Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

2 Pagina's V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Hq Beamer, Review
Review_Beheer
plaatsen 06-10-2004, 18:42
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 08-09-'03
Uit: Op het strand
Lid Nr.: 2.189
Online: 20-06-2012, 11:02
† † † † †

Review HQ Beamer
Reviewer: Jos Gerwout van D.
Noot: Dit is een persoonlijke impressie van deze persoon over deze vlieger

Vanaf begin 2004 heeft HQ een nieuwe matras vlieger op de markt gebracht, de Beamer. Met de Beamer wil HQ de concurrentie aan gaan met de Buster en de Firebee.
Sinds mei dit jaar ben ik in het trotse bezit van een Beamer 3.6 en ben er zeer tevreden mee. En naar mijn mening kan de Beamer die concurrentie zeker aan.

Algemene informatie over de Beamer.
De vlieger wordt compleet met (goede en gladde) 20 m dyneemalijnen en handgrepen geleverd in een handige rugzak, inclusief een duidelijke gebruiksaanwijzing in 4 talen (behalve het Nederlands). Gelukkig maken de getoonde afbeeldingen ook veel duidelijk. Dit is nodig omdat de vlieger bedoelt is voor mensen vanaf beginnerniveau.

Het doel van HQ is om een antwoord te geven op het aanbod van goedkope matrassen als Buster, Firebee etc.
De prijsstelling is dan ook gelijk aan zijn concurrenten.
De vlieger is verkrijgbaar in de maten 1.8, 2.5, 3.6, 5.0 en 7.0 die overeenkomen met de oppervlakten van het zeil. Binnenkort komt ook de 9.0 op de markt en daarmee heeft HQ voor elk wind bereik een vlieger in de aanbieding.

De hoogte/breedte verhouding (aspect ratio) is bepaalt op 3, met 16 cellen, wat deze vlieger een stabiel vliegkarakter geeft. Elke maat heeft zijn eigen kleur en is hierdoor herkenbaar. De vlieger krijgt ook een eigen gezicht door de duidelijk zichtbare diagonaalprofielen.

Mijn indruk van de vlieger.
De eerste indruk is dat de vlieger netjes afgewerkt is en geen zwakke plekken in de constructie zijn. De zwartgekleurde toming lijkt wat aan de dikke kant en zal iets meer luchtweerstand geven dan de toming van de duurdere matten, ziet er overigens wel mooi uit. Het nylondoek, van onbekend merk, voelt wat knisperig en stug aan wat meestal betekent dat er een harde stabiele coating gebruikt is.

Omdat ik zelf niet in de buurt van het strand woon heb ik hem alleen maar getest in weilanden en andere binnenlandse vlaktes. De indruk die ik heb kan dus wat afwijken van de strand eigenschappen.
Zoals gezegd ben ik in het bezit van de 3.6. Ik heb hem veelvuldig getest met verschillende beauforts. Volgens het boekje heeft de 3.6 een bereik van 2-5.5 beaufort. Dit klopt wel aardig, hoewel hij voor 2 beaufort wel iets aan de kleine kant is. Overigens, alle maten hebben een behoorlijk bereik.
Eenmaal in de lucht, is het een zeer stabiele vlieger die makkelijk te besturen is. De vlieger staat mooi gevuld boven hoofd en heeft daar weinig lift. De remlijnen hangen behoorlijk in een boog reageren daardoor weinig op rembewegingen. Dit kan op gelost worden door de remlijnen te verstellen in de knoopjes van de toming. Na het verstellen van de remlijnen heeft de vlieger veel meer mogelijkheden. Het kantelen van de handgrepen is duidelijk waarneembaar aan de onderrand van de vlieger en haalt snel de kracht uit de vlieger. Als de remlijnen gegeven worden gaat de vlieger er weer als een speer vandoor. De voorwaartse snelheid is ruim voldoende: niet te snel maar ook zeker niet traag. Vol in het windvenster kan je moeilijk op je plaats blijven en schuif over het veld.
Het is mogelijk om ruime bochten te vliegen en de vlieger scherp om zijn as te laten draaien. Het windvenster is bevredigend en er is geen overdreven zijdelingse trek.
De lift lijkt mij minder dan bij de Buster. Ik heb minder het gevoel dat ik omhooggetrokken word. Maar toch heb ik er al wel redelijk sprongen mee kunnen maken.

Ook in de buggy kun je er, in de juiste omstandigheden, mee vooruit . Ik heb er nu een paar keer mee gereden en was eigenlijk wel tevreden. Hij had niet de neiging om in te klappen en ontwikkelde behoorlijke wat snelheid. Ik denk overigens niet dat je er een wedstrijd mee zal winnen. Maar dat is ook niet de beoogde doelgroep voor deze vlieger.

[Conclusie:
HQ heeft met de Beamer een goed alternatief op de markt gebracht en kan naar mijn idee goed mee met de Buster en Firebee en alle andere goedkope, maar goede, vliegers. Iedere recreant heeft een goede aankoop aan deze vlieger. Het is een goede gemiddelde vlieger in al zijn aspecten. Zijn stabiele vliegeigenschappen maakt deze vlieger ook geschikt voor 'land based poweractivities' als mountainborden, snowkiten etc.

Dus als je overweegt een goedkopere vlieger te kopen, vergeet dan zeker deze niet. Ik denk zeker dat de Beamer echt niet onder doet voor de Buster. En als er weer iemand advies vraagt over welke kite hij/zij moet kopen, dan denk ik dat naast de populaire Buster ook de Beamer een goed alternatief is.

Dit review heeft niets met Vliegerforum.nl of haar team te maken en is getest door de reviewer zelf.
Go to the top of the page

+Quote Post
kappa-man
plaatsen 06-11-2004, 11:37
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 23-05-'04
Uit: Almelo
Lid Nr.: 2.854
Online: 04-07-2014, 12:04
Flyboard Eenlijns Zelfbouw Powerkite †

Ik heb gisteren dus mijn beamer gekregen en ik moet zeggen dat ie er erg mooi en degelijk uitziet.
De afwerking is helemaal top, niets geen losse stukjes draad. De toming ziet er erg mooi uit (helaas wel zwart, da maakt het erg log voor het oog)

Ik hoop dat ik hem snel goed kan gebruiken!

Don't need a weaterman to know which way the wind blows
Mijn vliegertas: | Flysurfer Titan 12.5 | C-Quad 2.2, 4.2, 8.5 | Nasa LK 145 en LK280 | Spoetnik 4

+Quote Post
JOZZZZ
plaatsen 12-11-2004, 12:37
Bericht #3

Sinds: 21-06-'04
Uit: steenwijk
Lid Nr.: 2.951
Online: 07-06-2008, 20:35
Buggy Powerkite † † †

Gefeliciteerd, hij ziet er idd mooi uit.
Ik heb er al veel plezier mee gehad.

Succes ermee en laat ff weten wat je er van vind.

Max. 3 regels

+Quote Post
DoCtOr EvIl
plaatsen 11-12-2004, 00:52
Bericht #4

Sinds: 27-09-'04
Uit: gent(belgiŽ)
Lid Nr.: 3.385
Online: 29-01-2007, 11:39
Flyboard Powerkite Kitesurf † †

ik heb eeen beamer 5.0 en heb ook al heel wat ervaring met de beamer 3.6 en ik kan zegge dat ze van zeer goede kwalitijd en afwerking zijn en perfect zijn om er mee het vierlijns power-kite aan te lere ik kan ze wel nie vergelijke met andere kites aangezien ik nog alleen maar ervaring heb met beamers

Beamer5.0, Firebee 2.0, Flysurfer Titan 12.5, Scrub canyon lion II, Naish Twintip

+Quote Post
JOZZZZ
plaatsen 15-12-2004, 10:17
Bericht #5

Sinds: 21-06-'04
Uit: steenwijk
Lid Nr.: 2.951
Online: 07-06-2008, 20:35
Buggy Powerkite † † †

ik zit er aan te denken om een beamer 5.0 of 7.0 aan te schaffen.
Heeft die 5.0 dezelfde eigenschappen als de 3.6? En heb je ervaringen in de buggy ?

groeten jos

Max. 3 regels

+Quote Post
DoCtOr EvIl
plaatsen 15-12-2004, 23:49
Bericht #6

Sinds: 27-09-'04
Uit: gent(belgiŽ)
Lid Nr.: 3.385
Online: 29-01-2007, 11:39

de 5.0 is iets wat slomer dan de 3.6 maar voor de rest blijve de eigenschappen hetzelfde ik heb er wel geen ervaring mee in de buggy maar voor het mountainboarde trekt hij zeker genoeg heeft ook weing lift (alleen als hij overpowerd is durft hij wel meer lift te geven, maar hoger dan 5bft ermee vliegen is dan ook af te raden)

Beamer5.0, Firebee 2.0, Flysurfer Titan 12.5, Scrub canyon lion II, Naish Twintip

+Quote Post
joeri
plaatsen 16-06-2006, 21:25
Bericht #7

Sinds: 27-05-'06
Uit: almere
Lid Nr.: 5.310
Online: 03-05-2011, 12:10
Powerkite † † † †

mijn eerste vlieger is een beamer II 2.5 en ik vind het een fijne vlieger om te leren.wel ben ik nog een beetje zoekende hoe strak ik de remlijnen moet zetten.heb nog niet mogen vliegeren met erg veel wind maar dat komt vast wel en dan zal hij best wel wat trekken.

heb overgens deze week de pepper 4.5 besteld.

joeri

Buzz PunkBeamer II 2.5Crossfire 5.0

+Quote Post
Kapitein Haeck
plaatsen 20-08-2006, 09:08
Bericht #8

Sinds: 18-08-'06
Uit: Amsterdam
Lid Nr.: 5.652
Online: 21-06-2009, 20:07
Flyboard Powerkite Flyboard † †

cool.gif cool.gif cool.gif

Ik heb een Beamer II 3.6 gekocht "per ongeluk"

Ik ging voor een leuk matrasje kijken voor een normaal budget om te beginnen!!!
Dus ik die alleen ooit gevlogen heb met een Rhombus X-trac 4,5 denk; nou doe mij die maar homy....

Gelukkig (thank god) werd in aangepraat om die niet te kopen maar de Beamer wel!!!!

Dus ik meteen proberen!!!

Bij weinig wind heb je wel veel energie nodig om hem in de lucht (en uit de knoop) te houden.
Maar vanaf een kracht of 3-4 BFT dan word zelfs ik met mijn 120 kilo gewoon een speelballetje van mijn vlieger als ik hem goed de wind in stuur.

Mijn vriendin ook maar even laten spelen met mijn speelgoed (De Vlieger, heren) en die was er zo wild van die heeft eentje op formaat gekocht van het weekend!!!

Zij speelt nu met een 1,8....

Dus voor iedereen die is wil proberen, wat de Beamer inhoud?? Kom rustig is een keer naar ons toe.
Je kan ons niet missen!! Twee Beamers naast elkaar een gele (3,6) en een paarse (1,8) en meestal te vinden op het strand bij ijmuiden bijna elke Zondag!!!!

Dus denk er aan: jij speelt niet met de wind, maar de wind speelt met jou....... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

+Quote Post
erwin156
plaatsen 17-10-2006, 11:26
Bericht #9

Sinds: 16-10-'06
Uit: Beverwijk
Lid Nr.: 5.918
Online: 10-06-2007, 18:31
Powerkite † † † †

iemand advies om of 2,5 of 3.6 te kopen? (ben 20 jaar en weeg 75 kg en zal vooral aan de kust omg wijk aan zee mee bezig zijn)) g.gif
Zit ook nog te twijfelen tussen beamer II en beamer tsr g.gif

Wil er voornamelijk goed mee leren sturen en misschien fly/mountainboarden. Het is al zeker dat ik er een bar bij koop. laugh.gif

Dit bericht is bewerkt door erwin156: 17-10-2006, 11:26

+Quote Post
jomeco
plaatsen 28-10-2006, 13:16
Bericht #10

Sinds: 25-10-'06
Lid Nr.: 5.950
Online: 14-10-2008, 16:32
Powerkite Buggy Tricken † †

ik heb net een beamerII 3.6 gekocht, vanochtend met 2bft. gevliegerd, dan trektie minder en moet je idd hem zo nu en dan uit de knoop hale, ik weeg 65kg en met 3-4bft vliegert ie egt lekker. zeker aan te raden

jocom

----- Zelfbouw buggy ----- Beamer II 3.6 ----- Sigma 2.0 -----
Als vliegers achter vliegers vlieger'n, vlieger'n vliegers vliegersvlug

+Quote Post
Flippo41
plaatsen 01-11-2006, 09:18
Bericht #11

Sinds: 29-10-'06
Uit: Landgraaf
Lid Nr.: 5.970
Online: 16-09-2008, 19:46
Powerkite Tricken † † †

Ik ben ook op zoek naar een vlieger, om mee te jumpen. Ik weeg 50-60 kg, welke groote raden jullie mij aan om te kopen?

PS: ik begin pas, dus ik moet nu de basis technieken onder de knie krijgen rolleyes.gif .

Sjun sjong wa Sjeng!

+Quote Post
Baco_9999
plaatsen 01-01-2007, 13:45
Bericht #12

Sinds: 22-03-'05
Uit: Terschelling/Apeldoorn
Lid Nr.: 3.886
Online: 06-10-2009, 12:50
Powerkite Flyboard † † †

Ik heb ook een beamer II 3.6!
Is echt een heerlijke vlieger. Zeer stabiel,
weinig lift, en kan behoorlijk trekkracht hebben!

(Flippo41 @ 01-11-2006, 09:18) *
Ik ben ook op zoek naar een vlieger, om mee te jumpen. Ik weeg 50-60 kg, welke groote raden jullie mij aan om te kopen?

PS: ik begin pas, dus ik moet nu de basis technieken onder de knie krijgen rolleyes.gif .

De beamer is wel een mooie beginnersmat, maar als je echt wil gaan jumpen zou ik toch ook nog even kijken naar een andere...
Tip: in de rubriek buggy en powerkiting een topic openen, tenzij jouw vraag al eerder beantwoord is.

It ain't much, if it ain't Dutch!!
HQ Beamer II 3.6
Scrub Nebula
Speedwing Super Pro

+Quote Post
wenzel
plaatsen 01-01-2007, 14:56
Bericht #13

Sinds: 02-11-'04
Uit: Antwerpen - BelgiŽ
Lid Nr.: 3.526
Online: 07-12-2017, 07:37
Buggy † † † †

Ik zelf heb de beamersII 1.8m≤ en de 3.6m≤ in mijn bezit en in de buggy
kan je er best mee overweg.
Verwacht natuurlijk wel niet enorm prestatie's maar ik ben ze nog niet beu en ze
voldoen nog altijd aan mijn verwachtingen smile.gif

Kite buggy is not a hobby, it's a passion! B-1196 Rage 2.5, Rage 3.5, Rage 4.7, Rage 6.0, Wingine 8.0 en een paar peter lynn vapors

+Quote Post
kitekeeter
plaatsen 02-01-2007, 10:36
Bericht #14

Sinds: 15-04-'05
Uit: wijk aan zee, castricum
Lid Nr.: 3.972
Online: 25-08-2009, 14:20
Buggy Flyboard Powerkite Zelfbouw Eenlijns

hey

de hq beamer 3 is uit kijk maar effe rond het forum ik heb hem ergens gezien tongue.gif

laters

laters kitekeeter

+Quote Post
Fre911
plaatsen 03-01-2007, 01:08
Bericht #15

Sinds: 05-11-'06
Uit: Kortrijk - BelgiŽ
Lid Nr.: 6.014
Online: 22-09-2010, 01:58
Powerkite † † † †

(kitekeeter @ 02-01-2007, 10:36) *
hey

de hq beamer 3 is uit kijk maar effe rond het forum ik heb hem ergens gezien tongue.gif

laters

Ikzelf heb ook een Beamer II 3.6
Onderschat die vlieger niet kwa trekkracht. Check het stomme stoot topic maar.
Maar ik ben er zeker tevreden van.

grts

Ozone Riot 5.0
Peter Lynn Pepper 2.5

+Quote Post
kitekeeter
plaatsen 03-01-2007, 09:19
Bericht #16

Sinds: 15-04-'05
Uit: wijk aan zee, castricum
Lid Nr.: 3.972
Online: 25-08-2009, 14:20
Buggy Flyboard Powerkite Zelfbouw Eenlijns

hey

ik zeg ook niet dat hij slecht is want ik ben zelf van plan om er een te kopen hq beamer 3 7.0 en ik bedoelde met de hq beamer 3 dat die nieuwe uit is klik hieromaar effe dan weet je wat ik bedoel. en de beamer is niet slecht dat weet ik ook.

laters

laters kitekeeter

+Quote Post
Fre911
plaatsen 03-01-2007, 13:50
Bericht #17

Sinds: 05-11-'06
Uit: Kortrijk - BelgiŽ
Lid Nr.: 6.014
Online: 22-09-2010, 01:58
Powerkite † † † †

(kitekeeter @ 03-01-2007, 09:19) *
hey

ik zeg ook niet dat hij slecht is want ik ben zelf van plan om er een te kopen hq beamer 3 7.0 en ik bedoelde met de hq beamer 3 dat die nieuwe uit is klik hieromaar effe dan weet je wat ik bedoel. en de beamer is niet slecht dat weet ik ook.

laters

Dat weet ik wel dat je dat niet bedoelde smile.gif Op foto vind ik hem in elk geval heel knap die Beamer III.

grts

Ozone Riot 5.0
Peter Lynn Pepper 2.5

+Quote Post
Noor
plaatsen 29-05-2007, 22:56
Bericht #18

Sinds: 04-12-'06
Uit: Hengelo, tegenover ikea
Lid Nr.: 6.112
Online: 22-10-2007, 11:49
Powerkite Flyboard † † †

Mijn eerste vlieger is ook een Beamer TSR van 3.6 en ik moet zeggen, hij bevalt mij goed biggrin.gif Met goed windje ben ik er aardig druk mee, maar nu ben ik natuurlijk ook weer een vrouw, hahahah tongue.gif
Volgende week in bezit van nieuwe tubekite en ga beginne met boarden, maar mijn Beamer blijf ik trouw en kan er mooi vriende mee infecteren met de vliegersport:D
Prima ding, maar idd niet om mee te jumpen ofzow;)

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 24-09-2007, 20:53
Bericht #19

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06

Heb nu een BeamerIII 4.0.

Ik ben het er niet mee eens dat je er NIET mee kan springen.
Met 2bfd kwam ik heel iets van de grond als ik me afzette.

Tevens heeft hij nagenoeg dezelfde vorm als de BusterII 4.0.

Misschien bij de wingtips iets anders maar het scheelt amper.

Dus waarom zou je met een buster wel kunnen springen en met een beamer niet.

Ze zijn bijna hetzelfde qua vliegeigenschappen, waarbij de beamer beter is afgewerkt.

Groetjes

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 25-09-2007, 16:58
Bericht #20

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06

En vandaag de Beamer getest bij 4bfd.
En je kan er duidelijk wel mee springen.

Ik vind 1,5m boven de grond toch wel een aardig eind moet ik zeggen.

Alleen het landen is een 2e nu nog.

Groetjes

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 17-12-2017, 18:30