speedyeagle's Blog

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 0
Entries on 01-12-'09

Update Sleaven

Posted by speedyeagle, 01-12-2009, 20:31 in zelfbouw

Na de opmerking van paratroep toch even de schuur ingedoken.

Heb van een plaatje forex 6 mm de voet van de naaimachine uitgemeten en in die breedte een sleuf gemaakt.
Onder die sleuf heb ik een 3 mm plastic plaatje geplakt. In dat onderste plaatje precies in het midden een sleufje van 5 mm.

Daardoor loopt de voet over het plaatje en de sleave door de onderste sleuf. Altijd recht en altijd goed.





Voor het naaien zet ik nu wel even de sleave vast met een tapie.



Met dus als resultaat een mooie rechte stiknaad. En door het tape verschuif je niet meer tijdens het naaien.


Entries on 23-11-'09

Sleaven Van Lijnen

Posted by speedyeagle, 23-11-2009, 17:45 in zelfbouw

Het is eindelijk tijd geworden om alle gestreepte rakkers RTF te maken. Nieuwe kopen is best wel aan de prijs dus toen de zog: spammer van vliegerlijnen (prima gozer trouwens) ook gecoate lijnen had dacht ik: Ik maak ze zelf.

Daarvoor heb je natuurlijk een aantal dingen nodig:

Allereerst natuurlijk de lijnen.
Een naaimachine (gestikte sleaves graag)
Sleaves. Dikke voor de hoofdlijnen en wat dunnere voor de remlijnen.
Poliester garen om te stikken.
Een sleave naald.
Aansteker.
Meetlat.
Schaar.




Allereerst moet je natuurlijk de meters uitmeten die je wilt hebben. Ik heb op het moment het idee dat 16 meter wel bij me past dus op de oprit 16 meter uitgemeten. Per lijn heb ik 0.60 cm erbij getrokken voor de sleaves.

De sleaves maak ik dus ook op lengte. 4 dunne en vier dikke. Op 30 cm lengte. Dubbelgevouwen hou je dan 15 cm over. Beetje doorrekenen kom je op die 0.60 cm extra uit. Uiteinden even afbranden zodat de boel niet meer rafelt.



Als je je lijnen op lengte hebt doe je de boel bij elkaar en ga je er lekker bij zitten.



Vervolgens pak je je sleavenaald en steek je die door de kern van een sleave. Het uiteinde van een power/remlijn doe je door de lus van de sleavenaald en trek je de lijn rustig door de sleave.



Vervolgens breng je de lijn in de sleave rustig terug in de sleave tot je 1 mm buiten je sleave overhoud. Die brand je even aan met je aansteker. Je hebt nu een klein knobbeltje die niet snel weer terug trekt. Je mag er ook niet hard meer aan trekken.



Wel is het belangrijk dat je sleave in de volledig uitgetrokkken staat om je lijn zit. Je hebt dan veel minder kans op intrekken. Er komt tenslotte een bak kracht op te staan.



Daarna moet ie dus onder de machine. Dubbelvouwen. En bepalen hoe groot je je lus wilt hebben. 4/5 cm is genoeg om nog een katteklauw te maken.



Je begint even door een paar maal heen en weer te gaan om de lijn vast te zetten. Daarna in 1 streep naar beneden en daar weer vastzetten. Bij de remlijn (getoond) ben ik wel direct door gegaan. De powerlijnen hebben in het midden van de sleave nog een extra lock in het midden. Dus krijg je:



Bovenstaande moet je voor een set 8 maal herhalen.





Al met al viel het me nog mee. Ach, het houd je van de straat. 6 setjes gemaakt. En ik heb nog lijn over mocht iemand ook een setje willen.


Entries on 19-11-'09

Kitepinnen, Grondpennen.

Posted by speedyeagle, 19-11-2009, 20:14 in zelfbouw

Een collega van mij heeft een hobby net als wij, maar als ik thuis kom heb ik mijn eigen spullen mee. Hij niet. Hij golft en hij maakt er een sport van om met zoveel mogelijk ballen weer thuis te komen. Uiteraard ergert mijn collega zich er behoorlijk aan dat er twaalf curver kratten vol in de schuur staan.
Toen ze dat meldde dacht ik....misschien kan ik daar wat mee. Vervolgens kreeg ik dus een mooie zak met ballen.

Aangezien ik toch weer wat grondpennen nodig had had ik gedacht: Die maak ik zelf!

Maar wat ben ik daarvoor nodig.



Allereerst golfballen natuurlijk.
Daarnaast de pennen. Ik heb gekozen voor 8mm massief rvs. Kon ik gewoon verkrijgen bij een verwerker hier in Assen.
Een ijzerzaag.
Een boormachine.
Scherpe (metaal) boor maat: 7.5 mm
Duimstok.
Goede lijm.
Bankschroef.
En een hamer.
Slijpsteentje.

Allereerst moeten de pennen op maat worden gezaagd. Ik heb ze per meter besteld. Ik dacht dat er maar vier pinnen uit een meter konden gaan.
Eerst heb ik ze gewoon recht doormidden gezaagd. Je houd dan twee stukken van een halve meter over. Om vervolgens een punt te kunnen overhouden heb ik de halve meter schuin doorgezaagd. Beide kanten hebben hierdoor een afgeschuind stuk wat de grond in moet. Geloof me is echt scherp zat.



Daarna moet je de scherpe bramen er even afhalen. Ik heb hem daarvoor even over een slijpsteen getrokken.



Je pin is dan zover in orde.
Verder gaat het met de bal. (hoe kleiner de bal, hoe groter de kwal zeggen ze toch?)
De bal even in de bankschroef. Boortje 7.5 erop en 3 cm inboren. Ik heb het boortje even gemerkt, op 3 cm, zodat ik altijd goed zit.
De kunst is om dusdanig recht te boren dat de letters van de bal mooi recht staan. En door bewegen komt je bal minder vast te staan!!





Als de bal er toch al in vast staat laat je er wat contactlijm, die onderling kunststoffen en ijzer kan verbinden, erin lopen. En leg je hem even weg.



Daarna zet je de pin weer rechtop in de bankschroef. Vervolgens haal je iets van de scherpe randjes (door het zagen) eraf met je slijpsteen. Daarmee gaat ie straks ook beter de bal in.



Als laatste pak je de bal. Hou je er losjes opgedrukt en sla je voorzichtig de bal op de pin tot ie niet verder kan.



Bovenstaande herhaal je een aantal malen en je kunt je kites vastleggen.



Er zijn meerdere manieren om je ballen vast te maken. Schroefdraad tappen is er 1 van. Maar de binnenkant van de bal is niet hard genoeg om schroefdraad te kunnen vasthouden tijdens het tappen. Wel kun je de RVS pin schroefdraad op draaien. Maar dan moet je daar ook de middelen voor hebben.
Ik heb eerst een pin gemaakt, heb die een nacht laten staan en heb vervolgens de pin in de bankschroef vastgezet. Ik heb daarna geprobeerd met een hamer de bal eraf te slaan. Dat lukte niet. Komt mede doordat ik het gat 0.5 mm kleiner heb dan de pin.

Volgende week bouw ik ze van poolballen!!!! Voor info even PB (zijn te koop).


Entries on 18-11-'09

Biljart Grondpinnen.

Posted by speedyeagle, 18-11-2009, 20:14 in zelfbouw



Nou ik ben begonnen om de biljartballen te pinnen. Het blijkt stukken moeilijker te zijn dan een Golfbal. De golfbal geeft nl. mee, maar de biljartbal is kneiterhard. Ik heb dus ook even een aanpassing moeten maken in het vervaardigen van de pinnen. Ik heb een boortje acht gepakt. Die iets aangeslepen zodat ie nu op ongeveer 7.8 mm staat. Daarna moest ik wat schroefdraad op de pin snijden en vervolgens inlijmen en erop draaien. Dit zit nu echt muurvast.

De ballen zijn geweldig gaaf zo om in het zand te steken. Ik denk niet dat iemand zich nu vergist in zijn/mijn pin. Dat is natuurlijk een plusje dat je gauw je eigen spullen terug kunt vinden. Alleen ik zou gewoon 1 of twee sets in basecamp houden voor je rust en grotere/kleinere kites die klaarliggen. Ze zijn nl best wel zwaar. Daarom denk ik dat je in de buggy gewoon een setje met golfballen moet hebben.

Ik weet niet of dit een commerciele actie is daarom ga ik ze niet aanbieden in het : TE Koop gedeelte. Ik denk dat je voor sinterklaas iets anders in huis kunt halen voor 10.-- per twee ballen. Liefst de ballen per kleur. Dus de halve blauwe hoort bij de hele blauwe. Wit bij zwart. (maar die laatste hou ik lekker zelf)

Klein detail: Ik heb nu gewone ballen van 5.7 cm erop staan, maar er bestaan ook ballen van 3.5 cm. Dat lijkt me makkelijker meenemen in de buggy. Die zijn de volgende keer aan de beurd.


Entries on 16-11-'09

About Me.

Posted by speedyeagle, 16-11-2009, 12:13 in about me.

Op mijn persoonlijke pagina/profiel heb ik me al eens voorgesteld. Maar nu wil ik ook even laten zien welke spullen ik heb.

Allereerst de vliegers. Iedereen weet inmiddels dat ik met Zebra 2 kites van Libre rij. Gewoon lekker spul, perfecte prijs/kwaliteit verhouding. Stabiel en goed te vliegen. Meer erover kun je vinden in het review die ik erover geschreven heb.





Mijn kites en spullen zijn allemaal in een grote Salming wheel bag van 180tr gestopt. Eigenlijk is het een ijshockey tas.



Daarnaast rij ik in een zog BRT-racer. Dit is een copie van een XX racer gemaakt door de oude penningmeester van de BCH. Deze buggy heeft zelfs nog rond gereden op een WK. De kar is compleet van RVS en uitgevoerd met drie maal BF full van Duro met achterop AS.

Uiteraard ben ik ook lid van de BCH (eigenlijk verplicht voor elke buggyer) Mijn nummer is H3. Bewust voor gekozen. Mijn vrienden noemen me Arie, is dus Hdrie vrij vertaald.





Zoals je op de laatste foto kunt zien is mijn hoofd ook netjes beschermd. Ik draag een Charly die vervolgens bij Airbrush Lijnden is voorzien van mijn avatar: De (zelfgemaakte) Arendskop. Dit is afgewerkt met een Paintball masker van de Paintballtroopers in Assen. Dubbel glas dus beslaat niet en bestand tegen de kogels. Dit masker heb ik eigenlijk altijd op. Wordt ik niet zo moe van dan dat je altijd de wind en zand in je ogen hebt.


Entries on 15-11-'09

Review Bora Iii

Posted by speedyeagle, 15-11-2009, 20:55 in geschreven reviews

Auteur: Arend (speedyeagle)

De Bora III is de doorontwikkeling op de Bora I en II. Waar de vorige twee series uit de stal van Libre kwamen is deze serie door Dhr Sulda en Ul Profil in de markt gezet.

De kite is in diverse maten leverbaar. Van een scheermes 2.6 tot een low wind machine van 15.3.

Op alle kites zit een steltoom waarbij je meer of minder op power of speed kunt inzetten.
Daarnaast bezitten de 2.6 tot en met de 7.1 de mogelijkheid om een vijfde lijn in te zetten. Deze lijn moet de vliegeraar in staat stellen om speed en power in te stellen met een korte beweging.

Nadat ik een tijdje met de Bora I heb rondgereden was het tijd om mezelf eens te verwennen met een nieuwe set. Aangezien de Bora I voor mij de perfecte mat is, liet ik me verleiden voor de nieuwe serie.
Nadat ik de eerste (6.1) thuis had vielen er direct dingen op. Allereerst mis ik het rugzakje en komt de III in een gewone zak. Na die te hebben geopend kwam daar een heerlijk voelende mat uit. Het doek is van Toray en voelt beduidend soepel. De afwerking en toming zien er perfect uit. Wel zit de toming met andere lijntjes aan elkaar verbonden. Dit is vooral op de rem te zien. Wel netjes kort gestikt. De bekende band is aanwezig en wordt onderbroken door een grote inkeping in het achterdeck met de letters Bora Race erop. Daarin verschilt ie van design met de I en II. Persoonlijk hou ik daar wel van: Simpel maar herkenbaar. De kleurstellingen zijn ook weer lekker fel. Ik heb de blauw, donkerblauw, wit voor me liggen. Gauw weer inpakken. En wachten voor mijn eerste vlucht.

Aangekomen heb ik ook de 4.4 in mijn bezit. Deze is donkergeel met een paarse band met wit voordeck. Na beide te hebben uitgelegd kies ik voor een dunne 22.5 (170-90kg) meter lijn voor op de 6.1. De wind was niet erg krachtig dus maar even zo. Ik gebruik de lange handles van Libre die me iets meer controle geven. Na een klein beetje de powerlijnen te hebben aangetrokken vloog hij direct en netjes door naar Zenith. Erg lichte kite. En vervolgens over me heen. (gauw de rem iets korter) Ik kon nog net even zien dat de bekende punt die voorin het profiel zit (Bora I) bijna is verdwenen. De III heeft een meer rondere band. Wel weer met de ruitvormige inlaten. Dus even schudden en de III vloog weer.
Een enorme kracht kwam vervolgens op de kite te staan. Iets aanzettend om vervolgens flink door te zetten. Volgens mij genereert hij meer lift dan de I. Na wat te hebben gepower kite werd het toch wel tijd voor de buggy.
Zitten en wegwezen. De Bora liet zich erg makkelijk doseren van licht remmend naar loslaten. Exact kon ik de commando’s doorgeven er er werd direct naar me geluisterd. Geen verrassingen. Daarom vlieg ik met die dingen. Je krijgt direct dat zekere gevoel en hebt niet het idee dat ie constant aandacht nodig heeft.
Maar dan rem los en BOEM power! Dat was ik niet gewend van de I. Buggy dwars op het gras, bijsturen en goed gaan zitten. Windvlaagje en gaan met dat ding. Ik kon merken dat ie maar voor 1 ding gebouwd is: snelheid. Het gas gaat direct open. En tevens zocht ie direct de rand van het venster op. We hadden te maken met erg vlagerige zuiden wind dus ik liet hem niet direct in de hoek hangen. Wel kon ik duidelijk windverschillen waarnemen, via de kite, en kon ik op tijd ingrijpen. Ik heb met kites gereden die zonder waarschuwing wegklapten.
De III is upwind ook zeker voor geen kleintje vervaardigd. Ik kon erg scherp rijden. Maar het was wel wennen na de turn. Die snelle kracht inzet bij loslaten van de rem was erg wennen en hard. Voorzichtig loslaten was beter.
Maar die rem is ook perfect. Hij luistert heel erg goed met sturen over de rem en als je tijdens de vlucht iets inremt geeft ie net even meer. Een extra versnelling dus. Daarna doorremmen en hij blijft hangen om na de rem volledig te benutten neer te gaan.

Al met al ga ik nu weer verder sparen voor een complete serie. Het is een vlieger die eigenlijk qua handeling als allrounder neer kan worden gezet. Wat een ongelofelijke stabiliteit heeft die mat. Maar in de buggy laat ie zijn werkelijke gezicht pas echt zien.
Op het strand moet ik hem nog loslaten, maar zo even op het gras heeft ie mij volledig overtuigd.


Review Zebra 2

Posted by speedyeagle, 15-11-2009, 20:54 in geschreven reviews

Als een biljartlaken lag het erbij……IJmuiden. Er was wind en er was strand wat wil je nog meer. Met een tas vol trappelende Zebra 2-tjes moesten we de duinen nog over.

Zebra 2….sinds kort mijn nieuwe aanwinst. Verkrijgbaar in de maten: 2.5, 3.0, 3.5, 4.3, 5.0, 6.0, 7.0, 8.3, 10.0, 12.0 en 14.0. Allemaal in een nette rugzak. Liever heb ik geen rugzak, kost geld en je kunt er maar 1 op je rug hebben. Maar goed. Z2. Inmiddels al de derde serie geloof ik. De eerste serie was een exacte copie van de Bora II en de tweede had toming a la sleepkabel, al hadden ze toen wel een beter profiel gebouwd. Maar nu met het verbeterde profiel (Bora luchtinlaten) en de dunne toming een mat die je van Libre gewend bent. Uiteraard keurig afgewerkt, met een D rij in de toming. Doek is van Toray (Volgens mij zelfde als Spirit) en toming is dun ommanteld dynema. Uiteraard heeft de zooi een steltoom. Moet dus geheel in orde zijn.

Ik had er al mee gepowerkite en daar viel direct op dat je zou willen dat je vrouw een Z2 was. Zo verschrikkelijk kan dat ding luisteren naar commando‘s. Stabiel (moet uit de lucht geschoten worden), snel en uiterst goed te doseren. Maar wat een power. Haast geen wind en de 3 daagde je nog vol uit.

Maar nu was ik op het strand. ZW 4/5 voorspelt, strak aan de wind heen en kallen ruim terug. Beter kun je een kite niet testen. Halve wind gaan ze allemaal wel.
Besloten was om de 5.0 uit de tas te halen en op 16 meter lijnen te leggen. Wat opviel was dat de stof erg statisch is en zand aanneemt, maar dat komt door de nieuwigheid. Moet straks overgaan. Spirit schijnt het ook te hebben.
Tjonge jonge wat moest ik wennen aan het spul. 30 km lang heb ik ermee lopen worstelen. Waarom? Ik ben gewend de Bora III rustig na de turn te lossen door de rem te lossen. Met de Z2 laat je dat wel uit je hoofd. Dan krijg je een heerlijke stall voor je neus. Ik had er al rekening mee gehouden en de rem langer gemaakt. Maar mocht niet direct helpen. Wat wil een zebra? Tja, het is een wild beest dus nu ook: Teugels vol lossen vanuit Zenith naar beneden. Eigenlijk wil het Afrikaans beestje als een twee lijner gereden worden. Van de rem moet je afblijven. Dus na het wennen, want ik moest ook opnieuw leren draaien, kon ik echt los. Dus buggy om, dan pas de kite om en strak naar beneden knallen. Danoontje Powerrrrrr. Hij bouwt niet rustig druk op, jij bent even druk bezig om die druk te kunnen verwerken. Maar dan ben je even 10 meter aan de wind. Even een paar hapjes lucht en ruim wegzetten. De schijnbare wind drukt de kite naast je en dan is het even tijd om te genieten. Met een statig oplopende snelheidsmeter kun je rustig zien waar je heen rijd. Net als bij de Bora III hoef je je nergens druk over te maken. Het ding gaat wel, blijft hangen waar die hangt en geeft je een bepaald zeker gevoel dat er niks mis kan gaan. De windvlaagjes kun je goed voelen en desgewenst opvangen. Nu kun je pas de rem pakken. Iets aanhalen en je krijgt een paar Km/hr extra ervoor terug.
Vervolgens aan de wind terug. Gewoon simpel goed strak aan de wind te rijden. Niet meer niet minder. Ik heb het idee dat de Bora III iets makkelijker hoog liep, maar die had ik iets voorover staan. Deze vloog ik zo uit het zakkie. Dankzij de steltoom kan ik straks scherper.
Na meer dan 85 km gereden te hebben stond er 74.4 km/hr op de teller als top. Nooit eerder was ik met een 5 boven de 70 km/hr geweest.

Conclusie?
De Z2 is een zeer snelle “hochleister”. Libre doet wat ie beloofd: een zeer snelle stabiele mat op de markt zetten met een prijs/kwalitiets verhouding die volgens mij nergens beter is. De afwerking is goed en de prestaties hebben mij zo eerst even met open mond laten staan. Maar je moet wel zorgen dat ie druk in de kamers heeft anders gaat ie stallen. Je moet daardoor wat meer tweelijns vliegen. Maar die druk houd ie verschrikkelijk goed vast en lijkt zelfs verder door te trekken.

Met dit ding sla je zeker geen flater en ik ben er zeker van dat dit relatief goedkope monster stranden gaan veroveren. Met mijn eerst keer heb ik op topsnelheid een Yak 5.0 eruit gereden (scheelde net 1 km/hr, maar gaf een lekker gevoel). Wat als ik hem beter leer kennen…………..(let wel op dat je een kite uit de laatste serie krijgt, met de dunne toming)

Succes………


Buggybouw.

Posted by speedyeagle, 15-11-2009, 20:46

Ik ga met iemand een buggy bouwen. Als we ermee gestart zijn valt het hier te volgen.


« December 2017 »

ZMDWDVZ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31




My Picture


0 user(s) viewing

0 guest(s)
0 member(s)
0 anonymous member(s)