ivar's Blog

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 0

Een Kleintje Erbij

Posted by ivar, 18-02-2008, 13:44

Een jaar trug riep ik nog:"binnenkort meer" maar van geklep hier was geen sprake wink.gif Ondertussen nog wel even vader geworden van een tweede zoon, Armin, inmiddels ook alweer 6mnd.

Zal wel iets met kleintjes zijn dus het vliegertje is ook maar 2.2m groot.
Gunnar(2,5) wou graag assisteren:
Klaar voor de start,
IPB Image
Goan!
IPB Image
Hij doet 't
IPB Image
Iets dichterbij
IPB Image
Achteruin op de achtergrond
IPB Image
groet ivar

Hoe het begon:
(Van een trotse vader: half jaar terug begon de training al wink.gif )
IPB Image
moet wel leuk blijven natuurlijk laugh.gif
IPB Image
toch??
IPB Image


6.0 Depower Eigenbrouwsel

Posted by ivar, 14-02-2007, 11:45

Met een Acces 10.0 had ik al veel schik in de buggy; niet voor topspeeds maar vooral allround inzetbaar. En een groot windbereik, een 10.0 is voor mij goed en zonder vrezen te houden tot een kleine 5 Bft. Weinig tot geen lift(anders dan bijv. een Frenzy) en met een bar in de bug valt goed te leven. Omdat de Acces 2 naar het schijnt meer lift heeft(niet gek ook wanneer je de toomaanpassing ziet) besloten zelf een 6.0 te ontwerpen en bouwen. Kleur stond vast smile.gif Oranje, helemaal.
De vlieger is vrij basic, de toming aangepast en verstelbaar zoals Ozone dat bij z'n vliegers doet.
IPB Image
Door het geringe aantal cellen een erg leuke vlieger om te bouwen, grote slagen gauw thuis zeg maar..
IPB Image
Na iets bij- en afstellen vloog ze eigenlijk direkt goed, zeer tevreden en trots natuurlijk wink.gif
IPB Image
De TE behoeft nog wat aandacht, was moeilijk in te schatten hoe ver je moet/kan gaan met het "knijpen" van de onderkant
IPB Image
Binnenkort weer meer.
groet ivar


Ff Uitwaaien

Posted by ivar, 27-11-2006, 13:37

Afgelopen weekend even een paar dagen wezen uitwaaien op Ameland. Was er nog nooit geweest, kreeg vrij van thuis dus inpakken en wegwezen smile.gif
De boot zat vol maar eenmaal op het eiland zie je niemand meer terug, ook niet op het park waar het huisje stond, uitgestorven was 't.. Perfect voor mafkezen te bug yahoo.gif

Zaterdag stuk sjouwen, eindelijk op het strand:
IPB Image

Plek zat, paar plassen, rommel uitpakken maar:
IPB Image

De wind was op deze stek(achter de duinen)echt onmogelijk dus een kwartier later alles ingepakt en een paar km verderop ons heil gezocht.
Net voorbij de "mooiste strandtent van NL", met de duurste chocomelk van het land, had de wind vrij baan en kon er eindelijk wat gedaan worden:
IPB Image

IPB Image
Op een paar plekken kon je tussen de paaltjes door en verder opkruisen, terug volgas en goed mikken sweatingbullets.gif
Mooie van deze tijd van het jaar is de rust op de stranden, jammer alleen dat het zo gauw donker wordt:
IPB Image

En er maar één ding op zit:
IPB Image

Een beetje zitten nakleppe:
IPB Image

IPB Image

Mooi weekend; zaterdag bak met wind, ietsje regen. Zondag stralend weer, veel wind. Nog een keer.
groet ivar








De Vollederen Buggyzetel

Posted by ivar, 13-10-2006, 07:54

Af en toe moet je gek doen, nou heb ik wel vaker last daarvan dus een volgend "freak-show" item aan m'n buggy toegevoegd: een leren buggyzit biggrin.gif

IPB Image

Ergens in de hoek had ik een voorraadje zwaar zwart runderleer liggen welke wel gebruikt wordt om werkschoenen van te stikken. Het leer is geïmpregneerd dus voor woeste omstandigheden op het strand best geschikt. Regelmatig invetten en de zit moet zeer lange tijd mee kunnen gaan.
Omdat het leer zo dik is (+/- 3mm) moest de opbouw ook anders zijn; het kan simpelweg niet meer onder de industriemachien door. De zit is opgebouwd uit twee delen, zitvlak één en zij-rugkant ook één deel. Voordeel minder naden, nadeel; niet echt economisch uit te snijden.
Leer nodigt uit om juist ook het stiksel te laten zien dus daar ging wat extra tijd in zitten:

IPB Image

Om maar meteen goed te overdrijven ook een dubbele polstering gebruikt om van de zit een echte zetel te maken.
Resultaat; een fijne degelijk zit met veel steun, ben er blij mee.
Opmerkingen tot zover:
- "Sigaartje erbij, meneer de directeur?"
- "Zweepje zou leuk staan.."
- "Kun je geen "echte" zit betalen?"
- "Zeker zelfbouw..."
- "Ben je vegenistisch ofzo; houten as en leren zit.."
Komen er nog echt "sterke" bij zal ik die toevoegen.

IPB Image

groet ivar


Tussenstand

Posted by ivar, 10-04-2006, 06:39

Dan neem je je voor: binnenkort is alles klaar en ben je over g.gif
Maar goed, even een fotootje van de nieuwe werkplaats, of beter, "atelier" want zo netjes is het al geworden. Nog niet helemaal over, vliegermeuk moet nog, maar het komt..
Even een voor/na, Veronica heeft niet meegeholpen.

IPB Image

IPB Image

groet ivar


Vliegertje Tussendoor

Posted by ivar, 10-03-2006, 10:21

Ben natuurlijk zo eigenwijs om te denken dat ik ook best een mat kan ontwerpen, en tijd had ik ook al over...
De maat: 3.0 (vlak), hoge AR, verstelbaar toom en daar ga ik de mist in: heb geen ervaring daarmee. Vlieger is goed gelukt, strakke TE en een planview wat een beetje doet denken aan de Combat en RM+, twee vliegers die ik erg mooi vind. Vliegt goed, behoorlijk stabiel maar misschien nog een tikkie te zwaar afgesteld. Wat 'ie in de buggy doet moet ik even afwachten. Wordt nog wel wat middagjes stellen en prutsen vermoed ik.
Nja, en dan die kleur smile.gif ben niet persé een oranjefan maar over het hoofd zien doe je 'm niet gauw.
Fotootjes:

IPB Image



IPB Image

Een naam heb ik nog niet verzonnen, eerst goed vliegen.
groet ivar


I Need Room!

Posted by ivar, 18-02-2006, 10:34

Je zal maar zo gelukkig zijn een heus werkhok te hebben van wel 9m2, de meesten zouden jaloers zijn wink.gif Plek zat voor twee naaimachines, een groot verplaatsbaar werkblad van 2m2, wat schappen voor rommel en in de hoek een paar honderd stokken en rollen stof.
Dat gaat goed wanneer je een buggyzitje maakt, de vliegers niet te groot worden en er geen twee herders liggen mee te kijken... Maar wanneer de vliegers groter worden, je vaker gevraagd wordt om's een dekzeil voor een boot te maken, een kapje voor een cabrio en je ega niet wil dat je weer de huiskamer gaat verbouwen voor extra werkruimte, zit er niks anders op dan je heil ergens anders te zoeken.

En dat is gelukt! De gemeente is zo vriendelijk een mooie werkplek aan mij te willen verhuren; 5 meter hoog, opp. 40m2 plus een 25m2 op de verdieping, enorm veel licht, elektra(machines van mij werken al op stroom), stromend water(uit de kraan) en een goeie kachel. En niet onbelangrijk, bij mij om de hoek op 2 minuten fietsen.
De witkwast moet er even doorheen en voor de rest zal de inrichting bestaan uit tafel, tafel en eh, tafel. Boven plek voor, heel veel, vliegerrommel, wat zullen ze thuis blij zijn smile.gif

Fotootje:
IPB Image
Zal een fotootje plaatsen als ik "over" ben, dat is hoop ik binnenkort.
groet ivar


Reejsvoorvork ;-)

Posted by ivar, 06-02-2006, 09:11

Na een jaartje of drie met een (Essen)houten achteras te hebben rondgereden, werd het weer tijd voor een nieuw buggy "freakshow" item wink.gif
Een liggende voorvork had ik al vaker naar zitten loeren en zelfs firma Libre zag er wel brood in, dus dat moest hem worden. Tot die tijd reed ik met een eerste xxracer BF voorvork en downtube wat natuurlijk prima stuurt, maar omdat rechtuit rijden mij meer aanstaat dan bochtjes draaien, plus dat we hier zulke enorme stranden hebben, zou een liggende voorvork mij goed moeten passen.
Firma Taskpro aan de jas getrokken en deze wou de uitdaging wel aangaan. Allereerst in het diepste geheim spionagefoto's gemaakt van een Magix van Libre(en volgens mij één van de weinige die er ooit zullen komen) en doorgenomen met de afdeling research&ontwikkeling van Taskpro. Oordeel: idee was goed maar dat kon steviger!
Goed, eerst fotootje want ik hoor een enkeling al knikkebolle:

IPB Image

Opbouw van de vork en downtube zou eenvoudig zijn, toeters en bellen kun je achteraf monteren, want stel je eens voor dat het niet zou bevallen. Probleem: xxracer vork en downtube al verkocht, kan niet meer terug dus probleem opgelost; ik moest het er maar mee doen.

Eerste week van januari was het zover; vertegenwoordiger van Taskpro belde me met het goede nieuws: het DING is klaar. Afspraak gemaakt en na een korte rondleiding op de afdeling Montage&Fabricage, gauw het frame uit de bus gepakt om te kijken of het "past". Na enig bijvijlen was 'ie "pas" en kon de eerste proefrit op het terrein gaan plaatsvinden.

IPB Image

Eerste oordeel: "wat stuurt dat raar, wat stuurt dat zwaar" en dat klopte met de theorie dat wanneer je stuurt je je eigen gewicht moet optillen. De draaicirkel viel allerzins mee, slechts ietsje meer dan met een conventionele voorvork. Boel ingeladen en op noar huus, laat het weekend maar komen!

Lokatie om te testen werd IJ'slag, drie keer een gok: "mocht je daar nu nog bugge, was er niet een buggymeeting maar bovenal; stuurt het eigenlijk wel.."
Vlieger gepakt, niet te groot, en goan. Eerste bocht tikkie paniek "kan niet remmen!", vlieger plof. Maar wat voorzichtiger dan en eerst wat slingeren om te wennen. De truc zat hem in de kracht zetten op de steps; i.p.v. bijv. bij een bochtje naar rechts met je linkervoet de step van je af te duwen, moet je juist met je rechtervoet de rechterstep naar beneden duwen. Alles precies omgekeerdmaardananders dus.
Een aantal durfde het aan een "stukkie probere" en er was zelfs iemand helemaal overtuigd van de voordelen van deze stuurinrichting ( maar 'ie vindt het ook geinig om in de winter in Rusland te werken dus ik weet niet of dat telt...)

Al met al ben ik tevreden met de keus en het resultaat. Het stuurt erg "relaxed" en wanneer je alleen op dagen naar zee gaat met aanlandige wind en je lange rakken kunt rijden, denk ik een goed alternatief t.o.v. een gewone voorvork.
Ok, klaar voor nu: WAKKER WORDEN!
groet ivar