Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> regels

11 Pagina's V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
Mijn Eerste Zelfbouw Project, RC matrasje
Erik K.
plaatsen 20-07-2008, 10:57
Bericht #1

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 27-09-'04
Uit: Den Haag
Lid Nr.: 3.382
Online: 19-07-2017, 21:24
Buggy Zelfbouw      

BCH-nummer: H60

Nou, het is dan toch van gekomen smile.gif

Die vliegende RC matrasjes laten me niet meer los, en er is zo'n eenvoudige RC Skysurfer (chinese kopie) onderweg. Daar zit zo'n rachtige plastic vleugel bovenop, en daar wil ik direct wat anders voor hebben.

Mijn zoektocht naar een los matrasje leverde niets op, dus ja, wat dan? Zelfbouw!

Ik heb de afgelopen weken veel, heel veel gezocht, (eigen vliegers) bekeken en gelezen...
Als je kijkt op Youtube zie je dat bijna alles wel vliegt, uiteraard de ene beter dan de andere.

Eigenwijs, impulsief en gedreven als ik kan zijn, heb ik de stap gemaakt, het wordt dus mijn eerst echte zelfbouw project. smile.gif

Ik heb ergens op een parapente forum een basis surfplan bestand vandaan gehaald, en deze geheel naar (gebrek aan) eigen inzicht verder aangepast. Maarten heeft daarna nog even snel de grootste fouten eruit gehaald (thanks!).

Het wordt een matje van 0.8m2 (0.7m2 geprojecteerd) met een AR van 4.4 (3.3 geprojecteerd). De totale vleugelbreedte wordt 188cm. Materiaal: Icarex. O ja, er zitten 21 cellen in, dus dat wordt wel ff priegelen vrees ik.

De boel is reeds gesneden en het nu nog even wachten op lusband en dan kan het feest beginnen!

Foto's van het ontwerp:

We zullen gaan zien hoe het vordert, ik heb er zin in!

Go to the top of the page

+Quote Post
Jelke
plaatsen 20-07-2008, 18:41
Bericht #2

Groep icoon

Sinds: 08-05-'02
Uit: Groningen
Lid Nr.: 482
Online: 19-11-2014, 18:22

BCH Examinator

Word wel lekker pielen denk ik met z'n kleine mat en zo veel cellen tongue.gif

En ik zou ook al vast een extra accu voor je skysurfer halen anders kan je naar 10min weer naar huisje accu opladen.

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 20-07-2008, 19:32
Bericht #3

Groep icoon

Sinds: 03-02-'03
Uit: Tilburg
Lid Nr.: 1.334
Online: 22-10-2017, 11:27
Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator
BCH-nummer: H 106

Erik ik ga het volgen,
die van mij ligt ook gesneden klaar, denk maandagavond maar eens beginnetje maken met naaien,
over twee weken moet ie vliegend mee op vakantie de bergen in.

+Quote Post
Sieger
plaatsen 20-07-2008, 20:44
Bericht #4

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 01-03-'02
Uit: Amersfoort
Lid Nr.: 85
Online: 10-12-2009, 00:12

Gerespecteerd lid

(Erik K. @ 20-07-2008, 11:57) *
Nou, het is dan toch van gekomen smile.gif

Mijn zoektocht naar een los matrasje leverde niets op, dus ja, wat dan? Zelfbouw!

Het wordt een matje van 0.8m2 (0.7m2 geprojecteerd) met een AR van 4.4 (3.3 geprojecteerd). De totale vleugelbreedte wordt 188cm. Materiaal: Icarex. O ja, er zitten 21 cellen in, dus dat wordt wel ff priegelen vrees ik.

De boel is reeds gesneden en het nu nog even wachten op lusband en dan kan het feest beginnen!

We zullen gaan zien hoe het vordert, ik heb er zin in!

Even een paar vragen waarom om de cel getoomt?
waarom toomlussen?
en dat met veel cellen valt wel mee mijn 1 m2 parapent heeft 30 cellen en een AR van 5,5
en waarom Icarex omdat het lekker kraakt? tongue.gif

groet Sieger

+Quote Post
stefan 27
plaatsen 20-07-2008, 21:39
Bericht #5

Groep icoon

Sinds: 13-05-'07
Uit: hapert
Lid Nr.: 6.573
Online: 10-01-2017, 22:01
Buggy Buggy Zelfbouw    
BCH Examinator
BCH-nummer: H127

ZOZO Erik
jij bent niet bang om met zo'n
klein matje beginen .
Maar ik ga het volgen.

Groeten Stefan

stitch&Repair
Fear is the biggest enemy of progression

+Quote Post
Erik K.
plaatsen 20-07-2008, 22:21
Bericht #6

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

@Maarten: ik heb 3 weken de tijd, en anders gaat gewoon het standaard matrasje erop, maar fun zaullen we hebben! wink.gif

@stefan: Grote matten heb ik al, en zoals ik al eerder schreef, impulsief en eigenwijs. Mijn eerste RC modelbouw project destijds was het meest uitgebreide Robbe zeiljacht dat er was (Atlantis), inclusief handgelegd houten dek. Ik hou wel van een wat steilere leercurve geloof ik. smile.gif

@Sieger: Toming om de cel leek mij voldoende en/of logisch, maar nogmaals, dit is gevoel en geen ervaring. Zou jij elke cel tomen, of juist minder nemen?
Toomlussen werd mij vanuit Vl'op aangeraden, zelf wilde ik een wat dikker koord voor toomlusjes gebruiken. Dit zou wat lastiger in te naaien zijn. Keuze in materiaal was Mirai, Chikara en Icarex. De laatste is de lichtste (±34gr/m2) en soepelste van de drie naar mijn inzicht, vandaar.

Maar, als je andere ideeën hebt over de bevestiging van de toom en de toming zelf, houd ik mij van harte aanbevolen! Het naaien is nog niet begonnen, dus het aantal toompunten kan ik nog wijzigen.
Dit is voor mij een groot leerproces smile.gif

Ik ben nu aan het oefenen en kijken wat er gebeurt als ik met een soldeerbout de losse delen aan elkaar zet ipv dubbelzijdig tape. Met een paar puntjes van de soldeerbout vlak langs de naailijn zit de boel al best vast!
Maar, de dubbelzijdige tape ligt ook al klaar.

Ik heb ook maar een apart fotoalbum op m'n website gezet, waar ik m'n vorderingen zal plaatsen:
Foto's bouwproces

Groet

Erik

+Quote Post
jantie
plaatsen 21-07-2008, 04:58
Bericht #7

Groep icoon

Sinds: 09-11-'04
Uit: de rails gelopen..
Lid Nr.: 3.540
Online: 28-09-2017, 19:03
Buggy Buggy Buggy Eenlijns Zelfbouw

BCH-nummer: H83

ben benieuwd Erik..
ontwerp ziet er wel mooi uit.

2012: 1547km - 23x --- 2013: 1051km - 10x --- 2014: 325km - 5x< > totaal: 23328 buggy-km.
my profile updated on 07-04-2013 - Vmax = 98.55 p/u B'dam 22-01-2012 >>><<<

+Quote Post
emiel
plaatsen 21-07-2008, 19:17
Bericht #8

Groep icoon

Sinds: 28-02-'02
Uit: amersfoort
Lid Nr.: 27
Online: 04-04-2016, 21:51
Tricken Buggy Eenlijns Zelfbouw Powerkite
Gerespecteerd lid

(Erik K. @ 20-07-2008, 23:21) *
Maar, als je andere ideeën hebt over de bevestiging van de toom en de toming zelf, houd ik mij van harte aanbevolen! Het naaien is nog niet begonnen, dus het aantal toompunten kan ik nog wijzigen.
Dit is voor mij een groot leerproces smile.gif

Ik ben nu aan het oefenen en kijken wat er gebeurt als ik met een soldeerbout de losse delen aan elkaar zet ipv dubbelzijdig tape. Met een paar puntjes van de soldeerbout vlak langs de naailijn zit de boel al best vast!

reken de kracht op 1 primair toompunt eens uit, wel genoeg cijfers achter de komma wink.gif maw: dat gaat echt nergens over. Je naaigaren is sterker. Toomlusje is volledig overbodig.

doek: de 1 zweert bij soepel doek, de ander denkt dat de vouwsterkte van doek geen fluit uitmaakt. Hooguit kun je kijken naar gewicht. ps: ik hoor bij die 2e groep wink.gif

je planview: ik vind (zonder onderbouwing) 'm er niet uitzien. Kijk eens naar een parapente site.

primaire toom: lekker elke cel toomen, heb je geen dribben nodig en krijg je toch een mooie strakke mat. Wel dun toomlijn gebruiken.

ajuus
emiel

Kitedesign.nl - KiteBlog - Fano 2009
Lightcatcher.nl - Lights & Stuff

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 21-07-2008, 20:41
Bericht #9

Groep icoon

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: Vandaag, 15:18
Buggy        

BCH-nummer: H142

Mooi ontwerpje. Mocht je nog hulp nodig hebben met het electronische gedeelte van je rc paramotor dan hoor ik het wel van je. Ik hoop dat jou gondel steviger is dan de mijne. Leuk om te zien dat het idee zo aanslaat binnen onze hobby.

Gr Kevin

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
Erik K.
plaatsen 22-07-2008, 01:10
Bericht #10

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

Vanavond maar eens wat testjes gedaan, want zoveel ervaring met naaien heb ik nou ook weer niet. Even de eerste cellen opnieuw uitgesneden en met potlood de stiklijnen en waypoints erop gezet.

Iets van een lichttafel is overigens geen onnodige luze bij het gebruik van donkere stof g.gif

Bij het 'plakken' (vanavond geprobeerd met de soldeerbout) viel mij op dat de waypoints van bovendek #1 niet goed overeen kwamen met de eerste rib? Het onderdek sloot wel goed op de rib aan, en ook de waypoints van het 1e en tweede bovendek sloten perfect aan...
Komt dit vaker voor?

Gladheid van de stof en deze er mooi recht door de machine te krijgen (zonder boventransport)!
Maar, oefening baart kunst. Zijn daar nog trucs voor (een ruwe stof oid onder het voetje plakken bijvoorbeeld)?

@Kevin: ik ga er zomaar vanuit dat de made-in-china gondel niet echt een kwaliteitsproduct is. Maar ja, wat verwacht je ook voor dat geld. Eerst maar eens zien wat er gebeurt wink.gif

@Emiel: d-ribben gebruik ik niet, gaat dit echt teveel doorzakken/vervormen?

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 22-07-2008, 06:56
Bericht #11

Groep icoon

Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator

(Erik K. @ 22-07-2008, 02:10) *
Iets van een lichttafel is overigens geen onnodige luze bij het gebruik van donkere stof g.gif

Bij het 'plakken' (vanavond geprobeerd met de soldeerbout) viel mij op dat de waypoints van bovendek #1 niet goed overeen kwamen met de eerste rib? Het onderdek sloot wel goed op de rib aan, en ook de waypoints van het 1e en tweede bovendek sloten perfect aan...
Komt dit vaker voor?

@Emiel: d-ribben gebruik ik niet, gaat dit echt teveel doorzakken/vervormen?

Ik heb ook een overtrektafel gemaakt van lexaan plaat.
Gebruik deze om mijn A4tjes aan elkaar te plakken, nog steeds op zoek naar A3 kettingprinter...

Verschil in wayponts heb ik zelden, maar als je stof goed vasthoud heb je de waypoints op zo'n klein stukje niet nodig joh

Cooper heeft ook geen d-ribben, je ziet net zoals bij de bora dat je onderdek om de cel verspringt en je bovendek ook om de cel maar dan ene verschoven.
Ik stoor me er niet aan, en met vliegen voel ik er niets van. (en gaat de cooper en slechter door?, geen idee)

+Quote Post
Sieger
plaatsen 22-07-2008, 18:42
Bericht #12

Sinds: 01-03-'02
Uit: Amersfoort
Lid Nr.: 85
Online: 10-12-2009, 00:12

Gerespecteerd lid

(Kitestuf @ 22-07-2008, 07:56) *
Ik stoor me er niet aan, en met vliegen voel ik er niets van. (en gaat de cooper en slechter door?, geen idee)

Ja theoretisch wel, als het niet uit zou maken zou niemand de moeite van het toepassen van D-ribben nemen. Maar de 1 is nu eenmaal een grotere zeikerd dan de ander of was het als de ander blink.gif

groet Sieger

Dit bericht is bewerkt door Sieger: 22-07-2008, 18:45

+Quote Post
emiel
plaatsen 22-07-2008, 20:08
Bericht #13

Groep icoon

Gerespecteerd lid

(Kitestuf @ 22-07-2008, 07:56) *

nou kunnen we een hele discussie beginnen over het nut van dribs.... maar zoals sieger al aangeeft, ze zijn niet voor niets uitgevonden wink.gif

Of dribben in een r/c parapentje uitmaken? ik denk het niet echt. maar mijn hogere doel is om een zo glad mogelijk matje te maken en dat bereik je door dribben of elke cel tomen. En dat is zowel qua uiterlijk als qua aerodynamica.

en nu eerst naar de wc.....

ajuus
emiel

+Quote Post
Erik K.
plaatsen 22-07-2008, 23:18
Bericht #14

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

Zo, vanavond ben ik erachter gekomen waar ik aan begonnen ben blink.gif ermm.gif

Eerst maar opnieuw de tekeningen uitgedraaid, maar nu met iedere cel voorzien van toming.
Opnieuw een oefening, nu wilde ik wel eens een complete cel, inclusief toomlusjes maken...

Enthousiast met dubbelzijdig tape in de weer geweest, en het ging lekker! Althans, dat dacht ik...
Na half uurtje plakken, lostrekken, opnieuw plakken, etc. dacht ik eindelijk de gehele eerste cel goed geplakt te hebben. En dus, voor het stikken, direct het boven- en onderdek van de 2e cel er tegenaan geplakt, inclusief lusjes smile.gif

...En toen paste het niet mad.gif
Ik had bij het bovendek zeker 7mm over aan de TE! Na lang zoeken (onervaren hè) zie ik eindelijk dat het voor in de punt wel erg krap is, en dat daar 1 of twee kleine vouwtjes in de ribbe zijn ontstaan.

Dat belooft nog wat als we straks écht gaan beginnen!
Langzaam krijg ik het idee dat dit matje niet klaar is voordat ik op vakantie ga...

+Quote Post
Erik K.
plaatsen 22-07-2008, 23:41
Bericht #15

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

En om de dag toch positief af te sluiten (of te beginnen) smile.gif

Sweet dreams!
wub.gif

Youtube Video ->Bekijk op Youtube.
Toevoegen in je eigen bericht ? ->[ youtube ]TG3PIqFL4mY[ /youtube ]

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 23-07-2008, 01:07
Bericht #16

Sinds: 24-09-'07
Uit: Deventer
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    

OOH das cool! hoeveel kosten die dingen? wub.gif

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)

+Quote Post
Erik K.
plaatsen 25-07-2008, 00:24
Bericht #17

Groep icoon

Buggy Zelfbouw      

"Bloed, zweet en tranen..." zong een bekend volkszanger eens. Ik heb het vanavond luid mee zitten brullen sad.gif

Ik heb geprobeerd om de eerste cel/ribbe plus boven- en onderdek van de volgende cel daadwerkelijk te naaien. Nu alleen met minder en smaller plakband en de juiste waypoints op het doek.

Ik gebruik nu een Brother naai-/borduurmachine, waarmee ik het voetpedaal zo nodig per steek kan bedienen, heerlijk!

Zo lang we redelijk rechtdoor gaan is het nog wel te doen, maar die punt mad.gif notworking.gif
Die scherpe bocht krijg ik gewoon niet onder m'n voetje door. Ik heb 'm nu met de hand genaaid, maar het resultaat is ronduit k*t.

Hebben jullie daar nog een gouden tip voor?

Morgen eerst maar 's wat extra stof halen, want dat zullen we nog wel nodig hebben.
Ook de naaimachinehandel wordt bezocht, op zoek naar een boventransport voor op de Brother.
De RC paracopter is iig vandaag aangekomen smile.gif

+Quote Post
Kitestuf
plaatsen 25-07-2008, 06:56
Bericht #18

Groep icoon

Zelfbouw Buggy      
BCH Examinator

(Erik K. @ 25-07-2008, 01:24) *
"Bloed, zweet en tranen..." zong een bekend volkszanger eens. Ik heb het vanavond luid mee zitten brullen sad.gif

Ik heb geprobeerd om de eerste cel/ribbe plus boven- en onderdek van de volgende cel daadwerkelijk te naaien. Nu alleen met minder en smaller plakband en de juiste waypoints op het doek.

Ik gebruik nu een Brother naai-/borduurmachine, waarmee ik het voetpedaal zo nodig per steek kan bedienen, heerlijk!

Zo lang we redelijk rechtdoor gaan is het nog wel te doen, maar die punt mad.gif notworking.gif
Die scherpe bocht krijg ik gewoon niet onder m'n voetje door. Ik heb 'm nu met de hand genaaid, maar het resultaat is ronduit k*t.

Hebben jullie daar nog een gouden tip voor?

Morgen eerst maar 's wat extra stof halen, want dat zullen we nog wel nodig hebben.
Ook de naaimachinehandel wordt bezocht, op zoek naar een boventransport voor op de Brother.
De RC paracopter is iig vandaag aangekomen smile.gif

gouden tip, gewoon blijven oefenen, met mijn 0,7 eigenlijk nergens problemen mee gehad.
gewoon de zoom 9 mm gehouden, geen tape gebruiken!

mijn paracopter is onderweg vanuit duitsland.....
wordt ook in de vakantie lekker spelen..

+Quote Post
Ad Branger
plaatsen 25-07-2008, 07:26
Bericht #19

Sinds: 09-08-'04
Lid Nr.: 3.168
Online: 12-11-2017, 19:30
Zelfbouw Buggy      
Gerespecteerd lid

Hoi Erik,

Je hebt het jezelf niet eenvoudig gemaakt als ik het zo lees. Voor je eerste matras zo’n kleine maat kiezen en dan ook nog gebruik maken van donkere stof… Dat is wel een uitdaging, maar wel een leuke! Gelukkig heb je niet ook nog eens te maken met D-ribben…

Bij zo’n kleine maat is de neus inderdaad het meest vervelende stukje. Je kunt het eventueel in 2 etappes doen. Naai eerst de 2 bovendekceldelen een stukje aan elkaar (alleen de eerste 20-30 cm is vaak al voldoende). Doe dat bijvoorbeeld op de helft van de zoom. Dan weet je in elk geval zeker dat die twee delen correct op elkaar aansluiten. Naai vervolgens het profiel er tegenaan.

Er zijn ook zelfbouwers die het eerste stukje van de neus met dubbelzijdig tape voorplakken. Als je het smalle tape van 6 mm gebruikt kun je die zo aan de buitenkant van de zoom plakken dat je er niet doorheen hoeft te naaien. Na het naaien kun je de tape er dan zo weer af trekken. Ik ben zelf overigens geen fan van tape. Ik gebruik het uitsluitend daar waar het echt functioneel is (in een Speed bijvoorbeeld), maar in een gewoon matras gebruik ik het nooit.

En dan ga je de neus naaien. Als je steek voor steek kunt naaien is dat perfect. Naai dan ook echt steek voor steek. Dus eerst 2 of 3 steken, dan weer controleren/kijken, dan weer 2 à 3 steken > controleren/kijken > etc. Hoe verder je door de bocht komt, hoe meer steken je achter elkaar kunt doen. Zo ga je van waypoint naar waypoint. De waypoints moeten v.w.b. de boven- en onderdekken en de profielen wel overeen komen overigens.

Snelheid is bij het naaien van de neus je grootste vijand. Met sneller willen naaien schiet je uiteindelijk ook niets op, als je later de boel weer los moet halen. En, zoals Maarten eigenlijk ook al zegt; hoe meer je het doet, hoe beter het gaat.

Succes, Ad

+Quote Post
emiel
plaatsen 25-07-2008, 07:45
Bericht #20

Groep icoon

Gerespecteerd lid

(Erik K. @ 25-07-2008, 01:24) *

erik,

ik doe het als volgt:
- beginnen in de neus (open deur?)
- het begin van 2 dekken/profiel even met een stukje dubbelzijdig tape op elkaar plakken zodat je daar niet naar om hoeft te kijken. Kijk uit voor lijm aan je naald.
- zoom rand max 7mm, hoe breder de rand hoe moeilijker het is om te draaien.
- misschien wel een gouden tip: de naald naar de buitenkant zetten zodat er minder 'voetje' is om te draaien. afhankelijk van de kant waar je stof ligt zet je daar je voetje naar toe. Hierdoor kun je makkelijk draaien met de stof in de neus. Dus als de stof links ligt en je zoom dus rechts, dan ook je naald naar links zetten.
- rustig stikken, en proberen soepel te draaien, maar dat had je zelf ook al gevonden wink.gif probeer alle vingers te gebruiken om de verschillende lagen stof te sturen.

en helaas 23 dingen tegelijkertijd doen.....

ajuus
emiel

+Quote Post

11 Pagina's V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 23-11-2017, 15:50