Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

2 Pagina's V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
Kalenderopbouw Wedstrijden Bch., Wind en getij.
MTwater
plaatsen 11-06-2010, 09:34
Bericht #21

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: Gisteren, 21:41
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard

BCH-nummer: H400

Progessie is geboekt :

Rijkswaterstaat is niet in staat om historische gegevens van de wind voor IJmuiden te verstrekken...ik werd doorverwezen naar de website van KNMI.

Via http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/#no is het (helaas) alleen mogelijk om uurgemiddelden op te vragen.
Dat is het beste wat er aan info te verkrijgen is.
Deze data staat in ASCII formaat en is dus makkelijk in EXCEL te combineren met de getijdegegevens....Het data crunchen kan beginnen !

Eric

Snowbuggy test : video. Greenland crossing in 2013 !
07-09 : beach tracks=12.930 km. Best day=300 km. IJmuiden 100km=2hr04min. Vmax=97.4 kph(Eric); 76,2 kph(Wendy).
2010 goals : 100 km within 2 hrs. Vmax >100 kph.
Achievements in 2010 : 2.513 km (35x) ; Aantal loempia's : 5 stuks ; "Bootje gezien" : 0x.
Go to the top of the page

+Quote Post
RemcoHa
plaatsen 11-06-2010, 10:52
Bericht #22

Groep icoon

Sinds: 06-07-'07
Uit: Maartensdijk, Netherlands
Lid Nr.: 6.725
Online: Vandaag, 15:02
Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy

Bij het KNMI van de site geplukt:

Nader Verklaard
Maan en weer
13 februari 2008 - Anders dan bij zonsverduisteringen heeft een maansverduistering geen invloed op het weer. Vorige bijgelovige generaties dachten daar anders over. Zon- en maansverduisteringen werden, afhankelijk van het jaargetijde waarin ze voorkwamen, gezien als voorbodes van goede of slechte oogsten.

De duur van een verduistering zou verband houden met de duur van een regenperiode. Omdat een maansverduistering hoogstens drieeneenhalf uur duurt kan de invloed zich niet langer doen gelden dan drieeneenhalve maand, zo dacht men. Met name in China werd veel waarde gehecht aan voorspellingen van verduisteringen en de gevolgen. Tegenwoordig weten we dat een verduistering van zon of maan geen invloed heeft op het weer op lange termijn.

Wel leven in de volksweerkunde nog steeds ideeën dat "krachten" van de maan op het weer zouden bepalen. Tal van weerspreuken leggen een nimmer bewezen verband tussen maanfasen en het weer, zoals "een maandagse nieuwe maan zal in regen vergaan" of "vorst met nieuwe maan dan kun je op de schaatsen gaan". Van een andere orde zijn verschijnselen als kringen om de maan. In een dunne wolkenlaag, die bestaat uit fijne waterdruppeltjes of ijskristallen, kan het licht van de maan aanleiding geven tot een gekleurde ring. Dat kan een voorbode zijn van slechter weer met neerslag en wind. Ook de kleur van de maan zou iets zeggen: "een bleke maan kondigt regen aan, een rossige maan wind en een heldere maan mooi weer".

Het enige dat we zeker weten is dat de zon en vooral de maan, die dichterbij de aarde staat, invloed hebben op het getij. Bij volle of nieuwe maan staan zon en maan op één lijn ten opzichte van de aarde. De aantrekkingskrachten van zon en maan trekken dan samen aan het water in dezelfde richting. Het hoogwater is dan extra hoog, springvloed genaamd. Welk getij werkelijk optreedt hangt niet alleen af van de stand van zon en maan, maar ook van het weer, vooral van de wind. Bij storm kan dat leiden tot stormvloed, een sterke verhoging van de zeespiegel langs de kust.

+Quote Post
Jacco Frijhoff
plaatsen 11-06-2010, 19:31
Bericht #23

Groep icoon

Sinds: 26-03-'02
Uit: Breskens
Lid Nr.: 309
Online: 30-08-2010, 17:52
Buggy Powerkite      

Lex,

Getijvoorspellingen haal ik van ww.getij.nl af. Deze kan je in excel format eraf halen, hoog en laagwaters met maanfases.

Groeten,

Jacco

Dit bericht is bewerkt door Jacco Frijhoff: 11-06-2010, 19:41

Member of Buggyteam `De Zwarte Polder`

+Quote Post
Lex
plaatsen 11-06-2010, 19:56
Bericht #24

Groep icoon

Sinds: 27-02-'02
Uit: Bergeijk (Eindhoven)
Lid Nr.: 14
Online: 31-08-2010, 23:24
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H11

Dat van die dag 23 uur en 56 minuten klopt niet. Dat is de tijd dat de aarde erover doet om de sterren op dezelfde plek te krijgen als de dag ervoor. Het heeft ermee te maken dat we om de zon draaien, en ook die dan weer op ongeveer dezelfde plek staat. Wanneer dat het geval zou zijn zou dat na 100 dagen 400 minuten verschil opleveren. En dan zou de nacht ineens op hele andere tijden vallen. Kan dus niet.
De spreadsheat wekt mijn interesse al!

Van het KNMI heb ik een bericht ontvangen da de vraag is doorgestuurd naar een expert. De beantwoording van de vraag zal naar verwachting enige tijd in beslag nemen schrijven ze.

De tekst van KNMI is leuk, maar misschien wat kort door de bocht. Ik hoop van hun een mooi antwoord te ontvangen. Immers schetsen ze dat het een lastige vraag is, en dan lijkt het me niet dat ze het stukje tekst wat standaard op de site staat vergeten zijn.
Ik kan me inbeelden dat de zon en de maan ook een aantrekkingskracht op de wind hebben. Maar goed, ik weet het niet.

Van het getij op getij.nl weet ik. Dat gebruik ik uiteraard, echt levert dat windloze dagen op met de "oude gedachtengang".

Greetz Lex | Helf / H-11 | Libre Powersails = Spirit -- DENNISGIJSBERS.COM -- JD-ZONE.BE
If you want to kite, you have to learn to be patient, because you get days with no wind. But when you first get the wind it’s an amazing feeling! And it’s no problem waiting for it! You know it will come, sooner or later!

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 12-06-2010, 09:11
Bericht #25

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 09-08-'04
Lid Nr.: 3.168
Online: 07-09-2010, 10:54
Zelfbouw Buggy      
Gerespecteerd lid

Hoi Lex,

Ik ben bepaald geen weerkenner, maar vanuit mijn buggylocatie-stukjes heb ik me wel een beetje verdiept in het getijdenverhaal. In de wetenschap is het al heel lang bekend dat het getij een te verwaarlozen, bijna niet te meten, invloed heeft op het weer. Het getij heeft natuurlijk invloed op de stromingen in alle wereldzeeën. Ook heeft de zwaartekracht van de maan en de zon, waar we de getijden aan te danken hebben, invloed op de atmosfeer (en daarmee op de luchtdruk). Al met al genoeg reden om aan te nemen dat het getij invloed zou hebben op het weer in het algemeen en de wind in het bijzonder. De invloed van de zwaartekracht van de maan en de zon op de luchtdruk varieert uiteraard, maar blijkt bijzonder klein te zijn en nooit meer te bedragen dan zo’n 2 hPa. Dat is derhalve nooit meer dan ongeveer 0,2% van de gemiddeld luchtdruk op aarde. De invloed van het getij is zo uitzonderlijk klein ten opzichte van alle factoren die wel invloed hebben op het weer en de wind (zoals wereldwijde warmteverschillen), dat je de invloed van het getij op het weer en de wind gerust op nul kunt stellen.

Andersom heeft het weer natuurlijk wel invloed op het getij. Het mooiste voorbeeld daarvan in onze sport is natuurlijk de invloed van een sterke westerse wind en de stuwing die dat met zich mee kan brengen.

Alle historische getijdengegevens naast de windhistorie leggen zal naar mijn mening dus weinig nut hebben. Eventuele verbanden zullen slechts toeval zijn. Wel heeft het zin om te kijken naar de gemiddelde wind per maand door het jaar heen. Het zal je niet verbazen dat we gemiddeld in Nederland in de zomermaanden (mei t/m augustus) minder wind hebben dan in de periode van september t/m april. Die verschillen zijn niet enorm, maar die zijn absoluut meetbaar en door de jaren heen wel te gebruiken als leidraad voor de buggyagenda. Volgens mij is het verder zo (maar dat weet ik niet heel zeker) dat we in de afgelopen maanden een relatief lagere gemiddelde windkracht hebben gehad dan normaal. Dat de wedstrijden van de BCH daar ook iets van hebben meegekregen is wel duidelijk...

Groeten, Ad

Dit bericht is bewerkt door Ad Branger: 12-06-2010, 09:15

+Quote Post
Lex
plaatsen 12-06-2010, 17:40
Bericht #26

Groep icoon

Beste Ad,

Dank voor je bericht.
Het moeilijke is dat we al jaren zitten met praktisch windloze weekenden. Ik begin te twijfelen aan het toeval.

Verder vraag ik me af als het getij zo'n invloed heeft op stromingen in de wereldzeëen of dat de stromingen misschien direct invloed op weer / wind hebben. Dat zou dan met grote snelheid effect moeten hebben (in enkele dagen) of volgens een stikt schema met opvolgend op de regelmatigheid van de getij tafels.

Het is en blijft lastig...

Greetz Lex | Helf / H-11 | Libre Powersails = Spirit -- DENNISGIJSBERS.COM -- JD-ZONE.BE
If you want to kite, you have to learn to be patient, because you get days with no wind. But when you first get the wind it’s an amazing feeling! And it’s no problem waiting for it! You know it will come, sooner or later!

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 13-06-2010, 12:13
Bericht #27

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 09-08-'04
Lid Nr.: 3.168
Online: 07-09-2010, 10:54
Zelfbouw Buggy      
Gerespecteerd lid

Hoi Lex,

Het weer wordt beïnvloed door zeer veel factoren. Denk aan temperatuur (die onder andere de oceaanstromingen weer beïnvloed), luchtvochtigheid, luchtdruk, wind, neerslag, bewolking, etc. Met name de stand van de zon ten opzichte van de aarde is van grote invloed op al die factoren.

Eén van de factoren met invloed op het weer is dus de invloed van oceaanstromingen. Oceaanstromingen worden veroorzaakt door zowel lokale als mondiale factoren. De factoren die een mondiaal effect hebben, hebben verreweg het grootste effect op de oceaanstromingen en daarmee op het klimaat en het weer op de continenten. De twee belangrijkste mondiale factoren zijn de wind en de verschillen in dichtheid van het water vanwege temperatuurverschillen en zoutgehalte. De wind beïnvloed zowel lokaal als mondiaal vooral de stroming aan het oppervlak van de oceanen. De verschillen in dichtheid van het water vanwege temperatuurverschillen en zoutgehalte veroorzaken op alle dieptes van de oceaan stromingen (circulaties). Deze laatste stromingen zijn relatief constant en stromen altijd in dezelfde richting en stromen ook veel trager dan de stromingen die bijvoorbeeld door de wind of het getij veroorzaakt worden. Zo stroomt het warme water altijd van de evenaar richting de polen en het koude water altijd van de polen naar de evenaar.

Het getij is een voorbeeld van een lokale factor die mondiaal een beperkte invloed op de stromingen heeft. De getijden beïnvloeden voornamelijk de stromingen lokaal en dan ook nog voornamelijk langs de kust. Getijdenstromingen zijn ook de enige stromingen die met een zeer regelmatig patroon van richting veranderen. De getijdenstromingen zijn redelijk goed te voorspellen. Opvallend hierbij is dat juist de invloed van het weer (met name de wind!) die getijdenstroomvoorspellingen weer flink kan beïnvloeden. Het getij is dus slechts één onderdeel dat van invloed is op één van de factoren die het weer beïnvloeden; namelijk de oceaanstromingen. Hierbij zien we ook nog dat de invloed van het getij slechts weer van geringe invloed is op die oceaanstromingen. Al met al blijkt het getij slechts een zeer kleine rol te spelen tussen alle factoren die het weer beïnvloeden.

Groet, Ad

+Quote Post
Lex
plaatsen 15-06-2010, 19:04
Bericht #28

Groep icoon

Ik heb inmiddels van 1 weerpartij bericht gehad.
Een lang verhaal. De conclusie die daaruit eenvoudig getrokken kan worden is dat er geen aanwijsbaar verband is.

Pure pech dus dat wij geen wind hadden tijdens die talloze weekenden.

1 bericht wat vanuit onze vriendelijke zuiderburen kwam is om rekening te houden met opkomend water. Aangezien met opkomend tij vaak net wat meer wind kan ontstaan is dat raadzaam. Echter hebben wij vaak volledige dagprogramma's die zijn tijd nu al meer dan nodig hebben is het voor ons geen optie daar eea op af te stemmen. Ook een weekend daarop kiezen valt niet mee. De agenda lijkt al druk te zijn, zonder dat daar de NL races tussen staan.

Ik ga verder met de agenda en de BCH eea spoedig proberen aan te reiken.

+Quote Post
MTwater
plaatsen 17-06-2010, 09:31
Bericht #29

Groep icoon

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: Gisteren, 21:41
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard

BCH-nummer: H400

Lex :

Na mijn analyze van de winddata versus waterstanden over de afgelopen 5 jaar, kom ik tot een vergelijkbare conclusie :
Er is geen eenduidig verband te leggen tussen getij en wind; oftwel het getij heeft geen invloed op windrichting en windsnelheid.
Aldus kan ik stellen dat BCH pure pech heeft gehad tijdens de wedstrijden van afgelopen jaar.

Voor het plannen van wedstrijden op IJmuiden wil ik graag het volgende opmerken :

Afgezien van regen en windverwachtingen, is IJmuiden altijd goed te berijden bij lage waterstanden.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dit overeenkomt met waterstanden beneden de 0 CM (nullijn) volgens de Rijkswaterstaat gegevens.

Ik heb de getijdetabellen voor aankomend seizoen beoordeeld en op basis daarvan zijn er weekenden in te plannen waarbij de waterstand overdag gedurende lange tijd beneden de nullijn blijft : oftewel genoeg racing time !

Sterker nog, er zijn weekenden berekend waarbij het getij overdag meer dan 6 uur beneden deze nullijn blijft.
Als je deze weekenden de voorkeur wilt geven, dan is in ieder geval het strand breed genoeg en is er voldoende racing time.

Zal ik deze data aan je doorsturen of hier posten ?

gr.
Eric

Snowbuggy test : video. Greenland crossing in 2013 !
07-09 : beach tracks=12.930 km. Best day=300 km. IJmuiden 100km=2hr04min. Vmax=97.4 kph(Eric); 76,2 kph(Wendy).
2010 goals : 100 km within 2 hrs. Vmax >100 kph.
Achievements in 2010 : 2.513 km (35x) ; Aantal loempia's : 5 stuks ; "Bootje gezien" : 0x.

+Quote Post
Lex
plaatsen 17-06-2010, 10:24
Bericht #30

Groep icoon

Beste Eric,

Laten we dat maar niet centraal deponeren.
Ik heb je een PB gestuurd met mijn gegevens.

Bedankt!

+Quote Post

2 Pagina's V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 09-09-2010, 15:04