Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> 

2 Pagina's V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Wie Betaalt De Vlieger?
kitingDodo
plaatsen 31-08-2010, 23:40
Bericht #1

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

Naar aanleiding van de thread 'pass the ....', een situatieschets

als ik jouw vlieger sloop als ik die van je leen moet ik hem dan vergoeden?

Dit is een interessant juridisch puntje, waar ik de afgelopen weken wel eens bij stilgestaan heb, in die gevallen waar er geen contract is opgesteld. Het vergoeden van is zeker het (onterechte?) verwachtingspatroon van heel veel mensen, maar zit dat juridisch ook wel zo? Als Gijsbert van Jantje een vlieger leent, met Jans instemming en Gijsbert hem vervolgens sloopt, wie is dan verantwoordelijk voor de schade? Een korte verwikkeling (met deze geheel uit de lucht gegrepen namen en een aantal mogelijke reacties):

crying.gif [A] Gijsbert zegt oops sorry enne doei, ik heb nog een afspraak
Jantje boos/teleurgesteld en wil zijn vlieger vergoed hebben. Hij maakt Gijsbert erop opmerkzaam (stelt hem schriftelijk verantwoordelijk). Gijsbert zegt 'ik heb het geld niet', maar ik heb wel een WA verzekering, ik zal het aankaarten. De WA verzekering kan reageren op verschillende manieren
A1) ze betaalt de dagwaarde, Jan (of Gijs?) moet/wil de rest bijbetalen om een vergelijkbare vlieger terug te kopen
A2) ze controleert de voorwaarden en komt tot de conclusie dat er onverantwoorde risico's genomen zijn en dientengevolge zij niet hoeft uit te betalen
A3) Ze reageert dat gezien de grootte van de vlieger >3m2 geen uitkering plaats zal vinden
A4) Ze reageert met dat Jan door het instemmen met het verzoek van Gijsbert, daarmee ook de verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd voor het uitlenen. Dus de verzekering van Gijsbert (en Gijsbert zelf) staat hier volledig buiten

wacko.gif [B] Gijsbert zegt da's nou sneu, maar dat is het risico van vliegeren en uitlenen, had jou ook kunnen gebeuren. Jij mocht de mijne toch ook wel eens lenen?
Jantje ziet dat hij voorlopig niet meer kan vliegeren en stelt Gijsbert wederom aansprakelijk. Gijsbert wijst aansprakelijkheid af en reageert verder totaal niet meer. Ook een aangetekende brief negeert of weigert hij. Jantje ziet zijn bijna 2000 Euro kostende depower-speeltje, gesigneerd door Donald Duck zelf, met tranen in de ogen aan en besluit naar de rechter te stappen voor zijn favoriete kite. Deze besluit:
B1) Overeenkomstig A4, Gijsbert is er niet bijzonder roekeloos mee omgegaan
B2) in weerspraak met A4 dat het gebruikelijk is in de vliegerwereld om reparaties te betalen of vervanging te betalen of de schade hiervan te delen en bedenk nog maar wat regelingen.
B3) hij stuurt beide partijen de rechtszaal uit om in een kortdurend overleg er samen maar uit te komen. Indien men er niet uitkomt, zal de rechter alsnog een oordeel vellen.
B4) hij komt tot de conclusie dat Gijsbert er niet zorgzaam maar zelfs roekeloos mee om is gegaan en stelt Gijsbert verantwoordelijk voor de schade. Deze kan vervolgens worden vastgesteld op verschillende wijzen. Met grote kans wordt hij opgestuurd naar Flysurfer en is de rekening voor Gijsbert.

Mijn vraag aan U allen is: wat is gebruikelijk en zijn er al rechterlijke uitspraken?

In vergelijkbare gevallen (uitleen van auto's) ken ik een aantal uitspraken die door situatie A4 geschetst worden.

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.
Go to the top of the page

+Quote Post
bertje
plaatsen 01-09-2010, 09:47
Bericht #2

Sinds: 02-09-'04
Uit: 's-Gravendeel
Lid Nr.: 3.270
Online: 23-04-2015, 20:34
Buggy Powerkite      

QUOTE(kitingDodo @ 31-08-2010, 23:40) *
Naar aanleiding van de thread 'pass the ....', een situatieschets

als ik jouw vlieger sloop als ik die van je leen moet ik hem dan vergoeden?

Dit is een interessant juridisch puntje, waar ik de afgelopen weken wel eens bij stilgestaan heb, in die gevallen waar er geen contract is opgesteld. Het vergoeden van is zeker het (onterechte?) verwachtingspatroon van heel veel mensen, maar zit dat juridisch ook wel zo? Als Gijsbert van Jantje een vlieger leent, met Jans instemming en Gijsbert hem vervolgens sloopt, wie is dan verantwoordelijk voor de schade? Een korte verwikkeling (met deze geheel uit de lucht gegrepen namen en een aantal mogelijke reacties):

crying.gif [A] Gijsbert zegt oops sorry enne doei, ik heb nog een afspraak
Jantje boos/teleurgesteld en wil zijn vlieger vergoed hebben. Hij maakt Gijsbert erop opmerkzaam (stelt hem schriftelijk verantwoordelijk). Gijsbert zegt 'ik heb het geld niet', maar ik heb wel een WA verzekering, ik zal het aankaarten. De WA verzekering kan reageren op verschillende manieren
A1) ze betaalt de dagwaarde, Jan (of Gijs?) moet/wil de rest bijbetalen om een vergelijkbare vlieger terug te kopen
A2) ze controleert de voorwaarden en komt tot de conclusie dat er onverantwoorde risico's genomen zijn en dientengevolge zij niet hoeft uit te betalen
A3) Ze reageert dat gezien de grootte van de vlieger >3m2 geen uitkering plaats zal vinden
A4) Ze reageert met dat Jan door het instemmen met het verzoek van Gijsbert, daarmee ook de verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd voor het uitlenen. Dus de verzekering van Gijsbert (en Gijsbert zelf) staat hier volledig buiten

wacko.gif [B] Gijsbert zegt da's nou sneu, maar dat is het risico van vliegeren en uitlenen, had jou ook kunnen gebeuren. Jij mocht de mijne toch ook wel eens lenen?
Jantje ziet dat hij voorlopig niet meer kan vliegeren en stelt Gijsbert wederom aansprakelijk. Gijsbert wijst aansprakelijkheid af en reageert verder totaal niet meer. Ook een aangetekende brief negeert of weigert hij. Jantje ziet zijn bijna 2000 Euro kostende depower-speeltje, gesigneerd door Donald Duck zelf, met tranen in de ogen aan en besluit naar de rechter te stappen voor zijn favoriete kite. Deze besluit:
B1) Overeenkomstig A4, Gijsbert is er niet bijzonder roekeloos mee omgegaan
B2) in weerspraak met A4 dat het gebruikelijk is in de vliegerwereld om reparaties te betalen of vervanging te betalen of de schade hiervan te delen en bedenk nog maar wat regelingen.
B3) hij stuurt beide partijen de rechtszaal uit om in een kortdurend overleg er samen maar uit te komen. Indien men er niet uitkomt, zal de rechter alsnog een oordeel vellen.
B4) hij komt tot de conclusie dat Gijsbert er niet zorgzaam maar zelfs roekeloos mee om is gegaan en stelt Gijsbert verantwoordelijk voor de schade. Deze kan vervolgens worden vastgesteld op verschillende wijzen. Met grote kans wordt hij opgestuurd naar Flysurfer en is de rekening voor Gijsbert.

Mijn vraag aan U allen is: wat is gebruikelijk en zijn er al rechterlijke uitspraken?

In vergelijkbare gevallen (uitleen van auto's) ken ik een aantal uitspraken die door situatie A4 geschetst worden.

Als je een vlieger uitleent, spreek je eerst met elkaar af wie betaalt wat en hoeveel. Anders leen je niks uit. Een beetje vertrouwen moet er toch zijn.

+Quote Post
Anco
plaatsen 01-09-2010, 10:43
Bericht #3

Sinds: 23-05-'10
Uit: Dordrecht
Lid Nr.: 8.682
Online: 28-06-2011, 19:32
Powerkite Buggy      

weet aan wie je hem uitleent.
als je iemand niet vertrouwd daarin of een vreemde is dan weet je ook niet wat hij doet als hij hem sloopt.

dus als je hem alleen uitleent aan mensen die je kent en vertrouwd daarin dan kan je dat gezeur voorkomen want niemand zit op zoiets te wachten denk ik.

+Quote Post
HDJ
plaatsen 01-09-2010, 13:46
Bericht #4

Sinds: 04-12-'02
Uit: Hengelo ov
Lid Nr.: 1.224
Online: 13-07-2012, 15:37
Powerkite Tricken Eenlijns Zelfbouw Flyboard
Gerespecteerd lid

En dan dat vergelijk met de auto, als je van je auto houd als van de vlieger dan is hij zelf verzekerd. Bij schade is dan alleen het eigen risico of verlies aan no-claim een discussie maar niet de veel hogere schade zelf.

Misschien kijken of een verzekeraar daar in wil trappen?? Ligt een redelijke markt.

Hans de Jong

Sinds 18-10-'03 (Lünen (D)) zeer trots medewereldrecordhouder MEGATEAM vliegeren

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 01-09-2010, 14:19
Bericht #5

Sinds: 24-09-'07
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    

Ik heb op het strand ooit mijn Vibe 1.9 aan iemand met een beetje vliegerervaring uitgeleend. Waaide hard dus ik wist dat ie stuk kon gaan, maar had vertrouwen in de persoon. Hij vloog er best goed mee, maar ging het ding plots aan zijn volledig onervaren vriendin doorgeven. Gevolg was zo ongeveer 5 neuscrashes in 3 seconden, en een gescheurd profiel. We hebben er even over staan kletsen, en hoewel hij aanbood om het hele ding te vergoeden, heb ik voorgesteld dat hij de reparatie zou betalen. Ter plaatste 20 euro gekregen, en de kous was af. Verder heel gezellig doorgevliegerd alsof er niks gebeurd was, en die dag nog veel lol beleefd.

Gelukkig ging het hier om erg vriendelijke mensen die niet onder verantwoordelijkheid wilden uitkruipen, en ging het om relatief lage bedragen. Het feit dat het maar om een Vibe ging, gaf al meteen een "ochja, kan gebeuren, niet het eind van de wereld, dit lossen we wel op" sfeer. Als mijn Manta gecrasht was, was er aan mijn kant meteen veel meer paniek uitgebroken en krijg je een heel ander gesprek.

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)

+Quote Post
Kiteline
plaatsen 01-09-2010, 15:52
Bericht #6

Sinds: 15-10-'09
Uit: Gemert
Lid Nr.: 8.464
Online: 25-11-2012, 14:23
Powerkite        

Als ik mensen in mijn omgeving wil 'besmetten' zeg ik vooraf wel dat eea op eigen risico gebeurd en bij stukgaan eea vergoed moet worden.
Gelukkig nog niet in de situatie gekomen. Ik leen om te proberen dan wel meestal de Ozone IMP Quattro II 1,5 uit zodat er ook niet heel veel vergoed hoeft te worden laugh.gif

+Quote Post
NUKUBU
plaatsen 01-09-2010, 18:20
Bericht #7

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 25-07-'07
Uit: zwolle
Lid Nr.: 6.790
Online: 17-10-2016, 21:08
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

BCH-nummer: H712

BROKKEN IS DOKKEN.
Zo heb ik het gehad met een geleende vlieger, de dag erop belde hij er zit een gaatje in? heb je hem over het strand gesleept of laten ploffen, ik zei nee waar zit het gaatje?
Antwoord was in het midden 10cm van de cel opening af, rare plek voor een gaatje.
ik heb de vlieger vergoed zodat hij een nieuwe kon kopen en ik de oude kreeg.
Voordeel voor hem : hij kon een oranje/ witte aan de serie toe voegen en ik had een 4.4 rood zwart cooper.

tudeluu NUKUBU

Cooper motor 2.3 3.0 3.8 4.5 5.5 6.5 8.0 10.0Riding:xxtreme Apexx 2008:1255km 2009:2255km 2010:3255km 2011:1982km2012:1469km 20133355km 2014: 5000km2015:854km top speed 85,5kmh

+Quote Post
traptrede
plaatsen 01-09-2010, 20:29
Bericht #8

Sinds: 13-08-'06
Uit: Wolvega
Lid Nr.: 5.627
Online: 01-02-2015, 00:22
Buggy Powerkite Zelfbouw Tricken  

Als ik een vlieger uitleen, weet ik dat hij stuk kan gaan.
Dus leen ik aan mensen met minder ervaring vliegers uit die er beter tegen kunnen of die daar meer geschikt voor zijn.
Als ik mensen meer vertrouw met mijn vliegers, dan mogen ze best met mijn betere vliegers vliegen.
Wel blijf ik altijd in de buurt, ik geef ze niet zo even mee. Als er dan wat gebeurt, weet ik ook hoe of wat.
Als er iets stuk gaat, is de schade voor mijzelf, tenzij de veroorzaker zo netjes is om te betalen, dan komen we er wel uit. Ik ga er altijd van uit dat iemand niet met opzet mijn vlieger sloopt en het mij ook zelf had kunnen overkomen.

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 01-09-2010, 20:47
Bericht #9

Groep icoon

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H003

Redelijk of niet redelijk?

Er zijn mensen die met een buggy door een liggende vlieger raggen en je met de bek vol tanden laten staan zonder een sorry. Mat vol fladders achterlatend....

Er zijn ook mensen die direct de boel regelen.

Een standaard is er niet in te vinden. Voorkomen lijkt vaak beter dan verzekeren.

Lache.....kom ik laatst in pak met stropdas net van het werk. Staan er twee gasten te kiten op Messchenveld. Leuk, ik even kijken. Ken ze niet. Even vragen of vliegeren moeilijk is. Tja de wind was wel pittig en het is best moeilijk kreeg ik te horen. Maar toch trok ik de stoute schoenen aan om te vragen of ik mocht proberen. Die gasten keken elkaar aan en zag ze denken. Dat pak gaat naar de kloten, de das stropt ie om zijn nek en met die gladde bordeelsluipers heeft ie geen grip, beetje lacherig dus.
Nou ja ik jaag die 3.0 vierlijner de lucht in jaag hem een paar maal door de powerzone draai wat rondjes op de plaats en zeg....ach valt wel mee wil je ook weer?
Niks stuk.

Maar ja dat weet je niet bij iedereen. Stel je leent je Manta uit, aan een ervaren kiter, breekt er in de lucht een toom. Ding onbestuurbaar en trekt de probeerder de duinen in. We weten allemaal inmiddels hoe dat afloopt. Dan is die kite minder erg.

Het zal toch weer om redelijker wijs cq normaal gaan. Helaas liggen die normen niet voor iedereen op 1 lijn. Onder elkaar komt het vaak wel goed lijkt me, maar ook daar zijn voorbeelden van mindersocialen te noemen en moet de rijdende rechter er aan te pas komen.

Afspraak: Slopen is kopen juridisch juist?? Of allemaal een contract mee naar het strand. U mag best even vasthouden.....tekent u even hier?
We verAmerikaansen toch straks hier dus lijkt me een pen mee het beste....

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 01-09-2010, 23:14
Bericht #10

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06
Flyboard Powerkite Kitesurf    

Interessant topic, moet gezegd worden.
Persoonlijk denk ik, dat afspraken van te voren een hoop onheil voorzijn.
Maar alsnog is er een raar iets.

Stel je leent je kite uit en er knapt iets in de toom vanwege slijtage, de kite klapt tegen de grond en is onherstelbaar kapot (kiter heeft geen schrammetje). Wie betaalt dat?

Als je wat sloopt van een ander vergoed je het, tenzij die ander het aanbied denk ik.
Als je vraagt, "mag ik je kite lenen/testen?" dan is dat in mijn ogen wat anders dan "pak m'n vlieger maar ff".

Volgens mij heb ik eens een scheurtje in iemand kite gevlogen. Daar kwam hij later pas achter (ik zag het niet, was op het bovendek). Heb wel aangeboden om de kosten op me te nemen, maar dat hoefde niet.
Afgezien van de kosten vind ik dat je het op zo'n manier moet kunnen oplossen met elkaar. Shit happens neem je verantwoording dan smile.gif

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 01-09-2010, 23:37
Bericht #11

Powerkite Powerkite      

QUOTE(speedyeagle @ 01-09-2010, 20:47) *
Helaas liggen die normen niet voor iedereen op 1 lijn. Onder elkaar komt het vaak wel goed lijkt me, maar ook daar zijn voorbeelden van mindersocialen te noemen en moet de rijdende rechter er aan te pas komen.

Dit (normen) is nu net de reden dat ik deze thread gestart heb. Vele reacties zijn in de trant van 'we komen er wel uit'. Terecht overigens, dat is meestal het geval. Maar juist in die gevallen waarin de probeerder niet in staat is aan zijn verplichtingen te voldoen (of erger wil voldoen), heb je hommeles. De rijdende rechter zal vaak de enige mogelijkheid zijn omdat de kantonrechterrechter vaak eenvoudigweg te duur zal blijken te zijn. De griffierechten lopen uiteen van 90-208 Euro (alleen voor de eiser, afhankelijk van de bedrag van het geschil). Advocaten vragen al meer per uur, dus je kunt beter zelf de verdediging ter hand nemen.

QUOTE(speedyeagle @ 01-09-2010, 20:47) *
Afspraak: Slopen is kopen juridisch juist??

Dit vind ik een zeer terechte uitspraak en zou ik zelfs als richtlijn willen voorstellen. Als je jaren gespaard hebt voor een bloedstollend mooie Donald Duck kite, dan wil je hem ook gaaf houden ook. Een gerepareerde kite geeft niet meer datzelfde gevoel bij velen. Toch is de kans groot dat de uitlener behoorlijk bij moet leggen omdat de betreffende kite niet (gebruikt) te koop is. Wellicht kun je dan beter afspreken 'slopen is vervangen door eenzelfde, gelijkwaardige kite', maar ook de term 'gelijkwaardig' is verschillend interpreteerbaar.

Juridisch juist? Een afspraak is een afspraak, althans als degene die de afspraak maakt meerderjarig is (minimaal 18 jaar). Onder die leeftijd zal een afspraak over een dure kite als niet bindend verklaard kunnen worden, omdat diegene niet in staat geacht wordt om de strekking van de afspraak te kunnen overzien. Vergelijk: een telefooncontract kan door de ouders nietig verklaard worden, ongeacht wat er in het contract staat. In dat geval moet je zowel met een botte uitprobeerder als met botte/armlastige ouders te maken hebben.

In alle gevallen een afspraak maken lijkt me dus het enige juiste advies. Ik moet echter bekennen dat ik dat zelf ook nog nooit gedaan heb. Wellicht heb ik te veel vertrouwen in de mens. En tenslotte, kiters zijn net mensen !

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 01-09-2010, 23:53
Bericht #12

Powerkite Powerkite      

QUOTE(Godtoh @ 01-09-2010, 23:14) *
1) Stel je leent je kite uit en er knapt iets in de toom vanwege slijtage, de kite klapt tegen de grond en is onherstelbaar kapot (kiter heeft geen schrammetje). Wie betaalt dat?

2) Als je vraagt, "mag ik je kite lenen/testen?" dan is dat in mijn ogen wat anders dan "pak m'n vlieger maar ff".

1) juridisch vrij eenvoudig: de probeerder is niets te verwijten, dus niet aanspreekbaar voor de schade aan de kite.

2) In beide gevallen is er een overeenkomst tussen uitlener en probeerder, met wederzijdse instemming. Hoewel het initiatief net wat anders ligt wordt dit juridisch waarschijnlijk meestel afgedaan met dat de uitlener het risico draagt. Maar ja rechters zijn net kiters, dus mensen.

Maar aan de hand van 1) een iets andere situatie: de kiter loopt daarbij wel schade op, dit wordt pas echt interessant; de probeerder kan de uitlener zelfs aansprakelijk stellen omdat hij op de hoogte was/had moeten zijn van het ontstane risico hierdoor. Nu praten we niet meer over een vliegertje, maar over letselschade, gemiste carrièrekansen etc. Een schadeclaim die in veel gevallen niet op de WA verzekering kan worden verhaald en je persoonlijk faillisement zou kunnen betekenen. Nu begrijp ik waarom vliegeren een risicosport wordt genoemd. De uitleenconditie moet dus uitgebreid worden met 'op eigen risico'

Een betere afspraak wordt in dat geval 'Slopen is kopen' en 'Het gebruik is geheel voor eigen risico'

+Quote Post
Goudbesie
plaatsen 02-09-2010, 08:30
Bericht #13

Sinds: 21-08-'10
Uit: Sassenheim
Lid Nr.: 8.825
Online: 04-09-2010, 08:14
Powerkite Flyboard      

Hmm, leuk onderwerp.

Juridisch ligt dit niet altijd even eenvoudig. Zeker niet in ons landje. De kans op een volledige schadevergoeding bij kwaadwillendheid is klein. Bovendien rust op de eiser de bewijslast.

Goede afspraken maken is het beste, maar ook die kunnen niet nagekomen worden.
Meer zekerheid kan het opstellen van een schriftelijke overeenkomst bieden, maar ook dan, als de schadeveroorzaker niet wil nakomen, zie het dan maar af te dwingen bij de rechter.

Wat de rechter zal oordelen?

Tja, ook een beetje afhankelijk van de rechter die je treft, maarik denk dat de algemene lijn zal zijn dat het een risicosport is waarbij wat stuk kan gaan. Je hebt de grootste kans op een verdeling van de kosten door de rechter, waarbij de verdeelsleutel zal worden gebaseerd op de mate van deskundigheid bij lener en uitlener. Is de uitlener de meest deskundige (daarvan zal de rechter snel uitgaan want het feit dat jij de eigenaar bent impliceert al snel deskundigheid) en de lener een echte leek, dan zal de rechter snel geneigd zijn het nadeel geheel of voor het grootste deel voor de eigenaar/uitlener te laten omdat die bewust het risico heeft genomen zijn spulletjes aan een leek uit te lenen. Naarmate de deskundigheid bij beide partijen ligt zal de risicoverdeling verschuiven naar 50/50 (waarschijnlijk niet meer vanwege het karakter van risicosport). De lener zal naar mijn verwachting hooguit een groter deel van de schade moeten dragen als de uitlener kan aantonen dat er verwijtbaar roekeloos of onzorgvuldig met de vlieger is omgegaan (de lener heeft niet als een goed huisvader voor de vlieger gezorgd).

Voorbeelden. Denk aan voetbal. Dat je een schop voor je ...... kunt krijgen hoort erbij. Een doodsschop echter niet.
Automobilisten en fietsers. Fietser wordt altijd gezien als zwakkere partij. Dus automobilist heeft bij een akkefietje altijd het nadeel van de twijfel.

Leuk recht hè. Denk dus goed na als je uitleent. Gelukkig lopen er toch merendeels normale mensen rond die het adagium "potje breken is potje betalen" naleven. Maar je kunt het treffen.......

+Quote Post
Passie99
plaatsen 02-09-2010, 09:18
Bericht #14

Groep icoon

Sinds: 04-09-'08
Uit: Assen
Lid Nr.: 7.791
Online: 26-08-2016, 12:43
Buggy Powerkite Zelfbouw    

BCH-nummer: H199

QUOTE(kitingDodo @ 01-09-2010, 23:53) *
1) juridisch vrij eenvoudig: de probeerder is niets te verwijten, dus niet aanspreekbaar voor de schade aan de kite.

2) In beide gevallen is er een overeenkomst tussen uitlener en probeerder, met wederzijdse instemming. Hoewel het initiatief net wat anders ligt wordt dit juridisch waarschijnlijk meestel afgedaan met dat de uitlener het risico draagt. Maar ja rechters zijn net kiters, dus mensen.

Maar aan de hand van 1) een iets andere situatie: de kiter loopt daarbij wel schade op, dit wordt pas echt interessant; de probeerder kan de uitlener zelfs aansprakelijk stellen omdat hij op de hoogte was/had moeten zijn van het ontstane risico hierdoor. Nu praten we niet meer over een vliegertje, maar over letselschade, gemiste carrièrekansen etc. Een schadeclaim die in veel gevallen niet op de WA verzekering kan worden verhaald en je persoonlijk faillisement zou kunnen betekenen. Nu begrijp ik waarom vliegeren een risicosport wordt genoemd. De uitleenconditie moet dus uitgebreid worden met 'op eigen risico'

Een betere afspraak wordt in dat geval 'Slopen is kopen' en 'Het gebruik is geheel voor eigen risico'

Ok, tijd voor waarschuwings labels aan de handles…

Ik ga eigenlijk ook uit van ‘slopen is kopen’ of beter gezegd vervangen door eenzelfde, vergelijkbare kite. Een compleet afgevlogen verlept ding hoeft niet vervangen worden door een nieuwe als er ook een leuke 2e hands te vinden is. Is die er niet ja dan is dat dan pech en moet er een nieuwe komen. Dit heeft ook te maken met redelijkheid en wederzijds overleg.

Voor mijn vrienden en kennissen die ook eens een vlieger willen proberen heb ik een Buster 2.0 in de tas, met het uiterlijk van een deurmat, maar het vliegt goed. Gaat deze vlieger eraan dan is dat jammer. Daar zou ik geen probleem van maken.

Over eventueel letsel wat hierdoor kan ontstaan had ik nog niet zo ver nagedacht. Ik waarschuw altijd. Maar het aansprakelijk stellen is inderdaad wel een risico.

Om mondeling e.e.a. af te spreken zal volgens mij dan ook niet voldoende zijn. Wanneer de lener letsel oploopt en door het letsel niet meer weet wat hij afgesproken heeft, dan heb je aan mondelinge afspraken ook niets.

Om nog eens een leuke te schetsen.
Jantje is op het strand met zijn nieuwe buggy en zijn nieuwe vlieger. Pietje komt in zijn buggy aangereden en maakt een praatje met Jantje. Mooi nieuw spul Jantje, zegt Pietje. Ik durf het bijna niet te vragen maar eh….mag ik even?
Jantje zag dat Pietje leuk met zijn buggy aan kwam rijden en denkt, ach ja waarom niet. Pietje pakt Jantje zijn vlieger, stapt in Jantje zijn buggy en rijdt weg. Jantje kijkt even naar Pietje zijn buggy, zoekt wat schelpjes en drinkt een pakje appelsap, en denkt waar blijft Pietje nou??
In de verte hoort Jantje een helikopter aankomen, bij het overvliegen ziet Jantje dat het een Traumaheli is…
Jantje snelt naar de plek des onheils en ziet zijn buggy in een bocht staan omringt door wat stukjes van zijn nieuwe kite. Hij dringt zich tussen de drom mensen die een paar honderd meter verderop staan. Daar zit Pietje op het strand met behoorlijke schrammen, naast Pietje liggen twee mensen, de medewerkers van de traumaheli zijn druk bezig om de mensen stabiel te krijgen…

Is Jantje hier dan aansprakelijk?

GT-Race Rapide FLGT-Race.nl Kitebuggys.nl

+Quote Post
Goudbesie
plaatsen 02-09-2010, 09:34
Bericht #15

Sinds: 21-08-'10
Uit: Sassenheim
Lid Nr.: 8.825
Online: 04-09-2010, 08:14
Powerkite Flyboard      

Tja, we worden steeds amerikaanser, dus als er geen labels op de buggy en kite zitten met daar op de tekst "Gij zult geen mensen overrijden, overvliegen of op andere wijze beschadiging door het gebruik van dit object" zou Jantje toch nog wel eens mede aangesproken kunnen worden.

Serieus: het is geen geregistreerd voertuig zoals een auto waarbij de eigenaar aansprakelijk is tenzij .......

Ik denk dat het hier voor Jantje wel los zal lopen (behalve het verlies van buggy en kite) omdat Pietje duidelijk de bestuurder was.

Als optie kan Jantje ook nog stilletjes weglopen en iedere betrokkenheid bij buggy, kite en Pietje in alle toonaarden ontkennen. crying.gif

+Quote Post
hoekies
plaatsen 02-09-2010, 18:41
Bericht #16

Groep icoon

Sinds: 26-11-'03
Uit: de lier
Lid Nr.: 2.422
Online: 01-01-2014, 12:53
Buggy Powerkite      

BCH-nummer: H39

Als je een Reactor of een Vapor sloopt ga je minstens een jaar achter de tralies wink.gif

groet fop

Reactor II Vapor GT Race

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 02-09-2010, 19:10
Bericht #17

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06
Flyboard Powerkite Kitesurf    

Maar down to earth...
Als wij vliegeraars elkaar iets uitlenen, hoevaak is er daadwerkelijk nu iets kapot gegaan dat op ruzie uit is gedraaid?
Ik kan in mijn kleine vliegercarriere niets bedenken.

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 02-09-2010, 23:06
Bericht #18

Powerkite Powerkite      

QUOTE(Godtoh @ 02-09-2010, 19:10) *
Als wij vliegeraars elkaar iets uitlenen, hoevaak is er daadwerkelijk nu iets kapot gegaan dat op ruzie uit is gedraaid?
Ik kan in mijn kleine vliegercarriere niets bedenken.

Hoewel best wel waar wat je zegt, hoe vaak heb je nu eigenlijk een auto-ongeluk, dus waarom zou je je verzekeren?
Het zal meestal wel los lopen, maar toch merk ik dat leken/beginners niet het flauwste benul hebben dat een vlieger zelfs meer dan 200 Euro kan kosten, laat staat 1500 Euro.

+Quote Post
Dre
plaatsen 03-09-2010, 14:45
Bericht #19

Sinds: 24-09-'03
Uit: Leeuwarden
Lid Nr.: 2.253
Online: 06-04-2011, 14:10
Flyboard Powerkite      

Opzich is dat verhaal met schade aan materieel niet echt heel boeiend voor mij, leen ik iets uit, en dat gaat kapot zonder dat aan slijtage o.i.d. dan zal er betaald moeten worden voor eventuele reparatie. Ik weet ook als iets van iemand leen, en dat crash ik dat dit geld kost. Niet meer dan redelijk lijkt mij, is de persoon in kwestie niet redelijk hierin, dan zou ik ook wel eens erg onredelijk kunnen worden.

Wat mij meer interesseerd is het verhaal met de letsel schades als gevolg, hoe word dit bijv geregeld bij testdagen van diverse merken? Ik ben wel aanvullend WA verzekerd, maar daar is bij een test nog nooit naar gevraagd. Stel ik test onverzekerd een kite van een van de vele bekende merken, ik krijg een ongeluk en beland in een ziekenhuis, kan ik dan dat merk aanspakelijk stellen?? Ik ben nl. bij een kite test op een evenement nog nooit gewezen op de gevaren van de betreffende kite, of dat e.e.a. allemaal voor eigen risico is. Nu kite ik al langere tijd, en ken de klappen van de zweep wel een beetje mbt het kiten, maar wat nu als een noob op een evenement komt en denkt leuk even proberen?? Ging op vakantioe ook altijd goed met stunt vliegertjes, dus dit moet ook wel lukken. Hij crashed en beland in het ziekenhuis (of erger) wie draagt hier dan de verantwoording voor??

Dit bericht is bewerkt door Dre: 03-09-2010, 14:47

flying: Peter Lynn Scorpion 7m & 13m
riding: Trampa

+Quote Post
Piglet
plaatsen 03-09-2010, 15:04
Bericht #20

Groep icoon

Sinds: 09-07-'10
Uit: Malden ( 6581 )
Lid Nr.: 8.740
Online: 22-05-2012, 17:34
Buggy        

BCH-nummer: H195

icon-stupid.gif Bij testdagen word ook niet veel aan veiligheid gedaan.
Dit is dan wel mijn ervaring.

Cooper: 1.6, 2.1, 3.3, 4.4, 5.6, 6.9
Libre vampir race PRO 2.6 - 3.9 - 5.5
Bora 3 Race 2.0 - 3.3 - 4.4 TE KOOP!>Yak 3.4>Progress >Promax>Flow 2.0>JoJo 28> JoJo RM+ 5.0 - 6.0 TE KOOP! >Radsails trainer 2.0

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 24-11-2017, 12:21