Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

2 Pagina's V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Zelfbouw Kiteboard
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 14-12-2004, 21:06
Bericht #1

Gast

Online:

Hallo medekiters,

Zoals velen van jullie ben ik ook versligerd aan het kitesurfen. Na een servaas 5 gebouwd te hebben zit ik nog met een paar vraagjes.

- De lijm die aanbevolen wordt blijk niet te voldoen onder de belastingen die de verbinding te verduren krijgt. scheuren in de verschillende lagen en een board vol water zijn het gevolg ohmy.gif Er wordt volgens mij gezegd dat D3 gebruikt moet worden. Moet dit geen D4 zijn???

- Is het per se nodig om het board van ocume te maken? Kan het niet van cheaper triplex? Als je em gewoon goed lakt etc komt er toch geen druppel water bij??? dry.gif

- Waar kan ik mooie en goedkope voetbanden kopen. Ik heb inmiddels een stel maar die zijn absoluut niet fijn. Veelte klein, en je schuift er niet gemakkelijk in.

- Kan ik die servaas 5 opschalen ( dus vergroten) tot een board van bv 170cm? Kwil namelijk nog een board maken met meer volume. Zodat ik ook met minder wind lekker kan varen. En zodat ik een beetje kan varieren, afhankelijk van de omstandigheden. Dus kan ik em ongestrafd vergroten of moet ik dan een groter /ander model kiezen?

- en iemand nog tekeningen van een vouwbuggy? Heb interesse in de bouw ervan. Iemand goede tekeningen/beschrijving hiervan?

mvg

Eelke

Xcuse voor t ellenlange verhaal sad.gif
Go to the top of the page

+Quote Post
D E N N I S
plaatsen 14-12-2004, 22:06
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 23-09-'02
Uit: IJzendijke
Lid Nr.: 1.037
Online: 30-12-2015, 00:28
Flyboard Kitesurf Buggy Powerkite

Een handige tip is: steek geen tijd in het ontwerpen van boardjes.
Ga naar het strand met een rol kaftpapier en wat potloden. Overtrekken die hap!Waarom zelf ontwerpen als er zoveel mooie plankjes zijn die zichzelf hebben bewezen? Scheelt je echt zoveel tijd.

Mijn ervaring is dat gewone triplex voldoet, zeker als je afwerkt met glasvezel/epoxy. Verder is het van belang dat je een goede mal maakt om je platen in te klemmen als je lijmt. Je kunt nog zulke goede lijm gebruiken, als je niet goed kunt klemmen zal de verbinding nooit optimaal worden. Zo heb ik ongeveer evenveel tijd gestoken in de mal als in de rest van het board. Ik heb wel altijd bruislijm gebruikt.

Als je gewone triplex gebruikt denk dan heel goed na hoe je het aanpakt bij lek-gevoelige plekken als de inserts en de vingaten. Maar als je al een servaas hebt gebouwd is dit misschien overbodig om te vermelden.

Verder is het belangrijk je fantasie goed te laten werken. De sevaas wijze is een manier, maar niet d manier..... net zoiets als met wegen naar Rome.
Succes!

Dit bericht is bewerkt door D E N N I S: 14-12-2004, 22:07

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 14-12-2004, 22:15
Bericht #3

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy

gebruik alleen D4! D3 voldoet niet.

verder kun je voor lichtweer beter een breed board maken (45*140) zodat je ook veel oppervlak hebt. Tip: zorg dat je een light drug oid over mag trekken of nameten wink.gif

verder gebruik ik ook gewoon standaard triplex. Ook occume rot namelijk. het is niet het hout wat kapot gaat maar de lijm waarmee de platen worden gelijmd, zelfs als je bruinzeel garantieplaat gebruikt (15 jaar garantie) en je schildert de kopse kanten niet goed dan hangen met een jaar de bellen erbij.

Kortom, maak gewoon lekker van cheap ass triplex, lijm koolstofbusjes in de vingaten en zorg ervoor dat je lamineert. dan schilderen/lakken en AFSTRIJKEN MET KRASVASTE BLANKE LAK MET VERHARDER! dan krijg je er ECHT geen krasje meer op smile.gif of je pakt iets van PU versterkte trappenlak oid. als het maar superkrasvast is. (en MAT icon-firedevil.gif )

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 14-12-2004, 23:01
Bericht #4

Gast

Online:

Thnx voor alle antwoorden!!

Maar opschalen van de servaas 5 tot een 160/170cm board is dat mogelijk?

En ik ga niet lamineren etc, heb ik de materialan en het geld neit voor!
voldoet goed lakken ook?

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 15-12-2004, 12:07
Bericht #5

Flyboard Kitesurf Buggy

Lamineren kost je misschien 3 a 4 tientjes, geloof me, doe het nou maar.... het is de moeite meer dan waard. naast een stuk resthout wat je goed schuurt heb je niets nodig dan glasmatjes, epoxyhars en harder. 2m2 200 grams kruisweefsel in combo met 500 gr epoxy en 250 gr harder is meer dan voldoende.

+Quote Post
Morres
plaatsen 15-12-2004, 15:54
Bericht #6

Sinds: 24-08-'03
Lid Nr.: 2.086
Online: 08-02-2007, 12:09
Kitesurf Zelfbouw Powerkite

ja, ga maar lamineren, het is echt easy, ik ben wel handig, maar had nog nooit met epoxy of glasvezelmatjes gewerkt, maar stelt niks voor, zorg wel voor goede verwerkings tempratuur(boven de 18graden liefst) bij mij zit er wat zuurstof onder, maar ik heb nogal een zwaar soort glasvezel gebruikt dus maakte het niet zo uit:P 320 grams in 4 directies geweefd:S

10m Caution Spitfire
Nobile 666 '06 123

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 15-12-2004, 17:36
Bericht #7

Gast

Online:

Dus ik kan t best een houten board maken, en dan lamineren?

Wat is het principe daarvan precies? Glasvezel matten op je board lijmen en aflakken met epoxy + harder ofzo?

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 15-12-2004, 18:37
Bericht #8

Flyboard Kitesurf Buggy

schuur het boardje eers helemaal goed glad, kijk of alles past en ga pas als alles klopt aan de gang met epoxy.

neem het boardje, leg het op een vlakke tafel, maak het stofvrij, ontvet het en leg de glasmatjes erop. knip ze af met een overlap van 5 cm. neem een stukje triplex van 5 bij 5 of iets in die grootte en schuur het goed zodat de splinters en zooi eraf zijn. geef de hoeken van 1 kant rond en van de andere kant scherp zijn. trek nu handschoentjes aan en maak dan de epoxy aan volgens de mengverhouding die op de verpakking staat. MENG DIT HEEL GOED, KANS OP DELAMINATIE ALS JE HET NIET GOED HEBT GEMENGD! giet dit dan op de matten en doordrenk het zo goed dat de matten (die wit zijn) nu kleurloos worden.

Dan drijf je alle luchtbellen enz eruit, leg je een stuk PE plastic over de plank en dan drijf je weer met dat stukje hout de luchtbellen eruit. Zorg dat het zo strak mogelijk wordt, dit bespaart je een hoop geschuur naderhand! en, drijf alle overige hars ook van het boardje af, meet hars is niet sterker, wel zwaarder. de echte sterkte komt namelijk niet van de hars maar wel van de glasmat.

Dan minstens 12 uur laten drogen, plastic eraf trekken en boardje omdraaien. nu de procedure herhalen. in de inserts stop je bijvoorbeeld iets als een beetje kneedbaar hout of een oordopje (die schuimen dingetjes), na openboren peuter je dat er zo uit. Zorg dat je wat hars overhoud om aan de rails na uitharden van beide zeikanten hars te smeren, geen matjes meer nodig maar wel een oude kwast want die kun je naderhand weggooien, hard helemaal uit.

dan schuren, gronden met kunstof primer, kleurtje erop, blanke lak eroverheen, vinnen, pads en straps monteren en klaar! biggrin.gif

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 16-12-2004, 08:54
Bericht #9

Gast

Online:

klinkt makkelijk. Is het ook te doen om als beginnende boardbouwer zoiets te ondernemen? Ik las ergens dat het handig is om eerste eens bij een ander te kijken, omdat er de 1e keer nogal wat fout gaat/kan gaan.

K heb nu slechts 1 servaas 5 boardje gebouwd. En hierbij kwamen we ook al wat problemen tegen. D4 ipv D3 zoals op de site stond :s...

Maar is een ongelamineerd boardje te slap om lekker mee te kunne kite? Springen enzo doe ik niet. Ben een beginner dus wil ik een goedkoop boardje waarop ik lekker kan cruisen...Dan lijkt lamineren mij een beetjeoverbodig.

btw. thnx voor alle mooie antwoorden!!

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 16-12-2004, 15:03
Bericht #10

Flyboard Kitesurf Buggy

lamineren deed ik bij mijn eerste boardje al biggrin.gif

en ja, hij wordt er stukken sterker van.....

+Quote Post
Rico
plaatsen 16-12-2004, 18:43
Bericht #11

Sinds: 28-10-'03
Uit: zierikzee
Lid Nr.: 2.362
Online: 28-10-2007, 22:31
Flyboard Kitesurf Zelfbouw

als eerste board zou ik gewoon een zo goedkoop moegelijk ding maken, niet laminieren enz. Het eerste board is meestal niet perfect en gaat toch niet zo lang mee omdat je al snel iets anders wil. gewoon eerst even proberen of het lukt met goedkoop spul. Later kan je dan altijd nog een plank maken die de problemen die je bij de eerste had niet meer heeft, dan kan je ook een duurzame plank gaan maken dus mooi laminieren en een leuk kleurenpatroon enz. er op.
Ik heb nu ook een masief board gemaakt en met gamma lak een betje waterbestendig gemaakt. als dit bevalt van de zomer maak wel een wat lichtere en sterkere, ik weet nu tenminste zeker dat dat gaat lukken.

+Quote Post
qbbwind
plaatsen 17-12-2004, 09:27
Bericht #12

Sinds: 14-03-'03
Uit: prinsenbeek
Lid Nr.: 1.439
Online: 23-09-2005, 08:07
Kitesurf Buggy Zelfbouw

Daar ben ik het mee eens! Voor die 30 a 40 euro extra maak je gewoon weer een nieuwe! En zeker als je niet te zwaar bent gaan je boardjes best lang mee.
Daarnaast heb je toch iets minder gewicht en een lekker soepel boardje.

Ik zou het boardje niet proberen op te blazen in formaat. Hou het rond de 130 en dan de breedte in! Zo'n Gaastra Satelite is er voor lichtweer, en de afmetingen zijn 117 x 41(!!!!). Het is wel wennen maar het voelt een stuk speelser aan als een board van 160 x 36 ofzo.

Boards "kopieren" is zeker een makkelijke methode, maar zelf vind ik het toch altijd weer een uitdaging om zelf een outline te ontwerpen. Daar krijg je denk ik wat makkelijker inzicht in wat je wel en niet moet doen, moet je er dus wel een paar maken.

Maar dit is mijn mening, dus doe ermee wat je zelf wilt!

Succes met bouwen...

get a life, go kiteboarding

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 20-12-2004, 11:31
Bericht #13

Gast

Online:

Bedankt voor ale tips!!!
Ik denk dat ik het gewoon lekker goedkoop houd. K ben en blijf een arme student.

Mijn plan:
- 170 x 42 x 2.0 mm

lekker "veel" drijfvermogen, goed voor een beginner van 82kg, waarmee ook met lichte wind gevanren kan worden.

Zijn er nog meer methoden waarop ik meer drijfvermogen kan genereren? Veel groter dan dit wil ik mijn board niet maken omdat hij dan zo lomp wordt?

Is het mogelijk een 32mm dik board te maken van triplex/ander hout? Of is dit een afraden omdat t board dan erg zwaar wordt?

k ben een echte beginner dus k streef niet naar zo'n high performance boardje. Lekker groot en makkelijk is deze zomer mijn motto.

PS. De outline van de fridgedoor 138 vind ik wel gaaf. Lekker recht dus makkelijk hoog aan de wind varen en natuurlijk een vette vorm. Denk dat ik die overneem in het design van mijn eigen board.

+Quote Post
denwave
plaatsen 21-12-2004, 02:17
Bericht #14

Sinds: 21-12-'04
Lid Nr.: 3.631
Online: 01-01-2005, 03:02

Hallo,
Ik zouzeggen neem eens een kijkje op mijn site.
ik ben de site nog aan het afbouwen, maar qua
bouwen staat er al wat informatie op.

http://members.chello.nl/d.bekius/kitesurfen/index/

Succes.
Gr. Dennis

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 21-12-2004, 17:46
Bericht #15

Gast

Online:

Nog een paar laatste kleine vraagjes...

Ik zag op de site van degene die het bericht hiervoor heeft geplaatst dat de middelste twee lagen van het board uit 1 plaat zijn gehaald met daarbij de overbodige stukken verwijderd.

andere tussenlagen dan de servaas

Servaas maakt hier gebruik van rails en kop en eind stukjes, een versteviging onder de voetpads en een strip in het midden.

servaas opbouw tussenlagen

Wat is het beste om te doen als ik zeg dat ik 4mm triplex gebruik voor een plank van 170cm. Is het voor de stevigheid handig? of meot ik gewoon dikker triplex nemen en dan bouwen volgens de servaas methode?

bvd voor de antwoorden

+Quote Post
Morres
plaatsen 21-12-2004, 18:52
Bericht #16

Sinds: 24-08-'03
Lid Nr.: 2.086
Online: 08-02-2007, 12:09
Kitesurf Zelfbouw Powerkite

humpf

btw, 2mm?bedoel je niet 2cm?

anyway

wat je beter kan doen voor die tussen lagen is dus de rail,beideneuzen, 4cm is genoeg, MAAR ook de stukken onder je voetbanden, als je golfje pakt, of beetje springe is dat ECHT nodig, anders zak je er doorheen als je hetniet lamineerd

over dat lamineren

bedekken met PE(ofzo) plastic is doelloos, iig voor de 1e keer dan.

wat je doet is op schuren, ontvetten, glasvezel erop, 5cm eromheen afknippen, handschoenen aan, epoxy aanmaken(goed mengen ja:P), 15 mins laten staan om goed op temp. te laten komen.
nu giet je over de lengte van jhet baord in het midden epoxy. dit smeer je uit over het helebaord(je kan trouwens ook bv in 4 stukken werken, wel acheter elkaar natuurlijk:P) dit uitsmeren is om de lucht eruit te halen. dit doe je met bv een rubberspatel, die is wel te koop bij gamme voor 3ofzo, dit werkt beter dan een stukje hou, en is her te gebruiken(wel ff schoonmaken:P)

ok, dus dit laat je goed uitharden.24 uur liefst. dan goed glad opschuren, dus van grotere korre naar kleinere korrel, daarna alleen nog ff 1 laagje epoxy erover voor de mooi en gladheid. dan ben je klaar met epoxyen

Nu ga je de boel bedekken met lak/verf whatever. want epoxy is UV gevoelig, het gaat brak worden als het in de zon zit.

goed ontsmetten met een niet bijtend middel!

jachtlak erop(bv) of spuiten met autolak en aflakken met blankelak+verharder.

Hier mijn gebruikte ontwerp:) het is de 4e geworden

http://www.the-m-man.nl/onderkant.jpg

Dit bericht is bewerkt door Morres: 21-12-2004, 18:56

10m Caution Spitfire
Nobile 666 '06 123

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 21-12-2004, 19:06
Bericht #17

Flyboard Kitesurf Buggy

kleine tip: leg je hele deck in de glasmatten en lamineer het in 1 keer en verder: verwerk de hars na het goed mengen gelijk. mocht je wat moeten corrigeren dan heb je hiervoor meer tijd. na een 20 min/ half uurtje moet je er iig NIET meer aankomen, dan krijg je geen strak eindresultaat.....

SUCCES!

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 21-12-2004, 20:16
Bericht #18

Gast

Online:

Volgens mijn kleine benaderingetje weegt het board op de manier van servaas 4% minder dan het board volgens die andere methode.

terwijl het volgens die andere methode volgens mij steviger is.

WAT TE DOEN???dikker hout en servaas model? of zelfde hout en het alternatieve model zoals hiervoor afgebeeld.

???????????

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 21-12-2004, 21:03
Bericht #19

Flyboard Kitesurf Buggy

holle doos zoals servaas 5 en lamineren is een van de sterkste opties......

+Quote Post
Guest_KiterBoy_*
plaatsen 21-12-2004, 21:11
Bericht #20

Gast

Online:

Een goede optie, ik weet het. Maar ik ga toch liever als ultieme beginneling niet lamineren. Puur om de kosten. Ik weet dat het maar een paar tientjes is, maar die heb ik nu ff niet. Student he blink.gif

Nog klein vraagje:

Een board van 48 cm is dat TE breed? wel lekker snel in plane dan he...Maar is het kanten dan erg veel moeilijker?

bvd

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 25-09-2018, 04:42