Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

 
Reply to this topicStart new topic
Ul Profil Bora Iii
Review_Beheer
plaatsen 03-05-2008, 21:37
Bericht #1





Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02
         
 



Auteur: Arend (speedyeagle)

De Bora III is de doorontwikkeling op de Bora I en II. Waar de vorige twee series uit de stal van Libre kwamen is deze serie door Dhr Sulda en Ul Profil in de markt gezet.

De kite is in diverse maten leverbaar. Van een scheermes 2.6 tot een low wind machine van 15.3.

Op alle kites zit een steltoom waarbij je meer of minder op power of speed kunt inzetten.
Daarnaast bezitten de 2.6 tot en met de 7.1 de mogelijkheid om een vijfde lijn in te zetten. Deze lijn moet de vliegeraar in staat stellen om speed en power in te stellen met een korte beweging.

Nadat ik een tijdje met de Bora I heb rondgereden was het tijd om mezelf eens te verwennen met een nieuwe set. Aangezien de Bora I voor mij de perfecte mat is, liet ik me verleiden voor de nieuwe serie.
Nadat ik de eerste (6.1) thuis had vielen er direct dingen op. Allereerst mis ik het rugzakje en komt de III in een gewone zak. Na die te hebben geopend kwam daar een heerlijk voelende mat uit. Het doek is van Toray en voelt beduidend soepel. De afwerking en toming zien er perfect uit. Wel zit de toming met andere lijntjes aan elkaar verbonden. Dit is vooral op de rem te zien. Wel netjes kort gestikt. De bekende band is aanwezig en wordt onderbroken door een grote inkeping in het achterdeck met de letters Bora Race erop. Daarin verschilt ie van design met de I en II. Persoonlijk hou ik daar wel van: Simpel maar herkenbaar. De kleurstellingen zijn ook weer lekker fel. Ik heb de blauw, donkerblauw, wit voor me liggen. Gauw weer inpakken. En wachten voor mijn eerste vlucht.

Aangekomen heb ik ook de 4.4 in mijn bezit. Deze is donkergeel met een paarse band met wit voordeck. Na beide te hebben uitgelegd kies ik voor een dunne 22.5 (170-90kg) meter lijn voor op de 6.1. De wind was niet erg krachtig dus maar even zo. Ik gebruik de lange handles van Libre die me iets meer controle geven. Na een klein beetje de powerlijnen te hebben aangetrokken vloog hij direct en netjes door naar Zenith. Erg lichte kite. En vervolgens over me heen. (gauw de rem iets korter) Ik kon nog net even zien dat de bekende punt die voorin het profiel zit (Bora I) bijna is verdwenen. De III heeft een meer rondere band. Wel weer met de ruitvormige inlaten. Dus even schudden en de III vloog weer.
Een enorme kracht kwam vervolgens op de kite te staan. Iets aanzettend om vervolgens flink door te zetten. Volgens mij genereert hij meer lift dan de I. Na wat te hebben gepower kite werd het toch wel tijd voor de buggy.
Zitten en wegwezen. De Bora liet zich erg makkelijk doseren van licht remmend naar loslaten. Exact kon ik de commando’s doorgeven er er werd direct naar me geluisterd. Geen verrassingen. Daarom vlieg ik met die dingen. Je krijgt direct dat zekere gevoel en hebt niet het idee dat ie constant aandacht nodig heeft.
Maar dan rem los en BOEM power! Dat was ik niet gewend van de I. Buggy dwars op het gras, bijsturen en goed gaan zitten. Windvlaagje en gaan met dat ding. Ik kon merken dat ie maar voor 1 ding gebouwd is: snelheid. Het gas gaat direct open. En tevens zocht ie direct de rand van het venster op. We hadden te maken met erg vlagerige zuiden wind dus ik liet hem niet direct in de hoek hangen. Wel kon ik duidelijk windverschillen waarnemen, via de kite, en kon ik op tijd ingrijpen. Ik heb met kites gereden die zonder waarschuwing wegklapten.
De III is upwind ook zeker voor geen kleintje vervaardigd. Ik kon erg scherp rijden. Maar het was wel wennen na de turn. Die snelle kracht inzet bij loslaten van de rem was erg wennen en hard. Voorzichtig loslaten was beter.
Maar die rem is ook perfect. Hij luistert heel erg goed met sturen over de rem en als je tijdens de vlucht iets inremt geeft ie net even meer. Een extra versnelling dus. Daarna doorremmen en hij blijft hangen om na de rem volledig te benutten neer te gaan.

Al met al ga ik nu weer verder sparen voor een complete serie. Het is een vlieger die eigenlijk qua handeling als allrounder neer kan worden gezet. Wat een ongelofelijke stabiliteit heeft die mat. Maar in de buggy laat ie zijn werkelijke gezicht pas echt zien.
Op het strand moet ik hem nog loslaten, maar zo even op het gras heeft ie mij volledig overtuigd.
Toegevoegde bestand(en)
Toegevoegd bestand  Dsc_0604ax.jpg ( 379.05k ) Aantal keren gedownload: 108
Toegevoegd bestand  DSC_0734x.jpg ( 355.74k ) Aantal keren gedownload: 113
 
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 04-05-2008, 07:39
Bericht #2



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



Ik dacht dat ik me wat had ingelezen, maar hier nog een kleine correctie. (met dank aan Ad Branger.)

Een kleine correctie: De Bora's I en II komen ook uit de stal van Karel Sulda. Ze zijn dus ook door UL-Profil ontwikkeld en ontworpen (UL-Profil is van Karel Sulda).
Hun atelier staat in Tsjechië. In Europa werden de Bora's I en II op de markt gebracht door Libre onder de merknaam "Libre". In het oosten werden de Bora’s I en II verkocht onder de eigen merknaam "UL-Profile".

Het is wel duidelijk dat Libre de afgelopen jaren enorm veel aan de naamsbekendheid heeft gedaan van de Bora’s. Door een conflict over de marktverdeling zijn UL-Profile en Libre gestopt met de samenwerking. De Bora III wordt daarom in Europa uitsluitend door UL-Profile op de markt gebracht.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Matn
plaatsen 04-05-2008, 09:21
Bericht #3



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      
 
BCH-nummer: H191



Dank Arend.

Nog kleine aanvulling, de 2.0 is er inmiddels ook.

Qua handeling is de Bora echt vriendelijk maar zeer snel doordat hij zeer snel op elk rem/stuur-commando reageerd kan je bijna onmiddelijk power wegnemen.

Ter vergelijking, bij bijvoorbeeld Razor en Yakuza blijft de power er langer op, alles heeft z'n waarde.......
T.o.v. de voorgenoemden zou je hem speelser kunnen noemen.

Voor de echte potentie qua rijdsnelheid, daar mogen de 'grotere goden' hun ding doen daar kom ik aan ervaring tekort.....

Go to the top of the page
 
+Quote Post
patrick89
plaatsen 04-05-2008, 12:41
Bericht #4





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 17-11-'04
Uit: Barendrecht
Lid Nr.: 3.568
Online: 05-10-2011, 23:49
Buggy Buggy Powerkite    


ben benieuwd wat de 5de lijn in de bug zal doen. en ook of ja daadwerkelijk tijdens het rijden er aan zal gaan zitten. vreesde eventjes dat het alleen op BAR zou kunnen. maar op de site staat een voorbeeldje van de 5de lijn handels.

ben benieuwd of dit aan slaat en daadwerkelijk gebruikt woord in de buggy wereld?

voor de rest is het een hele goede positieve reviews. duidelijk de ervaring weergegeven. denk dat de bora weer terug komt in nederland. zoals er 5 jaar geleden nog veel rond reden.

greets,
Patrick

flying: PL reactor 2.9 3.8 4.9 6.4 8.3 10.8
beamer 3.6, radsail 5.0, pansh ace 3.5 5.0 7.0, 2x retro flexifoils,

driving: ITO getuned V-Max PR:77.6km/h
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 04-05-2008, 13:36
Bericht #5



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



(Matn @ 04-05-2008, 10:21) *
Voor de echte potentie qua rijdsnelheid, daar mogen de 'grotere goden' hun ding doen daar kom ik aan ervaring tekort.....

Maar met minder ervaring rij je wel de Reactors voorbij. smile.gif

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Matn
plaatsen 04-05-2008, 14:18
Bericht #6



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      
 
BCH-nummer: H191



(speedyeagle @ 04-05-2008, 14:36) *
Maar met minder ervaring rij je wel de Reactors voorbij. smile.gif


Da's dan ook appels en peren vergelijken.
Ik doel meer op de Yakuza's en Jojo's en andere topracers, ik kan de ervaren rijders nog net niet bijbenen maar een ervaren 'Hoekies' reed volgens mij dan ook sneller met mijn Bora dan ik met zijn Yakuza g.gif

Ervaring dus... maar mag niet klagen met net een jaar in de buggy.
Mijn credo vrees niet en gewoon alles proberen.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 04-05-2008, 17:26
Bericht #7



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



Ik kan straks in ieder geval de 3.1 ook toevoegen. Vanaf 18 mei is ie in mijn bezit. jerry.gif

Week 29 zit op Romo dus dan zal er wel een strandreview bijkomen hier.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
patrick89
plaatsen 13-05-2008, 22:18
Bericht #8





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 17-11-'04
Uit: Barendrecht
Lid Nr.: 3.568
Online: 05-10-2011, 23:49
Buggy Buggy Powerkite    


is bij jullie de UL profil site ook overleden of ligt het nou aan mij?

dit zou hem moeten zijn, maar krijg er niks uit sad.gif

flying: PL reactor 2.9 3.8 4.9 6.4 8.3 10.8
beamer 3.6, radsail 5.0, pansh ace 3.5 5.0 7.0, 2x retro flexifoils,

driving: ITO getuned V-Max PR:77.6km/h
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kiter_bram
plaatsen 14-05-2008, 12:10
Bericht #9





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 22-09-'05
Uit: Lage Zwaluwe / Breskens
Lid Nr.: 4.715
Online: 05-03-2014, 19:43
Kitesurf Kitesurf Kitesurf Flyboard Buggy
 



(patrick89 @ 13-05-2008, 23:18) *
is bij jullie de UL profil site ook overleden of ligt het nou aan mij?

dit zou hem moeten zijn, maar krijg er niks uit sad.gif


Nee doet het gewoon hoor wink.gif

Go to the top of the page
 
+Quote Post
patrick89
plaatsen 14-05-2008, 12:31
Bericht #10





Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 17-11-'04
Uit: Barendrecht
Lid Nr.: 3.568
Online: 05-10-2011, 23:49
Buggy Buggy Powerkite    


Ik kwam er vanmorgen op school achter. Kan twee dingen zijn. Of ik heb net gekeken op het moment dat de site er echt eventjes uit lag, of mijn PC vond de site niet zo aardig. Zal thuis straks ff kijken wat er echt aan de hand was. Hoop dat de site gewoon ff down was. Maar in ieder geval bedankt voor je bevestiging cool.gif

flying: PL reactor 2.9 3.8 4.9 6.4 8.3 10.8
beamer 3.6, radsail 5.0, pansh ace 3.5 5.0 7.0, 2x retro flexifoils,

driving: ITO getuned V-Max PR:77.6km/h
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 16-05-2008, 15:58
Bericht #11



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



Site was even down, niks aan de hand.

Ik ben erachter hoe het 5 th element werkt en ga proberen er een tutorial uit te persen zodat iedereen het dan zou kunnen bouwen.

Ben wel wezen rijden op Strandachtige ondergrond met de Bora's, maar wat een power heeft dat spul zeg.
Ik moest echt even een maatje kleiner rijden (constant 2m2) dan iemand anders (Tinus) met reactors. Ik hield de boel gewoon niet.

Het spul is wel makkelijk te handelen, wegzetten en wegwezen. Wel viel met op dat vooral bij de 4.4 de snelheid bleef komen. Niks niet snel naar de top en daar blijven, maar kracht inzetten en along the way steeds sneller willen gaan. Dan is het wel jammer dat je aan het eind van het rack komt terwijl je weet dat er meer in had gezeten. Op naar Romo!

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marieke en Marij...
plaatsen 16-05-2008, 17:47
Bericht #12



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 09-05-'07
Uit: Huizen
Lid Nr.: 6.562
Online: 13-10-2016, 22:27
Buggy        
 
BCH-nummer: H122 & H123



@ speedy: dan zou ik even naar je afstelling kijken, bora III is vele malen lichter qua gevoel dan race pro , volgens mij sta je op standje promax tongue.gif
heb je ze wel voorover staan ?

OKKIBOKKI
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 16-05-2008, 18:32
Bericht #13



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



Nu wel. De steltoom was behoorlijk dichtgeknoopt. Moest een combinatietang aan te pas komen om die strakke dingen los te krijgen.

Maar jullie horen ook nu tot de Bora III familie begreep/begrijp ik?

Dit bericht is bewerkt door speedyeagle: 16-05-2008, 18:33

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Matn
plaatsen 16-05-2008, 18:50
Bericht #14



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      
 
BCH-nummer: H191



Marijn heeft vriendjes met Bora's tongue.gif

Speady heeft wel gelijk hoor... tov een Reactor trekt de Bora fix meer, maar dat ligt 'm meer aan het zijdezacht karakter van de Reactor.
Heb tijdens de meivakantie even geruild met H van Arkel, Bora 8.3 versus Reactor 8.3 en dan lijkt de reactor wel een 6.4, dat was in het verleden (met Reactor) voor mij ook de vraag naar meer kracht.
Met Reactor kan je altijd wel groot rijden maar dat betekent ook trager vliegen.

Als je de Bora's met andere racematten vergelijkt dan valt dat reuze mee.

De steltoom (ben ik net achter) lijkt erg vast te zitten maar je moet wel het goede knoopje pakken en niet de hele lus doorhalen met die platte knoop, het knoopje waar de oranje/rode of gele touwtjes aan vast zitten.

Die is vrij eenvoudig traploos verstelbaar (zonder zo'n enge tang)

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marieke en Marij...
plaatsen 16-05-2008, 19:04
Bericht #15



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 09-05-'07
Uit: Huizen
Lid Nr.: 6.562
Online: 13-10-2016, 22:27
Buggy        
 
BCH-nummer: H122 & H123



@Speedy :nee vampir race en race pro smile.gif
voor mij voorlopig niets anders meer.
@Matn :natuurlijk leveren ze net zoals de meeste racematten meer power dan een reactor, maar dat wil je ook en daar betalen we dan ook voor wink.gif
Off topic: wanneer weer eens de slag Speedy en Matn?
gezellie!
On topic

Dit bericht is bewerkt door Marieke en Marijn: 16-05-2008, 19:04

OKKIBOKKI
Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 16-05-2008, 19:22
Bericht #16



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



(Marieke en Marijn @ 16-05-2008, 20:04) *
@Speedy :nee vampir race en race pro smile.gif
voor mij voorlopig niets anders meer.
@Matn :natuurlijk leveren ze net zoals de meeste racematten meer power dan een reactor, maar dat wil je ook en daar betalen we dan ook voor wink.gif
Off topic: wanneer weer eens de slag Speedy en Matn?
gezellie!
On topic

@Matn mijn steltomen waren echt helemaal dichtgeknoopt. Van de I serie weet ik heus wel hoe ze zitten. Maar nu zitten ze zoals ze horen
@Martijn Nu heel even heel lang niet. Ben straks wel regelmatif in het westen, maar dan voor familieverplichtingen waarbij de buggy niet mee kan. En ik heb ook nog een raceexperiance in het verschiet dus dan ook maar even geen buggy. Al zou ik heel graag willen dat het anders was.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
speedyeagle
plaatsen 24-06-2008, 11:36
Bericht #17



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 02-04-'06
Uit: Assen
Lid Nr.: 5.155
Online: 13-10-2016, 20:56
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite
 
BCH-nummer: H003



5 ft element zit nu op bora 4.4.

Uitgewerkt en proefgevlogen. En het mooiste is: Het werkt!!!

Tutorial volgt.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
jantie
plaatsen 24-06-2008, 21:23
Bericht #18



Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 09-11-'04
Uit: de rails gelopen..
Lid Nr.: 3.540
Online: 28-09-2017, 19:03
Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw
 
BCH-nummer: H83



5th element.. g.gif
toch geen verboden middelen he..???

laugh.gif laugh.gif

kom maar op met die tutorial.

2012: 1547km - 23x --- 2013: 1051km - 10x --- 2014: 325km - 5x< > totaal: 23328 buggy-km.
my profile updated on 07-04-2013 - Vmax = 98.55 p/u B'dam 22-01-2012 >>><<<
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

 



  Actuele tijd: 17-10-2017, 04:44