vooruitgang betekent vaak dat er geen weg meer terug is.

Dit bericht is bewerkt door Matn: 26-11-2015, 21:38

+Quote Post
paratroep
plaatsen 27-11-2015, 09:21
Bericht #16

Groep icoon

Buggy Buggy Buggy Buggy  

QUOTE(MTwater @ 26-11-2015, 19:04) *
Vraag blijft wel : hoe kunnen we de huidige situatie behouden en voor zowel fixed bridle en depower rijders aantrekkelijk houden ?

Ik zit zelf te spelen met de volgende ideeen :
1) Parcour zodanig steken dat er minder boeien geplaatst worden en meer halve wind rakken.
In enkele gevallen zal een fixed bridle nog steeds sneller zijn dan een depower (tijdens het laatste EK heeft James Martin met een fixed bridle iedereen gelapt !)

2) Introductie van een handicap : depower rijders een extra boei laten nemen of later laten starten (bijvoorbeeld een minuut) Ik ben geen voorstander van een ronde later : net als de fixed bridles weer langs start komen moeten de depowers starten : geeft alleen maar problemen.
Idealiter zou de handicaptijd zodanig gekozen moeten worden dat pas in de laatste ronde beslist gaat worden wie er gaat winnen : blijft spannend !

Welke ideeen zijn er nog meer ?

Eric

Minder boeien gaat weinig oplossen, zoveel verschil zit er half wind niet tussen een fixed bridle en de nieuwere depower kites..
Tijdens het EK zat ik bijvoorbeeld ook 3 meter achter de nummer 1 tijdens de eerste race,..
(Andere races had ik wat meer pech zoals je weet dus daar durf ik het niet te zeggen.. ;-))

Een handicap gaat lastig te realiseren zijn verwacht ik, zowel qua marshallen als met het plaatsen van een extra boei op precies de goede plek.
Ook zal een extra boei voor een deel van de rijders niet bijdragen aan de veiligheid in een parcours.

Wie weet is het wat om te proberen als we komende races daadwerkelijk gaan testen..

Groeten,
Mark

+Quote Post
Coen53
plaatsen 27-11-2015, 11:59
Bericht #17

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 21-06-'13
Uit: Swalmen
Lid Nr.: 9.563
Online: 25-12-2016, 22:20
Buggy Powerkite      

Ik ben een recreatieve rijder en zit nog niet zo lang in deze sport. Mijn eerste wedstrijd was op de fundag. Dat was een leuke ervaring. Met mijn intermediate kites en skills heb ik het gelukkig overleefd tussen masters en open riders. Een schone onderboek na afloop was gelukkig niet eens nodig. wink.gif

De fundag was voor mij het moment om eens aan een wedstrijd te kunnen proeven. Laagdrempelig omdat je geen westrijdbrevet nodig hebt en vooral bedoeld voor de fun. Daar moet de BCH zeker mee door gaan.
Voor mij was het na afloop ook het moment waarop ik zeker wist dat ik voorlopig geen wedstrijden ga rijden omdat het verschil voor mij als instapper te groot is tussen de depowers en wedstrijdkites.

Ik denk wel dat wedstrijdrijden zeker bijdraagt aan het verbeteren van mijn skills omdat je verplicht ben om een parcours te rijden. Als recreatieve rijder ga je dat niet zo snel doen en blijf je snel steken op een bepaald niveau.
Daar is trouwens niets mis mee en doet niets af aan het plezier dat je hebt. Maar ik ga er van uit dat iedereen zich wil verbeteren. Daarna komt voor mij de vraag pas of ik nog overstap naar andere kites.

Ik deel de mening van Jeroen waarin hij aangeeft dat een "club-klasse" voor de beginnende wedstrijdrijder een goed alternatief is. Ik zou dan zeker overwegen om in deze klasse enkele wedstrijden mee te rijden, want de drempel om nu over te gaan naar wijdstrijdrijden in de open klasse is voor mij te groot.

Coen

+Quote Post
Jordi
plaatsen 27-11-2015, 12:52
Bericht #18

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

Ik deel de mening van Jeroen waarin hij aangeeft dat een "club-klasse" voor de beginnende wedstrijdrijder een goed alternatief is. Ik zou dan zeker overwegen om in deze klasse enkele wedstrijden mee te rijden, want de drempel om nu over te gaan naar wijdstrijdrijden in de open klasse is voor mij te groot.

Jammer om te horen dat er nog steeds een drempel bestaat om wedstrijden te rijden, zeker als je wel die wens hebt, je bent daar niet de enige in, dit hoor ik vaker.

Met betrekking tot de huidige situatie: Voor een aparte clubklasse hebben we naar mijn mening veel te weinig rijders, de groepen zijn nu al niet vol te noemen, bovendien is het voor elk niveau mogelijk om in de open klasse te starten, daar is die groep ook voor bedoeld, in de endurance rij je ook tussen de masters, die gaan weer een stukje sneller en zijn vaak ook erg fanatiek, dat is in het begin misschien intimiderend, maar in de open is dat veel minder en worden foutjes altijd vergeven, ook vind je daar altijd wel iemand van je eigen niveau om tegen te strijden voor een plekje.

Maar dit word dus wel een probleem als masters en open rijders door elkaar rijden door over te gaan op depower en fixed bridle apart, die drempel word dan nog hoger en daar moeten we rekening mee houden, zonder nieuwkomers bloed de sport dood.

H46

+Quote Post
Matn
plaatsen 27-11-2015, 12:56
Bericht #19

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

@ Coen,

Een funrace is niet echt te vergelijken met een Open race, ten eerste zijn er bij een funrace veel meer rijders in het veld en rijden er meer masters mee dan bij een normale master race.
Bij een gebruikelijke Open race heb je ca. 15-20 deelenemers (bij de funrace schat ik 30-40?) de drukte op een parcour maakt het vele malen lastiger.

Ik zou je aanraden echt eens aan een normale Open race mee te doen, het niveau is niet persé hoger dan wat een gemmidelde reacreative rijder normaal kan, er zijn ook diverse rijders die geen upwind turns doen en je komt al gauw mee in het veld.

Die drempel is echt een stuk minder hoog dan velen vermoedden... notabene is iedereen blij dat er nieuwe mensen mee doen en wordt je hartelijk ontvangen.

+Quote Post
Marieke en Marij...
plaatsen 27-11-2015, 17:11
Bericht #20

Groep icoon

Sinds: 09-05-'07
Uit: Huizen
Lid Nr.: 6.562
Online: 13-10-2016, 22:27
Buggy        

BCH-nummer: H122 & H123

Wat naast de voorstellen in de hele discussie ook denk ik zeker een belangrijk punt is om mee te nemen is dat het "race spelletje"met de komst van depower vliegers wezenlijk veranderd is.
Het besturen van een fixed bridle kite is toch een behoorlijk ander verhaal dan het besturen van een depower kite. Ik heb ook de argumenten gehoord van diverse rijders die nu met een depower kite racen maar het leuker vinden om een fixed bridle te besturen. De reden dat ze depower bij hebben gekocht is omdat zij anders niet meer mee kunnen komen in de races. dat is dus min of meer een gedwongen overstap die meer mensen in de toekomst zullen gaan ervaren wanneer zij mee willen blijven doen op raceniveau, ook in de open zal dit fenomeen zich voor gaan doen. Dat is direct drempelverhogend voor de sport in het algemeen.

De situatie die David schetst is denk ik niet haalbaar maar is wel absoluut de ideale situatie. een eenheidsklasse in depower en een eenheidsklasse in fixed bridle. Europees/wereldwijd gedragen. dan heb je het écht over vooruitgang in de sport. Denk aan de eenheid in de Renault Clio Cup, de 4.20 olympische zeil klasse en de Moto GP. allemaal min of meer gelijk en daardoor zeer dicht op elkaar(close racing) Dit is een ideale situatie maar daar zijn wij denk ik te klein voor.

Ik geloof er zelf niet zo in dat depowers op korte termijn veel goedkoper zullen worden. een kite die nu een paar duizend euro kost is volgend jaar geen 500 euro en het jaar daarna ook niet (dat laatste bedrag is voor iemand die net instapt in de sport en niet weet of hij/zij de sport leuk vindt nog steeds veel geld). Daarbij (aanname) zal de ontwikkeling van dit nieuwe type vliegers zo snel gaan dat het waarschijnlijk helemaal geen zin zal hebben met een twee jaar oude depower aan de start te verschijnen als je de ambitie hebt om te winnen. kijk naar het nu al waarneembare verschil tussen een R1 en een Chrono. In die zin komt de drempel om toe te treden in de sport, maar ook om op niveau te blijven in de sport dus alleen maar hoger te liggen. Zeker als straks ook de open helemaal over is op depower. Je zal hoogst waarschijnlijk meer moeten inversteren om het tempo bij te kunnen houden. Daar waar je met je set fixed bridle kites een aantal jaren goed kon meekomen kan je dat straks met je depowers waarschijnlijk niet. het kostenplaatje zal dus over een tijdspanne van laten we zeggen 5 jaren aanzienlijk hoger uit gaan komen. Ook schijnt het zo te zijn dat diverse toomdelen van een depowerkite maar een garantie hebben van 50/60 uur en daarna vervangen moeten worden. dit brengt ook extra kosten mee.

ik hoor een argument dat wanneer er een depowerklasse zal zijn, mensen die nu in die specifieke klasse vliegen niet meer de mogelijkheid hebben om fixed bridles te pakken als dat nodig is en daarmee gedwongen worden depower te kopen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen die nu met fixed bridle in de masters rijden (en straks ook de open). zij worden nu min of meer ook gedwongen om over te stappen op depower om mee te kunnen komen. dus wat dat betreft is dat denk ik zelf geen doorslaggevend argument.

Ik denk dat het misschien best wel eens interessant zou kunnen zijn om te onderzoeken of er in alleen fixed Bridle toch een eenheidsklasse zou kunnen ontstaan waarbij iedereen dezelfde set vliegers vliegt. ik ben daarom ook erg benieuwd hoe de Duitsers deze klasse ervaren. voor het bedrag van je eerste aan te schaffen depowervlieger kan je dan ook instappen in de eenheidsklasse en dat is een interessante keuze denk ik.

Dit bericht is bewerkt door Marieke en Marijn: 27-11-2015, 17:15

OKKIBOKKI

+Quote Post

3 Pagina's V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 14-12-2017, 21:53