Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> 

Reply to this topicStart new topic
Aanschaf Oefenkite, -
Johan95
plaatsen 14-09-2010, 19:29
Bericht #1

Groep: Vaste Bezoeker

Sinds: 14-09-'10
Lid Nr.: 8.867
Online: 17-09-2010, 15:09

Hallo allemaal,

Deze vraag zal wel vaak gesteld zijn, maar ik kon zo snel geen antwoord vinden...

Nadat mijn vader een les kitesurfen heeft gehad is hij er helemaal weg van (ik ook) en nu waren we van plan om een oefenkite te halen voor op het land.

Nu is het zo dat ik 60kg ben en hij ong 90kg, en we zouden het liefst 1 kite halen die we allebei kunnen gebruiken.

Zelf dachten we aan een 3m powerkite (met bar), maar we hebben geen idee van de verschillen tussen de merken, en of de lengte van het draad veel invloed heeft.

Zouden jullie advies kunnen geven voor een (niet al te dure) oefenkite, die met 3-4 bft te gebruiken is?

Alvast bedankt

Johan
Go to the top of the page

+Quote Post
adbeamer
plaatsen 14-09-2010, 20:08
Bericht #2

Sinds: 06-04-'08
Uit: belgie
Lid Nr.: 7.439
Online: 17-06-2014, 20:39
Flyboard Powerkite      

Als jullie al ervaring hebben met tweelijners of kleine powerkites, zou ik depower aanraden

zoniet, koop dan eerst een powerkite om te wennen hoe hard zo n vlieger wel kan trekken( 4m of kleiner) en begin bij weinig wind, een beamer is wel top maar op een bar vliegt ie niet zo goed,
dus mss een scout, dit is de beamer maar met een andere toming zodat je hem goed kan vliegen op een bar
( beamer en scout zijn van HQ)deze kosten 185-220 euro ofzo

ik verkies de beamer omdat je met handels leuker kunt vliegen( en met een bar leer je het zo aan).

good winds

Dit bericht is bewerkt door adbeamer: 14-09-2010, 20:10

+Quote Post
Johan95
plaatsen 14-09-2010, 20:55
Bericht #3

QUOTE(adbeamer @ 14-09-2010, 20:08) *
Als jullie al ervaring hebben met tweelijners of kleine powerkites, zou ik depower aanraden

zoniet, koop dan eerst een powerkite om te wennen hoe hard zo n vlieger wel kan trekken( 4m of kleiner) en begin bij weinig wind, een beamer is wel top maar op een bar vliegt ie niet zo goed,
dus mss een scout, dit is de beamer maar met een andere toming zodat je hem goed kan vliegen op een bar
( beamer en scout zijn van HQ)deze kosten 185-220 euro ofzo

ik verkies de beamer omdat je met handels leuker kunt vliegen( en met een bar leer je het zo aan).

good winds

bedankt voor de snelle reactie

we hebben nog geen ervaring, dus het zal een powerkite worden, waarschijnlijk 3 of 3,5 m.
zijn er ook nog goedkopere, maar nog wel goede, powerkites te koop? of zal ik dan 2e hands moeten zoeken?
en waar moet ik op letten als ik naar een 2e hands zoek?

+Quote Post
Johan95
plaatsen 14-09-2010, 21:28
Bericht #4

ik zat nog even te denken, maar zijn er ook powerkites die je later met een trapeze kan gebruiken? aangezien ik later wil gaan kiten lijkt me dat erg handig

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 14-09-2010, 21:34
Bericht #5

Sinds: 24-09-'07
Uit: Deventer
Lid Nr.: 7.075
Online: 07-05-2013, 20:58
Flyboard Zelfbouw Powerkite    

Speciaal om te oefenen op het land voor je aan het kitesurfen slaat, zijn de trainerkites uitgevonden. Twee of drielijns matrasvlieger die standaard met een bar komen, en afhankelijk van de maat weinig tot heel behoorlijk trekken.

Ga eens kijken naar een HQ Rush 300, HQ Rush Pro 300 en 350, de Peter Lynn Impulse 2.0 en 3.0, en de Ozone Imp Trainer 3.0 en 3.5. Prijzen moeten ergens tussen de 130 en 180 euro zitten, en dit zijn allemaal maten die een volwassen persoon met windkrachtje 4 vooruit trekken met de hakken in het zand. Hou er altijd wel rekening mee dat jij makkelijk gaat los kunnen gaan en je vader een stuk moeilijker, of als hij lekker kan gaan, het voor jou gevaarlijk gaat worden.

Tweedehands moet je gewoon opletten dat het ding compleet is, en niet te zeer versleten is. Een vlieger zonder lijnen lijkt een goedkope deal, tot je bedenkt dat je dan dure nieuwe lijnen en een bar moet kopen. Een gerepareerde vlieger is geen probleem zolang ze professioneel gerepareerd zijn.

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Ride: Trampa (14ply 35deg channels)
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 14-09-2010, 21:41
Bericht #6

QUOTE(Johan95 @ 14-09-2010, 21:28) *
ik zat nog even te denken, maar zijn er ook powerkites die je later met een trapeze kan gebruiken? aangezien ik later wil gaan kiten lijkt me dat erg handig

Je kan bijna alle kites met een trapeze gaan gebruiken, maar met alle dingen die hier aangeraden worden, kan je later niet het water op. Je moet je nu voorstellen dat we je een open matrasvlieger aanraden die je zonder trapeze kan gebruiken, en dan een vierkante meter of 3 groot. Als je hiermee het water op gaat, heb je kracht genoeg om te varen, maar die kracht is niet goed regelbaar en als je vlieger het water raakt heb je opeens een grote zak met 1000 liter water, waar je niet eens meer mee kan terugzwemmen vanwege het gewicht.

Op het water ga je een kite van een vierkante meter of 10 gebruiken, waarvan de kracht wel regelbaar is, die je moeiteloos kan optillen, en waar je verplicht met een harnas aan moet vastzitten. En als je op dat moment niet weet hoe het windraam werkt (en dat leer je met de trainerkites) dan ben je levensgevaarlijk bezig. Nieuwprijs van dit soort vliegers is met 800-1200 euro ook een stuk pittiger.

Dus ik raad je ten zeerste aan om met een normale trainerkite te gaan beginnen, ook al kan je er daarna dus niet mee kitesurfen.

Power: PL Vibe 1.9 - PL Vibe 2.3 - PL Hornet 2.0 - PL Twister 4.1 - PL Twister 5.6
Former gear: Libre Dragonboard Sirius - PL Guerilla 13 - Flysurfer Speed I 10 - Ozone Manta II 10
Homemade: PL Vibe 1.8 - Star 6.0 (Depower) - 3 Nasawings - Pixie 1.5 (fun foil) - Flowform 3.0 (slk) - Frog (laundry)

+Quote Post
martijn81
plaatsen 15-09-2010, 12:30
Bericht #7

Sinds: 25-09-'07
Uit: Zaandijk
Lid Nr.: 7.076
Online: 06-10-2011, 21:15
Kitesurf Powerkite Flyboard    

Ik zie hier reacties over een trainerkite van 3 of 3,5 meter. Zelf heb ik een paar jaar terug dezelfde vraag gesteld. Ik weeg ook 60 kg en heb toen een peter lynn twister 4.1 met bar gekocht. Ik heb deze toen ook gekocht om het vliegeren een beetje onder de knie te krijgen voordat ik wou beginnen met kitesurfen (wat ik inmiddels twee jaar doe). De 4.1 meter kan ik met windkracht 3/4 makkelijk houden (met windkracht 5 kan ik er nog leuk mee spelen, maar daar moet je niet mee beginnen!)
Kleiner kan op zich wel om het vliegeren te leren, maar als je een te kleine neemt (bijvoorbeeld 2 meter) dan heb je een hele snelle vlieger, deze zal dan veel sneller zijn als de kite (voor het kitesurfen) die je daarna gaat gebruiken. Bovendien als je een te kleine neemt zal er bij een windracht 3 en begin 4 snel niets meer aan zijn (zeker niet voor je vader).
Als je kiest voor één van 4 meter, moet je gewoon niet beginnen met een windkracht 5, maar met een windkracht 3. Als je meer ervaring hebt zul je merken dat je deze ook makkelijk kan houden bij een windkracht 4/5.
Persoonlijk denk ik dus dat je op een 3 meter matrasvlieger sneller bent uitgekeken als met een 4 meter (zeker bij windkracht 3/4). Als je hem puur gebruikt voor het oefenen en later niet meer gaat gebruiken is het prima, maar als je hem ook daarna wilt blijven gebruiken om te ‘spelen’ zal je het alleen nog maar leuk vinden bij wat meer wind.

Dit bericht is bewerkt door martijn81: 15-09-2010, 12:33

Slingshot REV 7, Slingshot TD3 9, Peter Lynn Twister 4.1, Ozone IMP Quattro 2.0
Slingshot SX 136, Libre race 102

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 15-09-2010, 12:49
Bericht #8

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: 30-04-2018, 09:04
Buggy        

BCH-nummer: H142

Ik vraag me af als je het water op wil waarom je wil investeren om op het land met een landkite te gaan staan. Dit sluit totaal niet aan op wat je op het water wil tenzij en een de-power kite wil nemen die je op het land kan gebruiken. Ik zou dus kijken naar iets met de-power.

Er is nu van ozone ook een trainer tubekite. Dan kan je in het water ook al proberen om te herstarten en kun je de safetys proberen. Dit is een 2.5m2

Druk hier voor de uno

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
martijn81
plaatsen 15-09-2010, 16:19
Bericht #9

QUOTE(kevin van gorp @ 15-09-2010, 12:49) *
Ik vraag me af als je het water op wil waarom je wil investeren om op het land met een landkite te gaan staan.

Daar zit ook wel wat in, zeker omdat je (of alleen je vader??) al een les hebt gehad. Je kan je geld misschien beter in die extra les of in je kitesurfmateriaal stoppen. Een trainer tubekite kost natuurlijk ook wel wat, en daar ben je ook wel snel op uitgekeken.
Aan de andere kant, toen ik had besloten om te gaan kitesurfen was het al aan het einde van het seizoen en was het te laat om te beginnen met kitesurfen. Ik heb daarom toen de twister (matrasvlieger) met bar gekocht om lekker in de winter te kunnen oefenen zodat ik in het voorjaar een snellere start kon maken. Je leert dan welliswaar niet het de-poweren waar Kevin het over heeft, maar je leert dan wel van alles over het windvenster en het blind kunnen besturen van een vlieger.

+Quote Post
Johan95
plaatsen 15-09-2010, 16:45
Bericht #10

hey allemaal,

erg bedankt voor de reacties, maar ik weet nu echt niet wat ik moet doen ermm.gif

Dus ik raad je ten zeerste aan om met een normale trainerkite te gaan beginnen, ook al kan je er daarna dus niet mee kitesurfen

Ik vraag me af als je het water op wil waarom je wil investeren om op het land met een landkite te gaan staan

@Martijn Alleen mijn vader heeft les gehad, maar ik heb gekeken en het lijkt me echt vet om te doen.

@Kevin Die Uno is inderdaad ook een goede optie, maar hij is net nieuw en dus ook heel erg duur, dan kan ik ,denk ik, beter een paar lessen nemen, en meteen een echte kite halen.

ik denk dat ik wel een oefenkite voor het op het land ga halen, maar ik zou nog wat reacties goed kunnen gebruiken

+Quote Post
Kevin van Gorp
plaatsen 15-09-2010, 16:55
Bericht #11

Groep icoon

Groep: BCH

Sinds: 30-09-'03
Uit: Veldhoven
Lid Nr.: 2.269
Online: 30-04-2018, 09:04
Buggy        

BCH-nummer: H142

De uno zit volgens mij op 225 met bar. Maar dat weet ik niet helemaal zeker hoor. Zo'n ding is voor scholen voor mensen die het nog nooit gedaan hebben. Je hebt er 3 keer plezier van en daarna kun je hem aan je vriendin geven. Ik zou gewoon een kite kopen die je ook echt wil en waar je wat mee kan en ja dan moet je meteen een grote kopen. Op je bek ga je echt wel een keer en kapot zal hij in het begin ook wel een keer gaan maar dat heeft iedereen die nog moet leren. Queste van een niet te dure tweedehandsje kopen van 2008 ofzo.

Driving :: OZONE Yakuza GT :: XXtreme ApeXX ::
Sponsored by :: Ozone :: Vliegers&Co ::
Kevin van Gorp :: H142 ::

+Quote Post
Johan95
plaatsen 15-09-2010, 17:27
Bericht #12

QUOTE(kevin van gorp @ 15-09-2010, 16:55) *
Queste van een niet te dure tweedehandsje kopen van 2008 ofzo.

ik weet niet zo goed of dat wel handig is, ik windsurf nu al een tijdje en heb gemerkt dat 2e hands zeilen er heel goed uit kunnen zien, maar dat het toch niet goed werkt, er is bijv een keer een katrol uitgescheurd, en ik zou het jammer vinden als ik de kite steeds zou moeten repareren.

een nieuwe kite kopen lijkt me ook niet handig, ik heb het nog nooit gedaan, en het kost dan meteen een hele smak geld, daarom was ik ook van plan om met een powerkite te beginnen, het lijkt me erg leuk om te doen, en ik leer ook nog wat dingen die ik kan gebruiken bij kitesurfen later.

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 15-09-2010, 21:01
Bericht #13

QUOTE(kevin van gorp @ 15-09-2010, 12:49) *
Ik zou dus kijken naar iets met de-power.

Voor iemand die nog nooit gevliegerd heeft? Kom op zeg... notworking.gif

Als je t rustig aan wilt leren, ga je nu voor de trainerkite, van een vierkante meter of 3 met een bar. Dat is waarschijnlijk ook wat elke kiteshop je zou gaan aanraden. Dat is ook wat het eerste is dat je in je handen krijgt als je les gaat nemen. Als je nog nooit gevliegerd hebt wilt je gewoon echt niet gelijk aan een surfkite hangen, dan ben je levensgevaarlijk bezig. Akkoord, het kost wat meer om eerst een trainer en daarna pas de surfkite te kopen dan als je meteen een kitesurfkite koopt, maar desnoods verkoop je later je trainerkite voor wat extra geld, en dan vlieg je nu tenminste niet met nul vliegerervaring hangend aan een per ongeluk loopende kitesurfvlieger tegen de zijkant van de eerste strandtent aan.

+Quote Post
martijn81
plaatsen 15-09-2010, 22:25
Bericht #14

@johan, waar woon je? Ik heb mijn twister 4.1 in de kast liggen en wordt momenteel niet gebruikt. Ik weet nog niet echt of ik hem wil verkopen (nog niet echt over nagedacht), maar een keer uitproberen om te voelen wat zo'n ding doet kan altijd.
Net zoals pulsar zegt zou ik geen de-power kopen zonder les gehad te hebben. Ik zou kiezen voor een matras met bar (waar je eventueel later bv ook mee kan spelen op het strand/vakantie), of dat geld besparen en een les nemen (waarbij je waarschijnlijk ook het 1e uur met een matras met bar bezig bent) zodat je weet hoe het voelt en of het wat voor je is om vervolgens het bespaarde geld na de les in een echte kite te stoppen.
Ik heb op zich wel veel aan de matras vlieger gehad, want ik mocht bij mijn eerste kitesurf les als enige van de vier ook al proberen om het kiteboard te gebruiken terwijl de rest nog aan het bodydraggen was en bezig was met het gevoel krijgen van een kite besturen.

+Quote Post
Johan95
plaatsen 17-09-2010, 15:11
Bericht #15

@martijn erg bedankt voor het aanbod, maar ik heb gisteren een imp gekocht
dit weekend gaat het waarschijnlijk nog niet lukken omdat ik dan erg druk ben, maar hopelijk volgende week beginnen smile.gif

+Quote Post
martijn81
plaatsen 17-09-2010, 16:40
Bericht #16

Ik ben benieuwd, veel plezier ermee in ieder geval, maar dat gaat vast wel lukken. Hoeveel meter is het geworden?

+Quote Post
KiteKoen
plaatsen 18-09-2010, 23:59
Bericht #17

Sinds: 11-07-'02
Uit: IJsselstein
Lid Nr.: 745
Online: 27-04-2013, 12:33
Buggy Kitesurf Powerkite Zelfbouw  

Kitesurfen heeft WEINIG te maken met board gevoel.
Kitesurfen heeft VEEL te maken met kite-gevoel.
Je moet blindelings weten waar je kite is. Of je weet het uit ervaring van het vlieg gedrag van je kite,
Of je kunt het voelen aan je bar. Ervaring is the key hier...

Oefenen aan land met een powerkite is mijns inziens sterk aan te raden.
En ja, het kan zijn dat je na enkele maanden dus die trainer kite niet meer gebruikt, maar je moet het zien als investering in het leerproces, net als je kitesurflessen ook betaalt.
Bovendien kun je die vlieger weer verkopen. Of andre mensen aansteken met het vliegervirus.

Ik ben zelf wellicht een bangepoepert, durf niet zomaar snel iets nieuws te ondernemen.
Maar ik kan me echt kapot ergeren aan sommige mensen die een keer kitesurfen zien en denken daar meteen mee te kunnen beginnen zonder enige vlieger ervaring.
Zijn er gl03iend3 f0kk1ng €€&@@ dan nog niet genoeg ongelukken gebeurd????
Je kan nog niet een kruipen en je denkt dat je meteen kan rennen. Zo moet je het vergelijken.

Persoonlijk denk ik dat kitebuggyen een betere vooropleiding is dan powerkiten,
Omdat je met buggyen veel beter leert wat schijnbarewind is en hoe je die kan gebruiken, dan bij "statisch" powerkiten. Maar ja, dan wordt het leertraject wel erg duur... Powerkiten is dan een goede tweede keus.

Een leuk 4 lijns matje van peter lynn, HQ, noem de merken maar op, is mijns inziens nooit een verkeerde investering voor als je nooit gevliegerd hebt en wil leren kitesurfen.

Flysurfers: Psycho 4 8m, Speed 4 10m DLX, Speed 3 19m DLX
Kiteboards: Flyboards Radical4 M ´12, Spleene Door 164 ´06

+Quote Post
KiteKoen
plaatsen 19-09-2010, 00:56
Bericht #18

Sinds: 11-07-'02
Uit: IJsselstein
Lid Nr.: 745
Online: 27-04-2013, 12:33
Buggy Kitesurf Powerkite Zelfbouw  

Hm. Leuk verhaal Koen, maar ze gaven toch al aan dat ze een imp hadden gekocht?

Tja. Mijn verhaal is meer gericht naar de mensen die juist NIET deze verstandige beslissing nemen.
Maar dat kon ik er niet meer bij zetten, kon mijn bericht niet meer editen.

Imp is een goede keus, zoals sommigen op dit forum ook wel zeggen:
Ozone maakt geen rommel! smile.gif

Flysurfers: Psycho 4 8m, Speed 4 10m DLX, Speed 3 19m DLX
Kiteboards: Flyboards Radical4 M ´12, Spleene Door 164 ´06

+Quote Post
Pulsar
plaatsen 19-09-2010, 10:17
Bericht #19

Precies, dat gaat wel goed komen met die Imp smile.gif Veel plezier ermee biggrin.gif

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme gebruikers)
0 Leden:

Actuele tijd: 18-08-2018, 22:06