Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Review Air Evolution X-air 10.0 – 12.0
Review_Beheer
plaatsen 08-02-2008, 17:15
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Gebruiker: Devoted
Gewicht: 72 Kilo
Flying spot: Binnenland dus vaak een beetje vlagerige wind
Kites: Van alles gehad en nog steeds e.e.a. in mijn bezit

Inleiding:
Ineens was daar de kans voor mij om eens met deze kites te gaan vliegen. De meesten hebben wel eens wat filmpjes van de ‘vlieger met de klep’ gezien en ik kon deze mogelijkheid niet laten liggen. Na mijn eerste stappen in de depowerwereld te hebben gezet met PL Venom en een bruikleen SabreII 12.0 (waarvoor dank aan Bert), zat ik te denken om de overstap van de Venom richting Flysurfer te maken. De Venom had voor mij enkel nadelen (de alom bekende) die niet opwogen tegen de voordelen (de alom bekende) en dan eindig ik bij Air Evolution. Tja…het kan soms raar lopen. En hou bij het lezen van de review rekening met mijn ervaring. Die kan beter. Vlieg ervaring zat, maar de depower-vliegen is nog relatief nieuw voor mij. (half jaartje) De kites heb ik nu echter ruim voldoende gevlogen om eens een review over te schrijven.

De tas
Daar kan ik vrij kort over zijn. Een stuff sack (ofwel een slappe zak) waar de kite inpast en die je tijdens het kiten in je broekzak kan doen. Kortom…niks fancy. Zelf zou ik graag een rugzak zien, maar dan alleen als er ruimte is voor het meesleuren van extra spullen als een zonnebril, drinken, je brood etc. etc. Nu zijn er ook fabrikanten die een mooie tas leveren, maar waar geen extra vakken op zitten voor dit soort dingen. Dan is het voor mij lood om oud ijzer en stop ik de zak net zo lief in mijn broekzak. Maar mooi is anders.

Lijnen en bar
Lijnen 4 x 350 kilo. 1 maat bar voor alle kites. Dat vraagt om verduidelijking. Het zit in de Flap. Je hebt geen grote bar nodig om de flap aan te trekken en dus de kite te besturen. Vrij simpel, maar daarover straks meer.

De kite
De kite is gemaakt van Porcher Sports 100% water afstotend. Ik vind 100% altijd een beetje veel, maar het water glijdt van de kite. Air Evolution is een snowkite merk, nou ja…en sneeuw is water dus de kite moet wel waterafstotend zijn anders loopt het doek vol. De kite bezit 16 cellen, waarvan de middelste 2 en buitenste 2 gesloten zijn. Verder zijn er drie dingen die direct opvallen aan de kite.
  • De Jet-Flap. Deze zorgt voor de besturing van de kite en laat de lucht tijdens de turns in de kite. De Flap zorgt ervoor dat je erg kort kan draaien.
  • De toming. De Jet-Flap heeft wordt bestuurd door extra lijnen. Dat betekent dat er meer toming is ten opzichte van een andere kite. Misschien iets meer drag (wat dat ook mag voorstellen) maar de flaps zorgen voor meer voordelen dan de drag aan nadelen heeft.
  • X-Bridle. Dit is iets waar Ozone nu behoorlijk mee te koop loopt, maar door andere merken al eens is gedaan. De X-bridle houdt de kite mooi in model.

De safety
Een klein minpuntje. Laat ik voorop stellen dat de safety prima functioneert, maar ik zie mooiere systemen (5th line SabreII bijv.) die na gebruik weer eenvoudiger zijn op te bouwen. Ik vind dat je bij deze safety een beetje moet pielen om het staafje weer door het lusje te krijgen. Anderzijds…de safety is nog nooit onverwacht losgeschoten. Hoe werkt de safety? Vrij simpel. De safety is bevestigt aan de rechter stuurlijn en aan de chickenloop. Trek je de safety aan, dan valt de kite op zijn kant. (Op 1 wingtip) Je kunt natuurlijk ook de chickenloop ontkoppelen, maar dan moet je rennen.

Depower
Er is genoeg depower d.m.v. bar en als je wil kan je de trimstrap ook nog gebruiken. Wanneer je de bar aantrekt, trek je ook beide Jet-Flaps aan en zet je de kite zichtbaar in een andere hoek ten aanzien van de wind. Je kunt het net zo bont maken als je wil. Er zitten meerder afstelmogelijkheden op de kite. Je kan bij de trimstrap de krachtlijnen ong. 2,5 cm. Verplaatsen voor meer power of een groter windvenster. Je kan bij de toming de stuurlijnen verplaatsen (ong 10 cm) voor meer lift/ minder lift. Handig wanneer de wind alsnog wat toeneemt of je op het randje van je mogelijkheden kite en je dus iets minder kracht uit de kite wil halen op het moment dat je de bar aantrekt.

Vlieggedrag
De X-Air vliegt erg goed in weinig wind. Degenen die de kite in handen hebben gehad zullen dat beamen. Er zit altijd een ondergrens. Met ondergrens bedoel ik mooi strak in Zenith blijven staan in hooked positie. Voor de X-air 12.0 is dit ong. 5 knopen. Voor de X-Air 10.0 ong. 6 knopen. Je hoeft in weinig wind niet bang te zijn dat jezelf de spanning op de lijnen moet zien te houden. Boarden gaat dan ook vrij snel.
Sturen d.m.v. de flaps is iets waar je aan moet wennen. Dat gaat vrij snel hoor, maar je kan de kite vrij kort draaien. Rukken aan de bar, of steeds maar met de bar ingetrokken vliegen is not done. Deze kite moet je laten vliegen om er het meeste uit te halen. De flaps reageren direct op input. Er zit geen vertraging in de kite.
Ondanks de toming (drag) is dit zeker geen trage kite vergeleken met ander kites in dezelfde maat. Wel levert de kite erg veel power in vergelijk tot andere kites.

Springen. Laat ik het zo zeggen. De kites zijn krachtig. Vlieg je ze in het aangegeven windbereik, dan komt er behoorlijk wat op je af.
Windbereik 12.0 vanaf 6 knopen. Om te rijden ja, om te springen een knoopje of 8/9
Windbereik 10.0 vanaf 10 knopen. Rijden kan vanaf 7/8 knopen. Om te springen…vanaf een knoopje of 12. Kan wellicht eerder, maar dan vlieg ik dus de 12.0 En ik heb geen zin om halve verhalen op te hangen.

Het is dus moeilijk om de wind en het springen precies in te schatten, maar het kan bij beide maten een knoopje meer of minder zijn. Bij de Ikea is de wind doorgaans zachter dan voorspeld en dit is een beetje gebaseerd op buienradar, vliegervaring e.d.
Laat ik het anders zeggen…Ook al spring je niet zo hoog, er zit float in de kite. Ook dat kan beaamt worden door enkelen bij de Ikea.

To summ it up
Met deze vliegers kan je vrij snel rijden. Vlieg ze vanaf het advies windbereik en je kan lekker springen. Underpowered zijn deze kites super goed te vliegen, waarbij de vliegeigenschappen alleen maar beter worden wanneer je het advies windbereik hanteert.

De 12.0 is mijn low wind / no wind monster. Met low wind versta ik alles tot net boven 4 bft. Vanaf 3,5 bft word ik behoorlijk druk met de kite. D.w.z. dat springen dan een uitdaging begint te worden.
De 10.0 heb ik ondertussen veelal in de kast vanwege mijn aanschaf van de Z-Air. Daar komt nog een andere review voor. De 10.0 is een one kite quiver. Let wel dat je de kracht niet onderschat. In beide kites zit genoeg depower en de afwerking is gewoon top. Springen en float…daar is zat van, maar de Flysurfer speed is dan toch wel het monster.

De kite is behoorlijk stabiel. Dat moet ook wel i.v.m. de wind in de bergen. Is er erge dwarrelwind, dan moet je ook deze kite niet aan de rand van het windvenster vliegen.

De safety en de tas (kleine minnetjes) wegen voor mij niet op tegen de plussen. Ik vlieg in het binnenland en heb zelden veel wind. Dan blijven er niet veel kites over. Mijn wind gemiddeld 4bft op jaarbasis. (Hou ik het hoog aan) Voor mij volstaat dan een 12.0 en een 10.0.

Sinds de aanschaf van Air Evolution heb ik nog geen aandrang gehad om te vernieuwen. Dat is zeldzaam. De jongens bij de Ikea vinden mij al een beetje saai aan het worden. Geen nieuwe speeltjes meer. Geen andere merken die ik nog inbreng. Ben ik een merk addict. Vind ik niet. Ik vind dat ieder een kite moet kopen die het beste bij hem/haar past en in die combinatie in de gemiddelde omstandigheden van de homespot het beste tot zijn recht komt.

Wat echter wel zo is…Er is geen afzetpunt in Nederland. Althans…nu nog niet en toekomst kijken kan ik niet. Dus wil je er eens 1 kopen, speur dan de tweedehands markt af of speur wat rond op het internet.
Go to the top of the page

+Quote Post
snab
plaatsen 18-02-2008, 16:44
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 02-11-'06
Uit: Ernhem !
Lid Nr.: 5.991
Online: 03-08-2011, 11:29
Flyboard Flyboard      

Nice review!

en wil hem op schiermonnikoog zeker nog een keertje testen met wat betere wind biggrin.gif

Gear: *z*ne Sammy 3.0 / Speed III 12 / BladeIII 10.5 / Satéprikker trampa

+Quote Post
Devoted
plaatsen 19-02-2008, 00:16
Bericht #3

Sinds: 06-04-'06
Uit: Hengelo
Lid Nr.: 5.169
Online: 30-09-2008, 15:57
Flyboard Flyboard Flyboard Powerkite Buggy

(snab @ 18-02-2008, 16:44) *
Nice review!

en wil hem op schiermonnikoog zeker nog een keertje testen met wat betere wind biggrin.gif

Hahahaha...krijg je kans genoeg voor....Hahaha

Ik heb de hele zooi bij mij...inclusief..........

+Quote Post
Devoted
plaatsen 16-03-2008, 19:32
Bericht #4

Zo...afgelopen zaterdag was het zover. Op ijmuiderslag een low-wind dagje gehad en verschillende kites naast elkaar kunnen leggen en proberen in deze omstandigheden. Het is dus een low-wind vergelijking waarbij de wind het eerste uurtje net aan 3 bft komt en daarna er mooi onder blijft.

Wind:
tot 10:30 gem 8 knopen
tot 12:00 gem 7 knopen
tot 13:00 gem 6 knopen

Alles keurig bijgehoeden op de windmeter. Af en toe een kortstondig vlaagje van een knoopje extra.
Kites:
Ozone Acces 8.0
Ozone Frenzy 10.0
Air Evolution X-Air 12.0
Air Evolution X-Air 10.0
Peter Lynn Phantom 12.0

Personen:
JN.Jeroen
Christiaan
Devoted (ikke dus)

Chris en Jeroen psseren de 100 kilo met board. Ik weeg met plank net geen 80 kilo.

De PL Fantom en Ozone Acces vormden geen eerlijk vergelijk. De Acces 8.0 is te klein om krachtverschill serieus te vergelijken en de Phantom 12 ging de lucht in maar het geprojecteerde opp. is net zoals bij de Acces te kein om te vergelijken. Resultaat...op de plank ging niemand vooruit aan deze kites. De Phantom kreeg Jeroen wel in beweging maar daar houd het ook mee op.

Dus voor een echt vergelijk bleef over de X-Air 10.0 en de Frenzy 06 10.0
En ook dat was niet eerlijk. Op de harde ondergrond kreeg de Frenzy geen van ons echt in beweging. Ik ging nog een beetje vooruit. Jeroen en Christiaan stonden gewoon stil op het board. Wind...tussen de 7 en 8 knopen op dat moment. Net geen 3 bft.

De X-Air 10 kreeg iedereen aan het rijden. En niet met het slakkengngetje van de Phantom, maar gewoon een stukkie beter en sneller. Upwind performance normaal. Je kan gewoon bij het beginpunt uitkomen wanneer je heen en weer rijdt. Verder heb ik hele rakjes toeside gereden en lekker in de kite kunnen hangen in de toen nog iets betere wind van 7-8 knopen.

Natuurlijk hebben we ook nog aan de X-air 12.0 gehangen. Zowel met de 10 als met de 12 was vrijwel de hele tijd te boarden. Op de echte wind stiltes na dan. Laat ik zeggen dat beide kites gewoon in een belachelijk vroeg stadium genoeg kracht leveren om mee te rijden. De 12 is al vrij snel een park en ride kite. Vandaag alles hooked gereden. Later op de dag is er nog getracht om een Frenzy 12 de lucht in te krijgen, maar dat was helemaal geen succes terwijl ik nog aan het rijden was. Volgens mij een frenzy06 of 07. Grijsx-, wit oranje. Mooie kleurstelling, maar geen wind genoeg om te vliegen.

Kortom....Frenzy rond 3 bft is a no go.
Doe mij in weinig wind maar een X-Air al was het alleen maar om te kunnen rijden.

Settings X-Air vandaag. Niet op full power.

+Quote Post
Devoted
plaatsen 16-03-2008, 19:48
Bericht #5

Frenzy 10 onder 3 bft om te rijden is a no go voor personen van ons gewicht. Kleine nuance aanbrengen.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 17-10-2017, 01:00