Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reply to this topicStart new topic
Ozone Stopt Productie Gefixeerde Toomvliegers...
Jordi
plaatsen 14-08-2014, 10:47
Bericht #1

Groep icoon

Groep: Allmost admin

Sinds: 14-01-'02
Uit: Bruinisse
Lid Nr.: 3
Online: 13-04-2017, 11:18
Buggy Kitesurf      

BCH-nummer: H46

Ozone stopt met de productie van alle gefixeerde toomvliegers om hun energie te richten op depowerbare matrasvliegers en kitesurfvliegers... http://www.flyozone.com/landkites/en/news/headlines/23771

Jammer dat ze zich genoodzaakt voelen deze stap te zetten, niet te hopen dat andere merken deze "trend" gaan volgen.... Zo blijven er steeds minder merken over die zich richten op de vooruitgang binnen het kitebuggyen.

Ik geloof overigens best dat er een toekomst zit in depowervliegers binnen de buggysport, met de Chrono hebben ze al een grote stap gezet voor lichte wind...... maar we zijn er nog lang niet.

H46

Supporting MG Kites and Racenummers.nl
Go to the top of the page

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 14-08-2014, 13:02
Bericht #2

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: Gisteren, 14:59
Buggy        

BCH-nummer: H142

Er staat toch nergens dat Ozone zich niet meer wil richten op de vooruitgang binnen het kitebuggyen... Ozone geeft enkel aan dat ze stoppen met de ontwikkeling en productie van gefixeerde toomvliegers. Je zegt zelf dat de stap met de Chorno groot is… maar de ontwikkeling van de Chono is nog lang gereed. Volgens Ozone ligt de toekomst bij depower kites en dus ook voor kitebuggyen. Dat is hun goed recht om dat te vinden. De toekomst visie van Ozone is dat straks iedereen met een depower kite aan de slag gaat, of het dat haalbare kaart is, is natuurlijk nooit zeker.

Zie het zo. 5 jaar geleden reed bijna iedereen met een handgeschakelde auto. Automaten waren sloom en verbruikte veel meer brandstof en het werd alleen toegepast in de luxere auto’s. Tegenwoordig wordt er bijna geen een Golf meer verkocht zonder DSG bak. Bij Porsche en Ferrari zijn geen handgeschakelde bakken meer te vinden. Natuurlijk vinden een hoop puristen dit jammer. Ik zelf ook, net als met fixed bridles, maar we zijn het toch allemaal wel een beetje gaan accepteren op den duur.

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 14-08-2014, 22:55
Bericht #3

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

Heel erg jammer. Ze maakten toch een hele reeks goede en ook populaire kites. Door over te stappen op depower zal de instap in het Kiten voor velen eenvoudigweg te duur worden, terwijl Ozone al niet goedkoop was. Blijven er wel veel andere goedkopere merken over, maar toch, wie is er niet begonnen met een Ozone flow?

Dat smaakte naar meer en uiteindelijk sloeg het virus hard toe ....

Laten we hopen dat het de andere merken meer ruimte geeft om nieuwe types te ontwikkelen. Ik wacht al op de firma's die middels een 'colorizer' de klant zelf het patroon laten kiezen, zoals bij een aantal delta's in het hogere segment nu al kan.

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.

+Quote Post
Jordi
plaatsen 15-08-2014, 11:24
Bericht #4

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

@Kevin Dan zijn we het dus grotendeels eens, ben benieuwd met welke depowermat de teamriders aan de start staan boven windkracht 5, las al geruchten dat er kleinere maten aankomen van de Chrono smile.gif

QUOTE(kitingDodo @ 14-08-2014, 23:55) *
Heel erg jammer. Ze maakten toch een hele reeks goede en ook populaire kites. Door over te stappen op depower zal de instap in het Kiten voor velen eenvoudigweg te duur worden, terwijl Ozone al niet goedkoop was. Blijven er wel veel andere goedkopere merken over, maar toch, wie is er niet begonnen met een Ozone flow?

Dat smaakte naar meer en uiteindelijk sloeg het virus hard toe ....

Laten we hopen dat het de andere merken meer ruimte geeft om nieuwe types te ontwikkelen. Ik wacht al op de firma's die middels een 'colorizer' de klant zelf het patroon laten kiezen, zoals bij een aantal delta's in het hogere segment nu al kan.

De meeste racematten zijn tegen meerprijs al in eigen kleuren te krijgen, eigen patroon (nog) niet.

Bij de Tube van Ozone is het bovendek helemaal naar eigen inzicht in te delen, bv met reclame, zal met meer merken wel zo zijn
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1...9051&type=1

H46

+Quote Post
davidov
plaatsen 16-08-2014, 17:23
Bericht #5

Sinds: 18-10-'03
Uit: Belgistan
Lid Nr.: 2.329
Online: 04-10-2016, 17:33
Buggy Kitesurf Flyboard Powerkite Tricken

Ozone is inderdaad de eerste van de grote merken wie deze stap neemt.

Het maken van buggy race-kite kost veel tijd en heel veel geld. Je moet tenslotte elke maat bij elke windconditie testen. En nee, niet 1x maar misschien wel 10x wil je een goed product afleveren. Als je dit dan moet doen voor 9-11 vliegers in 1 set, kan je wel zelf de tijd hiervan berekenen.

Heb je een depowermat, welke 3 vliegers overlapt, doe je dit in 3 a 4 maal zo een korte tijd. Stel je dan nog eens voor dat je niet enkel deze kite voor de buggy sport kan gebruiken, maar ook nog eens voor het snowkiten, kitesurfen en landboarden... Welke fabrikant gaat hier niet voor kiezen?

Nu blijkt dat die kite ook nog super presteert en misschien wel de prioriteit krijgt voor ontwikkeling bij een merk. Dit kan dus enkel ten goede komen voor de sport!

Toegankelijkheid (een stabielere vlieger + eenvoudiger te vliegen), veiligheid (safety + depower),....

Misschien moeten we maar wat Chrono's regelen voor de BCH fundag op 6 September 2014.... wink.gif

# Tetten Rauw #
Supported by: Ozone - Xxtreme - Beachshop - Vise-Racing
# Grondpennnen #

+Quote Post
Matn
plaatsen 17-08-2014, 08:25
Bericht #6

Groep icoon

Sinds: 04-03-'07
Uit: Uit Leeuwarden, spot IJmuiden
Lid Nr.: 6.358
Online: 24-04-2017, 15:22
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H191

Het zal de sport niet direct ten goede komen lijkt mij... minder keuze, hogere instapkosten, wellicht straks minder ontwikkeling exclusief voor de buggysport.

Wel maakt het iedereen nieuwsgierig en heeft Ozone uiteraard een topmat ontwikkeld... maar dat was de Quantum ook volgens eigen zeggen, dat deze al zo snel van het toneel gaat lijkt mij een marketing flop.

Al het goede komt langzaam, ontwikkeling kost tijd en dus geld... Juist Ozone, als één van de grotere merken zou dit kunnen bekostigen.

Het is een (nog) twijfelachtige vooruitgang maar zoals gebruikelijk moet iemand de eerste zet doen, ik hoop dat andere niet snel deze stap zullen volgen.

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 20-08-2014, 10:59
Bericht #7

Powerkite Powerkite      

[quote name='Matn' date='17-08-2014, 08:25' post='411610'

Al het goede komt langzaam, ontwikkeling kost tijd en dus geld... Juist Ozone, als één van de grotere merken zou dit kunnen bekostigen.
[/quote]

Grote merken ondervinden veel (goedkope) concurrentie. Zij doen de investeringen in ontwikkeling en moeten dit met hoger opgeleide medewerkers financieren terwijl anderen in lagelonenlanden wat kopiëren en in elkaar laten flansen (en soms zelfs erg goed !), dat maakt het leven van bedrijven aan de top erg moeilijk.

@Jordi: mooie link, ik zou er haast een tube voor aanschaffen (nee, ik blijf toch maar op foils)

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube

+Quote Post
SSRkiter
plaatsen 20-08-2014, 12:09
Bericht #8

Sinds: 23-11-'02
Uit: Rotterdam
Lid Nr.: 1.204
Online: 26-08-2015, 09:18
Buggy Kitesurf Powerkite    

Erg jammer dat ze ermee stoppen Ozone is er naar mijn mening erg goed in geslaagd om steeds te blijven verbeteren. Ik ben niet iemand die elke keer de nieuwste serie koopt, maar als je bijv. overstapt van de Razor naar de Yakuza merk je een enorm verschil. Ik ben wel benieuwd naar het alternatief (de Chrono), voornamelijk of dit (of toekomstige modellen) echt een volwaardige vervanger kan worden van de yakuza/quantum.
Ik moet zeggen dat ik als ik relaxt wil cruizen met weinig wind de Frenzy er nog weleens bij pak en dat is best prima voor een middagje (wel op de lift letten..). Ik ben daarom ook zeer benieuwd naar de Chrono, ik neem aan dat deze minder lift dan de Frenzy?

Over de instapkosten heb ik gemengde gevoelens, als je gaat beginnen met een buggy en een kite, ja dan is gaat het flink duurder worden. Echter als je kijkt naar het afdekken van een range windsnelheden zal het niet veel schelen. Het verschil is alleen dat je voorheen 6+ kites nodig had en in de toekomst maar een stuk of 3.
Ik moet er wel bijzeggen dat de 1700+ euro die de Chrono nu kost een behoorlijke drempel is om er "even" eentje te kopen.

Ik hoop wel dat ondanks deze keuze er wel een focus op de buggysport blijft en niet alleen kites komen die voor alle takken van de sport "een beetje" voldoen.

Ik lees dat er met de chrono in ieder geval al positieve resultaten zijn behaald in de wedstrijden, eens kijken of dat zich doorzet.

Driving GT-Race and Peter Lynn (for fun), powered by Ozone Yakuza and Ozone Haka

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 21-08-2014, 14:19
Bericht #9

Groep icoon

Buggy        

Wat is duurder.

Ja voor het beginnen is het duur om je eerste kite aan te schaffen. Ik ken echter veel mensen die veel meer met hun kite doen dan alleen buggyen. Die mensen hebben dan 11 Quantums voor in de buggy, 3 tubekites voor op zee en nog een Frenzy of Manta voor in de sneeuw. Ze kunnen nu alles weg doen voor 3 chrono's

+Quote Post
SSRkiter
plaatsen 21-08-2014, 14:27
Bericht #10

Buggy Kitesurf Powerkite    

Ik wacht op een mooie introductie aanbieding of een sponsor rijder die de eerste Chrono weg doet wink.gif

Driving GT-Race and Peter Lynn (for fun), powered by Ozone Yakuza and Ozone Haka

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 22-08-2014, 08:33
Bericht #11

Powerkite Powerkite      

QUOTE(SSRkiter @ 21-08-2014, 14:27) *
Ik wacht op een mooie introductie aanbieding of een sponsor rijder die de eerste Chrono weg doet wink.gif

Ik vrees met jou vele anderen :-)

+Quote Post
SSRkiter
plaatsen 22-08-2014, 10:41
Bericht #12

Buggy Kitesurf Powerkite    

QUOTE (kitingDodo @ 22-08-2014, 09:33) *
Ik vrees met jou vele anderen :-)

Daar was ik al bang voor smile.gif

Moet wel zeggen dat de Chrono me erg aanstaat hoor, maar 2200+ euro voor een RTF... damn.. (ja, ik weet dat je vaak wel korting krijgt op zo'n bedrag, maar er blijft toch een hoop over wink.gif )

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 27-08-2014, 12:35
Bericht #13

Groep icoon

Buggy        

Tel de chrono's

de kite met North logo is gewoon een Elfkite.

Vimeo Video -> Bekijk op Vimeo.
Toevoegen in je eigen bericht ? ->[ vimeo ]104341808[ /vimeo ]

+Quote Post
Jordi
plaatsen 12-09-2016, 17:21
Bericht #14

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

Zo, inmiddels al weer twee jaar na de laatste reactie en depowermatten hebben het buggyland behoorlijk veranderd, handlekites zijn inmiddels zwaar in de minderheid en depowermatten hebben zich nu wel bewezen als gemiddeld de beste keuze over alle omstandigheden.

Er blijven nog een aantal nadelen, de kosten van deze matten zijn hoog, dat vonden we in het begin al, maar die kosten (voor nieuwe matten) zijn tot nu toe alleen nog maar hoger geworden, ondanks dat er veel meer fabrikanten met een depowermat zijn gekomen.

Ook vind ik het bereik van depowermatten waarin ze optimaal presteren - en dus beter zijn dan handlekites - wat tegenvallen, je kan ze voor vrijrijden in een groot bereik gebruiken, maar als je wilt racen moet je best nog wat maten hebben om altijd de ideale maat te hebben, met 2 depowerkites (9 en 12) kom je een heel eind, maar voor het mooie heb je toch wel meer maten nodig naar mijn mening, zeker nu de 4 m/s regel in de wedstrijden is afgeschaft mag een 15 en zelfs 18 (zie afg. EK) eigenlijk niet ontbreken in je serie. Ook voor echt harde wind heb je een kleinere maat nodig, hier zijn de fabrikanten inmiddels wel op ingesprongen.

De sport is technisch gezien stappen vooruit gegaan, de topsnelheden zijn niet veel veranderd, maar het gemak waarbij je hoge snelheden haalt onder alle hoeken t.o.v. de wind is fenomenaal, ook de mogelijkheid om de kracht te regelen is echt een grote vooruitgang.

Achteraf gezien ben ik heel blij met deze verandering, ik beoefen de sport al vrij lang en het was voor mij leuk om met een compleet nieuwe manier van buggyen kennis te maken, vandaar ook de keus om de handlekites rigoreus de deur uit te gooien. Het is voor mij momenteel helaas niet haalbaar om genoeg maten te kopen om nog mee te kunnen racen, mijn kitesurfvliegers zijn gewoon niet snel genoeg, ik zal mij voorlopig voornamelijk bezighouden met recreatief buggyen, af en toe een race proberen een race mee te pakken als de Chrono 12 goed is qua maat. Heb inmiddels ook het kitesurfen ontdekt als toch wel heel erg leuke bezigheid.

H46

+Quote Post
davidov
plaatsen 04-10-2016, 17:34
Bericht #15

Sinds: 18-10-'03
Uit: Belgistan
Lid Nr.: 2.329
Online: 04-10-2016, 17:33
Buggy Kitesurf Flyboard Powerkite Tricken

Jordi, het doet me deugd om te horen dat je er blij mee bent smile.gif

NB, De regel voor 4m/s voor Klasse 8 is niet afgeschaft. Klasse 8 oftewel kite-buggy, is de enigste klasse met deze uitzondering.

# Tetten Rauw #
Supported by: Ozone - Xxtreme - Beachshop - Vise-Racing
# Grondpennnen #

+Quote Post
Jordi
plaatsen 04-10-2016, 18:19
Bericht #16

Groep icoon

Buggy Kitesurf      

QUOTE(davidov @ 04-10-2016, 18:34) *
Jordi, het doet me deugd om te horen dat je er blij mee bent smile.gif

NB, De regel voor 4m/s voor Klasse 8 is niet afgeschaft. Klasse 8 oftewel kite-buggy, is de enigste klasse met deze uitzondering.

Dat is dan wel goed nieuws, vond het al vreemd dat er geen bericht vanuit de FISLY voorbij was gekomen, maar had het zo wel begrepen n.a.v. afgelopen EK waar wel van die regel werd afgeweken smile.gif

H46

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 30-05-2017, 11:58