Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Peter Lynn Vapor
Review_Beheer
plaatsen 14-09-2010, 17:22
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Tja, wanneer schrijf je een review? Als je een kite voor het eerst eruit trekt of als je dat ding tot in de treure kent....de eerste twee reviews heb ik blank geschreven. Deze dus ook, gewoon rechtstreeks uit het zakje, lekker objectief.

Dit keer de Vapor van peterlynn 5.4.

Nou laten we het kort houden. Ik had een matje meegelift als demo. Toen ik afgelopen zondag ging rijden op ijmuiden zat ie dus ook netjes in de tas. Over tas gesproken.....die vapor zit wel in een hele mooie rugzak. Een nette band houd de kite mooi opgevouwen.
Ik had de hele dag al met de 8.5 zebra gereden. Dus toen de wind aantrok dacht ik de 7 Z2 te halen. Maar dat mooie rugzakje zei tegen me: pak me dan...... vooruit dan maar. Iedereen reed met 8-en en 10-en dus waarom geen 5- je erbij.
Ding uitpakken, uitleggen, mooi zacht dun stofje zeg. Zes paar ogen kijkend wat Arend nou weer aan het uitpakken is. 16 meter lijnen eraan, wel arrogant van PL, geen steltoom of remknoopjes. Hij moet dus direct goed gaan???? Lef!

En optrekken.......Eeeh, ik trek altijd de Z2 met volle bak rem erop omhoog, ala revo omhoog zeg maar. Dit ding deed vetje raar. Onmiddelijk backstall. Dan maar direct zenith injagen. Dat pikt ie wel. Oef, die staat wel mooi zeg. Kleur royal blue, orange.
Zitten en voorzichtig loslaten met de rem erop. Flop, druk eruit en duikt naar de grond. Heeeeee, geen rem? Dus rem weer lossen en ja, hij pakt weer op en schiet als een speer naar randje venster. Ik had geen keus dus achteraan op 16 meter afstand. Ding blijft mooi hangen. Toch nog even naar die rem kijken. Trek hem iets aan, plooitje in onderdek en gaat goed. Nog iets meer rem, net als bij de z2. Ik zie direct het gehele profiel plat worden en hij duikt weer weg. Rem eraf druk is er direct en gaan met dat ding. Ik moet zeggen: hij gaat er wel erg mooi vandoor. Maar met de turn ben ik toch gewend de rem erop te houden. Dus ook weer opstart problemen met druk houden.
Ik heb even geleden een Yak GT van Martin gereden, maar die doet het alleen met de rem er volle bak op.
De Vapor is instant action. Gaan is ook gaan. Geen gedonder hij donderd er wel vandoor.
Nou ja, dan denk je dat je met die 5 niks te vertellen hebt tegen het geweld van de 8- en. Dus eerst maar iemand opgezocht die ook met een 5 reed. Een vamp race pro. Ik heb hem even helpen duwen.....

Dus naar de vloedlijn waar een jojo 8 reed. O.k. hij was snel weg met die 3 m2 meer, maar aan het eind van het rack zat ik er gewoon weer achter. Dit had ik nog nooit meegemaakt, wat een beest van een mat. Wat was er gebeurd als ik ook een maat groter had........dat ding blijft maar gaan. O.k. er is maar 1 wereld snelheids recordhouder, maar ik merk ook wel waarom. Wat een enorme pull heeft dat ding, maar ik moet weer opnieuw leren rijden. Leren van de rem te blijven, want je trekt hem direct leeg. Dat pikt ie dus niet. Maar op druk geeft ie geen krimp, ook achter een 8 jojo bleef ie strak. Daar had de zebra meer moeite mee.
Dol enthousiast kwam ik terug bij de tentjes.
Vervolgens hebben Henry en Marcel er ook nog mee gereden, is tenslotte een demo. Misschien hebben die na een eerste indruk nog wat toe te voegen.

Conclusie:
-super mooi afgewerkt, mooie rugzak, erg licht doek.
-directe actie mat, opgooien en gaan.
-harde kracht inzet.
-geen gedoe met steltoom.
-mooi design, deze kleurstelling is erg mooi.
-gevoelig over de rem, trek hem niet te hard aan.

Nadeel: de prijs, maar echt een mat die hoort in het absolute top segment. Zal zijn waarde ook vasthouden.

Nu komt het lastige, er ligt een set nieuwe Z2 te wachten tot het oude Setje voldaan is door de nieuwe eigenaar. Maar de Vapor is echt een stap hoger. Zowel in prijs als performance.
Dus ik moet weer met de afdeling: planning, financiën en bemoeizucht het goede nieuws zien te brengen.

Deze review is geschreven door gebruiker speedyeagle
Go to the top of the page

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 22-10-2010, 17:04
Bericht #2

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H003

Ik heb gister in de files terug geprobeerd een mooi verhaaltje te verzinnen. Maar het lukt me niet. Het moet objectief blijven. En hoe leg je uit dat de 3.2 gister in 25 knopen aan de ene kant beangstigend was voor me, maar aan de andere kant me geen moment in de steek heeft gelaten. Zoals ik in het eerste stukje al had geschreven is gedoceerd oplaten lastig. Toen ik hem opgooide lag ik ook half in de duinen. Maar eenmaal in de buggy kon ik hem rustig laten zakken en wegrijden.
En dat vond ik weer lekker. Op de lange stukken trok ie lekker door. Lekker bonken in die harde vlagerige wind, maar inklappen Ho maar.
Een venijnig ding die je geen moment in de steek laat. Maar vrienden? Dat zijn we nog niet.
Hij grijpt je bij de ballen, maar knijpt net niet door.

Wordt vervolgd.

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 22-10-2010, 22:52
Bericht #3

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

QUOTE(speedyeagle @ 22-10-2010, 17:04) *
Hij grijpt je bij de ballen, maar knijpt net niet door.

Mooie review

Beetje soft SM-Matje dus?
Hoe schat je hem in voor freestyle? Niet voor de beginner dus, maar welk maatje voor een gevorderde bij 3bft?

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.

+Quote Post
Jeroen P
plaatsen 23-10-2010, 10:48
Bericht #4

Groep icoon

Sinds: 02-06-'03
Uit: een bloemkool
Lid Nr.: 1.696
Online: 26-11-2017, 10:02
Buggy Tricken Tricken Tricken Tricken
BCH Examinator

QUOTE(kitingDodo @ 22-10-2010, 22:52) *
Mooie review

Beetje soft SM-Matje dus?
Hoe schat je hem in voor freestyle? Niet voor de beginner dus, maar welk maatje voor een gevorderde bij 3bft?

hmmm, freestyle ?... nee, de Vapor is een racemat Pur sang, maar ook goed te vliegen door minder ervaren piloten.
Ik lees ook in de review, over het leeg trekken, ja , tijdens het racen kun je je lekker concentreren op het finetunen en toch naar voren blijven kijken, zonder zwaar aan de remmen te moeten gaan hangen.

Bij veel wind is elke mat agresief, de ene iets minder dan de andere, maar over het algemeen, is de Vapor super stabiel
Bekijk het filmpje van het wereld record van Arie, DAT was pas beukerige wind, en toch knalde hij er niet uit,..

Ja Arie zei na die run,... "ik had het idee dat hij bij de 130 km/h iets achter me kwam staan " goh !!!,...echt ? .. biggrin.gif

gr,
Jeroen

+Quote Post
henry j
plaatsen 23-10-2010, 11:09
Bericht #5

Groep icoon

Sinds: 07-03-'07
Uit: kollum
Lid Nr.: 6.373
Online: 24-01-2015, 12:10
Buggy Buggy      

BCH-nummer: H102

Ja Arie zei na die run,... "ik had het idee dat hij bij de 130 km/h iets achter me kwam staan " goh !!!,...echt ? .. biggrin.gif

gr,
Jeroen
[/quote]
hij bedoelde jou natuurlijk, ouwe gek.

+Quote Post
EdgarK
plaatsen 07-01-2011, 19:37
Bericht #6

Sinds: 23-09-'09
Uit: Beverwijk
Lid Nr.: 8.428
Online: 03-10-2017, 09:09
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

Ik las laatst op de site van PL dat er nieuw doek gebruikt gaat worden! Heeft dit nou een groot effect op de vliegeigenschappen?
Volgensmij is door de verandering van het doek de keuze om een eigen kite samen te stellen weggevallen.

GT-RACE UL ---- MG Kites Sniper's!

+Quote Post
Matn
plaatsen 07-01-2011, 19:48
Bericht #7

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

Volgens mij is de Vapor ingehaald door z'n eigen succes..doek op.. smile.gif

Van wat ik zoal begrepen heb zou zowel het oude als het nieuwe doek helemaal prima zijn..en is het vooraal om aan de vraag te kunnen beantwoorden te doen..

Ik moet in elk geval nog zo'n 5-6 weekjes wachten op een paar laatste maten..in standaard kleur.

Maar er zijn vast wat luitjes die het fijne ervan weten.

+Quote Post
koenieboenie
plaatsen 07-01-2011, 22:20
Bericht #8

Sinds: 04-03-'07
Uit: Roosendaal
Lid Nr.: 6.357
Online: 26-02-2013, 22:48
Kitesurf Buggy      

QUOTE(Matn @ 07-01-2011, 18:39) *
Van wat ik zoal begrepen heb zou zowel het oude als het nieuwe doek helemaal prima zijn..en is het vooraal om aan de vraag te kunnen beantwoorden te doen..

Klopt volgens mij helemaal. Zelf heb ik vliegers in beide stofsoorten (allen rood/zwart) en merk geen verschil hoor. De stof die nu gebruikt wordt, voelt wat zachter aan dan het andere. Ook komen de kleuren iets anders tot zijn recht. Kan niet zeggen dat ik het een mooier vind dan het ander. Bij mijn weten kun je in de nieuwe stof ook zelf nog de kleurtjes kiezen.

Groeten Koen

Dit bericht is bewerkt door koenieboenie: 07-01-2011, 22:21

Peter Lynn Kiteboarding
PL Fury's - Woodycookie raceboard & Underground Styx 132
H287 PL Vapors - Xxtreme Apexx

+Quote Post
EdgarK
plaatsen 08-01-2011, 01:03
Bericht #9

Sinds: 23-09-'09
Uit: Beverwijk
Lid Nr.: 8.428
Online: 03-10-2017, 09:09
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

Je hebt dan alleen nog maar de mogelijkheid om de 'standaard' kleuren te kiezen.

GT-RACE UL ---- MG Kites Sniper's!

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 08-01-2011, 02:18
Bericht #10

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

QUOTE(EdgarK @ 07-01-2011, 23:54) *
Je hebt dan alleen nog maar de mogelijkheid om de 'standaard' kleuren te kiezen.

Naar analogon van de T-Ford : Any color as long as it is black

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 16-12-2017, 06:16