Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

Reply to this topicStart new topic
Hoe bouw je een buggy
Tutorial_Beheer
plaatsen 19-01-2004, 08:20
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Aangezien het hier om een verhaal gaat waar zo nu en dan wat aan veranderd wordt omdat onze visie en ervaring ook blijft groeien, (dankzij jullie feedback), kun je altijd kijken voor de nieuwste verie van dit verhaal op http://people.zeelandnet.nl/stas/buggys
Hier vindt je ook een verhaal omtrent het bouwen van een zitje en een spatbord.

Deze tutorial is geschreven door Stijn Ghering en Egbert Attema

Alles begint altijd bij een goed idee zeggen ze maar hoe langer we bezig waren des te meer we het idee hadden dat alles wat te lang duurt niet meer leuk is.
Dit is echt iets wat je voor ogen moet hebben voor je aan de bouw van welke buggy dan ook begint.
Het is verder aan te raden om eens op papier te zetten wat je allemaal moet kunnen om een buggy te bouwen welke er professioneel uit komt te zien (dus geen kinderwagen wielen en stuurtjes van crosfietsjes!)
Ik ga er vanuit dat je een buggy uit RVS wilt maken en dat je een buggy wilt bouwen waar je verantwoord (wat betreft de buggy) hard in kunt rijden, relaxed kunt zitten en dus na een dag rijden relatief fit weer uit komt.

Ik moet het volgende kunnen.
(Of er voor zorgen)
[list]
[*]Doorzagen/slijpen
[*]Afbramen
[*]Uitdraaien
[*]Lassen
[*]Afslijpen
[*]3-dimensionaal denken!
[*]Om raad vragen
[list]

Daar heb ik het volgende voor nodig
[list]
[*]Haakse slijper (liefst een grote om schuine pijpen door te kunnen slijpen zonder van meerdere kanten te hoeven beginnen)
[*]Afbraamschijven
[*]Draaibank of iemand die dit echt kan en op tijdstippen dat jij dat wilt of anders wordt het €€€!
[*]Liefst TIG of argon want dit behoeft geen nabewerking en het eindresultaat wordt dus makkelijker mooi
[*]Waneer je geen TIG lasser bent (of hebt gevonden) zul je voor de netheid je lassen moeten afslijpen. Doe dit met een lamellenschijf maar.......Nooit te veel want je las is onderdeel van de stevigheid!
[*]Je moet je het een en ander voor kunnen stellen hoe er iets uit komt te zien
[*]Vindt het wiel niet voor de 1000ste keer uit. Vragen kan altijd!
[list]

Verder volgt hier geen exacte beschrijving van een xxtreme xxracer maar de hanvatten om een buggy te bouwen die helemaal naar je zin is. Gaande weg het bouwen heb ik me elke keer afgevraagd waarom er voor een andere manier van construeren is gekozen. (t.o.v. mijn vorige buggy, aangepaste libre kloon)

Ik liep al langer rond met het idee om weer een andere buggy te bouwen omdat ik het gevoel had dat wanneer ik met 70+ Km/u over het strand reed de buggy meer en meer een eigen leven ging leiden en ik er dus steeds minder de baas over was. (Kan ook aan mijn vlieg en buggykunsten liggen maar daar gaan we even niet vanuit) Nu kom je meteen bij een van de 3 belangrijkste punten waaraan een buggy moet voldoen.
[list]
[*]Balans
[*]Stijfheid
[*]Sporing
[list]

Balans daar bedoel ik het zwaartepunt van de buggy inclusief rijder mee. Het kan namelijk zo zijn dat een buggy met persoon a wel goed in balans is maar met b niet. Om te weten hoe dat bij je nieuwe buggy moet zijn kijk je eerst naar je oude buggy. Als je daar full speed aan de wind mee rijd en je wordt altijd alleen maar over je achteras weg getrokken (en snel ook) dan zit je dus te dicht op je achteras en / of je achteras is veel te smal. Je zou je zitpositie verder naar voren moeten plaatsen en / of je achteras moeten verbreden. (we gaan er gemaks-halve van uit dat je al zo laag mogelijk zit want dit beperkt drift aanzienlijk) Je moet zover naar voren dat je net niet over alle drie de wielen wordt weggetrokken want alleen drift over je voorwiel is erg gevaarlijk. Je weet waar je tenopzichte van de wielen van je oude buggy zit en je zorgt dat of zo blijft of je gaat naar voren danwel naar achteren met de zitpositie.

Stijfheid in je buggy leer je pas warderen en begrijp je ook pas echt wanneer je een keer met 70 per uur over het strand rijdt zonder je te beseffen dat je zo hard gaat. (in een mercedes voel je je ook veiliger dan in een lelijke eend wanneer je 120 rijdt.)

Sporing is belangrijk. Het geeft je de mogelijkheid om rustig te "kunnen" sturen. Veel manieren zijn hier mogelijk. BBS Booster heeft een knikje in de voorvork om het wiel voor het balhoofddraaipunt te plaatsen. XXRacer heeft de bekende flappen voor en achter de voorvork. Dit lijkt makkelijk te kopieren maar let wel dat het een combinatie is van de hoek van het balhoofd en de hoeveelheid naloop van het wiel. Een verkeerde verhouding en je hebt een buggy die heel slecht de bocht om wil of een blijvend zenuwachtig gevaarte waar je niet je voeten van je steps af durft te halen.

Je kunt dus nu al bepalen waar je wielen van je nieuwe buggy moeten staan en waar je zelf dan moet zitten met je zitje. Hieruit volgen het hoogste punt van je sidebars en het laagste punt. (net achter je knieholte) Je kent nu ook de afstand van de binnen achterkant van je zitje tot je steps.
Zo zie je maar, voor je het weet vormt zich er een buggy om je heen die voor jouw gemaakt is! Wij hebben gekozen voor de nu bekende xxracer curven in de sidebars. De gedachte hierachter dat je dan beter weg kan met je stuurstokken is helemaal gegrond. Uit de eerste rij ervaringen is het steile stukje wat vanaf het laagstepunt omhoog gaat zeker zo prettig tijdens het rijden want je kunt je hiertegen prima afzetten dus zeker niet te laag maken!
Zoals ik al eerder noemde ging ik er maar vanuit dat je het zwaartepunt zo laag mogelijk wilt hebben. Dit houd in dat je het zitje zo laag mogelijk monteerd en dat al het overige gewicht zo laag mogelijk komt. De reden hiervoor is dat de buggy minder snel zal gaan driften en dat in de bochten veel beter controleerbaar blijft. Hieruit voortvloeiend is o.a. de geknikte downtube gekomen. Deze heeft namelijk twee voordelen ten opzichte van de rechte. Doordat we steeds harder zijn gaan rijden in de buggy´s is het steeds minder belangrijk geworden om de maximale stuuruitslag te gebruiken. (klinkt raar maar dit is de gedachte erachter) Als je namelijk 40 Km/u rijd dan hoef je maar een beetje te sturen en je hebt je buggy al in een drift gegooid waardoor je omdraaid. Dit gaat in een goed uitgeballanceerde buggy zonder moeite en zonder dat je het gevoel hebt dat je de controle over de buggy kwijt bent. Doordat je dus niet meer zo´n grote uitslag hoeft te maken is de "zit" in de buggy in de loop der tijd veranderd van het zitten met gebogen knieen tot het praktiesch helemaal gestrekt zitten. (Je zet je dan ook meteen schrap in de buggy zodat deze niet onder je verdwijnd!) Nu komt het voordeel van de geknikte downtube om de hoek kijken want het aangrijpingspunt van de sidebars op de downtube zit lager en zodoende raken je bovenbenen de voorste randen van de sidebars niet meer als je gestrekt wilt zitten. Dit werd vroeger opgelost door de stepjes wat hoger te plaatsen maar ook deze zijn in de loop der tijd steeds lager gekomen. Tweede voordeel van de geknikte downtube is dat als je met meerdere van de buggy gebruik maakt en deze personen zijn niet allemaal even lang dan kun je de buggy makelijk langer en korter maken zonder dat je de diepte van het zitje hoeft aan te passen. De ergonomie blijft dus het zelfde.

Bij de drie belangrijke punten bij een buggy zou misschien een vierde kunnen.

Torsie Dit is de term voor het torderen (draaien) over de lengteas van je buggy. Veel mensen zullen weleens gemerkt hebben in hun eigen buggy (of die "mindere" van die vriend van je) dat als je hard aan de wind aan het rijden bent dat je dan je stepje aan de lage kant van de buggy (de kant waar de vlieger staat) naar beneden trapt en daardoor je complete voorwiel scheef duwt. Er ontstaat een krachtarm van je stepje naar je balhoofd. De lengte van de downtube de diameter en de wanddikte is nu bepalend of deze krachten kunnen worden opgevangen of dat de gehele downtube nu getordeerd wil worden. Is deze nu te zwak dan spreek je van torsie en deze is waarneembaar omdatje er met je neus bovenop zit. Er zitten nog twee van die torsiepunten in je buggy te weten de verbinding van downtube naar sidebars en die van sidebars naar achteras. Bij al deze punten is het van belang dat je zo min mogelijk krachtarmen gaat maken om zo het moment (effect) zo laag mogelijk te houden tussen de bestaande krachten.
Waarom zo´n drukte om die torsie? Nou, de respose van je buggy wordt hoger naarmaten je buggy stijver en torsielozer is. Hier bedoel ik mee dat alle comando´s die je aan de buggy geeft (sturen met je voeten, voor of achterover hangen, vlieger stuurbewegingen die als gevolg kracht vermeerdering of vermindering hebben) beter worden vertaald want niet alle energie gaat verloren in het frame van je buggy maar komt meteen tot uiting in snelheid en sturing. Kortweg handelbaarheid. Je hebt altijd de indruk dat JIJ de buggy aan het rijden bent en dat je er ook de baas over bent. Dit is wellicht ook de belangrijkste reden dat een geveerde achteras het nooit helemaal gemaakt heeft in de wedstijden. De rijder wil weten / voelen wat zijn buggy doet. (M. Shumacher heeft ook geen veer systeem van een citroën!)
Om torsie te beperken kun je een aantal dingen doen.
[list]
[*]Driehoeken creëren
[*]dikkere wanddiktes gebruiken
[*]groter omtrekmaten gebruiken
[list]

Driehoeken vind je bijvoorbeeld terug in het kruis achterop van de xxracer. De voorvork bovenin. De platte plaatjes onder de flappen waar de steps en de vooras aanzitten. De extra knikken in de downtube zorgen ook voor een groter stijfheid.

Dikkere wanddiktes kun je bij alles in je buggy gebruiken alleen bij de trekstangen achterin (het kruis) heeft dit geen zin. Veel gebruikte wanddikte is momenteel 3,2mm. Let wel dat een buis van bv 43,7mm doorsnede op een wanddikte van 2,6mm vele male stijver is dan een buis van 26,9mm doorsnede op een wanddikte van 3,2mm. Een groot deel van de stijfheid komt dus uit de omtrek van de buis (of koker). 3

Een heel verhaal wat hopelijk nog meer vragen zal oproepen om je zodoende tot het besef te laten komen dat het maken van een goed uitgeballanceerde buggy niet een zaterdagmiddag klus is. Dat zou het wel zijn als je over de kunde en de exacte tekeningen van b.v. de xxracer of de libre v-max zou beschikken. Die hebben wij dus ook niet en wat wij gemaakt hebben is verkregen door hééél veel kijken en beredeneren WAAROM dat zo of zo gedaan is. En als je begrijpt waarom, dan kun je er ook een eigen wending aan geven. Dit was uitermate moeilijk in het geval van de xxracer omdat deze buggy zo verdomd goed in elkaar zit.

ALLE lof aan bouwer en ontwikkelingsteam.

Eén tip kan ik je nog meegeven. Als je niet echt heel handig bent of niet in de juiste kringen verkeerd om het een en ander gratis gedaan te krijgen............en je hebt de mogelijkheid om bij je baas over te werken......ZEKER doen. Er gaat veel meer werk inzitten dan je denkt en je kunt hem dan gewoon KOPEN!. En tegen de tijd dat je het geld bijelkaar gewerkt hebt is je baas zo te spreken over je dat je best wel een aantal middagjes met NW 5-6 en laag water eerder naar huis mag.

Heel veel succes met het verder denken en eventueel maken van een voor jouw perfecte buggy.

Dit bericht is bewerkt door Jordi: 10-12-2005, 16:40
Go to the top of the page

+Quote Post
GenesiZ
plaatsen 19-01-2004, 10:28
Bericht #2

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 24-04-'03
Uit: Spijkenisse
Lid Nr.: 1.552
Online: 10-03-2015, 00:26

Lang verhaal en heel erg informatief. Het enigste wat ik mis is de informatie mbt tot de wielen en zitje.

Voor de rest, heel erg mooi stukkie tekst smile.gif

MarkMeisner.com

Fotograaf & Ex-H139-Buggyer

+Quote Post
killer
plaatsen 19-01-2004, 11:19
Bericht #3

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 05-05-'03
Uit: Poppel (België)
Lid Nr.: 1.591
Online: 13-11-2005, 12:55

Lang verhaal en heel erg informatief. Het enigste wat ik mis is de informatie mbt tot de wielen en zitje.

Voor de rest, heel erg mooi stukkie tekst smile.gif

misschien kan ivar een tutor schrijven met betrekking op het bouwen van een zit smile.gif
Maarjah, als ie dan zelf met zijn zaakje slechter uitkomt is het nog maar de vraa of ie het wel wil doen ...

Een Vogel !!! Een vliegtuig!!! Ohnee het is één of andere gek met een vlieger!

aangedreven door: C-quad 4.2, nasa lk 190, stack van 3 grote delta's en een speedwing pro

+Quote Post
ivar
plaatsen 19-01-2004, 12:25
Bericht #4

Groep icoon

Groep: Moderator

Sinds: 28-02-'02
Uit: rheden
Lid Nr.: 21
Online:
Buggy Zelfbouw Buggy Buggy Zelfbouw

misschien kan ivar een tutor schrijven met betrekking op het bouwen van een zit smile.gif
Maarjah, als ie dan zelf met zijn zaakje slechter uitkomt is het nog maar de vraa of ie het wel wil doen ...

dan zou het verhaaltje grotendeels hetzelfde opgebouwd zijn als de buggybouw tutor. Aandachtspunten, opbouw, materiaalkeuze, gereedschap, kostenplaatje. Denk dat dat voor weinigen interessant is, in tegenstelling tot de tutorial waar het hier om gaat, buggys bouwen. Dat doen namelijk veel meer mensen zelf.
Goed verhaal btw. laat zien dat het niet zo eenvoudig is als veel mensen wel denken. Tis niet simpel een karretje met drie wielen wink.gif
groet ivar

moar ik zag niks, want ik mos pisse
dag al dat ik wat missen

+Quote Post
h-61
plaatsen 19-01-2004, 13:09
Bericht #5

Sinds: 14-09-'03
Lid Nr.: 2.212
Online: 11-04-2004, 12:34

op de site van ons komt er inderdaad nog een beschrijving voor de bouw van een zitje. deze wordt inderdaad geschreven met als uitgangs punt om weer handvatten aan te rijken en de bouwer kan daar dan weer mee doen wat hij of zij wil
met betrekking tot de bouten GOED idee om dat er in op te nemen komt er bij!
zal aan de tutorialbeheer melden wanneer het een en ander geupdate kan worden.

stijn vanaf een vreemde pc

+Quote Post
bert
plaatsen 19-01-2004, 13:39
Bericht #6

Uit: Brugge - België
Lid Nr.: 53
Online: 29-02-2008, 17:24

een klein vraagje over het puntje "sporing" van het voorwiel:
Dit lijkt makkelijk te kopieren maar let wel dat het een combinatie is van de hoek van het balhoofd en de hoeveelheid naloop van het wiel.

Wat bedoel je juist met de hoeveelheid naloop van het wiel?

Op dit moment ben ik bezig een nieuwe voorvork te tekenen voor een bigfoot wiel. ik ben er vanuit gegaan dat de hoek tussen het balhoofd en de vooras 35 graden moet zijn (bij analyse van enkele verschillende voorvorken is deze hoek er uit gekomen). ben ik nog andere factoren vergeten?

bedankt,
bert

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 19-01-2004, 13:59
Bericht #7

Groep icoon

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: 11-12-2017, 15:21
Buggy        

BCH-nummer: H142

hmm, ik kwam uit tussen de 30 en 33graden.
ik heb de mijne 32 gehouden.

35graden wordt all een beetje rich het chopper aan. denk ik. Hou ook rekening met afstand tussen je voetsteunen en de grond bij een volledige stuuruistlag zeker als je boven de 35 graden gaat.

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
bert
plaatsen 19-01-2004, 14:10
Bericht #8

Uit: Brugge - België
Lid Nr.: 53
Online: 29-02-2008, 17:24

het voorwiel zal op drie posities gezet kunnen worden (31, 35 en 39 graden). de hoogte van de voetsteunen is 25 of 29 cm (ook verstelbaar, zowel in hoogte als afstand tot de zit).

+Quote Post
stijn
plaatsen 19-01-2004, 19:29
Bericht #9

Groep icoon

Sinds: 03-03-'02
Uit: Kortgene
Lid Nr.: 145
Online: 31-01-2012, 19:40
Buggy        
BCH Examinator

naloop (en geen voorloop!) is de hoeveelheid aan centimeters dat je de as van het voorwiel voor het draaipunt van het balhoofd hebt staan.
een atb fiets heeft een erge rechte vork en het wiel staat vrijwel onder het draaipunt en de hoek van het balhoofd is erg steil.
heel actief sturen en moeilijk met losse handen rijden.

een opoefiets heeft een ver doorgeknikte voorvork en het wiel staat ver voor het draaipunt van het balhoofd en ook de hoek van het balhoofd is meer achterover.
dit wordt ook wel een luie fiets genoemd en het rijden met losse handen is veel makkelijker.

bij veel hoek in je balhoofd > 30° komt je buggy steeds moilijker de bocht om maar is in de rechte lijn steeds stabieler.
de naloop maakt je totale lengte van de wielafstand groter en daardoor het confort groter. let wel dat wanneer je de naloop te veel maakt en je stuurt niet helemaal rechtdoor en je raakt dan een kuil of ander obstakel wat voor een plotselinge afremming zorgt dan krijgt de buggy de neiging om op het balhoofd om te klappen met alle gevolgen van dien. je hebt dus een instabiliteit gecreërd wanneer je dit te ver doorvoerd.
een juiste ballans tussen hoek en naloop is een leuk vraagstuk.

als je moeite hebt het een en ander voor te stellen dan moet je toch maar eens de knexdoos van je broertje lenen en wat in elkaar knutselen (3D leren denken!!)

stijn

Veel vliegers, heel veel vliegers en heel veel buggy's
en heel veel mensen die deze vliegers en buggy's gebruiken..........

en die vangen allemaal de wind!
(geheel vernieuwde site)

+Quote Post
Lex
plaatsen 19-01-2004, 20:39
Bericht #10

Groep icoon

Sinds: 27-02-'02
Uit: Bergeijk (Eindhoven)
Lid Nr.: 14
Online: 20-09-2012, 17:07
Buggy Buggy Buggy Buggy Powerkite

BCH-nummer: H11

bij veel hoek in je balhoofd > 30° komt je buggy steeds moilijker de bocht om maar is in de rechte lijn steeds stabieler.
de naloop maakt je totale lengte van de wielafstand groter en daardoor het confort groter. let wel dat wanneer je de naloop te veel maakt en je stuurt niet helemaal rechtdoor en je raakt dan een kuil of ander obstakel wat voor een plotselinge afremming zorgt dan krijgt de buggy de neiging om op het balhoofd om te klappen met alle gevolgen van dien.  je hebt dus een instabiliteit gecreërd wanneer je dit te ver doorvoerd.
een juiste ballans tussen hoek en naloop is een leuk vraagstuk.

stijn
de hoek van je balhoofd zorgd naarmaten deze groter wordt voor meer stabiliteit.
de kunst is nu om een ballans tussen deze twee te vinden

Kijk aan, dat soort info zocht ik al ff naar. Wist dat het er mee te maken had maar hoe het precies zit wist ik niet.
Hoe het bij een auto werkte was ik zo achter daar me vader er ongeveer 59 jaar van zijn leven mee bezig is. Maar fietsen werd hem net iets te lastig!

Greetz Lex | Helf / H-11 | Libre Powersails = Spirit -- DENNISGIJSBERS.COM -- JD-ZONE.BE
If you want to kite, you have to learn to be patient, because you get days with no wind. But when you first get the wind it’s an amazing feeling! And it’s no problem waiting for it! You know it will come, sooner or later!

+Quote Post
Mr.Keanu
plaatsen 21-05-2009, 10:58
Bericht #11

Sinds: 01-01-'05
Uit: Weesp
Lid Nr.: 3.660
Online: 07-10-2014, 20:47
Kitesurf Kitesurf Kitesurf Kitesurf Tricken

Graag zou ik in de toekomst ook zo'n buggy bouwen. Heb alle skills en gereedschappen wel in huis, maar weet iemand waar ik een goede bouwtekening kan vinden?

Alvast bedankt.

+Quote Post
jantie
plaatsen 21-05-2009, 11:02
Bericht #12

Groep icoon

Sinds: 09-11-'04
Uit: de rails gelopen..
Lid Nr.: 3.540
Online: 28-09-2017, 19:03
Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw

BCH-nummer: H83

bouwtekeningen blijft een gevoelig onderwerp..

een kok geeft ook niet graag een recept weg.

2012: 1547km - 23x --- 2013: 1051km - 10x --- 2014: 325km - 5x< > totaal: 23328 buggy-km.
my profile updated on 07-04-2013 - Vmax = 98.55 p/u B'dam 22-01-2012 >>><<<

+Quote Post
Matn
plaatsen 21-05-2009, 11:40
Bericht #13

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

MTwater doet er niet geheimzinnig over.

Ik ook ook niet btw maar zet eigenlijk nooit echt iets concreets op papier, zijn vele kladjes die in het bouwproces nogal eens onderhevig aan modificaties zijn. Custom build.

Maar ook ik heb nooit een bouwtekening onder ogen gehad, en ze rijden best aardig wink.gif

+Quote Post
MTwater
plaatsen 24-05-2009, 22:48
Bericht #14

Groep icoon

Sinds: 18-09-'06
Uit: Hotel Bent Sub (-3000 mtr NAP); near Apekutjesveen
Lid Nr.: 5.816
Online: 11-05-2017, 09:47
Buggy Buggy Buggy Kitesurf Flyboard

BCH-nummer: H400

inderdaad...ik doe er niet geheimzinnig over...het streelt juist mijn ego als anderen mijn autocad tekeningen nuttig vinden...

Ik wou dat meer mensen hun ervaringen in de vorm van bouwtekeningen beschikbaar stellen......

Er is nog zoveel te leren en verbeteren !

eric

'07-'13: beach tracks=26.033km. Best day=355 km (SPO24hr 2011). IJ'slag 100km=2hr04min. WaZ-DH-Waz=1hr48min.
Vmax=97,4 km/h(Eric); 76,2 km/h(Wendy).
Achievements in 2014 : 2.665 beach km's (35x).

+Quote Post
VanMeekeren
plaatsen 12-06-2010, 23:15
Bericht #15

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 08-06-'10
Uit: Broeksterwoude
Lid Nr.: 8.708
Online: 13-07-2010, 14:43
Powerkite Buggy      

Als mensen er belang bij hebben wil ik best een aantal ideeën uitwerken in een 3D programma. Voor mijn studie Werktuigbouwkunde lijkt het me best interessant om hier ook aan te rekenen dan.

Van Meekeren

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 14-12-2017, 20:08