Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Npw-na Zelfbouw, eerste zelfbouw vlieger
Marauder
plaatsen 10-01-2012, 14:13
Bericht #1

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 20-03-'11
Lid Nr.: 9.008
Online: 13-01-2012, 10:48

Hallo allemaal,

het is de eerste vlieger die ik ga maken sinds een jaar of 20. maar nu zonder m'n vader.
Ik had al eerder een topic geopend over welke boeken ik moet hebben en naar jullie advies heb ik geluisterd en ik ben inmidels eigenaar van stuntkites 1 en 2. Nu is het dan eindelijk tijd om een vlieger te gaan bouwen en ik heb de volgende op het oog:
een NPW-HA
http://www.kiteplans.org/pln_1593/

Een 4 lijns matras is het uiteindelijke doel, maar ik had al wat gelezen op dit forum en ik zag dat de NPW's eenvoudiger zijn te maken. En omdat dit de eerste is leek mij dat toch verstandiger. Echter ik weet niet hoe groot ik hem moet maken. Ik woon in Hengelo(ov) dus ook met minder windkracht wil ik dat die toch flink gaat trekken. ik ben zelf 90 kilo en 1,80 lang. ik zat te denken aan eentje van 4 a 5 m2. Heeft iemand ervaring met dit model? Zit ik met deze grote in de buurt of is dit veel te groot? Andere goede aanwijzingen?

m.v.g Reinder
Go to the top of the page

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 10-01-2012, 18:00
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 24-09-'07
Uit: Deventer
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    

Dat is wel een hele vreemde NPW. Lijkt alsof iemand er willekeurig twee middenpanelen bij heeft gezet. Geen idee of het goed vliegt. Is er een reden dat je deze kiest tegenover een traditionele NPW5 of NPW9b? Ik heb drie NPW9bs gebouwd met deze calculator voor de 9b. Oh ik zie nu pas dat die HA daar ook op staat. Die calculator van de 9b is in elk geval erg uitgebreid, dus dan is die HA vast ook wel te vertrouwen.

Met 90kg en typisch binnenlandse wind kan je inderdaad voor 4-5 vierkante meter gaan, als je vooruit gesleept wilt worden. Begin wel even in rustige wind, want zo'n formaat moet je niet gaan onderschatten. De meeste Nasawings trekken harder dan de gemiddelde matras van dezelfde omvang, dus dan is 4-5 best groot, maar vanwege binnenlandse wind moet het wel weer kunnen.

In de calculator staan aanwijzingen voor een toomplank. Als dit je enige vlieger is, is het niet de moeite om zo'n ding te bouwen, maar als je nu al weet dat er minstens 1 matras achteraankomt, en misschien nog wel meer, dan is het handig om zo'n ding te hebben. Je bent even bezig met hem te bouwen, maar toomlijnen maken gaat daarna veel sneller. Nasawings hebben ook heel veel lijntjes vergeleken met matrassen, dus als je er meer maakt is het erg handig om zo'n plank te hebben. Sommige instructies hebben het ook over tomen splicen en terugstikken, maar mijn NPWs hebben gewoon geknoopte toming. Ziet er minder mooi uit, maar voor de efficiëntie maakt het weinigs uit: een Nasawing is uit zichzelf al lomp en traag, beetje meer of minder boeit naar mijn mening echt niet. Bouw je een racematras, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Tenslotte: maak vooraf even een goeie prijsberekening. Een Nasawing van dat formaat moet vierlijns zijn (anders zijn ze echt te traag), dus die lijnen en hendels (en liefst ook kitekillers en een grondpin) moet je er ook bij kopen als je ze nog niet hebt. Goeie vliegerstof is ook niet goedkoop. Uiteindelijk geef je vaak evenveel geld uit als wanneer je zo'n ding gewoon zou kopen. Je moet het dus echt doen voor het plezier van het bouwen en het feit dat je dan iets vliegt wat niemand anders heeft.

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)

+Quote Post
longrider
plaatsen 10-01-2012, 21:29
Bericht #3

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 25-12-'10
Lid Nr.: 8.947
Online: 11-04-2013, 12:14
Zelfbouw Flyboard Powerkite    

Hey,

4 à 5 meter is een mooi maatje om mee te beginnen. Zelf heb ik twee NPW9b's gemaakt, en het klopt dat ze lomp en traag zijn. Eentje is er 2.5 vierkante meter, andere 7. Die van 2.5 probeert je nog tot in redelijke mate te vermoorden, maar die van 7 is gewoon een lompe trekmachine die nauwelijks beweegt. Het is in ieder geval een goede vlieger om mee te beginnen, leuk om te bouwen omdat ze redelijk snel af zijn. Probeer niet te moeilijk te doen over preciese maten, in ieder geval niet bij de stof. Het komt bij nasawings niet echt op een milimetertje meer of minder aan; het vliegt sowieso wel tongue.gif . Ik heb mijn eerste nasawing met de hand uitgetekend op het doek, en vervolgens uitgeknipt. Daarna een stuk eraf moeten snijden omdat het aan alle kanten rafelde, vliegt nog steeds. Het is aan te raden om even van tevoren een aantal stukken dik papier ofzo uit te knippen ter grootte van de stukken, en met behulp daarvan uit te snijden (kleine soldeerbout).

Neem ook niet te duur doek hiervoor. Ik hoop hiermee geen ruzie te krijgen, maar ik vind dat je geen geld moet verspillen aan een vlieger die sowieso niet optimaal gaat werken (no offense, maar nasas zijn gewoon lompe trekzakken smile.gif). Mirai is een goede optie, dan heb je voor een eurootje of 30 ruim genoeg stof. Neem je Chikara, dan ben je zo'n beetje het dubbele kwijt.

In ieder geval leuk dat je gaat bouwen. Ik kan je verzekeren dat het een geweldig gevoel is, de eerste keer dat je hem de lucht in laat.

+Quote Post
Marauder
plaatsen 13-01-2012, 10:48
Bericht #4

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 20-03-'11
Lid Nr.: 9.008
Online: 13-01-2012, 10:48

Bedankt voor de reacties!

inderdaad was de inzet voor het plezier van het bouwen en niet alleen maar vliegeren. En deze is echt bedoeld als oefen object. Om eerlijk te zeggen heb ik weinig tot geen ervaring met de naaimachine en zeker het meer nauwkeurige werk heb ik oefening voor nodig. Zoals ik uit jullie reacties begrijp is dit dan een ideaal model om mee te beginnen.
De tips over de toomplank en de stof neem ik zeker ter harte.
Nu zo snel mogelijk materiaal bestellen!

bedankt voor de hulp Groeten reinder

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-10-2017, 23:06