Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Flexifoil Blade Iv
Review_Beheer
plaatsen 23-05-2007, 17:20
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02

Gebruiker: Devoted
Gewicht: 72 Kilogramm
Flying spot: Binnenland dus vaak een beetje vlagerige wind
Kites: Blade IV 6.5 en een klein beetje 4.0
Company: Flexifoil

Hoe te eindigen bij een Blade IV:

Ergens op dit forum staat een review, ook geschreven door mij, en die verhaalt over mijn eerste stapjes in de kitewereld. Sindsdien heb ik veel in handen gehad. Nieuw, tweedehands en andermans kites. Van mijzelf waren in juiste volgorde Pepper 4.5, Crossfire 6.3 (was niet wat ik zocht) Gin yozII 4.8 (later aangevuld met de 2.6 – 6.2 – 10.6), Montana 9.5 (was niet wat ik zocht, Riot 7.0 (later aangevuld met een 9.0).

Na de pepper was ik even op zoek naar een kite met meer uitdaging en datzelfde geldt ook voor de periode na de YozII. Mijn kiteskills en vertouwen in combinatie met het aanschaffen van een Flyboard, maakten dat ik meer uit een kite wou. De kites die hierboven staan voegden steeds iets toe op de kite daarvoor maar deden het uiteindelijk niet voor mij. Maar nu voel ik mij gereed voor de BladeIV. En wat een lekker snoepje is dat.

Wat krijg je voor je geld.
Omdat je zelden ziet wat er in de tas zit…begin ik daar maar eens mee. Aan de tas hangt een soort van sleutelhanger met wat flexifoil info in het kort. In de tas zitten een plastic zak met daarin een stickervel, een boekwerk met de do’s en dont’s, een registratiekaart, en bij de 6.5 en 8.5 een velletje met daarop uitleg over het AAA-systeem. Verder krijg je een free repair wanneer je de kite sloopt in de eerste maand.

De tas zelf is netjes afgewerkt, met flapjes aan de zijkant die tegelijkertijd als opbergruimte dienen, maar waar je ook een board achter moet kunnen hangen. (ik probeer dat niet). De tas zelf vind ik een beetje aan de kleine kant. Vanaf windje 4bft wordt het toch al wat lastiger om ene kite netjes op te vouwen en dan moet deze ook nog eens in de tas worden gestopt. Een kite die zoveel geld kost , kan derhalve wel een wat ruimere tas bezitten.

De kite, lijnen en handels
Infromatie over het materiaal,AR en windbereik kan je allemaal wel op de site van flexifoil vinden. Daar brei ik dus niet over door. Er zijn echter wel wat dingen die mij opvallen aan de kite.

Het is een smalle en brede kite. De 4.0 en 6.0 heb ik aan de zijde van een Ozone Sammurai gevlogen, maar dat kan ook naast een YozII, Pepper, Riot, Crossfire etc zijn, en dan valt het verschil in profiel gelijk op. Verder zit er een soort gaas voor de luchtinlaten, wat er voor moet zorgen dat de luchtinlaten zijn vorm behouden en bijkomend nog wat ongedierte buiten houdt. Dit lijkt mij gelijk ook het kwetsbaarste gedeelte van de kite. Ik vlieg op een grasveld, waar ook nog wel eens wat onkruid rondhangt. Na een landing op de kop, durf ik het niet aan om reverse te starten omdat ik van die afstand niet kan zien of er ook wat achter haakt.

De lijnen vind ik niet super geweldig. De kwaliteit zal wel goed zijn, maar laten meer ruimte voor ophoping van troep en zand, dan die van Ozone.

De Handels voelen wel heel erg comfy aan. Ze liggen lekker in de hand en zien er goed en degelijk uit. Klein minpuntje…Het hele kleine touwtje achter de handels waar je een strop aan moet prutsen. Pluspunt…De kitekillers zitten goed en de bevestiging aan de remlijnen is lang genoeg om je een gevoel van vrijheid te geven.

AAA-systeem
De blade IV heeft de mogelijkheid om van hoek te veranderen. (Angle of attack) Dat doe je door gebruik te maken van het AAA-systeem. (Adjustable Angle of Attack, ook wel Triple A Bridle adjuster genoemd. Op de foto Links kan je zien hoe het werkt.

Links: High Angle – Veel lift en power, slomer en kan in bepaalde wind lastig oplaten zijn.

Midden: Normal Angle – Fabrieksinstelling. De allround setup. Snelle kite, snelle turns.

Rechts: Low angle – De kite vliegt nog sneller, maar met minder lift. Goede upwind performance.

Het veranderen van de instellingen zorgt ervoor dat de kite een relatief grote windrange krijgt. Je kan dus lekker lang met dezelfde kite vliegen en lift nog enigszins reguleren als de wind vlagerig of onvoorspelbaar is. Een grote plus voor de Blade IV in vergelijking met andere merken. Verder biedt het de mogelijkheid om in de Blade te groeien i.p.v. te starten met een blade die maar 1 l soort power en lift kent waardoor je erg afhankelijk wordt van de windomstandigheden om deze kite eigen te maken. Hier heb ik gebruik van gemaakt, en dat heeft mij een lekker gevoel van vertouwen gegeven.

Verder hebben de bladeIV 6.5 en 8.5 een Cross Bridle system waarmee je de draaisnelheid ook kan beinvloeden. Je kan hem sneller en minder snel laten draaien. Deze variaties heb ik nog niet geprobeerd en daar kan ik ook weinig over vertellen.

Vlieggedrag.

Dag 1 – wind 3.2 bft maximaal.

Met kloppend hart en de set-up op Low Angle trek ik de kite de lucht in. Wat een aangename verrassing. De kite vliegt rechtstreeks naar Zenith en zit stil. Dat in vergelijk tot De Riot en Yoz is een super verrassing. Deze kites hadden eerst wat zijwaartse input nodig om vol te lopen. De BladeIV dus niet. Hij vliegt niet over en trekt, behalve midden in het windvenster niet super hard. Trek je de kite door het venster, dan moeten er wat pasjes voorwaarts worden gezet. Even linksom rechtsom vliegen. Niks aan het handje. De draaisnelheid is een grote plus. Links en rechts in het venster plaatsen en ook daar staat de BladeIV stabiel.

Een kind kan de was doen dus de set-up verandert naar Normal Angle. Kite weer omhoog en op Zenith trekt de blade in deze setting beduidend meer aan je armen. Ook pakt de kite meer kracht over een breder windvlak. Verder staat deze nog net zo stabiel als in de eerste set-up. Geen verrassingen vandaag behalve positieve. Ik ben nog heel, heb niet echt getracht te springen (wat met de High Angle in deze wind waarschijnlijk beter zou gaan) en kijk met een zeer goed gevoel terug op deze eerste sessie van ong. een uurtje. De kite reageert super op de input die je hem geeft. Deze kite biedt potentie.

Dag 2 – wind 3.8 tot max. 4.2 bft.

Meer wind dan de dag ervoor. Af en toe waait het zelfs stevig. Opnieuw een kloppend hart en adrenaline. Set-up…Low Angle om mee te beginnen. Rustig trekje aan de handels en whooops….showtime. Ik heb een totaal andere kite in handen dan de dag ervoor. De draaisnelheid blijft. Hij reageert bijzonder goed op elke input die ik deze kite geef. Maar er is een enorm verschil in kracht. Door het hele windbereik krijg je veel kracht te verwerken en in deze setting weet de Blade je ook wel te vinden. Pendulem jumps zijn kinderlijk eenvoudig. Waar ik in het verleden de kite nog wel eens precies moest sturen richting 12 uur wil deze kite liften bij alles wat boven de 70 graden uitkomt. In 1 woord…Subliem. Ook nu staat de kite als een huis, voel ik mij niet overpowered dus is het tijd voor de volgende set-up.

Normal Angle bevestigd en eens kijken wat er nu gebeurt. Twee dingen eigenlijk. Meer kracht en meer lift. Ik kan niet zeggen dat de kite wezenlijk slomer draait of vliegt. De bladeIV blijft goed reageren op de input die ik geef. De jumps zijn lekker en floaty terwijl ik in beide set-up nog niet alles van mijzelf geef. Paar pasjes naar links of rechts is voldoende. De kite is niet meer rustig in Zeith te zetten. Zonder harnas moet ik veel tegenkracht zetten om de handles maar ergens in de buurt van mijn heupen te houden. Af en toe wordt ik opgepikt en weer neergezet. Als ik lig /zit gebeurt hetzelfde. Wederom voel ik mij nog niet overpowered. En wederom probeer ik de High Angle nog niet uit. Ik heb teveel fun om e.e.a. te laten bederven door roekeloosheid (De kite is net twee dagen in mijn bezit) en in deze settings heb ik mij ook nog niet helemaal gegeven aan de kite.

Heel even hooked gesprongen en tja…je gaat nog eenvoudiger omhoog.

Blade IV 4.0
Omdat de wind toch aangenaam was, heb ik de BladeIV 4.0, setting High Angle (nu durf ik wel J ) in de lucht getrokken om deze kites even met elkaar te vergelijken. High Angle betekent meer power, slomer vlieggedrag. Dat van die power geloof ik wel, maar als Flexifoil dit sloom vlieggedrag noemt, ben ik erg benieuwd hoe het is om deze kite te vliegen in wind wanneer de 6.5 voor mij niet meer handelbaar is. Als een scheermes vliegt deze door de lucht. Ook deze kite weet mij af en toe te liften als hij aan Zenith staat, maar minder hoog en lang. Dat geldt ook voor de pendulem jumps. Vergis je niet in zijn kracht en liftvermogen. Staat als een huis, power door het hele venster, enorm snel in zijn turns en in de lucht. Deze kite heeft nog wel meer wind nodig om beter tot zijn recht te komen.

Conclusie.

Ik denk dat de 6.5 en 4.0 een mooie set is wanneer je de overstap naar de de BladeIV eens wilt maken. De 6.5 kan, ervaring en gewicht spelen een rol, vrij lang worden gevlogen. Volgens de site van flexifoil tot 19 Mile per uur. Vandaag was het 12 max 13 mile per uur en er kon nog wel wat meer wind bij. Of het er daadwerkelijk 19 worden is zeer de vraag. De 4.0 kan het gat wat dan ontstaat prima opvullen.

Het leuke van deze kite is het AAA-systeem. Wanneer je denkt, dit gaat te onwijs of te rustig, dan kan je de kite bijstellen naar wens. En dat functioneert super. Het voegt zeker wat toe als het gaat om het leren vliegen van de Blade en het vergroten van het windbereik.

De reputatie die deze kite heeft is absoluut waar. Je hoeft er alleen niet bang voor te zijn. Ontzag en respect is beter op zijn plaats. Wanneer je jezelf overschat, dan ga je de kite tegenkomen. Lift, airtime, float…allemaal aanwezig. Voorzover ik heb gezien bezit de bladeIV een enorme potentie en kunnen landboard skills en Freestyle buggyskills een vlucht in het positieve krijgen.

De tas en lijnen zijn voor verbetering vatbaar. Ik kan de bladeIV niet vergelijken met de HAKA, en ga dat ook niet doen, maar ben je een handelskiter, die graag gebruikmaakt van 4 lijnen om te vliegen en zoek je een Freestyle kite, dan is de BladeIV een safe way to go.

Mijn Sjop probeert mij al 2 jaar aan de blade te krijgen, maar eigenwijs als ik ben, ging ik steeds voor een ander soort kite. De reputatie van deze kite weerhield mij van aanschaf, maar ik heb nu alle vertouwen in mijn skills(zie inleiding). Koop Pas een Blade wanneer je de skills bezit, want je hebt ze nodig. Derhalve niet voor beginners geschikt.

Having a blast,

Devoted
Go to the top of the page

+Quote Post
hen3
plaatsen 23-05-2007, 21:00
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 14-05-'06
Lid Nr.: 5.280
Online: 11-10-2013, 13:38

pffffffff
lang maar goed verhaal ik hoop het snel weer te mogen/kunnen testen
en ................................................................................
.................
misschien 1 tekopen biggrin.gif

+Quote Post
Devoted
plaatsen 23-05-2007, 22:35
Bericht #3

Sinds: 06-04-'06
Uit: Hengelo
Lid Nr.: 5.169
Online: 30-09-2008, 15:57
Flyboard Flyboard Flyboard Powerkite Buggy

Zaten nog wat piccies bij voor de verduidelijking, maar die komen nog als ik het goed begrepen heb.

+Quote Post
kiter_bram
plaatsen 23-05-2007, 22:58
Bericht #4

Sinds: 22-09-'05
Uit: Lage Zwaluwe / Breskens
Lid Nr.: 4.715
Online: 05-03-2014, 19:43
Kitesurf Kitesurf Kitesurf Flyboard Buggy

Mooie review hoor! icon-worship.gif
Je moet de 6.5 gewoon op high angle zetten dan is het 't leukst, je hoef dan helemaal geen moeite meer te doen om hoog te springen en de hangtime is dan ook heerlijk! De kite zal jou dan ook altijd zacht neer zetten.
Ik heb die cross bridles system om z'n strakst staan dan heeft hij ook net weer wat meer lift.
Het is zeker een super mooie kite en super stabiel!

Later Bram

Dit bericht is bewerkt door kiter_bram: 23-05-2007, 22:58

+Quote Post
Devoted
plaatsen 23-05-2007, 23:03
Bericht #5

Daar heb je helemaal gelijk in. Dat was de stand van afgelopen zondag. Review was al op de bus.

+Quote Post
miels
plaatsen 24-05-2007, 06:46
Bericht #6

Sinds: 18-03-'07
Uit: vriezenveen
Lid Nr.: 6.395
Online: 06-10-2012, 23:10
Kitesurf Flyboard      

jaa supper wel lang verhaal
mooie review hoor biggrin.gif

hij vliegt ook heel fijn maar voor mij iets te hoog gegrepen
komt nog wel wink.gif

greetz miels

Je kitespullen haal je bij itoshop

+Quote Post
nieuwvliet kiter
plaatsen 24-05-2007, 08:03
Bericht #7

Sinds: 24-09-'05
Uit: nieuwvliet
Lid Nr.: 4.720
Online: 23-06-2011, 21:57
Buggy Buggy Zelfbouw Buggy Zelfbouw

mooie review,die lijnen heb ik zelf ook gehad.Ik vond die lijnen echt TOP ze wegen bijna nix in vergelijking met die ozone lijnen.
Die grepen moet je wel mee oppassen want ik heb het nu al een paar keer gezien dat ze breken....

Groeten,Edwin

surfing: slingshot lunacy 129
flying :slingshot fuel 2007 9-11-15 en 2008 7 en 2009 9&11 en 6 barretjes
Als je nooit valt ga je niet hard genoeg!!!!

+Quote Post
hen3
plaatsen 24-05-2007, 09:43
Bericht #8

Sinds: 14-05-'06
Lid Nr.: 5.280
Online: 11-10-2013, 13:38

crying.gif breken crying.gif

+Quote Post
kiter_bram
plaatsen 24-05-2007, 10:12
Bericht #9

Sinds: 22-09-'05
Uit: Lage Zwaluwe / Breskens
Lid Nr.: 4.715
Online: 05-03-2014, 19:43
Kitesurf Kitesurf Kitesurf Flyboard Buggy

Ja breken!
Ik had ze ongeveer 2 jaar en toen is er 1 afgebroken.
Maar ik vind het nog de lekkerste handles die er zijn!

Bram

+Quote Post
snab
plaatsen 24-05-2007, 10:39
Bericht #10

Sinds: 02-11-'06
Uit: Ernhem !
Lid Nr.: 5.991
Online: 03-08-2011, 11:29
Flyboard Flyboard      

Jaja, mooi vliegertje. In welke kleuren heb je ze Devoted? Ik heb de crossbridles nooit het zelfde staan, lichte wind staan ze het langst en harde wind staan ze het kortst. En ik heb hem altijd op High angle staan, lekker lekker vliegen vliegen wink.gif. En de Tas vind ik precies groot genoeg, nooit problemen mee gehad. En mijn boardje past er perfect op, lekker handig voor op de fiets.

En hij vliegt trouwens ALTIJD, ik heb in windkracht 1 (3-5 knopen ongeveer) nog kunnen mountain boarden, wel alleen cruissen en die kite lekker laten loopen, ik kwam zelfs nog een bult op. Ik gebruik de bladeIV ook voor de lichte wind, als het harder gaat waaien (boven 11/12 knopen) pak ik de speed, vind de speed niet lekker vliegen onder de 11/12 knopen, daarintegen doet de bladeIV het dan super.

Mooi vliegertje biggrin.gif

Gear: *z*ne Sammy 3.0 / Speed III 12 / BladeIII 10.5 / Satéprikker trampa

+Quote Post
Devoted
plaatsen 24-05-2007, 11:52
Bericht #11

Hoi,

De mijnen hangen in de kleur midnight aan de lijnen. Verder ben ik nog nog behoorlijk aan het stoeien met dit ding. Het klopt dat de blade altijd vliegt. Ik heb ook in lichte wind geen enkel probleem om Zenith te raken.

De afstelling van de Crossbridles heb ik afgelopen weekend eens op snelle turns gehad. Komend weekend zit ik t/m dinsdag in Zandvoort, dus ik zal ze daar eens op slome turns zetten, terwijl ik de high angle ga gebruiken. Eens kijken hoe dat bevalt in lichte wind. (alles onder 4 bft)

greetz

+Quote Post
Maxi master
plaatsen 25-05-2007, 16:27
Bericht #12

Sinds: 07-04-'07
Uit: Berlicum NB
Lid Nr.: 6.445
Online: 05-05-2008, 16:07
Powerkite       Zelfbouw

ooohhh, midnight. Vind ik de mooiste kleur voor en BIV. Die rasta is iets te druk en vrolijk voor het regenachtige nederland(In hawai is dat wel ubercool smile.gif ) en de petrol is te standaard.

Buster II 3.0 - speedwing proton (zelfbouw) Gual 1.7 (werk er nog aan :-) )

En een badjas ;-)

+Quote Post
snab
plaatsen 25-05-2007, 17:57
Bericht #13

Sinds: 02-11-'06
Uit: Ernhem !
Lid Nr.: 5.991
Online: 03-08-2011, 11:29
Flyboard Flyboard      

Achja, ik ben een vrolijk mens, dus dan ook een vrolijke kite wink.gif.

Gear: *z*ne Sammy 3.0 / Speed III 12 / BladeIII 10.5 / Satéprikker trampa

+Quote Post
spectrum65
plaatsen 10-09-2007, 21:43
Bericht #14

Sinds: 15-07-'07
Lid Nr.: 6.757
Online: 01-02-2009, 22:27

Ik heb de Blade IV 6.5 en het is zeker en vast een mooie en degelijke kite! Maar ik heb er enkele problemen mee eigelijk. Als de kite gwn boven me hangt vliegt hij over mij door en klapt hij toe? Iemand een oplossing of een oorzaak?

Dit bericht is bewerkt door spectrum65: 10-09-2007, 21:44

In the bag: Flexifoil Blade IV 6.5m² Midnight
: Scrub Rush

+Quote Post
Devoted
plaatsen 10-09-2007, 21:50
Bericht #15

Dat ken ik niet. Post dit eens op het gewone forum en niet onder reviews. Krijg je meer feedback.

Greetz

+Quote Post
oliebol
plaatsen 19-06-2008, 12:13
Bericht #16

Sinds: 26-09-'07
Lid Nr.: 7.080
Online: 04-02-2011, 10:18

zou deze blade de 4.0 gaan om de flyboarden ??
da ik in de luicht zou gaan??
ik weeg 45 kg??

+Quote Post
miels
plaatsen 20-06-2008, 07:38
Bericht #17

Sinds: 18-03-'07
Uit: vriezenveen
Lid Nr.: 6.395
Online: 06-10-2012, 23:10
Kitesurf Flyboard      

(oliebol @ 19-06-2008, 11:13) *
zou deze blade de 4.0 gaan om de flyboarden ??
da ik in de luicht zou gaan??
ik weeg 45 kg??

zeker zal jij de lucht in gaan wink.gif
maar ik waarschuw je kleine matten(onder de 5 m2) zijn snel duss iets minder geschikt om mee te springen

greetz miels wink.gif

Je kitespullen haal je bij itoshop

+Quote Post
activeviii
plaatsen 08-10-2008, 12:34
Bericht #18

Sinds: 08-10-'08
Lid Nr.: 7.849
Online: 28-05-2009, 10:28

the blade MK4 are very good kites with loads of adjustment. you will get away with flying any of the new blades as long as you stay in the lower wind range of there use. you can adjust the setting so there is less lift bug more power or more live and less power. these setting as great for jumping but please be very careful and go with someone who knows a thing about kite flying.

i have a full set of blades and there the best and most useful kite i have very owned.
regards
Phil

het blad MK4 zijn zeer goede vliegers met veel aanpassingen. krijg je weg met vlag en enkele van de nieuwe bladen zolang je verblijf in het onderste bereik van wind er gebruik. U kunt de instelling zodat er minder lift bug meer macht of meer leven en minder vermogen. deze setting als geweldig om te springen, maar kunt u ook heel voorzichtig en ga met iemand die weet een ding over vliegeren.

Ik heb een volledige set messen en er de beste en meest bruikbare kite Ik heb erg in eigendom.
groeten
Phil

+Quote Post
aceshigh
plaatsen 28-09-2009, 09:38
Bericht #19

Sinds: 23-09-'09
Uit: zeddam
Lid Nr.: 8.427
Online: 10-10-2009, 14:38
Kitesurf Powerkite Zelfbouw Tricken Buggy

QUOTE(Devoted @ 24-05-2007, 11:52) *
Hoi,

De mijnen hangen in de kleur midnight aan de lijnen. Verder ben ik nog nog behoorlijk aan het stoeien met dit ding. Het klopt dat de blade altijd vliegt. Ik heb ook in lichte wind geen enkel probleem om Zenith te raken.

De afstelling van de Crossbridles heb ik afgelopen weekend eens op snelle turns gehad. Komend weekend zit ik t/m dinsdag in Zandvoort, dus ik zal ze daar eens op slome turns zetten, terwijl ik de high angle ga gebruiken. Eens kijken hoe dat bevalt in lichte wind. (alles onder 4 bft)

greetz

Wat kost de blade waatr kun je hem kopen?
Makkelijk te vliegen?

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 17-12-2017, 05:05