Welk Type Speedwing Heb Ik? En Hoe Moet Dan De Toming? |
Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
|
Of je nu handvaten, vliegers, buggy's of boards bouwt, hier weten ze er meer van. Uiteraard ook alles uit Stuntkites - Het Handboek |
![]() ![]() |
Welk Type Speedwing Heb Ik? En Hoe Moet Dan De Toming? |
28-07-2010, 13:45
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 28-07-'10 Uit: Utrecht Lid Nr.: 8.775 Online: 31-07-2010, 09:40 Zelfbouw Powerkite |
Hoi, Zo'n 10 jaar geleden was ik helemaal in de ban van vliegeren en heb toen een NPW en een Speedwing (nooit gedaan) gemaakt. Afgelopen vakantie (en dan ga je weer eens vliegeren), is de verslaving nieuw leven ingeblazen. Maar nu heb ik als doel om mijn Speedwing die nieuw is (zelfbouw), maar onder het stof, het nog nooit gedaan heeft, toch de lucht in wil gaan krijgen. Ik heb indertijd (toen nog schoolgaand, dus veel tijd:) vele uren zitten stoeien met de tooming van de Speedwing op de hei. Na veel tijd en frustraties en 0 uur vliegerplezier is deze in de garage beland van mijn ouders. Maar: - Ik weet niet meer precies welk type speedwing ik gemaakt hebt. Volgens mij heb ik het uit het boek gemaakt Stuntvliegers (de 1e versie). De vlieger heeft een spanwijdte van 1,5 meter en bestaat uit 4 delen stof. Om het neusstuk en de spanbuizen zitten wel de losse lussen zoals bij de 3x1. Ik heb het boek "stuntvliegers: het handboek". Maar ik denk miet dat dat hem is, want ik heb hem indertijd met 3 ringen gemaakt ipv de clips. - Ook is de tooming niet duidelijk voor mij. Ik heb die van de 3x1 nu toegepast, alleen staan wel de lengtes van de lijnen er in, maar niet hoe de afstanden zijn van de volledige toming. Weet een van jullie dat? - Of is er een hele andere manier van toming voor de speedwing die wel werkt? Hopelijk weet een van jullie een oplossing zodat ik verder kom! Alvast bedankt. |
|
|
|
28-07-2010, 16:25
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 13-08-'06 Uit: Wolvega Lid Nr.: 5.627 Online: Gisteren, 19:06 Buggy Powerkite Zelfbouw Tricken |
Wat is de lengte van de stokken? Dit bepaald de maten van het toom. Bestaat je Speedwing uit 4 delen stof die met ronde kanten aan elkaar zitten of met rechte? Het afstellen van een Speedwing komt aardig precies, maar één maal goed afgesteld kun je er veel plezier mee hebben! |
|
|
|
29-07-2010, 15:46
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 28-07-'10 Uit: Utrecht Lid Nr.: 8.775 Online: 31-07-2010, 09:40 Zelfbouw Powerkite |
Wat is de lengte van de stokken? Dit bepaald de maten van het toom. Bestaat je Speedwing uit 4 delen stof die met ronde kanten aan elkaar zitten of met rechte? Het afstellen van een Speedwing komt aardig precies, maar één maal goed afgesteld kun je er veel plezier mee hebben! Bedankt voor de reactie! Het zijn allemaal rechte kanten, dus geen ronde zoom o.i.d. De maten van de stokken zijn: -de schuine (2x): 95 cm -en de tussenstok/buis: 98 cm Het afstellen zal idd erg gevoelig zijn bij de vlieger, Hopelijk kun je mij helpen. Bedankt! |
|
|
|
29-07-2010, 15:58
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 13-08-'06 Uit: Wolvega Lid Nr.: 5.627 Online: Gisteren, 19:06 Buggy Powerkite Zelfbouw Tricken |
Dan heb je de 3x1 uit het eerste Stuntvliegers boek, die heeft deze stoklengte. Ringen of clips maakt niet zoveel uit, als je er maar een toom aan kunt knopen. |
|
|
|
29-07-2010, 16:02
Bericht
|
|
Dan heb je de 3x1 uit het eerste Stuntvliegers boek, die heeft deze stoklengte. Ringen of clips maakt niet zoveel uit, als je er maar een toom aan kunt knopen. Bedankt voor je reactie. Kijk! Dan ben ik al op de helft. Nu weet ik, dat ik dat boek gebruikt heb om de vlieger te maken. Alleen de toming heb ik toen wel vanuit dat boek gemaakt. En toen vloog de vlieger niet. Weet jij welke maten ik het beste kan gebruiken? |
|
|
|
29-07-2010, 17:00
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 09-08-'04 Lid Nr.: 3.168 Online: 07-09-2010, 10:54 Zelfbouw Buggy Gerespecteerd lid |
Hoi No wind today, Ik heb destijds ook een paar van die Speedwings gebouwd. Je kunt bij deze vlieger de toom opbouwen uit een lang stuk toomlijn. Vouw deze toomlijn in het midden dubbel en begin met de vouw in de punt van de Speedwing. In feite kun je de volledige toom uit een stuk lijn halen, zonder te knippen of te snijden. Alles loopt van punt naar punt door. Zorg er vervolgens wel steeds voor dat tussen de diverse punten de hieronder vermelde maatvoering uiteindelijk klopt. Het is verder prettig om verstelmogelijkheden te hebben, zodat je nog iets kunt schuiven met de maten. Ik denk dat onderstaande toomafmetingen, die wel iets afwijken van het boek, uitstekend gaan werken. Dit zijn de maten van punt tot punt volgens onderstaande tekening. Lengte 1-2: 32 cm Lengte 2-3: 60 cm Lengte 3-4: 56 cm Lengte 4-5: 84 cm ![]() Groeten, Ad |
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 17:11
Bericht
|
|
Beste Ad, Bedankt voor de reactie en de duidelijke uitleg. Vanavond ga ik eens een tijdje zitten knopen, ik zal jullie laten weten hoe en of het gelukt is! Bedankt, Hugo |
|
|
|
30-07-2010, 16:56
Bericht
|
|
Beste Ad, Bedankt voor de reactie en de duidelijke uitleg. Vanavond ga ik eens een tijdje zitten knopen, ik zal jullie laten weten hoe en of het gelukt is! Bedankt, Hugo Zo na even geknoopt te hebben zit de toming volgens de maten van het plaatje. Alleen de toming zit volgens mij helemaal niet goed, als ik punt 5/3 (de ringen/clips) strak trek en loodrecht boven de dwarsstok hou, hangt de toming vanaf de ringen naar punt 2 en 1 helemaal slap. als ik de lijnen strak probeer te trekken (dus de ringen naar achter haal), lukt dat niet, zelfs als de lijnen al helemaal plat achter de vlieger liggen. Het lijkt wel of het voorste deel veel te lang is. Onder welke hoek horen de ringen te zitten ten opzichte van de middenstok, ik zou zeggen ongeveer 90 graden? alvast weer bedankt! |
|
|
|
30-07-2010, 20:31
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 01-03-'02 Uit: Amersfoort Lid Nr.: 121 Online: 16-08-2010, 16:54 |
Als je toom eraan zit. gewoon de vlieger pakken zonder lijnen eraan dus bij de ringen vastpakken en de vlieger omhoog trekken. Staat hij te zwaar gaat hij niet omhoog vliegt hij makkelijk over je heen dan staat hij te licht. dit is een grove afstelling maar vertelt een beetje of je in de richting zit. Kom je wel eens in amersfoort? Wil ik je wel helpen. aju propje |
|
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd door de stront.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:38
Bericht
|
|
![]() Groep: Vaste Bezoeker Sinds: 09-08-'04 Lid Nr.: 3.168 Online: 07-09-2010, 10:54 Zelfbouw Buggy Gerespecteerd lid |
Zo na even geknoopt te hebben zit de toming volgens de maten van het plaatje. Alleen de toming zit volgens mij helemaal niet goed, Hoi Hugo, Dan ben ik bang dat ik je de verkeerde maten heb door gegeven. De door mij opgegeven maten waren de maten van de afwijkende nieuwere versie in het tweede boek. Mocht die het wel zijn dan gaat hij met die toming echt vliegen trouwens. Voor de 3x1 van het eerste boek (laten we er van uit gaan dat die het is) zijn de maten als hieronder. Hou ook hier weer rekening met de mogelijkheid dat er nog iets valt te schuiven met de maten. Een kleine afstelling na het testvliegen is soms wel nodig. Lengte 1-2: 35 cm Lengte 2-3: 36 cm Lengte 3-4: 40 cm Lengte 4-5: 80 cm Al die versies maken het wel verwarrend en vanaf het tweede boek zijn er wel wat wijzigingen door gevoerd. Zo deed de coupe voor het eerst zijn intrede en kwamen de stuurlijnen dichter bij elkaar. De toomafmetingen (vooral toomdelen 2-3 en 3-4) werden hierdoor ook flink gewijzigd… Excuses! Groeten, Ad Dit bericht is bewerkt door Ad Branger: 30-07-2010, 20:40 |
|
|
|
|
|
|
30-07-2010, 21:26
Bericht
|
|
Hoi Hugo, Dan ben ik bang dat ik je de verkeerde maten heb door gegeven. De door mij opgegeven maten waren de maten van de afwijkende nieuwere versie in het tweede boek. Mocht die het wel zijn dan gaat hij met die toming echt vliegen trouwens. Voor de 3x1 van het eerste boek (laten we er van uit gaan dat die het is) zijn de maten als hieronder. Hou ook hier weer rekening met de mogelijkheid dat er nog iets valt te schuiven met de maten. Een kleine afstelling na het testvliegen is soms wel nodig. Lengte 1-2: 35 cm Lengte 2-3: 36 cm Lengte 3-4: 40 cm Lengte 4-5: 80 cm Al die versies maken het wel verwarrend en vanaf het tweede boek zijn er wel wat wijzigingen door gevoerd. Zo deed de coupe voor het eerst zijn intrede en kwamen de stuurlijnen dichter bij elkaar. De toomafmetingen (vooral toomdelen 2-3 en 3-4) werden hierdoor ook flink gewijzigd… Excuses! Groeten, Ad Bedankt! Dat er zo veel types zijn en zoveel soorten toomafmetingen, daar kan jij niets aan doen hoor, en dan nog zou het mijn probleem zijn, ik ben allang blij dat je helpt! Ik ga komende week, een weekje op vakantie, dan zal ik daarna laten weten of het is gelukt! |
|
|
|
30-07-2010, 21:40
Bericht
|
|
Als je toom eraan zit. gewoon de vlieger pakken zonder lijnen eraan dus bij de ringen vastpakken en de vlieger omhoog trekken. Staat hij te zwaar gaat hij niet omhoog vliegt hij makkelijk over je heen dan staat hij te licht. dit is een grove afstelling maar vertelt een beetje of je in de richting zit. Kom je wel eens in amersfoort? Wil ik je wel helpen. aju propje Beste Propje, Daar kom ik eigenlijk niet nee, maar mocht ik er niet uitkomen dan is alle hulp welkom! |
|
|
|
![]() ![]() |
| Actuele tijd: 09-09-2010, 03:57 |