Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

 
Reply to this topicStart new topic
Slingshot Rev 9m2
Review_Beheer
plaatsen 16-03-2008, 13:07
Bericht #1





Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02
         
 



Rider: 28 jr, 85 kg, 5 jaar ervaring

Niveau: Backloop, frontroll, raileys, pussyloops, onefooters etc

Gear gehad in het verleden: Wipika Airblast, Wipika Matrix, Naish Shockwave, SS Turbo2 9

Gear heden:
SS Turbo 2 14m2 en SS Rev 9 m2

Board: Zelfbouw custom balsa 126 x 39,5 en een Zelfbouw custom Door 145 x 42

Spots waar ik vaar: Muiderberg, Schellinkhout, Mirns, IJmuiden, Brouwersdam, Pampushaven

Omstandigheden tijdens het testen: 2 dagen: 1e dag 30+ knopen met harde vlagen, choppy Schellinkhout, 2e dag 15 tot 25 knopen, vrij vlak Schellinkhout

Eerste indruk:

Ik heb hiervoor een SS Turbo 2 gehad, en qua opbouw lijken de kites heel veel op elkaar. Een vrij hoge Aspect Ratio, een hele, maar dan ook hele korte bridle. 4 katrolletjes in de bridle. Onepump, ruime tas, een heel lekker klein barretje, dikke witte lijnen, dunne struts.

Testverslag:

Uitpakken:

De kite pas ruimschoots in de tas (met witte vlakken die snel goor worden) er is ruimte voor je pomp, bar en lijnen en een boardcatcher, mp3 vakje, en een bovenvak voor wat losse rommel.

De Kite uitgelegd, het grote deflateventil gesloten + klitteband eroverheen. Dit ventiel gaat zwaar dicht, dus goed ondersteunt dichtdrukken. Aan het inflateventiel zit een securitycap, die je na het oppompen over je ventiel schuift tegen het losspringen van het ventiel onder hoge druk. Opgepompt tot 7 psi, een balletje in het inflateventiel is heel comfortabel, maar je moet het ventiel goed naar beneden houden anders werkt het niet.
Kite ligt heel plat op het strand, weinig wegwaaigevaar dus. Alle klemmetjes op de onepump slangen dicht en klaar. Bridle uitleggen en katrollen checken. Plastic Ronstan, goed checken dus, maar wel heel dikke bridle lijn, die echt heel slijtagebestendig is gebleken op m'n Turbo's.

Bar

Klein barretje, witte lijnen, cookproof connectors, hele dikke leaderlines met 2 "o shit" handles, verschuifbare stopper, central safetysystem, grote chickenloop met licht te bedienen safety. Depowerverstelling dmv clamcleat onder de bar.

Alles werkt prima, safety is na het trekken ook weer eenvoudig in elkaar te zetten, zelfs in diep water. Even aandacht voor het central safety sytem: Een soort van paddestoeltje in de ring waar het depowerkoord en je frontlines aan vast zitten. Deze paddestoel heeft een conisch gaatje met daar in de connectie van 1 frontline met een elastiek door de stopper door het gat van de bar naar je chickenloop. Met dat je de safety trekt trek je dus 1 frontline aan en valt de kite drukloos in het water. Heel het systeem is vrij roteerbaar. Geen verdraaing met de leash mogelijk. Werkt super. Over de clamcleat zijn de mening verdeeld. Wennen en zware bediening blijven me het meeste bij.

In de lucht en op het water

Dan oplaten: Door de korte bridle bijna geen "achterhaak" risico wat ik me de turbo 2 nogal eens had, dat je bridle achter de wingtip blijft hangen. De kite staat mooi stabiel, vervormt bijna niet, alleen in hele harde vlagen ver gedepowerd zie je de kite iets met de tips toeknijpen.

Dan op het water. Hele snelle kite, die echt heerlijk stuurt, lage bardruk (zeker ivm de turbo 2) heel direct reageren en mooi rond draaien. De kite houd van snelheid, zowel qua boardsnelheid als van vliegsnelheid. Is de turbo 2 een "park en ride" kite de rev moet je echt op snelheid brengen, moet je van houden. Ik wel in ieder geval wel. De kite is ook in vlagen goed uit te remmen. Inzet van de boardkant heeft veel invloed, dit itt tot de turbo 2 die je echt dmv de bar alleen kan depoweren. Daarom vaart de rev ook heerlijk tegen de stopper aan.
Bij harde wind en ver depoweren heeft de kite wel de neiging om wat deuken in de achterzijde van het doek te krijgen, maar klapperen doet ie dan weer niet. Dit is voor mij het teken dat het tijd wordt voor een kleinere kite. Dit is pas het geval boven de 30 knopen. Hoogtelopen gaat eenvoudig, maar je moet wat gevoeliger met de boardkant omgaan in minder wind, omdat je de kite anders redelijk snel stil trekt. De lowend ligt in de buurt van de turbo 2, maar kost meer gevoel om die eruit te melken. De kite heeft volledig gepowerd ook geen last van backstall.

Trucks: De bardruk is precies naar m'n smaak, licht maar met veel gevoel. Backloops, frontrolls, toeside, carven downloop transitions, alles gaat lekker, moet alleen wennen dat de kite heel snel door het windvenster is. Kleine stuurbeweging is al voldoende. In een hoge frontroll stuurde ik iets te vroeg weer in en dat werd dus een halve kiteloop.... Deze kite nodigt ook uit tot uithaken. Raileys en uitgehaakte backloops gaan vanzelf. Super pop en wel een dood punt om in te haken, dit itt de turbo 2 die uitehaakt gewoon "too much" voor me was, teveel power, bijna niet meer in te haken etc. Backstallen doet de kite niet, ik vaar zelf meestal met m'n bar heel dicht tegen de chickenloop aan, dus voor uithaken hoef ik niets te verstellen. Hangtime en spronghoogte is zeer dik in orde.

Conclusie
Voor mij een hele lekkere kite, veel depower, direct reageren, stevige opbouw, snel in de lucht, veel power eruit te halen, lekker uitgehaakt. Voor een beginner misschien iets te snel, maar als je goed kan vliegeren zeker goed te doen.

+ constructie
+ depower
+ vliegsnelheid
+ uitgehaakt te controleren
+ hangtime en spronghoogte
+ 4 lines simpel, 5 lijns safety
+ hele korte bridle

- lastig te verstelllen cleat
- snel vieze tas
- goedkope katrolletjes ( voldoen prima, maar er is beter bv Takoon)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

 



  Actuele tijd: 17-10-2017, 01:00