Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> 

Reply to this topicStart new topic
Beginnen Met Powerkite/fly Boarden
mikedejager.
plaatsen 21-04-2010, 15:29
Bericht #1

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 21-04-'10
Uit: Leeuwarden
Lid Nr.: 8.640
Online: 05-05-2010, 10:59

Heren van het goeie leven,

Ik zal me eerst even voorstellen, Mike de Jager, 16 jaar en ik woon in Leeuwarden.
Al een tijdje ben ik mij aan het orienteren op "vlieger" gebied.
Vorig jaar heb ik op terschelling met een peter lynn 3.1(???) gevlogen, en dit gaf echt een kick.

Nu was dat een beetje weg gezakt, maar ik kwam laatst een paar filmpjes tegen op youtube van het flyboarden,
en dit lijkt mij echt gaaf om te doen.
Ik was er voor mezelf al een beetje uit dat ik voor een Zebra Checka ga, alleen welke maat kan ik dan het beste nemen als ik er ook mee wil flyboarden?
Ik ben 1.85 lang en 63 kg (sprietje rolleyes.gif )

bedankt,
Mike
Go to the top of the page

+Quote Post
vlieger-kid
plaatsen 21-04-2010, 15:46
Bericht #2

Sinds: 08-09-'07
Uit: Vierlingsbeek
Lid Nr.: 7.010
Online: 15-09-2012, 08:52
Flyboard Kitesurf Powerkite Tricken Eenlijns

Hallo,

Deze situatie heb ik ook gehad, alleen ben ik nog net wat lichter (54 kg) en 3 cm kleiner biggrin.gif

Heb je al veel vlieger-ervaring (kan je een vlieger met je ogen dicht besturen, weet je waar hij kracht krijgt etc.) ?
Zoniet: ga voor een beginners kite als de Peter Lynn Twister (aangezien je hier ook mee door kan als je wat gevorderd bent)
of je gaat voor een Flexifoil als je wat meer te besteden hebt
En als je niet wilt gaan springen kun je ook nog bijv. een Zebrakites Checka aanschaffen.

Heb je wel al redelijk veel ervaring en wil je nu toch echt gaan boarden:
Depower.... (denk aan Peter Lynn Venom/Synergy/Charger, Ozone Acces/Frenzy/Manta, Flysurfer Psycho3,4/Speed2,3/Pulse2, of een tubekite)
Hiervoor moet je wel meteen een harnas aanschaffen, en deze optie kost redelijk wat meer...

Maar bovenal: ga testen. Ga naar mensen op het strand en vraag of je de kite even vast mag houden of er even mee mag vliegen, dit mag meestal wel.

Nu wordt je volgende vraag natuurlijk, welk board zal ik kopen, ofniet?

Nouja, dat komt zometeen wel

Veel succes,
Bob

Dit bericht is bewerkt door vlieger-kid: 21-04-2010, 15:47

Flying: Flysurfer Speed II 12m, Ozone Manta II 8m, Liquid Force HiFi Comp 2010 9m
Going on: Mbs Comp 90, Naish Sol TT
Hanging: Mystic Warrior II Len10

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 21-04-2010, 19:22
Bericht #3

Bob, bedankt voor je reactie smile.gif

Vandaag ben ik na m`n stage eens naar een vliegerzaak hier in de stad geweest, (www.vliegerzone) de jongen daar raadde ne eeb paraflex aan van wolkensturmer.
Opzich een nette prijs voor 140 euro. Volgens hem was dat dus een drie lijner, twee stuurlijnen en een safety line. Dat laatste spreekt me wel aan,
Zijn er meer vliegers die zo`n systeem hebben met een polsbandje?

mv.gr.

+Quote Post
vlieger-kid
plaatsen 21-04-2010, 20:34
Bericht #4

Sinds: 08-09-'07
Uit: Vierlingsbeek
Lid Nr.: 7.010
Online: 15-09-2012, 08:52
Flyboard Kitesurf Powerkite Tricken Eenlijns

Jazeker, Ozone maakt hem ook in de vorm van een imp trainer.

Het nadeel van nu een 3-lijner nemen vind ik dat als je straks naar 4-lijns fixed bridle gaat, dat je dan een groot verschil hebt in mogelijkheden, namelijk een rem.
Als je overgaat op depower is het verschil ook groot, maar dan heb je het bar gevoel al.

Zelf zou ik geen 3-lijns kite kopen, aangezien je de safety toch bijna nooit gebruikt. Het is wel fijn om te hebben als je hem wel moet gebruiken, maar deze is er bij 4-lijners ook in de vorm van kitekillers

Er is ook nog een Ozone Flow, deze kun je met bar of handles vliegen, en ook vastmaken aan je harnas.

Hoe groot is je budget, de prijzen van Ozone, Flexifoil of Peter Lynn verschillen namelijk nogal, vooral Flexifoils zijn niet goedkoop...

Groeten,
Bob

Flying: Flysurfer Speed II 12m, Ozone Manta II 8m, Liquid Force HiFi Comp 2010 9m
Going on: Mbs Comp 90, Naish Sol TT
Hanging: Mystic Warrior II Len10

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 21-04-2010, 21:19
Bericht #5

Voor de kite/vlieger (wat is het verschil? blush.gif ) zit ik te denken tot een 180 euro.
Het is eerst om eens te zien of ik het echt wel leuk vind, zo ja dan kan er altijd nog top materiaal komen.
En een board komt later wel als ik de vlieger goed door heb..
Welk formaat moet ik ongeveer aan gaan denken?

vr.gr.

Dit bericht is bewerkt door mikedejager.: 21-04-2010, 21:30

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 21-04-2010, 22:28
Bericht #6

Groep: Pass the ...

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06
Flyboard Powerkite Kitesurf    

Koop een goede 4-lijner joh.
En dan niet een Paraflex voor 140 euro.

Kijk eens naar een Peter Lynn Hornet, HQ BeamerIV, Ozone Flow etc etc etc.
Zebra Checka kan ook inderdaad, maar de Zebra1 en Zebra2 zouden ook kunnen.
Er is op dit forum heel veel over deze kites te vinden.
Qua maat, een 3 of een 4 zoiets, afhankelijk van wat je durft etc.

Als je flyboarden leuk vindt komt er uit eindelijk toch een depower wink.gif

En waag anders eens een mail naar vliegers&co of hoog-vliegers bijvoorbeeld.

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 22-04-2010, 08:33
Bericht #7

Een 4 lijner dus, en zijn die dan ook gewoon met een bar te vliegen?
Binnenkort ga ik eens langs bij dutch flying object in Engelum, dat is hier vlakbij zag ik wel. Eens horen wat die man mij allemaal kan aan bieden en adviseren.

grt.

+Quote Post
PowerFreak
plaatsen 22-04-2010, 11:51
Bericht #8

Sinds: 27-03-'05
Uit: Stiens
Lid Nr.: 3.902
Online: 01-07-2013, 20:22
Flyboard Kitesurf Powerkite    

Heyz Mike,

Nog een noordeling wink.gif

Ik denk dat het voornaamste als ik gezegd qua tips vooral Gijsbert helpt je goed op weg smile.gif
Zoek een leuke 4-lijner uit van een maatje 3 - 4 en ga daar lekker mee los.
Heb je eenmaal de controle dan kun je er een board bij aanschaffen en gaan.

Zelf ben ik ooit ook begonnen met een Libre Vampir 3.0 gekocht in Engelum en vlieg nu met 12m2 machines.

Gezien je budget is wellicht een 2de hands kite ook interessant! Kwalitatief vaak nog heel goed en je betaalt niet meer het volle pond.
Mocht je wel geïnteresseerd zijn in een 2de hands kite maar toch bij een winkel de aanschaf doen dan is www.vliegersenco.nl een goede. Bert reageert meestal ook erg vlot op de email smile.gif

Flysurfer Psycho4 8 || Psycho4 12 DELUXE
Flysurfer Flyradical S'10 || Trampa Custom || Pat Love Wire
Flysurfer || Vliegers&Co

+Quote Post
Dre
plaatsen 22-04-2010, 21:39
Bericht #9

Sinds: 24-09-'03
Lid Nr.: 2.253
Online: 06-04-2011, 14:10
Flyboard Powerkite      

Sluit me ook voledig aan bij de tips van Godtoh & powerfreak, en als toevoeging nog de PKD buster, daar heb ik het ook mee geleerd en is een heerlijke stabiele kite.

Kijk ook eens op MP, de genoemde kites worden hier regelmatig compleet aangeboden voor een leuk prijsje, je mist dan uiteraard wel het advies wat je bij bijv een vliegers&co wel krijgt.

Zou dat bar idee eerst een beetje los laten, niet alle vierlijners zijn even goed te vliegen met een bar.

Dit bericht is bewerkt door Dre: 22-04-2010, 21:39

flying: Peter Lynn Scorpion 7m & 13m
riding: Trampa

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 22-04-2010, 23:13
Bericht #10

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

Er worden een aantal kites genoemd zoals Ozone Flow, PL Hormett, PKD Buster. Prima rustige, wendbare en gematigde kites die in het begin zeker aan te raden zijn. Toevallig heb ik ze alle drie. Wel mag gezegd worden dat deze geen van drieen echte kites zijn om ook mee te springen. De Buster kan het nog wel een beetje, maar niet te vergelijken met de ook genoemde Twister. Maar daarom zijn ze in het begin in combinatie met een board allen maar meer aan te raden.

Boarden is meerdere disciplines tegelijk. Leer eerst de kite goed te beheersen, doe dat niet met een al te agressieve kite. 3-4 meter is ruim voldoende voor jouw gewicht. Als je de kite goed onder controle hebt (En vooral hem ook los durft te laten!) kun je op een boardje gaan staan. Koop een tweede hands kite. Als je hier op het forum, op marktplaats en op Drachenforum.de kijkt (wel registreren) moet je kunnen slagen voor 125 euro. Na een paar maanden verkoop je de kite gewoon voor ongeveer hetzelfde bedrag verder, maar met een ervaring rijker.

Als je ook nog wilt gaan jumpen met je board, eerst weer gewoon op de grond, zonder board proberen. Maar wel met een ervaren jumper erbij anders zul je voor het publiek vermakelijke, maar voor jou pijnlijke, buikschuivers gaan maken tijdens het gras of zandhappen. Voor de lift kun je bv een PL pepper proberen, ook binnen je budget. Als dit echt is wat je wilt, zullen je eisen daarna vanzelf wel wat omhoog gaan en kom je wellicht op een depower kite uit. Zelf heb ik een Flysurfer outlaw en mijn Frenzy moet zaterdag binnenkomen. Met depower kites kun je meer gecontroleerd stijgen en landen. De prijzen liggen echter veel hoger. Een mooi 2e handsje doet al gauw 300-600 euro, nieuw 600-2000 Euro. De noodzakelijk trapeze is 2e hands voor 60 euro te koop. Helmpje erbij nog eens 40 euro.

Belangrijk in dit verhaal: bouw het langzaam op, een been/rib/arm is snel genoeg gebroken.

Ik raad hoe dan ook voor het begin 4-lijners aan. Simpel verhaal, hard rijden zonder remmen (2-lijner) is dat hoe je op een motor zou stappen?

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 23-04-2010, 08:32
Bericht #11

Heren bedankt voor al deze wijsheid.
Waarschijnlijk ga ik volgende week een keer met m`n ouwe heer bij dutch flying objects kijken en hopelijk kopen.
Dre raadde mij aan om het bar idee los te laten, Is dit dan niet dubbel werk? eerst met handles terwijl ik later toch met een bar wil vliegen.
Het lijkt mij dat wanneer je wilt gaan springen e.d. een bar veel gemakkelijker werkt?

vr.gr.

Dit bericht is bewerkt door mikedejager.: 23-04-2010, 08:33

+Quote Post
Dre
plaatsen 23-04-2010, 13:13
Bericht #12

Sinds: 24-09-'03
Lid Nr.: 2.253
Online: 06-04-2011, 14:10
Flyboard Powerkite      

QUOTE *
Dre raadde mij aan om het bar idee los te laten, Is dit dan niet dubbel werk? eerst met handles terwijl ik later toch met een bar wil vliegen.
Het lijkt mij dat wanneer je wilt gaan springen e.d. een bar veel gemakkelijker werkt?

De meeste "gewone" 4 lijns kites reageren meestal beter met handels dan met een bar. En mijn ervaring is met het aanleren van het flyboarden dat dit net iets makkelijker gaat met handels dan met een bar. En als je eenmaal goed kunt kiten met handels, dan mag een bar (bij een later aan te schaffen depower) helemaal geen problemen meer opleveren.

Dit bericht is bewerkt door Dre: 23-04-2010, 13:14

flying: Peter Lynn Scorpion 7m & 13m
riding: Trampa

+Quote Post
SixpacK
plaatsen 23-04-2010, 20:32
Bericht #13

Sinds: 07-10-'09
Uit: Zoetermeer
Lid Nr.: 8.451
Online: 13-01-2014, 11:47
Flyboard Powerkite      

Een bar op een powerkite heeft mijns inziens totaal geen meerwaarde om het "depower" vliegen onder de knie te krijgen. Het zijn twee heel verschillende principes. Oké je leert om te gaan met een bar. Leuk, maar wat doe je dan met je depowerkoord die ineens ertussenin zit?!?!?

Mijn conclusie; lekker met handles op een powerkite, dan haal je veel meer bereik uit je vlieger. En direct een depower aanschaffen is ook totaal geen probleem. Elke aap kan een kunstje leren toch??!?! Je moet alleen wel bedenken dat je dan "vast" zit aan je vliegert en dus de safety als je broekzak moet kennen en weten te gebruiken! Dus de laatste optie altijd met (ervaren) mensen om je heen.

Heel veel succes!

Gr.
Richard

HomeSpot
- Revolution EVO - Peter Lynn Hornet 5m - Peter Lynn Pepper || 6m -
- Caution Spitfire 4m - HQ Neo 8m - HQ Neo 11m -
- Mystic Dragon shield waist - Trampa 14ply 15°Shortdeck -

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 25-04-2010, 13:03
Bericht #14

Heren, bedankt voor alle raad.
Ik zal vanmiddag eens op de scrapheap gaan kijken, daar wordt wel vaker gebuggied e.d.
Mischien dat er wel iemand bezig is.

mv.gr.

+Quote Post
basgoossen
plaatsen 30-04-2010, 13:32
Bericht #15

Groep: Nieuwkomer

Sinds: 30-04-'10
Lid Nr.: 8.652
Online: 04-05-2010, 21:11
Flyboard Powerkite      

Hallo Mike,

Houd er wel rekening mee dat de kites die ze voor het buggy'en anders zijn dan de kites voor het Flyboarden.
Voor het flyboarden hebben de kites een wat hoger profiel waardoor ze vaak iets trager zijn maar meer lift geven, bij een buggy wil je juist zo min mogelijk lift. De sensatie van het vliegen met de een of de andere kite is dan ook heel anders.

Verder is vaak een kite met een kleine aspect ratio (bijna even breed als lang) makkelijker te vliegen en minder krachtig dan een kite met een hoge aspect ratio veel langer dan breed. Hier moet je dus een goeie tussenmaat in zien te vinden.

Als je net gaat beginnen zou ik je een PL Twister 4.1m2 of een Ozone Flow 4m aanraden, of inderdaad even op internet kijken voor een leuke tweedehands om het mee te leren. Let er wel op dat je een kite kiest die geschikt is voor beginners! Anders beleef je er echt niet veel lol van en kan het nog gevaarlijk zijn ook.

Grtz,
Bas

+Quote Post
martijn-powerkit...
plaatsen 03-05-2010, 19:35
Bericht #16

Sinds: 28-04-'10
Uit: Gorinchem
Lid Nr.: 8.649
Online: 17-10-2012, 16:49
Powerkite Eenlijns      

beste mensen

had een vraagje wat is het verschil tussen een mountainbord of flyboard?
of is dat hetzelfde?

mvg Martijn

Powerkiting- Peter Lynn Hornet 8.0 - radsails 1.8 basic - Peter lynn Vibe 1.9 - Rhombus 1.9 - Peter Lynn Reactor 4.4 - Radsails Savage 2 8.5 - 1 lijns kite s -

+Quote Post
Godtoh
plaatsen 03-05-2010, 19:45
Bericht #17

Sinds: 27-08-'07
Uit: Arnhem
Lid Nr.: 6.955
Online: 27-10-2012, 23:06
Flyboard Powerkite Kitesurf    

Flyboard is de Nederlandse benaming.
Mountainboard/kite landboard hoor je vaker in het buitenland.

Gin Eskimo I 6
Gin Eskimo III 14,5
Gin Eskimo IV 10

+Quote Post
kitingDodo
plaatsen 03-05-2010, 22:04
Bericht #18

Sinds: 26-08-'09
Uit: Deventer
Lid Nr.: 8.350
Online: 05-05-2016, 13:01
Powerkite Powerkite      

QUOTE(Godtoh @ 03-05-2010, 19:45) *
Flyboard is de Nederlandse benaming.
Mountainboard/kite landboard hoor je vaker in het buitenland.

:-) het is maar wat je Nederlands noemt :-)
Vliegbordje ? misschien, of Vlieg(er)bordje als dubbelzinnige ?

Flysurfer Speed III 15CE DLX, S-Kites, Ozone Samurais, Flexifoil Rages & Blades, Spacekites Torrero XT, Tauros, Picador, Matador, Wilde Hilde & Willy, en nog veel meer + 1 Tricker : Revolution Baressi Zie ze vliegen op youtube
Liever een keer te veel gevliegerd, dan een keer te weinig geleefd.

+Quote Post
vliegerik
plaatsen 04-05-2010, 08:33
Bericht #19

Sinds: 18-08-'05
Lid Nr.: 4.519
Online: 11-02-2016, 17:11
Buggy Powerkite Zelfbouw Flyboard Eenlijns

Hey,

Ik flyboard/buggy regelmatig in Leeuwarden. Als je wilt moeten we eens afspreken en dan kan je wel wat spul van me proberen. Kan je aanvoelen wat je prettig vind. Als je de keuze hebt kan je denk ik beter bij vliegerzone kopen dan bij Dutch flying objects. Die man weet bij tijden echt niet waar hij het over heeft. Volgens hem bestaat het bovendek van een libre vampir uit één enkele lap stof waardoor het niet mogelijk is om een enkele kapotte cel te repareren!!!

Laat maar even horen (via PB of mail) als je wilt vliegeren. Misschien is er komend weekend wel wat mogelijk. Als het waait neem ik mijn flyboards, buggy en een partijtje vliegers mee. Ik sta er om bekend dat ik altijd veel "troep" mee neem.

Groet,

Erik

Zonder tegenwind is er nog nooit een vlieger opgegaan

+Quote Post
mikedejager.
plaatsen 04-05-2010, 08:55
Bericht #20

Erik,

Dat zou super zijn! ik heb je even een berichtje gestuurd.

QUOTE(vliegerik @ 04-05-2010, 08:33) *
Hey,

Ik flyboard/buggy regelmatig in Leeuwarden. Als je wilt moeten we eens afspreken en dan kan je wel wat spul van me proberen. Kan je aanvoelen wat je prettig vind. Als je de keuze hebt kan je denk ik beter bij vliegerzone kopen dan bij Dutch flying objects. Die man weet bij tijden echt niet waar hij het over heeft. Volgens hem bestaat het bovendek van een libre vampir uit één enkele lap stof waardoor het niet mogelijk is om een enkele kapotte cel te repareren!!!

Laat maar even horen (via PB of mail) als je wilt vliegeren. Misschien is er komend weekend wel wat mogelijk. Als het waait neem ik mijn flyboards, buggy en een partijtje vliegers mee. Ik sta er om bekend dat ik altijd veel "troep" mee neem.

Groet,

Erik

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 19-07-2018, 08:38