Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Gin Eskimo
Review_Beheer
plaatsen 10-08-2009, 22:29
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Het moest ooit gebeuren dus bij deze komt er een review van de Eskimo's die ik in het bezit heb/had en gevlogen heb.

Ff over mij
Naam: Gijsbert Conneman
Nickname: Godtoh
Ik kite ongeveer 2 jaar.
Vliegerervaring loopt uiteen tussen de verschillende merken. Heb zelf de HQ BeamerIII 4.0 gehad, de Pansh Ace 5, De Elliot Plasma 11, Nasawing 250, de Gin Eskimo 07/08 11,5 en nu de Gin Eskimo 06 6m, Gin EskimoIII 09 14,5m en een FS Outlaw 10m.

Uiteraard heb ik ook nog andere depowers gevlogen: Frenzy, Manta, Montana, Psycho3, Pulse2, Guerilla, Eskimo 06 4m, Access, Pantera, Radical etc etc etc.
Anyway in mijn ogen genoeg.

Misschien ook wel van belang... gewicht: 70-75kg

Informatie over de kites
1e Mistverstand de wereld uithelpen, vanaf januari 2007 worden de vliegers ontwikkelt in Zwitserland.
http://www.ginkites.com
Hier staat natuurlijk alleen het laatste model Eskimo nog op, maar dat mag de pret niet drukken.
Even globaal over de vliegers en accessoires: Rugzak met mogelijkheden om je ski's/snowboard/flyboard te bevestigen, de rugzak had voor de grotere maten wel wat ruimer gemogen.
De bar is zeer netjes afgewerkt, ligt goed in de hand en heeft geen scherpe delen.
Wat een leuke feature is dat de powerlijnen zichzelf uit de draai halen na een loop.
Verder zijn de vliegers gewoon netjes afgewerkt, de stof is degelijk en na 3 jaar nog steeds waterdicht/luchtdicht. Duurzaamheid lijkt me dus wel goed te noemen

Omstandigheden
De Eskimo 4m heb ik alleen in de regen met harde wind gevlogen (ook vlagen). Ik had geen harnas mee dus ik heb hem unhooked gevlogen.

De Eskimo 6m heb ik in alle weertypes gevlogen, van droog tot nat, 6 knopen tot 27 knopen, ingehaakt/uitgehaakt, met board zonder board.

Voor de Eskimo 11,5m geldt dat ik die met droog weer gevlogen heb, van ongeveer 3 knopen tot 20 knopen, ingehaakt/uitgehaakt, met board en zonder board.

Voor de Eskimo 14,5 geldt dat ik die ook alleen met droog weer gevlogen heb, van wederom 3 knopen tot 15 knopen, ingehaakt/uitgehaakt, met board en zonder board.

Right.......

Eskimo 4m
Zoals gezegd alleen uitgehaakt in rare wind. Wat mij opviel aan de Eskimo was dat hij voor zijn maat veel lift en power heeft. Het was ook geen vlieger die je na een sprong meteen neerkwakte of iets. Gewoon lekker willen liften en de lift vasthouden.
Door deze vlieger ben ik voor de Gins gegaan. Veel meer zinnigs kan ik hier niet over zeggen.

Eskimo 6m
Een in mijn ogen geweldige kite, veel lift/pop en enorm snel.
De low-end: Met 6knopen begon mijn 1e vlucht met deze Eskimo, de vlieger ging netjes omhoog zoals het hoorde. Ingehaakt/uitgehaakt maakt weinig uit om hem op te laten. Hij heeft door zijn snelheid in 6 knopen al redelijk wat power, dat wil zeggen een beetje hangen kan prima in die wind.
Op Schiermonnikoog waaide het op rond de 10-12 knopen. De 6m erbij en kijken wat hij doet, hij verbaasde mij enorm, ik kon met de 6m zowel upwind als downwind rijden. Let wel er staat rijden, springen is er bijvoorbeeld nog niet bij.
Rond de 15 knopen begint hij lekker op gang te komen, een unhooked 360 zal hier mits goed uitgevoerd weinig problemen op leveren. Ook begint het rijden in het binnenland mooi te lukken met een knoop of 15 (afhankelijk van de hoogte van het gras).
20+ knopen, met deze windsnelheden merk je pas hoe snel de vlieger is, dat is echt enorm. Springen wordt heel erg makkelijk, je hoeft ook niet bang te zijn dat je uit de lucht valt. Voor een 6m heeft deze vlieger in mijn ogen meer dan genoeg 'hangtime'.

Zowel ingehaakt als uitgehaakt vliegt de vlieger zeer goed.

Hoe gaat de 6m met vlagen om: Voor mijn gevoel heel erg goed, ik zie vaak genoeg dat andere vliegers inklappen en dat de Eskimo nog netjes blijft vliegen. Hoor ik wel bij te zeggen dat ik de vlieger zelden aan de rand van het windvenster parkeer als ik lekker bezig ben.

Het mag gezegd worden een nadeel: Na verloop van tijd willen de 4 powerlijnen wel wat rekken, de 6m is enorm gevoellig voor de afstelling. Als de lijnen niet even lang zijn wil de vlieger heel graag backstallen met de strap full-power en de bar aangetrokken.

Eskimo 11,5
Voor mijn gevoel een erg moeilijke vlieger om te vliegen. Hij heeft zat lift/pop in huis, maar ik heb het maximale er nooit bewust uit kunnen krijgen. Onbewust heeft hij mij een aantal keer netjes 3m omhoog getrokken. Wind was toen rond de 15 knopen.
Qua low-end is de 11,5 al een prima vlieger, de exacte low-end kan ik nog steeds niet zeggen omdat ik hem niet in 6-7knopen aan het strand gevlogen heb.
Maar in het binnenland kwam je met een knoop of 10 toch wel weg op het board.
Een 360 uitgehaakt springen zal rond de 10 knopen ook gaan mits goed uitgevoerd.

High-end... Gevlogen en gereden met 20knopen en vlagen van 22-24 knopen. Langer dan dat kan ik de vlieger ook absoluut niet houden. Als de vlieger in het zenith staat heb ik nog niet het gevoel dat hij mij plots 2m lift. Ik voel me in die wind met name overpowered omdat hij teveel kracht heeft, hij trekt me voor mijn gevoel wat te makkelijk naar voren.
Maar als je eenmaal op gang bent met het board valt er nog prima mee te rijden.

Wat betreft het kopje vlagen: zie de Eskimo 6m, in mijn ogen gewoon goed.

Ingehaakt/uitgehaakt: beide prima

Afstelling: komt lang zo kritisch niet als de 6m, maar een goede afstelling is wel veel beter voor het vlieggedrag. De vlieger is met de juiste lengte lijnen ook mooi snel voor een lap van die maat.

Eskimo 14,5
Eigenlijk mijn parel, enorme bak power/lift/pop en in mijn ogen ook nog eens snel.
Verwacht asjeblieft niet dat deze vlieger de lucht in gaat met 2 knopen, want door zijn eigen gewicht valt hij gewoon uit de lucht.
Low-end, moet ik nog steeds testen op het strand, wel weet ik dat ik rond de 6-7knopen in het binnenland kon rijden op het board (uiteraard afhankelijk van graslengte). De factor schijnbare wind speelt bij deze maat wel een grote rol. Je merkt de kracht pas echt als je op gang bent, dan wil de vlieger wel blijven gaan.
In die wind is trouwens ook een 360 te springen.

High-end... 15 knopen vlagen van 19. Voor mij eigenlijk wel weer de max van deze vlieger. Een door David geschatte 3-4m hoog is prima te halen met de vlieger. De hangtime is gewoon enorm, je krijgt het gevoel alsof je nooit meer naar beneden komt
Verder geldt hier weer hetzelfde als voor de 11,5. Overpowered raken is niet zo zeer door het ongewenst liften maar wel door de enorme kracht die de vlieger opwekt.

Full-power uithaken wil prima, mits de wind niet te vlagerig is. Grote nadeel dan is dat je windvenster aanzienlijk kleiner wordt en dat de vlieger moeilijk naar het zenith doorstijgt. De strap 50-100% depoweren is wel aan te raden.

Afstelling: als ik hem tune volgens de manual dan vind ik hem niet fijn vliegen (ieder zijn ding).

Verder heeft de EskimoIII ook een mixer in de toom zitten net als Flysurfer. Hier heb ik niets aan veranderd.

Vlagen: gaat ook deze vlieger goed mee overweg.

Ingehaakt/uitgehaakt: beide prima

Totaalplaatje
-Kwaliteit van alle vliegers is prima te noemen.
-Bar/chickenloop is prima, zeker de swivel functie in de chickenloop is handig.
-Tas is handig voor je board etc, maar eigenlijk net iets te klein voor een lompe 14,5.
Hier geldt dat het beter is om je bar niet in de tas te doen, maar buiten de tas. Hiervoor zijn ook bevestigingen buiten de tas gemaakt.
-Je kan er prima mee boarden en springen. Doordat alle maten toch een aardige hangtime hebben zul je ook de tijd hebben om tricks uit te voeren.
-Wil je niet gelift worden, geen probleem, niet de bar aantrekken als je naar het zenith stuurt, dan gebeurt er vrij weinig.
-Snelheid van vliegen en draaien vind ik persoonlijk top.
-De EskimoIII heeft een 5th line safety, de eerdere modellen backstall. De 5th line safety is een aanwinst.

Qua wind: stabiele wind is uiteraard wel het beste voor alle vliegers.

Slot
Deze review is uiteraard gebaseerd op mijn mening en ervaring. Het kan dus heel goed zijn dat anderen iets anders vinden.
Naar mijn mening, een te onbekend merk.

En natuurlijk kunnen meningen aangepast worden in de loop der tijd, dan zal ik ze ook melden.
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-10-2017, 08:28