Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

3 Pagina's V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
Het Sleeven Van Lijnen
Tutorial_Beheer
plaatsen 11-10-2003, 18:03
Bericht #1

Groep: Review+tutorial

Sinds: 05-09-'03
Uit: Het strand
Lid Nr.: 2.167
Online: 27-12-2005, 11:59

Sleeven van lijnen

Ooit zal je eens voor de uitdaging komen te staan: het sleeven van je lijnen.
Om je een beetje op weg te helpen, volgt hier een methode om je lijnen snel en netjes te sleeven.

Wat heb je nodig

[list]
[*]Sleevenaald
[*]Lijn
[*]Sleeves
[*]Schaar
[*]Aansteker
[list]

Ben je niet in het bezit van een sleevnaald, dan kan je er een maken van een lang en dun ijzerdraadje. Door dit draadje doormidden te vouwen heb je al een sleevenaald.

Hoe te beginnen

[list]
[*]Knip de sleeve af op lengte. Gemiddeld is een lengte van 20-25 cm. Voldoende om mee te werken.
[*]Druk de sleevenaald door de sleeve heen.
[*]Maak de lijn vast aan het oogje van de naald, en trek deze voorzichtig door de sleeve heen.

[*]Als de lijn door de sleeve is, leg je op het uiteinde een knoopje.

Steekt er een stukje lijn uit je sleeve, dan kan de deze afknippen. Door het einde van de lijn even door de vlam van je aansteker te halen zorg je ervoor dat de losse draadjes netjes worden samengesmolten.

[*]Vervolgens trek je de sleeve strak om de lijn, en leg je aan de andere kant wederom een knoopje.
[*]Als laatste knoop je de twee uiteinden met een overhandse knoop vast.

[*]Zie hier het eindresultaat

[list]

Ik ben niet gek, ik ben een windmolen.
Go to the top of the page

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 11-10-2003, 18:18
Bericht #2

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

als je lijnen erg veel te verduren krijgen (kitesurfen enz) kun je beter een dubbele overhandse knoop leggen, gewoon voor de andere. of nog beter, stik zig-zag vast zoals beschreven in stuntvliegers: het handboek.

steek de lijn door het oogje, haal um een er halve meter door, ik ga NIET knopen, dat schiet zo los als m'n sleeves te dun zijn!

enne, tip voor vinden van dat ijzerdraadje, kijk eens in de schuur naar dat mooie tuinbinddraad, is 90 ct bij de Action en daar zat 500 meter op, moet je heel wat sleeven biggrin.gif

+Quote Post
Gerrit
plaatsen 12-10-2003, 16:31
Bericht #3

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 14-03-'02
Uit: Valkenswaard
Lid Nr.: 260
Online: 14-08-2017, 09:48
Buggy Eenlijns Tricken    

draad voor vechtvliegertjes (geen manja) werkt ook perfect.

Ik maak mijn sleeves altijd in standaard lengtes, ik werk de uiteindes af, doe er zo'n vechtvliegertouwtje dubbel door, en leg dan een knoop in het midden zodat die er niet uit valst, hup de tas in, en zelfs op het veld is sleeven zo gebeurd.

E.M. in 48 hrs: "my dick is hard as the wind blows"

+Quote Post
Squirrel
plaatsen 12-10-2003, 20:39
Bericht #4

Sinds: 19-08-'03
Uit: Dronten
Lid Nr.: 2.058
Online: 29-11-2011, 20:51

Ik mis een foto van de sleevenaald?? Ik kan wel een van de mijne maken, het zal niet iedereen duidelijk zijn wat dit is. In ieder geval geen naald zoals in de naaibox te vinden is.

Overigens gaat het ook prima met een stopnaald: Lijn door het oogje, naald in de sleeve steken en erdoorheen drukken, aan de andere kant de naald weer eraf halen.

+Quote Post
bert
plaatsen 12-10-2003, 21:13
Bericht #5

Sinds: 28-02-'02
Uit: Brugge - België
Lid Nr.: 53
Online: 29-02-2008, 17:24

persoonlijk ben ik geen voorstander van het knoopje op het uiteinde waar er kracht op komt. Reden hiervoor is dat knopen de breeksterkte van het touw zéér sterk reduceren, en vooral knopen waar het touw zeer strak geplooid wordt (bv enkele knoop).

misschien iets om uit te testen in de praktijk? (of in theorie voor de mensen die zin hebben wink.gif)
bert.

+Quote Post
Erwin
plaatsen 12-10-2003, 21:19
Bericht #6

Sinds: 14-01-'02
Uit: Zevenbergen
Lid Nr.: 2
Online: 19-02-2013, 14:18
Buggy        
Gerespecteerd lid

persoonlijk ben ik geen voorstander van het knoopje op het uiteinde waar er kracht op komt. Reden hiervoor is dat knopen de breeksterkte van het touw zéér sterk reduceren, en vooral knopen waar het touw zeer strak geplooid wordt (bv enkele knoop).

misschien iets om uit te testen in de praktijk? (of in theorie voor de mensen die zin hebben wink.gif)
bert.

Ben wel benieuwd hoe je het dan doet...

Ik heb trouwens nog nooit lijnen IN m'n sleeves gebroken, meestal 10-15cm er vanaf... Dus dat van zwakte bij de knoop zal wel meevallen.

+Quote Post
killer
plaatsen 12-10-2003, 21:32
Bericht #7

Sinds: 05-05-'03
Uit: Poppel (België)
Lid Nr.: 1.591
Online: 13-11-2005, 12:55

uit het handboek:

Stikken (zig zag klein) is het sterkste,
maar dan ligt het breekpunt ongeveer in het midden,
als je een knoop gebruikt ligt je zwakste punt bij de knoop (verlies van ca. 15%, uitzonderlijkste tot 40% gemeten)
Maar als je lijn nu breekt ben je geen hele set kwijt, je moet gewoon je lijnen allemaal een stukje inkorten ...
wink.gif

Een Vogel !!! Een vliegtuig!!! Ohnee het is één of andere gek met een vlieger!

aangedreven door: C-quad 4.2, nasa lk 190, stack van 3 grote delta's en een speedwing pro

+Quote Post
killer
plaatsen 12-10-2003, 21:38
Bericht #8

Overigens haal ik de stukje sleeve altijd eerst ff door de vlam voor ik ze over mijn lijnen schuif,
En nee, die smelten dan niet dicht zodat ik men naald er niet meer doorheen krijg smile.gif

aangedreven door: C-quad 4.2, nasa lk 190, stack van 3 grote delta's en een speedwing pro

+Quote Post
Luc van Osta
plaatsen 13-10-2003, 05:03
Bericht #9

Sinds: 03-03-'02
Uit: Etten-leur
Lid Nr.: 140
Online: 01-05-2014, 18:58

Gerespecteerd lid

door school onderzoeken op een brabantse hts is gebleken dat het zwakste punt van de lijn de knoop is
daarom sleeve ik de draad dubbel en stik deze vast heb nog nooit problemen gehad breken of met lengte verschillen
je moet natuurlijk wel een sleeve gebruiken
ps. tipje was je lijnen een keer uit je zult zien wat een lengte verschil je zult krijgen ten op zichte van een vuile lijn van de zelfde set

tribal 3 the winner takes it all

+Quote Post
DeepBass909
plaatsen 13-10-2003, 09:36
Bericht #10

Sinds: 05-04-'03
Uit: Gouda
Lid Nr.: 1.487
Online: 26-04-2012, 15:13
Zelfbouw Tricken Powerkite Kitesurf  

Ik heb al mijn lijnen gesleeved, maar ze zijn werkelijk nog nooit op een knoop gebroken... meestal op de wrijvings-punt (waar de lijnen in elkaar draaien bij loopings) of een paar cm van de sleeves...

Waarom kopen als je het ook zelf kunt maken

+Quote Post
Squirrel
plaatsen 13-10-2003, 10:53
Bericht #11

Sinds: 19-08-'03
Uit: Dronten
Lid Nr.: 2.058
Online: 29-11-2011, 20:51

Ik heb trouwens nog nooit lijnen IN m'n sleeves gebroken, meestal 10-15cm er vanaf... Dus dat van zwakte bij de knoop zal wel meevallen.

Ik heb al mijn lijnen gesleeved, maar ze zijn werkelijk nog nooit op een knoop gebroken... meestal op de wrijvings-punt (waar de lijnen in elkaar draaien bij loopings) of een paar cm van de sleeves...

Mijn lijn is dus wél op een knoop gebroken en wel de knoop waarmee de lus in de sleeve geknoopt is! En dat na niet meer dan 5 vlieguren!! Ik heb nu m'n beide lijnen (ja, 't is een 2-lijner) iets ingekort en het lijkt een éénmalig voorval geweest te zijn. Overigens zijn het sealines...

+Quote Post
Gerrit
plaatsen 13-10-2003, 11:53
Bericht #12

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 14-03-'02
Uit: Valkenswaard
Lid Nr.: 260
Online: 14-08-2017, 09:48
Buggy Eenlijns Tricken    

Heb je er al eens aan gedacht, dat een paar cm van je sleeves ooit eens in je sleeves heeft gezeten?
Ik zie zo veel lijnen waar de sleeves opgestropt zijn, Ik leg er meestal 2 overhandse knopen achter elkaar, wel let ik er op dat ze perfect liggen.

E.M. in 48 hrs: "my dick is hard as the wind blows"

+Quote Post
ARC-Rider
plaatsen 13-10-2003, 12:20
Bericht #13

Sinds: 28-02-'02
Uit: Goedereede
Lid Nr.: 72
Online: 20-06-2009, 14:00
Kitesurf        

Bij mij breken de lijnen ook meestal op de knoopjes. Sinds ik de tip gekregen heb om een 8-knoop i.p.v. een gewone in de sleeves te leggen zijn ze niet meer gebroken op de lijnen waarbij ik de 8-knoop heb toegepast.

Groeten,

Pieter

+Quote Post
jt van dorp
plaatsen 13-10-2003, 14:04
Bericht #14

Sinds: 02-06-'02
Uit: Elburg
Lid Nr.: 570
Online: 04-10-2012, 07:46
Flyboard Kitesurf Buggy    

Bij mij breken de lijnen ook meestal op de knoopjes. Sinds ik de tip gekregen heb om een 8-knoop i.p.v. een gewone in de sleeves te leggen zijn ze niet meer gebroken op de lijnen waarbij ik de 8-knoop heb toegepast.

klopt, en bovendien is die 8knoop ook nog eens veel en veel sterker!

verder, probeer eens in een gebroken lijn, die je anders weggooit, een achtknoop te leggen, andere eindje er op de zelfde manier doorheen e-voila! een set onderlijnen. (werk nie op bovenlijnen of als je ze zwaar gaat belasten, dan breken ze nl wel......

+Quote Post
killer
plaatsen 13-10-2003, 15:31
Bericht #15

de enige manier om gebroken lijnen tijdelijk te maken is een bloedknoop als ik het goed heb,
om ze voorgoed te maken moet je ze opnieuw vlechten

bron: het handboek oid smile.gif

+Quote Post
Luc van Osta
plaatsen 13-10-2003, 16:41
Bericht #16

Sinds: 03-03-'02
Uit: Etten-leur
Lid Nr.: 140
Online: 01-05-2014, 18:58

Gerespecteerd lid

de enige manier om gebroken lijnen tijdelijk te maken is een bloedknoop als ik het goed heb,
om ze voorgoed te maken moet je ze opnieuw vlechten

bron: het handboek oid smile.gif
je kunt ze ook in elkaar sleeven dan heb je ook nog eens geen knoop daarbij word deze sterker dan de orginele lijn zelf

tribal 3 the winner takes it all

+Quote Post
Paul de Vries
plaatsen 27-11-2003, 15:18
Bericht #17

Groep icoon

Groep: Moderator

Sinds: 17-08-'03
Uit: Zuidhorn
Lid Nr.: 2.041
Online:
Buggy        

ik zag op meeting in zwolle, dat de lijnen van arjen, die had sleeves om de lijn, zonder knopen, sleeve zat los, maar dan had je zeg maar 20 cm sleeve, en dan zat er achter de sleeves wel een halve meter d lijnen gevlochten, zodat je een lus hebt, waar los een sleeve om zit, kan je ook btje bewegen, zelf vond ik dat perfect, maar ik vraag me af, is die hele lijn dan geclochten, doe je dat zelf, koop je ze zo, want zag er profesioneel uit. Want lijkt mij niet echt zelf te doen, ik bedoel als ze wat oprekken, kan je alles opnieuw doen wink.gif

Paul | - DigiPaul.nl
Design is not just what is looks like. Design is how it works...

+Quote Post
Jerome
plaatsen 27-11-2003, 16:54
Bericht #18

Groep icoon

Groep: Beheerder

Uit: Utrecht
Lid Nr.: 7
Online:
Buggy Buggy      
Idioot
BCH-nummer: EX H9

Ergens staat ook nog een stukje van mij over het stikken van lijnen.
Dacht dat het in de Breeksterkte lijnen was zal als ik thuis ben wel ff zoeken en het hierbij zetten.

Jerome Grimminck
Stichting Vliegerforum.nl
Sponsored by: RC Hardware / TEKIN

+Quote Post
Paul de Vries
plaatsen 27-11-2003, 21:42
Bericht #19

Groep icoon

Groep: Moderator

Sinds: 17-08-'03
Uit: Zuidhorn
Lid Nr.: 2.041
Online:
Buggy        

Ergens staat ook nog een stukje van mij over het stikken van lijnen.
Dacht dat het in de Breeksterkte lijnen was zal als ik thuis ben wel ff zoeken en het hierbij zetten.

ok, geweldig, want ik ben wel benieuwd, dat leek zeer fraai, en was ook zo sterk, zonder knopen of wat ook, touw vlechten lukt nog wel een btje met 5 "aders" maar zo dun lijntje... oops.gif

Paul | - DigiPaul.nl
Design is not just what is looks like. Design is how it works...

+Quote Post
Jerome
plaatsen 27-11-2003, 22:34
Bericht #20

Groep icoon

Groep: Beheerder

Uit: Utrecht
Lid Nr.: 7
Online:
Buggy Buggy      
Idioot
BCH-nummer: EX H9

Zoals Arjan het had overigens gaat vrij snel los als je ermee verkeerd omgaat als er geen spanning op staat.
Beter is het om ze te stikken naar mijn id.

Jerome Grimminck
Stichting Vliegerforum.nl
Sponsored by: RC Hardware / TEKIN

+Quote Post

3 Pagina's V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 16-10-2017, 22:48