Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

5 Pagina's V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
Rein-arc, 13m²
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 01-11-2007, 12:28
Bericht #1

Gast

Online:

Hallo,
Toch maar even mijn nieuwe project; een 'platte' Arc, voorstellen. De bedoeling is om voor mijzelf een closed-cell matrasvlieger te bouwen.
Korte samenvatting:
- 13 m²
- (geprojecteerde oppervlakte van 9 m²)
- 20 cellen
- SLE-toming
De surfplan file is hier te vinden.

Nu had ik nog een vraagje i.v.m. de profielen. Het is nl. de bedoeling dat deze vlieger een redelijk gemoedelijke, niet te agressieve kite wordt. Welk profiel is dan zoal aan te raden?
Om af te sluiten een 'conceptrendertje' van versie 1.0.0.9 (al enkele ideeën terug...)

http://www.rein-art.eu/afbeeldingen/rein-arc.jpg
Go to the top of the page

+Quote Post
emiel
plaatsen 01-11-2007, 20:32
Bericht #2

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 28-02-'02
Uit: amersfoort
Lid Nr.: 27
Online: 04-04-2016, 21:51
Tricken Buggy Eenlijns Zelfbouw Powerkite
Gerespecteerd lid

(Rein-Art @ 01-11-2007, 12:28) *
Hallo,
Toch maar even mijn nieuwe project; een 'platte' Arc, voorstellen. De bedoeling is om voor mijzelf een closed-cell matrasvlieger te bouwen.
Korte samenvatting:
- 13 m²
- (geprojecteerde oppervlakte van 9 m²)
- 20 cellen
- SLE-toming
De surfplan file is hier te vinden.

hi rein,

lelijk profiel, zelf gemaakt wink.gif

zie mijn andere post over lifters. Ik vind je ontwerp wel weer eens heel wat anders. Ben benieuwd hoe je hiermee gaat uitkomen. Ik kan me voorstellen dat het fout gaat met de benen, die staan bijna recht en dan heb je niks aan de toom ondersteuning. In de benen zal volgens mij een sterk reflex profiel moeten om ze een beetje uit elkaar te houden.

Wat je voor het profiel ook kan doen is de camber adj op 3 zetten, hiermee gaat de camber lijn omhoog en zal ie meer gaan liften.

ik ben heel benieuwd!

ajuus
emiel

Kitedesign.nl - KiteBlog - Fano 2009
Lightcatcher.nl - Lights & Stuff

+Quote Post
Rage
plaatsen 01-11-2007, 21:22
Bericht #3

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 15-10-'07
Uit: Leidschendam
Lid Nr.: 7.120
Online: 01-02-2008, 08:33
Powerkite Flyboard Tricken Eenlijns Zelfbouw

Een profiel die niet argesief word met dat formaat?
lijkt me dat je een raar bijna omoglijk te naaien kronkel profiel moet hebben.
Ik kan niks anders bedenken

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 02-11-2007, 18:49
Bericht #4

Gast

Online:

Ik denk dat ik vooral met deze vlieger ofwél heel blij zal zijn ofwel (euhm) redelijk blut tongue.gif
In elk geval bedankt om mij op de functie van de camberhoogte te wijzen (steeds overgekeken in Surfplan). Een vraagje i.v.m. dat Reflexprofiel; is dat zoiets als op het onderstaande prentje (wat volgens mij de tips wel uit elkaar duwt smile.gif )
Reflex?

Ook erg benieuwd...
Reinhart

+Quote Post
emiel
plaatsen 02-11-2007, 19:48
Bericht #5

Groep icoon

Gerespecteerd lid

(Rein-Art @ 02-11-2007, 18:49) *
Ik denk dat ik vooral met deze vlieger ofwél heel blij zal zijn ofwel (euhm) redelijk blut tongue.gif
In elk geval bedankt om mij op de functie van de camberhoogte te wijzen (steeds overgekeken in Surfplan). Een vraagje i.v.m. dat Reflexprofiel; is dat zoiets als op het onderstaande prentje (wat volgens mij de tips wel uit elkaar duwt smile.gif )
Ook erg benieuwd...
Reinhart

oei, ik krijg weer nachtmerries.... ooit een vlieger gemaakt van Icarex met dit profiel, niet vliegent te krijgen. Dramatisch!

Nee, is dus geen reflex. Maar als je 'm omkeert kom je een heel eind wink.gif Het reflex profiel is de MH93. Stoei daar eens mee en je komt een eind.

ajuus
emiel

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 02-11-2007, 19:58
Bericht #6

Gast

Online:

Hehe bedankt doh.gif

Vandaag ook toezegging gekregen om mijn mallen op school te laten frezen op de CNC-frees.... hééérlijk biggrin.gif

Groetjes,
Reinhart

+Quote Post
KiteJ-W
plaatsen 02-11-2007, 20:13
Bericht #7

Sinds: 06-11-'02
Uit: Oostrum (LB)
Lid Nr.: 1.165
Online: 15-03-2013, 16:17
Buggy Powerkite      
Idioot
BCH-nummer: H-44

(Rein-Art @ 02-11-2007, 20:58) *
Hehe bedankt doh.gif

Vandaag ook toezegging gekregen om mijn mallen op school te laten frezen op de CNC-frees.... hééérlijk biggrin.gif

Groetjes,
Reinhart

Karton?

Ciao,
Jan-Willem

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 02-11-2007, 20:21
Bericht #8

Gast

Online:

neenee; MDF-plaat, kwestie van 100% accuraat te kunnen werken wink.gif

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 02-11-2007, 22:59
Bericht #9

Groep icoon

Sinds: 03-02-'03
Uit: Tilburg
Lid Nr.: 1.334
Online: 05-09-2018, 19:26
Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator
BCH-nummer: H 106

(Rein-Art @ 02-11-2007, 19:58) *
Hehe bedankt doh.gif

Groetjes,
Reinhart

Komen ze in productie ofzo??
Ik zie het nut niet van MDF mallen om een enkele vlieger te maken.
Papieren mallen kun je ook enkele keren gebruiken.

Moet er niet aan denken dat ik al mijn mallen van mdf zou hebben.
Kan ik er een garage voor huren......

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 03-11-2007, 00:32
Bericht #10

Gast

Online:

Het plan was wel om de mallen in elkaar te laten passen dat ik geen gigantische hoop houtpulp krijg, dus qua volume zit het wel goed. Met de gebruiksduur van de papieren mallen ben ik het volledig met je eens; alleen ben ik er niet zo voor om een vlieger van 13 m² eerst helemaal uit te printen op A4'tjes en in elkaar te kleven als het ook makkelijker kan... en als het dan ook nog eens wordt aangeboden door de school zelf, wie zegt er dan nee cool.gif
Groetjes,
Reinhart

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 03-11-2007, 11:25
Bericht #11

Groep icoon

Sinds: 03-02-'03
Uit: Tilburg
Lid Nr.: 1.334
Online: 05-09-2018, 19:26
Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator
BCH-nummer: H 106

(Rein-Art @ 03-11-2007, 00:32) *
Het plan was wel om de mallen in elkaar te laten passen dat ik geen gigantische hoop houtpulp krijg, dus qua volume zit het wel goed. Met de gebruiksduur van de papieren mallen ben ik het volledig met je eens; alleen ben ik er niet zo voor om een vlieger van 13 m² eerst helemaal uit te printen op A4'tjes en in elkaar te kleven als het ook makkelijker kan... en als het dan ook nog eens wordt aangeboden door de school zelf, wie zegt er dan nee cool.gif
Groetjes,
Reinhart

mijn zelfbouw 14 mtr was maar 63 A0 velletjes.....

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 03-11-2007, 11:29
Bericht #12

Sinds: 09-08-'04
Lid Nr.: 3.168
Online: 16-10-2018, 20:20
Buggy Zelfbouw      
Gerespecteerd lid

Hoi Reinhart,

Gedurfd project. Hoewel ik me er nog niet al te zeer in verdiept hebt, vraag ik me wel af of dit zo gaat werken. Er zitten namelijk wat tegenstrijdige krachten in. Eigenlijk heb je hier de ervaring nodig van een kitesurfvlieger-ontwerper.

Het doet met de LE-toom en de vorm van de canopy curve namelijk sterk denken aan het bowkite concept. Je laat alleen wel de rechtere of zelfs holle TE achterwege. Dat is niet onbelangrijk. Dat zorgt er o.a. voor dat de TE bij zo’n bowkite mooi strak blijft staan, maar ook dat de vlakkere bowkitevorm te handhaven is. Ik vraag me af of de krachten van deze vlieger de bowkitevorm in stand willen houden. Ik kan het mis hebben, maar ik ben bang dat de bolle vorm van de TE vorm van de vlieger er voor zal zorgen dat de vlieger graag de ARC-vorm aan wil nemen. Dat probeer je uiteraard tegen te gaan door de LE te tomen. De liftkracht van het middensegment is mogelijk zo groot dat mede door die LE-toom de tips naar binnen worden getrokken.

Net als Emiel maak ik me dus vooral zorgen om de tips. Blijven ze uit elkaar? Een reflexprofiel zou mogelijk de oplossing zijn. In elk geval maakt dat de tips minder gevoelig voor inklappen. Maar het reflexprofiel heeft weer relatief weinig lift, die je daar nu juist zo hard nodig hebt om tegenwicht te bieden aan de kracht van het middendeel van de matras. Bovendien zal de toegepaste billow het reflexprofiel waarschijnlijk geheel teniet doen. Dan gaat het profiel wel weer meer liftkracht leveren…

Al met al een bijzonder project met mogelijk meer onvoorziene gevolgen dan waarmee je in eerste instantie rekening gehouden hebt. Als je nu gebruik maakt van de profielen zoals ze gebruikt worden in de Speed 5.5 dan kun je bij minder goede ervaring met deze vorm en LE-toming altijd nog proberen er een goed vliegende Arc-achtige vlieger van te maken. Om die profielen goed tot hun recht te laten komen zou ik de skintension maar uitschakelen.

Hoe dan ook succes met de voortzetting!

Groeten, Ad

N.B. Je kunt je natuurlijk afvragen of het erg is dat deze vlieger de Arc-vorm gaat aannemen. Het nadeel hiervan is dat de LE-toming geen functie meer heeft en dat de 3-D-vorm van de cellen gemaakt is voor de vlakkere bowkitevorm en dus zal er bij een ongewild optredende Arc-vorm waarschijnlijk hier en daar vervorming optreden.

Dit bericht is bewerkt door Ad Branger: 03-11-2007, 11:37

+Quote Post
jbe
plaatsen 03-11-2007, 11:29
Bericht #13

Groep icoon

Sinds: 13-10-'02
Uit: Haarlem
Lid Nr.: 1.095
Online: 09-10-2011, 12:29

Meester voorspeller

(kitestuf.tk @ 03-11-2007, 11:25) *
mijn zelfbouw 14 mtr was maar 63 A0 velletjes.....

Of een A3 kettingpapier printer, als je cellen dan niet te breed zijn krijg je 1 heel lang velletje.

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 03-11-2007, 13:48
Bericht #14

Gast

Online:

Beste emiel, ad,

Hartelijk dank voor jullie inzichten met betrekking tot dit ontwerp. Nu heb ik mijn ontwerp zelf, in al mijn overtuiging, eens zelf in twijfel beginnen trekken. Ik weet niet waarom, maar ik denk toch dat er een mogelijk tot vliegen inzit blink.gif .
Een van mijn mogelijke denkpistes om het mogelijke probleem van de in-elkaar-klappende tips op te lossen is gebruik te maken van een licht negatieve AoA aan de tips, en een iets sterkere positieve AoA in het middengedeelte. Zo zou de vervorming van de kite zichzelf eventueel kunnen compenseren. (voorbeeldje hier).
Ik zou ook in elk geval gebruik maken van 2 interne regelbare 'straps' om de vorm van de vlieger nog lichtjes te kunnen corrigeren.
De toming in de eerste versie zou ik in elk geval niet gebruiken, eerder iets in de vorm van deze toming.

Ook was ik aan het denken om de leading edge integraal te versterken (starrer te maken) door er een strook dacron van zo'n 10 cm breed op te naaien.

Ik probéér mij in te leven in het leven van een kitesurfvlieger-ontwerper, maar de studie Aerodynamica is pas binnen een kleine drie jaartjes een optie... eerst maar een productontwikkelings-diploma halen smile.gif

Groetjes,
Reinhart

+Quote Post
emiel
plaatsen 03-11-2007, 14:10
Bericht #15

Groep icoon

Gerespecteerd lid

(Rein-Art @ 03-11-2007, 13:48) *
Beste emiel, ad,

Hartelijk dank voor jullie inzichten met betrekking tot dit ontwerp. Nu heb ik mijn ontwerp zelf, in al mijn overtuiging, eens zelf in twijfel beginnen trekken. Ik weet niet waarom, maar ik denk toch dat er een mogelijk tot vliegen inzit blink.gif .
Een van mijn mogelijke denkpistes om het mogelijke probleem van de in-elkaar-klappende tips op te lossen is gebruik te maken van een licht negatieve AoA aan de tips, en een iets sterkere positieve AoA in het middengedeelte. Zo zou de vervorming van de kite zichzelf eventueel kunnen compenseren. (voorbeeldje hier).

hi reinhart,

als slee achtige vlieger heeft van zichzelf de neiging om de beentjes in te klappen en/of het center voorover te laten klappen.

Dus moet je juist niet de benen een negatieve aoa geven, dan klappen ze zeker in. Reflex profielen duwen met name de achterkant van het profiel naar binnen en daarmee blijven de beentjes uit elkaar. Maar het risico wat Ad beschrijft (reflex vorm wordt eruit getrokken) is ook aanwezig.

Aan de andere kant, als je er een toom opzet kun je heel wat corrigeren en vergeet vooral de wedges en tucs niet wink.gif

ajuus
emiel

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 03-11-2007, 14:21
Bericht #16

Buggy Zelfbouw      
Gerespecteerd lid

Zoals Emiel al schrijft, dat zou het probleem alleen maar groter maken. Hoe negatiever de invalshoek van je tips, hoe groter de kans is dat er situatie met een negatieve liftkracht ontstaat. En negatieve liftkracht betekent direct: inklappen! De tips moeten juist liftkracht leveren om spanning op de matras te behouden en zodoende ook de bowkitevorm in stand te houden.

Bovendien… als tips geen liftbijdrage meer hebben, waarom wil je dan nog tips? Ze dragen dan nog slecht bij aan je weerstand...

Groeten, Ad

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 03-11-2007, 14:22
Bericht #17

Gast

Online:

Bedankt voor de snelle rechtzetting van mijn tweede blunder wink.gif
Nu was ik wederom weer aan het denken aan een andere oplossing voor de combinatie billow-reflexprofielen. Zou het niet mogelijk zijn van bijvoorbeeld 3 verschillende surfplan files te maken met steeds verschillende billow-settings waarbij in de eerste file geen billow zit (voor aan de tips), in de tweede nogal veel billow (voor in de 'schouders') en in de derde 'normale' billow-settings (voor in het midden)?
Groetjes,
Reinhart

+Quote Post
emiel
plaatsen 03-11-2007, 15:22
Bericht #18

Groep icoon

Gerespecteerd lid

(Rein-Art @ 03-11-2007, 14:22) *
Bedankt voor de snelle rechtzetting van mijn tweede blunder wink.gif
Nu was ik wederom weer aan het denken aan een andere oplossing voor de combinatie billow-reflexprofielen. Zou het niet mogelijk zijn van bijvoorbeeld 3 verschillende surfplan files te maken met steeds verschillende billow-settings waarbij in de eerste file geen billow zit (voor aan de tips), in de tweede nogal veel billow (voor in de 'schouders') en in de derde 'normale' billow-settings (voor in het midden)?
Groetjes,
Reinhart

hi reinhart,

Je moet erg uitkijken met het combineren van surfplanfiles. Zorg in iedergeval voor niet te grote stappen tussen 2 instellingen. Wat jij beschrijft kan in iedergeval, weet ik uit ervaring. Of je ook zo met billow om moet gaan in een arc weet ik niet, nooit mee gespeeld maar het is absoluut iets waar je je cel mee kunt vormen. Kijk ook heel goed naar bv een Lynn twinskin, het dek en profiel zien er niet uit..... maar vliegt als een speer.

Ad, en toch is de vleugeltip erg populair in kitesurf-country, ze doen dus wel iets wink.gif

ajuus
emiel

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 03-11-2007, 16:05
Bericht #19

Buggy Zelfbouw      
Gerespecteerd lid

(emiel @ 03-11-2007, 15:22) *
Ad, en toch is de vleugeltip erg populair in kitesurf-country, ze doen dus wel iets wink.gif

ajuus
emiel

Die tips doen zeker belangrijk werk. Schrijf ik ergens dat ik daar aan twijfel dan...? Zonder tips geen Arc en al helemaal geen bowkite. Zouden die tips niet in staat zijn een goede liftkracht te leveren dan zouden die concepten niet eens bestaan.

Groeten, Ad

+Quote Post
Guest_Rein-Art_*
plaatsen 03-11-2007, 20:07
Bericht #20

Gast

Online:

Beste,
Zoals het er nu voorstaat heb ik-op aanraden van Ad- het centerprofiel vervangen door het speed-profiel. Ook heb ik twee versies gemaakt van de surfplan-file; 1 voor de billow bij de tips, en 1 voor de billow vanaf(en met) de zesde cel van de tip te beginnen tellen. Ik denk dat dit voldoende is voor deze vlieger omdat de krachten op cel 1 t.e.m. 5 +/- verticaal komen en vanaf de zesde cel er meer ruimte is voor celvervorming.
Deze voor de tip is HIER te vinden en deze voor het midden is HIER te vinden (eigenlijk zijn deze files hetzelfde; enkel met andere billow-instelling doh.gif ...
Groetjes,
Reinhart

+Quote Post

5 Pagina's V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 14-11-2018, 00:01