Amsterdam

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 0

Het Rollend Materiaal + Bij Behorende Dingetjes

Posted by Amsterdam, 05-08-2009, 23:00 in buggy

Ben begonnen op een Peter lynn standaard uitvoering XR later met lange
downtube, omdat hij toch wel erg kort was.


Mijn 2e buggy was ook een XR maar dan 1 met een 120cm achteras, mid.BF,
langere side-bars, geknikte downtube en een grote voorvork.


De huidige buggy een Libre Dragster met 150cm achteras en staat op
eurotrax full BF met 11 rillen per band (gesneden door Stefan Raaijmakers)
.

Er wordt door buggybags nog een seat/transport cover gemaakt.
de onderstaande foto is met paint shop pro bewerkt, de foto dient dan ook enkelt
maar als voorbeeld.


Van libre een buggy bag (en daar kan heel veel in).


De trekstang is zeer handig !!!!!!!!!!!!


Het hoofddeksel.
Charly insider

Skate helm


De buggy drager (wil nog een deel er aan bouwen om ook het voorwiel (compleet
met vork en downtube) op de drager te kunnen plaatsen.


4lijns Handvatten

Posted by Amsterdam, 05-08-2009, 21:41 in handvatten

ben nog bezig om er een geheel verhaal van te maken



Na van verschillende merken 4lijn handvatten te hebben uitgeprobeerd zoals
Peter Lynn, HQ, Pansh, Libre e.d. heb ik besloten om ze zelf maar te maken.
Daar ook de kwalitieit en de prijs van sommige van deze handvatten slecht c.q
duur en sommige merken die dan prijs/kwaliteit redelijk tot goed zijn hebben
dan weer 1 uitvoering hebben.
Ik heb aan elke set lijnen een set handvatten hangen en daar ik toch voor
kwaliteit kies zou ik de libre handvatten nemen (maar 35 per set vindt ik te duur)
maar de kwaliteit van de Libre is weer goed , dus neem ik deze dan ook als praktijk
voorbeeld.
Het worden de maten 34 en 42cm.
De 34cm voor de kleine maat vliegers (tot maatje 3.3)
De 42cm vanaf maatje 4.0 (tot groter)
Voor het hierna volgende verslag van het maken van de handvatten heb ik de
42cm lange uitvoering van het handvat aangehouden, het spreekt voor zich
dat de 34cm uitvoering op de zelfde werkwijze wordt uitgevoerd.


Eerst maar gekeken wat ik allemaal nodig zal hebben aan gereedschappen en onderdelen,

HET BOODSCHAPPENLIJSTJE

Geanodiseerde/standaard aluminium 22mm pijp


Het verschil tussen geanodiseerd en standaard alu pijp (uiterlijk)
[img][/img]

foam grips (fiets stuur)


nylon touw


nylon ringetjes


tafel poot doppen 22mm


buigijzer 22mm met rol


pijpensnijder


div boortjes


boormachine/kolom

THE MAKING OF (MY FIRST HANDLE)
HET FABRICAGE PROCES


pijp onder 22 graden gebogen is een gemiddelde van div handvatten



handvat op lengte gemaakt (42cm)
ik heb de stukjes pijp bij de ijzerboer op 50cm laten zagen bij de volgende
serie laat ik ze direct op maat zagen. Waarom zelf niet zagen, de pijp wordt
per lengte van 5m geleverd.


aftekenen
Voor dat je foam er overheen schuift eerst aftekenen en boren.
De gaatjes boren (4mm) tbv de rem en powerlijn en de harnaslijn (6.5mm)
afstand van de te boren gaatjes remlijn 1cm
powerlijn 2.5cm
harnaslijn 4cm (kan nog veranderen) zie ook bij opmerkingen




boren en afbramen




handvat in 4 stadia
om het foam soepel over de alu. pijp te kunnen schuiven, maak de pijp
nat met zeepsop dit heeft nog een voordeel als het droog dan verschuift
het foam niet meer.




manier om het schuiven van foam (als het nog nat is) tegen te gaan

Omdat het geheel nu glad is blijft het foam niet goed op zijn plaats zitten het wil steeds
naar zijn maximale lengte toe om dit tegen te gaan heb ik het volgende bedacht.
De onderkant van het handvat daar waar geen foam zit (ongeveer 10cm) bind je een
PPT elastiek om het handvat zodat het foam niet naar beneden kan glijden, dit doe je
ook aan de bovenkant, je zorgt er dus gewoon voor dat het foam opgesloten zit.
Je drukt als het ware het foam nu in waardoor het dikker wordt.
Laat het geheel goed drogen, haal dan de elastieken er af (de boven kant van het foam
een beetje naar boven trekken zodat deze gelijk zit met het handvat.

http://img132.imageshack.us/img132/7497/2009110816.jpg

http://img32.imageshack.us/img32/9540/2009110817.jpg

http://img199.imageshack.us/img199/2779/2009110818.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/4162/2009110819.jpg

nog een kleine note

doe het zeepsop alleen op de alu-pijpen maak het foam aan
de binnen kant een beetje nat, aangezienhet foam aan de
binnenkant is dicht geseald heeft het dus geenzin om het foam
geheel in zeepsop te dompelen.
Het foam zal dus ook niet gaan schuimen als het nat wordt.


doorvoer maken in foam (smelten)
eerst met potlood de geboorde gaatjes aftekenen op het foam en
dan met een heet gestookte achterkant van een 6mm boortje de door-
voer maken. (zorg wel dat het foam droog is en niet meer kan schuiven)



nieuwe manier van doorvoertjes maken
in het foam en de einddoppen

het aftekenen blijft het zelfde alleen gebruiken we nu een holle pijp
(wordt meestal gebruikt voor het maken van gaatjes in pakkingen)
als het gaatje er in zit als nog even met een heet gestook boortje
de zijkanten van de doorvoer dichtsmelten zodat deze niet kan
uitscheuren.


nylon touw + nylon ringetjes


bevestiging stuur/rem, power en harnaslijn



afwerking



de div. onderdelen bij elkaar


1 complete set


Libre/Peter Lynn/Ikke





Kosten voor het maken van 1 set handvatten van 42cm

1)geanodiseerde alu pijp per 5m 40
2)standaart alu pijp per 5m 26
1)er gaan 11 hand vatten uit 5m per hand vat, incl. zaagwerk 3,36 (mits op 42cmgezaagd)
2)er gaan 11 hand vatten uit 5m per hand vat, incl. zaagwerk 2,36 (mits op 42cm gezaagd)
De metaalwinkel

foam grips gaan per 2 stuks 5,95
Halfords

Rem en/of power koord 0,37 per m
nodig ongeveer 2m per set 0,75
E-norm

Harnaslijn (de gele lijn) 0,70 per m
nodig 75cm per set 0,55
E-norm

nylon ringetjes 4stuks 0,50
Gamma

doppen om het geheel netjes aftewerken
0,25 per stuk
nodig 4 stuks per set 1
E-norm

totale materiaal kosten per set van 2 komt ongeveer op 15,50. (geanodiseerd)
totale materiaal kosten per set van 2 komt ongeveer op 13,50. (standaard)


bij deze kosten zitten niet de gereedschappen die nodig zijn voor het maken van de hand vatten,
en de nodige arbeidsuren.

boorkolom/pijpensnijden/boortjes niet hoeven te kopen alleen het buigijzer voor 22mm heb ik
moeten aanschaffen kosten (via marktplaats 35).

Arbeidsuren niet van belang (zoalng het maar niet commercieel wordt).

Het blijkt dat ik bij de ijzerboer ook per kiloprijs kan kopen (dit geld alleen voor standaard alu pijp),
laat het dan wel voor een paar euro meer op maat zagen (voordeel van laten zagen het is mooi recht)

De handvatten van geanodiseerde alu. pijp zien er uiterlijk wel mooier uit als standaard alu. pijp maar
voor de functionaliteit maakt dit echter niets uit.

Het zagen kost ongeveer 6,- per 11stuks (bij een lengte van 5m en afhankelijk van de lengte van
de te zagen stukken)

Heb 3 sets gemaakt om te testen, voor elke lijn lengte een set (14, 16 en 20mtr)

Aanpassing aan de power-leadouts (ivm slijtage van deze twee lijnen)

Om dit probleem op te vangen heb ik het volgende gedaan.
Je neemt een plastic slang met een doorsnede van 6mm en knip deze in stukjes van 1cm vervolgens
schuif je het stukje slang over de leadout.
Doordat de slang uitwendig 6mm is moet je de uitvoer op het handvat ook groter moeten maken nl.
(ook) 6mm, dan duw je de slang inclusief leadout door de doorvoer van het handvat tot er aan elke
kant het handvat (binnen/buitenkant) even veel slang zit, schuif nu de kunststof ring erbij
(aan de binnenkant) en leg in de leadout een platteknoop.
Nu trek je de leadout naar buiten maar zorg wel dat het stukje slang op zijn plaats blijft zitten, door
de druk die op het stukje slang wordt uitgeoefend zal deze gaan opbollen en op zijn plaats blijven zitten.
Ga de aanpassing binnenkort uitproberen en zal mijn bevindingen dan weer op mijn blog plaatsen

Hieronder het een en ander nog verduidelijkt met wat foto's






Nieuwe aanpassing

dmv kleine zeilringen te plaatsen in het stukje slang is deze zo dik geworden dat hij er niet meer
doorheen wordt getrokken dit was bij het bovenstaande toch nog wel het geval.



Ik ga ook een versie maken met de zeilogen vast in het handvat je heb dan een zeer glad
oppervlak waar langs de leadout soepel langs kan glijden.
moet eerst de tang waarmee ze normaal de zeilogen vastzetten modifiseren (slopen, uit elkaar halen)



Maken op aanvraag (commercieel!!!!!!)



Als ik ze ga maken voor andere dan zal de prijs voor de 34cm lange handvatten rond de 16.50
en die van de 42cm lange handvatten zo'n 18.50 hier komen dan nog wel de verzendkosten bij
(mocht dat nodig zijn).
De handvatten zullen uitgevoerd worden zoals op de foto hierboven, alle veranderingen mits mogelijk
zullen een meer prijs opleveren.

Mocht je de handvatten van geanodiseerd alu. willen hebben dan komt er 2,- per set bij.

opmerking t.a.v. harnaslijn

Het onderstaande geld alleen als je zonder of met 1 hand rijd
Door de harnaslijn hoger, lager of gelijk te maken kan je een persoonlijke draai geven
aan de handvatten d.w.z.
wil je weinig of geen rem: dan plaats je de harnaslijn boven de powerlijn (je zal je rem totaal lossen)
nutrale stand: harnaslijn gelijk met powerlijn (wel rem maar met minimale inspanning)
en vlieg je graag met wat rem erop : plaats dan de harnaslijn onder de powerlijn.(bij deze stand
ben je toch aktiever bezig met je rem, je bent steeds bezig om je rem van je af te duwen)

met dank aan Arend Geerlings (speedyeagle)


Spatbord Dragster

Posted by Amsterdam, 17-06-2006, 21:50

Het maken van de uitsparingen en het verwijderen van materiaal zodat
het spatbord past en nergens tegen aanloopt








Voorbereiding voor het dicht maken van de gaten (polyester, glasmat,
mengbekers, roerstaafjes, hanschoenen en de voorvork met huishoud-
folie bekleden zodat het spatbord makelijk loslaat na bewerking.








Spatbord nadat hij bewerkt is met glasmat/polyester













Overtollig materiaal verwijderd dmv dremel/schuurpapier





Basis kleur wit (de kleur van de kruisen




[img][/img]

Ben bezig met een verhaal die de bovenstaande foto's en tekst beter uitleggen


Afstand + Snelheid (wordt Op Een Later Tijdstip Gps-log

Posted by Amsterdam, 04-02-2006, 13:42

datum afstand snelheid vlieger

17jan2010 60km 55.1km/h cooper 4.4
31jan2010 126km 59.2km\h cooper 3.3
20feb2010 70km 65.2km\h cooper 4.4
14mrt2010 142km 58.0km\h cooper 4.4
21aug2010 90km 57.8km\h cooper3.3
17okt2010 25km 68.9km\h cooper3.3
14mei2011 109km 59.9 cooper5.6
15mei2011 70km 55.2 cooper5.6



My Blog Links


« Oktober 2017 »

ZMDWDVZ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31


My Picture


0 user(s) viewing

0 guest(s)
0 member(s)
0 anonymous member(s)