Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

2 Pagina's V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Libre Zebra 2 (z2)
Review_Beheer
plaatsen 05-08-2009, 16:08
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Toegevoegd bestand  26_07_09_20ijmuiden_20_24_.jpg ( 216.29k ) Aantal keren gedownload: 26

Als een biljartlaken lag het erbij……IJmuiden. Er was wind en er was strand wat wil je nog meer. Met een tas vol trappelende Zebra 2-tjes moesten we de duinen nog over.

Zebra 2….sinds kort mijn nieuwe aanwinst. Verkrijgbaar in de maten: 2.5, 3.0, 3.5, 4.3, 5.0, 6.0, 7.0, 8.3, 10.0, 12.0 en 14.0. Allemaal in een nette rugzak. Liever heb ik geen rugzak, kost geld en je kunt er maar 1 op je rug hebben. Maar goed. Z2. Inmiddels al de derde serie geloof ik. De eerste serie was een exacte copie van de Bora II en de tweede had toming a la sleepkabel, al hadden ze toen wel een beter profiel gebouwd. Maar nu met het verbeterde profiel (Bora luchtinlaten) en de dunne toming een mat die je van Libre gewend bent. Uiteraard keurig afgewerkt, met een D rij in de toming. Doek is van Toray (Volgens mij zelfde als Spirit) en toming is dun ommanteld dynema. Uiteraard heeft de zooi een steltoom. Moet dus geheel in orde zijn.

Ik had er al mee gepowerkite en daar viel direct op dat je zou willen dat je vrouw een Z2 was. Zo verschrikkelijk kan dat ding luisteren naar commando‘s. Stabiel (moet uit de lucht geschoten worden), snel en uiterst goed te doseren. Maar wat een power. Haast geen wind en de 3 daagde je nog vol uit.

Maar nu was ik op het strand. ZW 4/5 voorspelt, strak aan de wind heen en kallen ruim terug. Beter kun je een kite niet testen. Halve wind gaan ze allemaal wel.
Besloten was om de 5.0 uit de tas te halen en op 16 meter lijnen te leggen. Wat opviel was dat de stof erg statisch is en zand aanneemt, maar dat komt door de nieuwigheid. Moet straks overgaan. Spirit schijnt het ook te hebben.
Tjonge jonge wat moest ik wennen aan het spul. 30 km lang heb ik ermee lopen worstelen. Waarom? Ik ben gewend de Bora III rustig na de turn te lossen door de rem te lossen. Met de Z2 laat je dat wel uit je hoofd. Dan krijg je een heerlijke stall voor je neus. Ik had er al rekening mee gehouden en de rem langer gemaakt. Maar mocht niet direct helpen. Wat wil een zebra? Tja, het is een wild beest dus nu ook: Teugels vol lossen vanuit Zenith naar beneden. Eigenlijk wil het Afrikaans beestje als een twee lijner gereden worden. Van de rem moet je afblijven. Dus na het wennen, want ik moest ook opnieuw leren draaien, kon ik echt los. Dus buggy om, dan pas de kite om en strak naar beneden knallen. Danoontje Powerrrrrr. Hij bouwt niet rustig druk op, jij bent even druk bezig om die druk te kunnen verwerken. Maar dan ben je even 10 meter aan de wind. Even een paar hapjes lucht en ruim wegzetten. De schijnbare wind drukt de kite naast je en dan is het even tijd om te genieten. Met een statig oplopende snelheidsmeter kun je rustig zien waar je heen rijd. Net als bij de Bora III hoef je je nergens druk over te maken. Het ding gaat wel, blijft hangen waar die hangt en geeft je een bepaald zeker gevoel dat er niks mis kan gaan. De windvlaagjes kun je goed voelen en desgewenst opvangen. Nu kun je pas de rem pakken. Iets aanhalen en je krijgt een paar Km/hr extra ervoor terug.
Vervolgens aan de wind terug. Gewoon simpel goed strak aan de wind te rijden. Niet meer niet minder. Ik heb het idee dat de Bora III iets makkelijker hoog liep, maar die had ik iets voorover staan. Deze vloog ik zo uit het zakkie. Dankzij de steltoom kan ik straks scherper.
Na meer dan 85 km gereden te hebben stond er 74.4 km/hr op de teller als top. Nooit eerder was ik met een 5 boven de 70 km/hr geweest.

Conclusie?
De Z2 is een zeer snelle “hochleister”. Libre doet wat ie beloofd: een zeer snelle stabiele mat op de markt zetten met een prijs/kwalitiets verhouding die volgens mij nergens beter is. De afwerking is goed en de prestaties hebben mij zo eerst even met open mond laten staan. Maar je moet wel zorgen dat ie druk in de kamers heeft anders gaat ie stallen. Je moet daardoor wat meer tweelijns vliegen. Maar die druk houd ie verschrikkelijk goed vast en lijkt zelfs verder door te trekken.

Met dit ding sla je zeker geen flater en ik ben er zeker van dat dit relatief goedkope monster stranden gaan veroveren. Met mijn eerst keer heb ik op topsnelheid een Yak 5.0 eruit gereden (scheelde net 1 km/hr, maar gaf een lekker gevoel). Wat als ik hem beter leer kennen…………..(let wel op dat je een kite uit de laatste serie krijgt, met de dunne toming)

Succes………

Deze review is geschreven door gebruiker speedyeagle
Go to the top of the page

+Quote Post
Stormvogel
plaatsen 05-08-2009, 22:20
Bericht #2

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 15-02-'03
Uit: Schagen
Lid Nr.: 1.358
Online: 08-12-2013, 17:46
Buggy Zelfbouw      
Gerespecteerd lid

Leuke leerzame review, Speedyeagle!

Maar je moet wel zorgen dat ie druk in de kamers heeft anders gaat ie stallen

Dit gedrag lijkt wel wat op dat van de Bora I, waarnee ik nog steeds heel graag buggy

Quidquid latet adparebit

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 06-08-2009, 08:44
Bericht #3

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H003

QUOTE(Stormvogel @ 05-08-2009, 22:20) *
Leuke leerzame review, Speedyeagle!

Dank u collega Z2 rijder......................

Maar ik heb inmiddels meer kilometers erop zitten. De Z2 vliegt eigenlijk het allerlekkerst op 20 meter lijnen. Dan stalled hij ook niet meer. Dan kun je ook gewoon vanuit de rem rustig lossen ipv loopen of laten vallen. Met wedstrijden kan ik me voorstellen dat korte lijnen makkelijk zijn. Maar de Z2 doet het (het liefst altijd) op 20 het mooist.

Er zijn ook veel vragen oven het doek. Ja, ze nemen zand aan en nee het blijft niet voor altijd plakken. Mijn 5 is nu al veel meer gevlogen en neemt haast niet meer aan. Het is siliconen geimpregneerd doek van Toray, maar welk soort weten ze "im house Hauser" ook niet. (na mails)

Maar eehhh aangezien er de aankomende tijd meer kites uitkomen is het wel mooi dat er meer reviews komen. Dan kunnen de mensen ook eens iets in Nederlands lezen ipv Engels via racekites. Jammer dat dit reviewgedeelte wat een ondergeschoven kindje is hier op het forum. Schijnbaar is het belangrijker om tussen een buster of pepper te kiezen elke week.

+Quote Post
Funky
plaatsen 06-08-2009, 23:21
Bericht #4

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 12-03-'08
Lid Nr.: 7.401
Online: 23-04-2016, 15:12
Flyboard Powerkite      

QUOTE(speedyeagle @ 06-08-2009, 07:44) *
Jammer dat dit reviewgedeelte wat een ondergeschoven kindje is hier op het forum. Schijnbaar is het belangrijker om tussen een buster of pepper te kiezen elke week.

g.gif

Libre Vampir 10.5 - Peter Lynn Reactor 10.8
Peter Lynn Charger 12.0+15.0 - Trampa@Vertigo's

+Quote Post
Stormvogel
plaatsen 07-08-2009, 09:26
Bericht #5

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 15-02-'03
Uit: Schagen
Lid Nr.: 1.358
Online: 08-12-2013, 17:46
Buggy Zelfbouw      
Gerespecteerd lid

Jammer dat dit reviewgedeelte wat een ondergeschoven kindje is hier op het forum

Wordt momenteel wat aan gedaan. Heeft o.a. te maken gehad met het niet doorkomen van de reviews.sad.gif
Dat noemde men vroeger een foutje van de computer cool.gif

Quidquid latet adparebit

+Quote Post
Matn
plaatsen 07-08-2009, 10:24
Bericht #6

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

Wederom dank Arend voor je Zebra roman wink.gif .

Verbaasd ben ik dat je ze toch weer liever op langere lijnen pakt, of ben je gewoon een relaxe rijder aan het worden.

Kort is de mode maar een ieder moet natuurlijk lekker doen wat hem het best bevalt.

Wat betreft meer reviews, volkomen met je eens, wil je een fatsoenlijke review lezen dan kom je toch snel op een engelse site.
Dat moet met bijna 7000 leden hier toch ook kunnen...(??)

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 07-08-2009, 12:51
Bericht #7

Groep icoon

QUOTE(Matn @ 07-08-2009, 10:24) *
Wederom dank Arend voor je Zebra roman wink.gif .

Verbaasd ben ik dat je ze toch weer liever op langere lijnen pakt, of ben je gewoon een relaxe rijder aan het worden.

Kort is de mode maar een ieder moet natuurlijk lekker doen wat hem het best bevalt.

Wat betreft meer reviews, volkomen met je eens, wil je een fatsoenlijke review lezen dan kom je toch snel op een engelse site.
Dat moet met bijna 7000 leden hier toch ook kunnen...(??)

Ik vlieg nu standaard op 16 maar heb gemerkt dat de Zebra's en eigenlijk ook de Bora's het makkelijkste vliegen op langere lijnen, dat wil niet zeggen beter. Dat komt doordat je langer in de powerzone zit en de kite dan sneller en beter druk op kan bouwen. Daar vind ik ze nog wel wat gevoelig voor met kortere lijnen. Daar kwamen ook mijn klachten van de Bora III vandaan. Maar als die druk er is ga je ook als de brandweer, vandaar dat ik anders moest leren draaien. Beste is nog even onderlangs door loopen, maar dat vind ik nog een beetje eng, ben nog steeds erg voorzichtig.

+Quote Post
wagenvol
plaatsen 07-08-2009, 13:18
Bericht #8

Groep icoon

Sinds: 23-05-'07
Uit: tilburg
Lid Nr.: 6.617
Online: 22-04-2016, 00:01
Buggy Buggy Buggy Powerkite  

BCH-nummer: H12

ik vlieg ook de zebra z2 tjes maar ik vlieg ze juist op 15m lijnen of korter heb het idee dat ze dan toch wel aardig hard lopen al heb ik ze niet op de standaard afstelling laten staan

+Quote Post
Matn
plaatsen 07-08-2009, 15:12
Bericht #9

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

QUOTE(speedyeagle @ 07-08-2009, 12:51) *
Ik vlieg nu standaard op 16 maar heb gemerkt dat de Zebra's en eigenlijk ook de Bora's het makkelijkste vliegen op langere lijnen, dat wil niet zeggen beter. Dat komt doordat je langer in de powerzone zit en de kite dan sneller en beter druk op kan bouwen. Daar vind ik ze nog wel wat gevoelig voor met kortere lijnen. Daar kwamen ook mijn klachten van de Bora III vandaan. Maar als die druk er is ga je ook als de brandweer, vandaar dat ik anders moest leren draaien. Beste is nog even onderlangs door loopen, maar dat vind ik nog een beetje eng, ben nog steeds erg voorzichtig.

Op 30 meter vliegen ze waarschijnlijk nog makkelijker wink.gif

Jij houd van een kleine(re) mat op lagere lijnen langere powerzone maar minder actie.

Echter neemt de handelbaarheid met langere lijnen ook enorm af, de kite reageerd domweg veel trager dit verneem je met name bij upwind turns en onderlangs loopen idd. Neem je kortere lijnen kan je alles veel scherper doen en meer op het randje rijden voor maximaal resultaat.

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 07-08-2009, 18:16
Bericht #10

Groep icoon

QUOTE(speedyeagle @ 07-08-2009, 12:51) *
het makkelijkste vliegen op langere lijnen, dat wil niet zeggen beter.

QUOTE(Matn @ 07-08-2009, 15:12) *
Op 30 meter vliegen ze waarschijnlijk nog makkelijker wink.gif

Jij houd van een kleine(re) mat op lagere lijnen langere powerzone maar minder actie.

Echter neemt de handelbaarheid met langere lijnen ook enorm af, de kite reageerd domweg veel trager dit verneem je met name bij upwind turns en onderlangs loopen idd. Neem je kortere lijnen kan je alles veel scherper doen en meer op het randje rijden voor maximaal resultaat.

Mij voorkeur voor bepaalde lijnlengtes zijn hierin niet bepalend. Zoals je mijn citering kunt lezen vliegt ie gewoon mooier op 20 meter. Dan heeft ie geen last meer van stallen. Dus ik zeg nogmaals dat ie dan misschien niet beter vliegt, sneller of weet ik veel wat, hoe iedereen vliegt en wat persoonlijk is daargelaten, alleen makkelijker.

Dat is gewoon een constatering.

+Quote Post
Rens van Lier
plaatsen 09-08-2009, 02:15
Bericht #11

Groep icoon

Sinds: 15-03-'02
Uit: Loon op Zand
Lid Nr.: 266
Online: 02-12-2017, 16:06
Buggy Powerkite Zelfbouw    

BCH-nummer: H151

Leuk dat je er een stukje over schrijft!

Echter zijn er wel wat dingen onjuist. De Spirit is van Porcher Marine gebouwd, een Zebra absoluut niet.
Van de Z2 is er een eerste batch geweest die een copy was van de bora2, direct daarna kwam er een nieuwere versie en dat is ook de enige die verkocht wordt. Vanaf de allereerste productie zat er flinterdunne toom op.
Dikkere toom komt enkel voor bij de Z1.
Wat betreft stallen...dat lukt me echt niet met die vliegers. Ik denk dat dat vooral persoonlijk is, evenals lijnlengte en andere afstelling en vlieggedrag. Ik gebruik bijna enkel de remlijnen en bij optrekken gaan die er volle bak op. Ieder zo zijn manier. Wanneer je ze gewoon uit het zakje vliegt en zorgt dat bij de steltoom zowel A B als C gelijke lengte hebben vliegt hij erg netjes. Controlleer dat dus even voordat je gaat stellen met lichter en zwaarder. Als de basis niet goed is blijf je rommelen.

Dit bericht is bewerkt door Rens van Lier: 09-08-2009, 02:17

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 10-08-2009, 19:02
Bericht #12

Groep icoon

QUOTE(Rens van Lier @ 09-08-2009, 02:15) *
Leuk dat je er een stukje over schrijft!

Echter zijn er wel wat dingen onjuist. De Spirit is van Porcher Marine gebouwd, een Zebra absoluut niet.
Van de Z2 is er een eerste batch geweest die een copy was van de bora2, direct daarna kwam er een nieuwere versie en dat is ook de enige die verkocht wordt. Vanaf de allereerste productie zat er flinterdunne toom op.
Dikkere toom komt enkel voor bij de Z1.
Wat betreft stallen...dat lukt me echt niet met die vliegers. Ik denk dat dat vooral persoonlijk is, evenals lijnlengte en andere afstelling en vlieggedrag. Ik gebruik bijna enkel de remlijnen en bij optrekken gaan die er volle bak op. Ieder zo zijn manier. Wanneer je ze gewoon uit het zakje vliegt en zorgt dat bij de steltoom zowel A B als C gelijke lengte hebben vliegt hij erg netjes. Controlleer dat dus even voordat je gaat stellen met lichter en zwaarder. Als de basis niet goed is blijf je rommelen.

O, toch verkeerde info vergaart....... . blush.gif (denk je alles juist te hebben.............)

Stallen vind ik echt simpel. Hij (5m2) begon zelfs te beuken in de lucht. Echt heel gek, had ik nog nooit gevoeld. De 4.3, 6 en 7 gaven geen krimp. Anders moet je eens even kritisch naar mijn vliegerdrag kijken en evt. die 5 even vasthouden. Kan aan beide liggen. Maar ik denk dat ik hem wel iets scherper ga zetten. ABC rijen zitten goed!

+Quote Post
Rens van Lier
plaatsen 10-08-2009, 19:50
Bericht #13

Groep icoon

Sinds: 15-03-'02
Uit: Loon op Zand
Lid Nr.: 266
Online: 02-12-2017, 16:06
Buggy Powerkite Zelfbouw    

BCH-nummer: H151

Ik help je er graag een keer mee om er naar te kijken. wie weet vinden we er iets in.
Maar wanneer je andere matten het niet hebben zou het enkel bij jouw 5 meter zijn. Uit de review lijkt het nu alsof stallen bij het gedrag van de Zebra Z2 hoort en dat is mijn inziens niet zo. Stallen kan ook komen door toomafstelling maar zou ook door te strakke onderlijnen kunnen komen. Je komt er vast wel uit om uiteindelijk jouw perfecte afstelling te vinden. De kwaliteiten van een vlieger komen dan het beste tot zijn recht. Daarbij is het een leuk stukje om te lezen zo.
Een review schrijven is echter wel erg moeilijk. Zeker niet over een nacht ijs en daarbij is het best moeilijk objectief te zijn tegenover subjectief. Wellicht is het de moeilijkheidsgraad van een goede review dat zich er niet zoveel mensen aan wagen..

+Quote Post
Matn
plaatsen 10-08-2009, 20:00
Bericht #14

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

Een review is vaak een persoonlijke beleving van een mat, daarbij kunnen alleen de feiten misgaan....voor de rest blijft het een persoonlijke beleving.

Ik denk toch dat er heel veel mensen met ruime ervaring rondlopen die het forum zouden kunnen aanvullen met hun beleving van hun geliefde matten.

In geval van sponsering ligt dat anders uiteraard.

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 10-08-2009, 20:56
Bericht #15

Groep icoon

QUOTE(Rens van Lier @ 10-08-2009, 19:50) *
Een review schrijven is echter wel erg moeilijk. Zeker niet over een nacht ijs en daarbij is het best moeilijk objectief te zijn tegenover subjectief. Wellicht is het de moeilijkheidsgraad van een goede review dat zich er niet zoveel mensen aan wagen..

Dat klopt daarom schreef ik hem redelijk vroeg om juist objectiever te zijn. Maar het is juist het erover nakletsen wat het interessanter maakt. Daar kunnen de mensen die ook over aanschaf van een mat nadenken net zoveel aan hebben dan aan het stukkie zelf.

QUOTE(Matn @ 10-08-2009, 20:00) *
Een review is vaak een persoonlijke beleving van een mat, daarbij kunnen alleen de feiten misgaan....voor de rest blijft het een persoonlijke beleving.

Ik denk toch dat er heel veel mensen met ruime ervaring rondlopen die het forum zouden kunnen aanvullen met hun beleving van hun geliefde matten.

En dat ben ik helemaal met je eens! Er wordt te weinig geschreven. Dat terwijl mensen als ik veel info wil vergaren voordat er iets aangeschaft wordt. Daarom is het jammer dat het nederlandse toonaangevende forum op het gebied van vliegeren wat dun in de reviews zit. Ik wil ook weleens weten hoe andere piloten over hun matten denken.

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 20-08-2009, 11:17
Bericht #16

Groep icoon

Update:

Zondag weer gereden. Weer problemen met de 5. Wagenvol heeft even aan de lijnen getrokken en bleek dat hij niet goed doorsteeg richting zenith. Steltoom gepakt en een cm scherper gezet. En u raad het al....galloperen met dat ding. Ik kon nu ook meer met de rem vliegen en niet als een tweelijner.
Weer viel op, en ik deed hem ook even over aan Tinus (constateerde ook het volgende), dat hij erg snel op snelheid is. Maar een of twee sinussen en hij loopt hard weg. Ook weer het gevoel dat ie druk blijft opbouwen en je het gevoel houd dat het rack langer moet.

Nog even de 6 op 12.5 meter lijnen gevlogen en dat ging ook lekker. Wel mooi om dat ding zo kort voor je te hebben.

+Quote Post
Matn
plaatsen 20-08-2009, 11:44
Bericht #17

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

Goed te lezen dat ie nu lekker gaat Arend!

Hoe is de vergelijking van de Zebra tov de III??

Ik ga er langzaam aan werken alle lijnen van de matten tot en met 6m2 maar eens te verkorten naar zo'n 14 mtr.
De 8 en 10 op 16m, maar jah dat sleeven, wat een kl0#%&te werk ph34r.gif

+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 20-08-2009, 11:55
Bericht #18

Groep icoon

QUOTE(Matn @ 20-08-2009, 11:44) *
Hoe is de vergelijking van de Zebra tov de III??

De Bora III vloog zachter. Fluweel, zijde enz. Druk opbouw was iets geleidelijker. Z2 bouwt de druk snel en hard op na de turn en zet daarna door, maar dat had ik bij B III ook wel het idee. De B III is lichter al heb ik niet het idee dat ik dat merk. Misschien straks als ik de 8.5 ga pakken.

Het gekke is dat ik bij de Bora III vaak spierpijn had na het rijden. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Waar dat nu aan ligt weet ik ook niet. Ook van krampjes had ik zondag helemaal geen last terwijl ik nooit meer dan 100 km rij, zondag zelfs 150.

Upwind vond ik de B III iets makkelijker vliegen. Z2 leurt dan iets meer.

Maar als we mekaar tegenkomen mag je altijd 1 berijden, ben ik nooit zo moeilijk mee. Slopen is kopen is dan het motto.

+Quote Post
Matn
plaatsen 20-08-2009, 12:20
Bericht #19

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

QUOTE(speedyeagle @ 20-08-2009, 11:55) *
Ook van krampjes had ik zondag helemaal geen last

Nee die gaan over, na de eerste 3 maand ongeveer wink.gif

+Quote Post
Matn
plaatsen 21-08-2009, 09:54
Bericht #20

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

De reactie op één of ander engelstalig forum wilde ik jullie niet onthouden....geweldig!!

but as soon as you land it, you're gonna have pedestrians trying to walk on it..

...or the bloody Beatles

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 16-12-2017, 06:11