Kalenderopbouw Wedstrijden Bch., Wind en getij. |
Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
Dit is het Buggy Club Holland gedeelte. Alleen leden van de BCH kunnen hier berichten plaatsen. Als je lid bent van BCH maar hier nog geen toegang hebt benader dan de BCH. Officiële berichten van de BCH worden uitsluitend geplaatst door de bezoeker BuggyClubHolland. Elke andere uitspraak is op persoonlijke titel. |
![]() ![]() |
Kalenderopbouw Wedstrijden Bch., Wind en getij. |
07-06-2010, 19:43
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 27-02-'02 Uit: Bergeijk (Eindhoven) Lid Nr.: 14 Online: 31-08-2010, 23:24 Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite BCH-nummer: H11 |
Beste buggiers, Ik maak voor de BCH een voorstel voor de race data. Ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan en daar is in grote lijnen de afgelopen kalender uitgekomen. Nu het jaar voorbij is en ik eens terug kijk op de weekenden hebben we behoorlijk pech gehad met vooral de wind. Dat er niemand is die dermate ver vooruit kan voorspellen weet ik. Echter worden de weekenden in de meeste gevallen gebasseerd op de laagwater weekenden, ook wel doodtij genoemd. Dat gebeurt naar mijn weten al jaren zo. Ook hebben we al jaren te maken met een groot aantal weekenden dat bijna windloos verloopt. Ik maak uit ervaring op dat doodtij en windloze weekenden een verband lijken te hebben. Ik kan het overigens niet onderbouwen. Nou moet ook gezegd worden dat dit jaar de wind sowieso nog niet super is geweest. Het kan op meer fronten tegen zitten. Wat denken jullie ervan? Hebben jullie een goede tip om rekening mee te houden? Een mogelijkheid is het risico te nemen een paar weekenden tijdens hoger water te plannen. De meeste stranden lopen niet zomaar onder. En stel dat we dat weekend plannen met het hoogwater tijdstip pas laat op de dag kunnen we misschien toch gewoon rijden. Even de term stuwing buiten beschouwing gelaten. Dat een weekend niet door regen maar door vloed in het water valt is dan wel denkbaar. Dat risico moeten we dan accepteren. Deel je advies en wie weet hebben we volgend jaar 30 races! |
|
Greetz Lex | Helf / H-11 | Libre Powersails = Spirit -- DENNISGIJSBERS.COM -- JD-ZONE.BE
If you want to kite, you have to learn to be patient, because you get days with no wind. But when you first get the wind it’s an amazing feeling! And it’s no problem waiting for it! You know it will come, sooner or later! |
|
|
|
|
07-06-2010, 20:04
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 14-03-'07 Uit: Dordrecht Lid Nr.: 6.388 Online: Gisteren, 18:22 Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw BCH-nummer: H225 |
Hi Lex, Goeie overweging. Of 't doodtij en windloosheid elkaar in de hand werken weet ik niet. Er over theoretiseren vind ik heerlijk (wat ik dus niet hier ga doen dus.) Maar de overweging om weekenden met een wat grotere kans op nat strand lijkt mij een goeie. (droogpak wat vaker gebruiken Zeker de moeite waard van het onderzoeken op mogelijkheden. Ik ben voor... CuSoon Dit bericht is bewerkt door iKitebear: 07-06-2010, 20:06 |
|
Air Indian & Creative Pirate
Airs: Vapor, Yakuza, Riot Wheels: xxtreme xxracer |
|
|
|
|
07-06-2010, 20:12
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 27-09-'04 Uit: Den Haag Lid Nr.: 3.382 Online: Gisteren, 22:41 Buggy Zelfbouw BCH-nummer: H60 |
Ik vind het een heel goed plan Lex. Om wat meer zekerheid te krijgen zouden de maan/waterstanden eens naast de wind van het afgelopen jaar kunnen worden gelegd. Maar zijn die data eigenlijk nog wel ergens beschikbaar? KNMI misschien? Die zouden toch wel een bak gegevens moeten hebben liggen lijkt me. Erik |
|
H60 - Team VPriders - Online Video's - Fotohoekje - GPS Tracklog
XXRacer - Vampir Race Pro - Reactor II |
|
|
|
|
07-06-2010, 20:18
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 27-02-'02 Uit: Bergeijk (Eindhoven) Lid Nr.: 14 Online: 31-08-2010, 23:24 Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite BCH-nummer: H11 |
Om wat meer zekerheid te krijgen zouden de maan/waterstanden eens naast de wind van het afgelopen jaar kunnen worden gelegd. Maar zijn die data eigenlijk nog wel ergens beschikbaar? KNMI misschien? Die zouden toch wel een bak gegevens moeten hebben liggen lijkt me. Een goed punt! Ik kan daar in ieder geval naar kijken. De getij gegevens van seizoen 2009-2010 heb ik staan. Dat wil ik best doen. Van meerdere jaren nodig ik graag iemand uit om dat uit te zoeken. Wellicht dat sommige professionele instanties hier in de uitwerking van een voorspelling rekening mee houden. Er gaat binnenkort een mailjte uit naar die kant. |
|
Greetz Lex | Helf / H-11 | Libre Powersails = Spirit -- DENNISGIJSBERS.COM -- JD-ZONE.BE
If you want to kite, you have to learn to be patient, because you get days with no wind. But when you first get the wind it’s an amazing feeling! And it’s no problem waiting for it! You know it will come, sooner or later! |
|
|
|
|
07-06-2010, 20:40
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 27-09-'04 Uit: Den Haag Lid Nr.: 3.382 Online: Gisteren, 22:41 Buggy Zelfbouw BCH-nummer: H60 |
De wind(voorspellingen) sinds 2007 kan ik ook uit GuruPro halen zie ik... Alleen niet echt in een handig dataformaat maar het is een begin? |
|
|
|
|
|
07-06-2010, 20:47
Bericht
|
|
De wind(voorspellingen) sinds 2007 kan ik ook uit GuruPro halen zie ik... Alleen niet echt in een handig dataformaat maar het is een begin? Wellicht. Alleen is dat een voorspelling, kunnen we daar wat mee? Ik heb ook nog niet gezien of het getij op een handige manier van een website te halen is. Iemand interesse om dit langs elkaar te zetten? |
|
|
|
|
|
07-06-2010, 20:54
Bericht
|
|
Meestal zijn de voorspellingen van de WRF erg goed, zeker op het laatste moment. Voor de handigert met wat tijd, hier alvast de pdf met de winddata om naast de getijden te plaatsen: http://erik.koldenhof.nl/download/wind_2007-2010.pdf |
|
|
|
|
|
07-06-2010, 22:13
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 14-03-'07 Uit: Dordrecht Lid Nr.: 6.388 Online: Gisteren, 18:22 Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw BCH-nummer: H225 |
Handige mensen met tijd... Een zeldzame soort May the joy be with you. |
|
Air Indian & Creative Pirate
Airs: Vapor, Yakuza, Riot Wheels: xxtreme xxracer |
|
|
|
|
07-06-2010, 22:36
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 09-11-'04 Uit: gem. Bernisse Lid Nr.: 3.540 Online: Gisteren, 21:42 Buggy Buggy Buggy Buggy Buggy BCH-nummer: H83 |
Lex, je hebt PB
|
|
2009: 2584 km - 2010: 1741 km - 21x < > totaal: 18841 km. my profile updated on 31-01-2010
|
|
|
|
|
08-06-2010, 07:43
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 30-09-'03 Uit: Veldhoven Lid Nr.: 2.269 Online: Gisteren, 22:14 Buggy BCH-nummer: H142 |
Als we nu een een mail opstellen met dit vraagstuk er in en sturen naar de KNMI, misschien kunnen ze het daar onderbouwen. Dan hebben we een gegronde reden om de wedstrijden anders te plannen.
|
|
Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX
Sponsored by :: Vliegers&Co :: Ozone Kevin van Gorp :: H142 :: |
|
|
|
|
08-06-2010, 09:59
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 25-03-'02 Uit: renkum Lid Nr.: 305 Online: Gisteren, 22:26 Buggy Buggy Buggy BCH-nummer: H35 |
Kan mijn rooster meer als en jaar vooruit plannen dus mocht je intresse hebben, maar stranden zoals Texel Ijmuiden lopen toch (bijna nooit) onder dus dat zou geen probleem mogen zijn. Brouwersdam en Ouddorp (les-Hemmes)zijn er wat gevoeliger voor, Burg-Haamstede ben ik niet van op de hoogte. goed trouwens dat je hier info haalt bij de mensen succes, |
|
|
|
|
|
|
08-06-2010, 10:19
Bericht
|
|
Voor buggiers, door buggiers. Of hoe noemen we dat? Ik ga me best doen contact te krijgen met de KNMI zoals ik reeds zei. Meer partijen heb ik (nog) niet. |
|
|
|
|
|
08-06-2010, 11:17
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 30-09-'03 Uit: Veldhoven Lid Nr.: 2.269 Online: Gisteren, 22:14 Buggy BCH-nummer: H142 |
Je hebt ook nog de meteo consult www.weer.nl weeronline heeft zijn eigen meteologische dienst volgens mij Piet paulusma heeft ook zijn eigen meteologische dients |
|
Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX
Sponsored by :: Vliegers&Co :: Ozone Kevin van Gorp :: H142 :: |
|
|
|
|
08-06-2010, 11:37
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 18-09-'06 Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen Lid Nr.: 5.816 Online: Gisteren, 21:41 Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard BCH-nummer: H400 |
Meestal zijn de voorspellingen van de WRF erg goed, zeker op het laatste moment. Voor de handigert met wat tijd, hier alvast de pdf met de winddata om naast de getijden te plaatsen: http://erik.koldenhof.nl/download/wind_2007-2010.pdf Ooit in 2007 heb ik de getijdentabellen voor Les Hemmes in een grafiekje gezet....was niet al te veel werk. klik hier Voor de nederlandse stranden zijn de getijdentabellen met terugwerkende kracht in EXCEL formaat te downloaden via de export functie van www.getij.nl Ik heb geen toegang tot Windguru Pro...als iemand mij de data voor de verschillende Nederlandse stranden in EXCEL kan zetten dan wil ik wel eens onderzoeken of er een mogelijk verband is tussen windsnelheden en getijden. Eric Dit bericht is bewerkt door MTwater: 08-06-2010, 11:41 |
|
Snowbuggy test : video. Greenland crossing in 2013 !
07-09 : beach tracks=12.930 km. Best day=300 km. IJmuiden 100km=2hr04min. Vmax=97.4 kph(Eric); 76,2 kph(Wendy). 2010 goals : 100 km within 2 hrs. Vmax >100 kph. Achievements in 2010 : 2.513 km (35x) ; Aantal loempia's : 5 stuks ; "Bootje gezien" : 0x. |
|
|
|
|
08-06-2010, 15:20
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 18-09-'06 Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen Lid Nr.: 5.816 Online: Gisteren, 21:41 Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard BCH-nummer: H400 |
Ik heb net van Rijkswaterstaat de gemeten en berekende waterstanden voor Ijmuiden ontvangen van de afgelopen 5 jaar.....met een interval van 10 minuten.....een enorme hoeveel data maar die zonder problemen in EXCEL te combineren is met winddata ! Ik wist niet dat Rijkswaterstaat zo snel kon reageren...ik zal ze ook eens vragen of de gegevens voor de windsnelheid en windrichting op de zelfde manier te verkrijgen is.. gr. Eric |
|
07-09 : beach tracks=12.930 km. Best day=300 km. IJmuiden 100km=2hr04min. Vmax=97.4 kph(Eric); 76,2 kph(Wendy). 2010 goals : 100 km within 2 hrs. Vmax >100 kph. Achievements in 2010 : 2.513 km (35x) ; Aantal loempia's : 5 stuks ; "Bootje gezien" : 0x. |
|
|
|
|
08-06-2010, 17:27
Bericht
|
|
Klinkt goed! Ik ben benieuwd! Heb contact gehad met iemand uit flyboard organisatie in België. Die gaf me aan dat ze daar ook dat probleem erkent hebben en er ook een wijziging in de data hebben toegepast. Dat schijnt succesvol te zijn geweest. |
|
|
|
|
|
10-06-2010, 15:09
Bericht
|
|
Ik ben ondertussen nog in afwachting van diverse weergoden. Ik hou jullie hiervan op de hoogte wanneer er spannende zaken te melden zijn. Wel heb ik eerder deze week zeer bruikbare informatie gekregen van de voorzitter van de Belgian Flyboarder Club. Deze wist mij te melden dat hun ook problemen hadden met de windhoeveelheid op 75% van de events en dat de strandzeilers reeds een jaar eerder een wisseling van de weekenden hebben gemaakt. Echter zijn hun in België net wat anders afhankelijk van het getij. Het vergt nog wat onderzoek en afwegingen, maar ik heb vertrouwen in het komende seizoen! Ik dank deze voorzitter in ieder geval voor zijn informatie! @ Erik Leegwater, toevallig al wat kunnen doen, of bevindingen gevonden? Iemand anders nog wat leuks mbt bovenstaande te melden?? |
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:27
Bericht
|
|
![]() ![]() Groep: BCH Sinds: 28-02-'02 Uit: Hoensbroek Lid Nr.: 45 Online: Gisteren, 13:29 |
Is het dan misschien niet mogelijk de Belgische data te implementeren in het nederlandse getij ? Dan hoef je het wiel niet nog eens uit te vinden. Of is dat ietsje te simplistisch? Wel een goede overweging trouwens want het begon mij ook al op te vallen dat we erg vaak weinig woei hebben tijdens races. (was vroegah ook al zo met BCH-wedstrijden of is dat ook toeval..) Succes Lex, groeten Marc |
|
Sponsored by mijn vrouw en RefrescoBenelux B.V.
Protask, Spirit Driven by the wind. H2 |
|
|
|
|
10-06-2010, 17:04
Bericht
|
|
Dat is (volgens mij) te simplistisch. De belgen rijden op een getijden-strand welke gemiddeld 2 keer per dag nat wordt. Wij rijden op een springvloed-strand en dat wordt ongeveer eens in de 2 weken (soms ook helemaal niet) een paar keer nat. Of de termen ook echt bestaan weet ik niet, maar ik denk dat het duidelijk is wat ik bedoel. Bij ons droogt dat strand dan niet in een uur (of twee) op, en in België (gedeeltelijk) wel maar hou je de (enorme) zwinnen en muien. Wat nou beter is om op te rijden weet ik niet, maar wel wat mijn voorkeur geniet Hun rijden dus op een ander gedeelte van het strand dan wij dat doen. De race stranden zijn daar nou eenmaal anders dan de stukken zoals wij die hebben. Dat van vroeger weinig wind en nu nog steeds geen storm is denk ik geen toeval. Naar mijn idee werd altijd de enorm lage periode gebuikt om te racen. Ik hoop op verbetering en doe daar in ieder geval mijn best voor. |
|
|
|
|
|
10-06-2010, 22:10
Bericht
|
|
QUOTE @ Erik Leegwater, toevallig al wat kunnen doen, of bevindingen gevonden? @ Lex, de data van de getijden van IJmuiden heb ik inmiddels in EXCEL uitgewerkt. Alle weekenden vanaf 2005 heb ik er uitgefilterd. Morgen ga ik weer even bellen met Rijkswaterstaat om te vragen wanneer ik een reactie mag ontvangen over de windrichting en windsnelheid data. Als deze gegevens in hetzelfde formaat zijn als die van de getijden dan is de koppeling makkelijk te maken en conclusies zullen dan mogelijk snel volgen ! Overigens heeft Rijkwaterstaat via hun website www.getij.nl een zeer interessant hoofdstuk gewijd aan hoe getijden onstaan. Leuk om te weten dat de aarde in 23 hr en 56 minuten een omwenteling maakt en niet in 24 uur.....en dat vloed sneller opkomt dan dat eb wegzakt... Ik zal morgen een update geven. gr. Eric |
|
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Actuele tijd: 09-09-2010, 03:28 |