Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

 
Reply to this topicStart new topic
Spreader Bar Vast Aan Sidebars, voor lange rechte rakken op Groenland
MTwater
plaatsen 25-01-2012, 19:01
Bericht #1



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: 11-05-2017, 09:47
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard
 
BCH-nummer: H400



Voor onze aankomende expeditie in de snowbuggy over Groenland zullen wij redelijk lange rakken rijden (2.500 km heen en daarna weer terug...).

Om de zitpositie in de snowbuggy comfortabeler te maken wil ik overwegen om de vliegertrekkrachten direct door te geven aan de sidebars.
Deze week heb ik een lange rak gereden van 35 km in een stuk en dat voelt opgegeven moment niet lekker (slapend been, etc.)

Echter, omdat wij lange lijnen zullen gebruiken (25 tot en met 75 meter) willen we wel onze normale zitharnas met spreader bar blijven gebruiken.
Dit vergemakkelijkt namelijk het oplaten van grote vliegers bij weinig wind voordat we in de buggy stappen.

Hoe zie ik het graag :

1) De buggier heeft een zitharnas aan met spreaderbar
2) De vlieger wordt opgelaten en ingehaakt in de spreaderbar. Mogelijk moet de buggier eerst een paar passen naar achter lopen om wind in te vlieger te trekken.
3) De buggier loopt nu naar de buggy en gaat in de buggy zitten.
4) Een of ander te verzinnen constructie wordt aan de spreader bar vast gemaakt en draagt daarmee de vliegertrekkrachten over op de sidebars.
5) Deze constructie is snel te (ont)koppelen in geval van nood, maar verhoogt ook het gebruiksgemak.


Heeft iemand een idee hoe dit op een makkelijke, betrouwbare en veilige manier uit te voeren is ?

Ik neem aan dat er vast wel eens buggiers geweest zijn die dit uitgeprobeerd hebben.
Elk idee, concept, op/aanmerking is welkom !

gr.

Eric

'07-'13: beach tracks=26.033km. Best day=355 km (SPO24hr 2011). IJ'slag 100km=2hr04min. WaZ-DH-Waz=1hr48min.
Vmax=97,4 km/h(Eric); 76,2 km/h(Wendy).
Achievements in 2014 : 2.665 beach km's (35x).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
davidov
plaatsen 25-01-2012, 19:12
Bericht #2





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 18-10-'03
Uit: Belgistan
Lid Nr.: 2.329
Online: 04-10-2016, 17:33
Buggy Kitesurf Flyboard Powerkite Tricken
 



Sterke magneten. Hierop een knop waardoor je de 'polen' kan omdraaien en je daardoor heel snel ontkoppelt...

Werkt ook bij -50°c en vriest niet vast als je ze los wilt smile.gif

# Tetten Rauw #
Supported by: Ozone - Xxtreme - Beachshop - Vise-Racing
# Grondpennnen #
Go to the top of the page
 
+Quote Post
frankdevos
plaatsen 25-01-2012, 19:58
Bericht #3





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 15-09-'09
Uit: nijmegen
Lid Nr.: 8.408
Online: 31-07-2014, 19:39
Buggy Buggy      


pm

pl reactorII 3.5 4.4 5.5 6.9 10.8 core 2.3 vapor 3.8 topspeed 69.4
Go to the top of the page
 
+Quote Post
emertoerik
plaatsen 25-01-2012, 21:25
Bericht #4





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 22-08-'11
Lid Nr.: 9.173
Online: 26-02-2012, 14:17
         


sterke magneten zijn toch electrisch?

Dit bericht is bewerkt door emertoerik: 25-01-2012, 21:29
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Paulus1981
plaatsen 26-01-2012, 00:37
Bericht #5





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 03-08-'08
Lid Nr.: 7.696
Online: 12-12-2014, 09:35
         


http://popeyethewelder.com/informational/h...the-other-way-2

Ook al is het niet wat je bedoelt...

Als het enkel voor het oplaten is, is een spreaderbar wellicht overbodig en is een simpele haak aan t harnas voldoende... en dan makkelijker over te plaatsen naar zo%n constructie

Dit bericht is bewerkt door Paulus1981: 26-01-2012, 00:40

GT Race UL & P.L. Vapor

2010 => 1982 km / 2011 => 2220 km / 2012 => 1800 km / 2013 => 1036 km / V.max => 84,0 km/h B'dam 9 dec 2012
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pulsar
plaatsen 26-01-2012, 01:57
Bericht #6





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 24-09-'07
Uit: Deventer
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    


Ik ga ook maar een poging doen. Ik zie het zo: aan je beide sidebars hang je zo%n unit waar je autogordel in klikt, met zo%n rooie knop erop. Aan de buitenste ogen van je spreader bar (die worden gewoonlijk niet gebruikt door het harnas) naai je twee banden met aan het uiteinde het autogordel ding dat in die units aan je sidebars klikt.

Instappen is kwestie van je vlieger op te laten, te gaan zitten, en de banden in de units te klikken. In geval van nood klik je ze (beide!) open. Als je lang dezelfde kant op gaat, heb je er volgens mij maar 1 nodig, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou je de andere kunnen laten open staan om in geval van nood maar 1 knop te hoeven vinden.

Wel zorgen dat je banden op voorhand exact de goeie maat hebben, of ze verstelbaar maken. Als ze te lang zijn heb je er niks aan, en als ze te kort zijn, wordt het vast niet comfortabel. Ik heb ook niet nagegaan hoeveel kracht een autogordel unit kan hebben, maar gezien waar ze voor bedoeld zijn veronderstel ik dat dat geen probleem moet zijn.

edit - misschien is een vliegtuiggordel safety nog makkelijker dan een autogordel. Die zijn een stuk kleiner, terwijl twee van die blokken misschien wel in de weg zouden zitten. Daarnaast zijn de banden daar op standaard al verstelbaar.

Dit bericht is bewerkt door Pulsar: 26-01-2012, 02:05

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
emertoerik
plaatsen 26-01-2012, 10:20
Bericht #7





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 22-08-'11
Lid Nr.: 9.173
Online: 26-02-2012, 14:17
         


QUOTE(Pulsar @ 26-01-2012, 00:48) *
Ik ga ook maar een poging doen. Ik zie het zo: aan je beide sidebars hang je zo%n unit waar je autogordel in klikt, met zo%n rooie knop erop. Aan de buitenste ogen van je spreader bar (die worden gewoonlijk niet gebruikt door het harnas) naai je twee banden met aan het uiteinde het autogordel ding dat in die units aan je sidebars klikt.

Instappen is kwestie van je vlieger op te laten, te gaan zitten, en de banden in de units te klikken. In geval van nood klik je ze (beide!) open. Als je lang dezelfde kant op gaat, heb je er volgens mij maar 1 nodig, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou je de andere kunnen laten open staan om in geval van nood maar 1 knop te hoeven vinden.

Wel zorgen dat je banden op voorhand exact de goeie maat hebben, of ze verstelbaar maken. Als ze te lang zijn heb je er niks aan, en als ze te kort zijn, wordt het vast niet comfortabel. Ik heb ook niet nagegaan hoeveel kracht een autogordel unit kan hebben, maar gezien waar ze voor bedoeld zijn veronderstel ik dat dat geen probleem moet zijn.

edit - misschien is een vliegtuiggordel safety nog makkelijker dan een autogordel. Die zijn een stuk kleiner, terwijl twee van die blokken misschien wel in de weg zouden zitten. Daarnaast zijn de banden daar op standaard al verstelbaar.



autogordel wil prima volgens mij. je kunt er een een beladen bus er mee uit de modder trekken.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Star
plaatsen 26-01-2012, 14:34
Bericht #8





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 05-05-'09
Uit: Belgie
Lid Nr.: 8.115
Online: 08-12-2015, 11:12
Powerkite Buggy Tricken    


Iets anders...

Misschien kan je met een spreader in combinatie met een snatchblok werken ? Aan je sidebars zou ik dan een oog laten lassen of (voor tijdelijke constructies) mbv autogordel aan de sidebar een metalen oog (rondje) bevestigen.

Ik zie het dan zo: Vlieger oplaten zoals normaal, in de zenith parkeren en dan je sntachblock losmaken van de spreader aan je harnas en bevestigen aan de juiste sidebar. Voordeel: je hoeft je spreader niet los te maken van je harnas, en je hebt de safety van je snatchblok: gewoon even aan het touwtje trekken....

Success !

Dirk | B-1168
Go to the top of the page
 
+Quote Post
roger-4007
plaatsen 26-01-2012, 16:04
Bericht #9



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 01-05-'11
Uit: kerkrade
Lid Nr.: 9.037
Online: 13-07-2017, 00:19
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H203



QUOTE
Ik ga ook maar een poging doen. Ik zie het zo: aan je beide sidebars hang je zo%n unit waar je autogordel in klikt, met zo%n rooie knop erop. Aan de buitenste ogen van je spreader bar (die worden gewoonlijk niet gebruikt door het harnas) naai je twee banden met aan het uiteinde het autogordel ding dat in die units aan je sidebars klikt.

Instappen is kwestie van je vlieger op te laten, te gaan zitten, en de banden in de units te klikken. In geval van nood klik je ze (beide!) open. Als je lang dezelfde kant op gaat, heb je er volgens mij maar 1 nodig, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou je de andere kunnen laten open staan om in geval van nood maar 1 knop te hoeven vinden.

Wel zorgen dat je banden op voorhand exact de goeie maat hebben, of ze verstelbaar maken. Als ze te lang zijn heb je er niks aan, en als ze te kort zijn, wordt het vast niet comfortabel. Ik heb ook niet nagegaan hoeveel kracht een autogordel unit kan hebben, maar gezien waar ze voor bedoeld zijn veronderstel ik dat dat geen probleem moet zijn.

edit - misschien is een vliegtuiggordel safety nog makkelijker dan een autogordel. Die zijn een stuk kleiner, terwijl twee van die blokken misschien wel in de weg zouden zitten. Daarnaast zijn de banden daar op standaard al verstelbaar.



Dit zal niet lukken door in geval van nood kun je drukken wat je wil, open zal die aleen gaan als er geen spanning op is
probeer dit maar uit door de gordel strak te trekken en dan los te maken

Dit bericht is bewerkt door roger-4007: 26-01-2012, 16:05

H-203 begonnen met de Buggy op 1-6-2011 en nu ....... km gereden met een top van 81.2 km/h.@ Les Hemmes 15-06-2013
Go to the top of the page
 
+Quote Post
roger-4007
plaatsen 26-01-2012, 16:18
Bericht #10



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 01-05-'11
Uit: kerkrade
Lid Nr.: 9.037
Online: 13-07-2017, 00:19
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H203



het idee alleen al van het vast maken aan de buggy lijkt mij een gevaarlijkke onderneming , doe je dit om te springen dan weet je wat de gevaren ervan zijn maar wil je dit om er meer comfort voor terug wil om er zo veel kilometers mee te maken voel je niet meer wat de kite doet.
om er nu helemaal geen contakt met de kite te hebben zou ik niet doen.

H-203 begonnen met de Buggy op 1-6-2011 en nu ....... km gereden met een top van 81.2 km/h.@ Les Hemmes 15-06-2013
Go to the top of the page
 
+Quote Post
emertoerik
plaatsen 26-01-2012, 17:44
Bericht #11





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 22-08-'11
Lid Nr.: 9.173
Online: 26-02-2012, 14:17
         


schoot mij wat te binnen:

een extra spreader kopen en die met autogordels aan je sidebars vast maken. niks gevaarlijker dan bij harnas
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pulsar
plaatsen 26-01-2012, 21:27
Bericht #12





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 24-09-'07
Uit: Deventer
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    


QUOTE(roger-4007 @ 26-01-2012, 14:55) *
Dit zal niet lukken door in geval van nood kun je drukken wat je wil, open zal die aleen gaan als er geen spanning op is
probeer dit maar uit door de gordel strak te trekken en dan los te maken

Daar heb je een goed punt. Heb ik nooit geprobeerd met een autogordelsluiting, en heb ook geen auto staan om het te testen. Gaan die vliegtuigsluitingen wel open als er kracht op staat?

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
emertoerik
plaatsen 26-01-2012, 21:57
Bericht #13





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 22-08-'11
Lid Nr.: 9.173
Online: 26-02-2012, 14:17
         


iemand al aan een drie punts race gordel gedacht? zon systeem moet wel werken als er kracht op staat. die worden met zweef vliegen ook gebruikt en die worden ook erg strak getrokken en krijg je ook met een klap los. weet niet of ijbuggie ook zitje heeft maar anders een rugband achter langs? maar je hebt ook van die klik spreaders. als je nou iets op je buggy maakt waar die aan klikt dan klik je je harnas los en dan vast op buggy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 26-01-2012, 22:41
Bericht #14



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



In je goerdel zit je kite te trekken onder je billen, je onder tegen de sidebars aantrekkend. Daardoor veel zijdelingse steun en zwaartepunt laag.

Met dit idee komt je trekpunt/zwaartepunt veel hoger te staan? Wat ook direct tot gevolg kan hebben dat de boel omgetrokken kan worden?

Iets verzinnen wat onder je zitje doorloopt en ook aan een band trekt die ook aan de andere bar vast zit?

Go to the top of the page
 
+Quote Post
MTwater
plaatsen 27-01-2012, 00:54
Bericht #15



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: 11-05-2017, 09:47
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard
 
BCH-nummer: H400



QUOTE(Paulus1981 @ 25-01-2012, 23:28) *


Heren,

Allen bedankt voor uw reacties zover.

Ik heb vanmiddag even contact gehad met Carl (PTW) en die bevestigt dat je heel relaxed zit.
Hij adviseert zijn constructie niet te gebruiken bij vlagerige wind...daar voelde hij zich niet lekker bij...te gevaarlijk vond hij.
In eerste instantie wil ik een dergelijke constructie (spreader vast aan de sidebars) alleen gebruiken voor weinig en constante wind en niet al te hoge snelheden (e.g Vapor > 11 m2).
Beter 25 km/hr en dat 4 uur achter elkaar dan 40 km/hr en elke 15 minuten even uitstappen vanwege slapende benen...

Waar ik nog wel over zit, is dat met PTW's constructie de vliegerkracht altijd op de upwind sidebar overgebracht wordt, terwijl met de "standaard" configuratie er een duwkracht is op de downwind sidebar.
Stel nu een plotselinge windvlaag die een flinke trekkracht schuin naar boven genereert : bij de standaard configuratie wordt dan eerst de downwindkant gelift en sleept de upwindkant erachteraan...bij PTW's constructie wordt juist eerst de upwindkant gelift en hapt de downwindkant in de sneeuw waardoor de buggy makkelijker zou kunnen omslaan.


Aldus zou ik graag willen zien dat PTW's constructie op een andere manier wordt uitgevoerd waarbij de vliegertrekkracht alleen de downwind sidebar belast.
Ik zie iets van een PTW constructie voor me met op de uiteinden van de spreaderbar een vertikale "plaat" gemonteerd die tegen de binnenkant van de downwindsidebar gedrukt wordt.

Speedyeagle heeft overigens gelijk dat een PTW configuratie het tow point (aangrijpingspunt van de vliegertrekkrachten) iets hoger komt te liggen dan bij de standaard configuratie en daarmee dus een minimale verhoogde kans geeft op omslaan : tow point moet zo laag mogelijk blijven....

Ik ga eens aan het werk om een paar ideetjes uit te werken.
U hoort nog van ons.

gr.
Eric



'07-'13: beach tracks=26.033km. Best day=355 km (SPO24hr 2011). IJ'slag 100km=2hr04min. WaZ-DH-Waz=1hr48min.
Vmax=97,4 km/h(Eric); 76,2 km/h(Wendy).
Achievements in 2014 : 2.665 beach km's (35x).
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 27-01-2012, 08:05
Bericht #16



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 03-02-'03
Uit: Tilburg
Lid Nr.: 1.334
Online: 22-10-2017, 11:27
Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator
BCH-nummer: H 106



QUOTE(MTwater @ 26-01-2012, 23:45) *
Speedyeagle heeft overigens gelijk dat een PTW configuratie het tow point (aangrijpingspunt van de vliegertrekkrachten) iets hoger komt te liggen dan bij de standaard configuratie en daarmee dus een minimale verhoogde kans geeft op omslaan : tow point moet zo laag mogelijk blijven....

gr.
Eric


Ik neem aan dat je de gehele snowbuggy ook wel hoger maakt dan een klassieke buggy vanwege flinke hobbels.
Dan heb je het aangrijpingspunt toch al een stuk hoger liggen, dan maakt die 5 cm hoger bij je sidebars ook niet veel meer uit gok ik zo....

Go to the top of the page
 
+Quote Post
dirk vanreusel
plaatsen 28-01-2012, 11:41
Bericht #17





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 18-12-'03
Uit: bredene aan zee (be)
Lid Nr.: 2.465
Online: 16-05-2015, 21:06
Buggy Zelfbouw Powerkite    


Eric, misschien vindt je de oplossing wel in de zeilwereld. Daar bestaan rails waarover een blok met oog loopt zodat je zeiltouw steeds aan de downwindkant op de boot trekt. Aan dat oog bevestig je pulley met quickrelease, zodat je kite altijd snel los is. Moet je alleen nog een bevestiging voor die rail op je buggy verzinnen. Ik dacht zelf aan iets in de trant van de beugel op het stoeltje van de achtbaan: 1 kant scharnierend en de andere opengaand. Kijk voor die rails eens in de catalogen van Harken of Ronstan.
groeten,
dirk

Als je geen zand proeft, ben je niet hard genoeg op je gezicht gegaan.
vliegers: psycho, SPEED 3.3 ,STUBBORN SPIDER 1.8; 2.7; 3.6; 4.5; 5.4; 7.2 en 10.8
buggy: B1068 zelfbouw
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marc ten brink
plaatsen 28-01-2012, 13:08
Bericht #18



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 28-02-'02
Uit: Hoensbroek
Lid Nr.: 45
Online: 31-05-2016, 20:44
         


Goed punt Dirk.
Ik heb daar van de week ook over zitten nadenken, schoten van zeilen die lopen door
katrollen die op hun beurt weer vastzitten op een geleidingsrail in de zeilsport en die zou je ook moeten
kunnen vastzetten op de sidebars.
Klein nadeel is dat je aangrijpingspunt iets hoog zit waardoor je ook een ongunstig kantelmoment krijgt.
En dan nog het releasesysteem,chuckiespecial ?(split katrol)
groeten Marc

Sponsored by GT Race
GT Rapide++,IceKiteBike Chrono
Driven by the wind. H2
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

 



  Actuele tijd: 16-12-2017, 06:14