emiel's Kitedesign

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 5
2 Pagina's V   1 2 >

Een Week Vol Met Vliegers

Posted by emiel, 03-04-2006, 19:55

Alweer een vliegerweek voorbij, met als hoogtepunt een dagje op de Edense hei, eerst lekker camperen in een tentje daarna nog even in de zon.

En het begin allemaal zo goed deze week....

Druk met de nieuwe website, leuk hoor die bananen software maar kent toch ook wel z'n nukken. Alles is gelukt en de nieuwe Wingine en zelfbouw site is online. Waar de oude site nog rondom de Wingine was opgezet is deze rondom zelfbouw opgezet. De Wingine is wat ons betreft afgerond en we denken daar nog erg positief aan terug, maar we gaan verder. En dan vooral met zelfbouw, onze drive is niet commercieel, daar valt geen droog brood in te verdienen en dus wordt het creeatief all-over-the-place. En zo hoort het bij een passie.

Vervolgens begint Fano 2006 weer erg te jeuken. We gaan dit jaar weer met een mannetje of 15 en dat is het maximum voor een leuk organisatie traject. Meer is niet te doen, dan wordt alles te klein en te krap. Gelukkig valt het dit jaar samen met de voetbal, hoeven we daar in ieder geval niet naar te kijken. Ook dat hoort bij een passie wink.gif.

En dan als een speer mijn flowform afgemaakt voor afgelopen zondag op Ede. Het leek te gaan waaien en daar had ik nog niks voor. Dus dat ding als een speer in elkaar gezet. Ook hier ontmoet ouderwets nieuwerwets, ik heb de flowform met Surfplan ontworpen. Wie het verschil ziet mag het zeggen:

IPB Image

En toen natuurlijk zaterdag, 1 april. Elk jaar wil ik weer die giga grap maken en elk jaar wordt het weer niks. Ook dit jaar. Totdat ik met open ogen in Wietze z'n vrouw-vliegers grap trapte. Ter plekke snel iets bedacht en heb vervolgens een erg leuke 1 april gehad. Dit was slechts een klein voorproefje voor volgend jaar. Als je al wat van mij geloofde zou ik dat volgend jaar rond deze tijd zeker niet doen. I'll be back! zou de gouveneur van Californie zeggen.

En toen zondag. Het begon met regen en daar bleef het bij tot een uurtje of 1. Als je een passie hebt maakt regen niks uit, en dat ik niet de enige ben met passie is hier te zien:

IPB Image

Dit is Peter, hij vliegt zijn Speedwing proton aan 90 m, en maar wachten op omstanders die zich afvragen wie dat ding toch vliegt.... erg leuk!

En dan KAP, de boel werkt prima, behalve de video zender die net niet krachtig genoeg is. En de wind die net te instabiel is voor scherpe foto's. Maar toch een paar leuke:

IPB Image

En dan blijkt de flowform opzij te gaan hangen, zowel naar links als naar rechts. Waardeloos dus. Geknoop aan de toom maakt niet veel uit. En dan baal ik een beetje, een vlieger hoort gewoon goed te vliegen. Hetzelfde probleem hadden we bij de Eurocups, ook daar ging het met Sieger z'n flowform mis.

Een wijs iemand uit Nieuw Zeeland (nee, niet die ene) wist mij te vertellen dat de vlieger waarschijnlijk 'te perfect' is. Ik blijk niet alleen dit probleem te hebben. Door 'm 'slechter' te maken zou hij beter gaan vliegen..... kortom, ik ga snel door naar Kitebuilder, want ik word gek...

Volgend project: de rotor afmaken......

ajuus
emiel


Alweer Een Rotor (en Meer) Update

Posted by emiel, 19-03-2006, 20:36

het is alweer erg lang geleden sinds mijn laatste update. En dus is er al weer veel gebeurd. Zo is mij KAP remote control compleet herbouwd. Nieuw LCD display en alles in 1 kassie. Volgende week op de Brouwersdam de eerste luchtdoop. Ook de KAP-rig zelf is gemodificeerd, het zoom en afdruk mechanisme is aangepast en daar zitten nu minder bewegende delen in (die stuk kunnen gaan). Zie kitedesign.nl voor de laatste foto's.

Daarna ben ik begonnen aan mijn 6m^2 flowform. Het speciale hieraan is dat ie met Surfplan ontworpen is. De dekken zien er dus anders uit dan de 'excel-dekken' van Harold Prinzler. Ik ben heel benieuwd hoe dat er in de lucht uitziet.

En tussendoor veel tijd besteed aan de nieuwe Wingine site. Kwa lay-out en onderhoudbaarheid waren we die oude heel erg zat, dus tijd voor iets nieuws. Alvast een kijkje nemen? Wingine-nieuw Helaas alleen in het engels..... Opmerkingen zijn welkom op het bekende email adres of PB.

Dan de rotor...... afgelopen zaterdag weer een productief dagje gehad. We zijn begonnen aan de schoepen, en dat is nog even een grote klus. Vanwege de grote krachten moet met name de schoepenrand stevig zijn (bedankt, Michel). Dus overal versteviging langs en goed kijken dat er geen trek-punten ontstaan. Het eerste resultaat:
IPB Image

En dan de creme-de-la-creme van de rotor: de wartel! Om dit apparaat draait het allemaal (letterlijk ;-) en dus moet ie goed gelagerd zijn bij de giga-krachten (tot 1700 kg, schijnt). En dan die zee/zand wind die bijna elk lager sloopt. En dat gaat hier dus niet op want de hele boel is perfect gelagerd met SKF lagers en zeewatervast vet. Kortom een juweeltje. En ook nog eens zelf ontworpen en gemaakt door het enige kracht-4 lid wat niet kan/wil naaien wink.gif. Zo zie je maar weer dat veel kennis nodig is om iets draaiend te houden wink.gif

Tijd voor een foto:

IPB Image

ajuus
emiel


Big Rotor Update

Posted by emiel, 11-02-2006, 16:49

Vandaag hebben we vanuit Kracht-4 weer lekker zitten klussen aan de rotor. Inmiddels zit ie aan en in elkaar en begint ie nou echt vorm te krijgen.
IPB Image

Wel raar trouwens, elke keer als ik foto's maak zitten er van die rare vage bollen op......

Elke keer dat we eraan werken begint de angst toch een beetje toe te nemen. Hoe hou je zo'n apparaat een beetje in toom? Wat voor veiligheids koppeling gebruik je? Want er zal toch een keer een moment komen dat ie plotseling los moet en dan een karabijnhaak open proberen te maken gaat niet echt lukken als de rotor de auto langzaam verschuift waar hij aan verankert zit.....

En moet je bv een bundel elastiek in de lijn opnemen om de ergste schokken op te vangen??

Maw: alle hints en tips op dit vlak zijn welkom.

Wat betreft mijn andere vliegerprojecten zit ik een beetje in-between-projects. Zojuist wel allerlei mooi spul van Conrad binnen gekregen waarmee ik mijn KAP zender/video ontvanger ga opleuken. Ook heb ik inmiddels een 5.6" tft schermpje zodat het beeld ook wat duidelijker zal worden. Voorlopig dus weer boren, vijlen en solderen ipv naaien en toomen ;-)

ajuus
emiel


De Dopero En De 8m^2!

Posted by emiel, 28-01-2006, 17:27

Allebei hebben ze vandaag het luchtruim gezien en aangezien Peter 'Pi' Faas er ook was kon ik mooi even het fotorolletje vol schieten.

De 8 m^2 vliegt nog steeds erg goed in de amersfoortse N-O wind, hoe beroerd kan het waaien! De experimenten in deze hebben te maken met tip-drag (weerstand in de tips) en profiel keuze. Hoe hij het in de buggy gaat doen weet ik nog niet, maar hij is zo goed als kreukelloos en dat is al heel wat! Verder dus goed snel en amkkelijk vliegend.

En het mooiste compliment kreeg ik op het veld toen ik 'm aan de lijnen knoopte, een jeugdige mountainboarder, hij vloog zelf met een buster, maakte de volgende, klassieke, opmerking:

- Soho, hij lijkt wel op een Buster! (ik:) nou, dat valt wel mee. (hij:) maar hij heeft ook van die luchtinlaten! (ik kon niks anders uitbrengen dan:) ja, daar zit wat in......

IPB Image

En dan de Maxi-Dopero. Het is een klassiek ontwerp en staat voor: Double Pearson Roller, en is groot, dus maxi. De liggers zijn 3,75 m en hij is een meter of 2 hoog. Het gesprek met de jonge mountainboarder zal ik achterwege laten ;-) Maar hij vond het erg mooi en dat is belangrijk!

IPB Image

Op een paar knoopjes na kan ik beginnen aan het volgende tussen-project: het opnieuw toomen van mijn 6.... en daarna bij-toomen van diezelfde 6, want toomen is mijn grootste hobby!

ajuus
emiel


Rotor Update

Posted by emiel, 27-01-2006, 21:54

Met nog 2 bouwdagen van Kracht-4 voor de boeg gaan we als een speer met het clubproject, de rotor. Alle 48 banen zijn genaaid en met 4 man hebben we die aan elkaar gezet. Maw: her en der in het land zwerven nu 4 stukken rotor die we over een week of 2 aan elkaar gaan zetten en vervolgens toomen. Mijn 15 delen zien er als volgt uit:
IPB Image
Ruim 30m^2 (van de 100 ) en ik gok in totaal 30 onderspoeltjes met garen......

Met het toomen van mijn nieuwe 8 heb ik mijn eigen traditie weer in ere gehouden: ongeveer 80% van de toomlijnen was op maat.... Ik presteer dit bij ongeveer elke vlieger die ik maak. Het naaien wordt al gauw eentonig, en het is dat een vlieger zonder toom niet vliegt, want anders was het een compleet nutteloos klusje. Vandaar mijn onnauwkeurigheid bij het toomen.

Maar de 8 vliegt en lijkt zo op het eerste gezicht snel, versneld goed en stuurt om z'n tipje, en da's erg makkelijk bij een grote mat. Hopelijk dit weekend nog een testvluchtje samen met de Maxi Dopero die ook nog steeds niet gevlogen heeft.

Ps. allemaal even meeleven met Sieger, die zit inmiddels al een week in -30gr. Rusland, nog een paar dagen .... ;-)

ajuus
emiel


Nieuwjaar Op Ijmuiden

Posted by emiel, 15-01-2006, 21:17

Afgelopen zaterdag was de nieuwjaarsbijeenkomst van DC-8 op IJmuiden, zie hier voor een kort verslagje.

Mijn 2e mogelijkheid om weer eens te KAPpen. Helaas weer aflandige wind en dus een zeer onstabiele camera. En dus ook blurry foto's. En weer wat bijgeleerd: soms heb je 2 man nodig om een dikke eenlijner binnen te lopen. Ook ging de ontvangst van het video signaal iets beter, volgende uitdaging is om de zendantenne wat meer 'gericht' en toch klein te maken/houden. Heeft iemand hier nog tips voor??

Ook is het tft schermpje wel een beetje klein, iemand nog een 5-7" schermpje in de aanbieding?

Hier een aardig plaatje van een meter of 100 boven de grond:
IPB Image

Voor de rest van de foto's, zie Kitedesign.

Op projectgebied is de 8m^2 klaar en getoomd. Was wel boffen dat het zaterdag te hard waaide voor een 8m^2, over het algemeen zitten er bij mij altijd wel een paar toomlijntjes verkeerd geknoopt. En het is wel knap knullig om dat elke keer weer bevestigd te zien worden ;-)

En dus kan ik vanaf nu verder aan de rotor, ik loop wat achter op de rest van de rotor-bouwers, dus ik moet nog even aan de gang.

ajuus
emiel


Bouwen!

Posted by emiel, 07-01-2006, 22:13

Vandaag hebben we onze eerste van een serie van 3 Kracht-4 bouwdagen gehad. De ontwerpen vond het nodig om nog wat extra panelen toe te voegen en het zijn er in totaal 432 + 48 schoepen geworden. De specs: 8 meter in diameter, 100m^2 stof, 450 panelen, en zwaar conisch lager en nog een onbekende lengte aan toomlijn. Het ontwerp in kleur:

IPB Image

Wel aandoenlijk gezicht: aan een drukke straat zit een clubje volwassen kerels allemaal achter de naaimachine, ik denk dat we de voorkant van de Amersfoortse Courant wel halen!

Nog even een foto van de eerste baan die af is:

IPB Image

Iemand nog een auto met trekhaak voor op het strand over?

Een fotografisch verslag van de eerste bouwdag

ajuus
emiel


Clubavond!

Posted by emiel, 05-01-2006, 20:12

Gisteravond was het clubavond annex nieuwjaarsborrel van Kracht-4, onze vliegervereniging in het midden van het land met leden all over the country. Naast het gebruikelijk ge-o-ha over vliegers, buggy's, vliegers en buggy's hebben we het project voor de komende bouwdag verder voorbereid. Een bouwdag bij Kracht-4 wordt 3 keer per winterseizoen georganiseerd en daar bouwen we eigen vliegers of werken aan 1 gezamenlijk project. Dit jaar gaan we een rotor van ongeveer 8 meter diameter maken. Ik ben benieuwd!

De status van mijn andere projecten:

- de 8 is genaaid en kan getoomd worden.
- de maxi-dopero is getunneld en kan gevlogen worden
- dankzij een nieuw adsl modem haal ik nu bijna de maximum snelheid!

ajuus
emiel


De Volgende Begint Al Weer Te Kriebelen

Posted by emiel, 01-01-2006, 20:12

Mijn goede voornemen voor de volgende jaarwisseling is het fotograferen van vuurwerk vanuit een vlieger. Lijkt me erg leuk en spectaculair. Gelukkig heb ik daar nog 364 dagen voor om voor te bereiden ;-)

Mijn 8 gaat vanavond afkomen, nog 1 cel en de TE kan dicht, inclusief zand-uitlaat. En dan nog een meter of 70 toom lijn :-(

En als project X af lijkt te komen, begint project Y alweer te kriebelen. Eerst nog even project Xa (de 6.3 opnieuw toomen) en project Xb (de maxi-dopero voorzien van een tunnel) afmeken, maar dan gaan we weer los.

Project Y wordt de Flowform van 6m^2. Slechts 8 cellen en 3 toomlijntjes, een verademing dus. Alhoewel.... deze krijgt weer een leuk onderdek wat weer zorgt voor extra werk. De flowform 6 ga ik gebruiken voor KAP in wat hardere wind. Wat ook wel spannend is, is dat dit de flowform ff4a van harald prinzler is die ik overgezet heb in surfplan. Hierdoor worden met name de bovendekken wat beter gevormd en kan ik de mallen eenvoudig uitprinten.

Het ontwerp van het onderdek heb ik gevonden op een amerikaanse site voor auto-stickers.


IPB Image

ajuus
emiel


Antenne's En Meer

Posted by emiel, 29-12-2005, 21:02

Als ik ergens een hekel aan had op de LTS-zwakstroom, dan was het wel antenne parabolen berekenen. Mijn stelling was altijd: waarom zou je iets tekenen wat je niet eens kan zien?!

Helaas dacht de examencommissie er anders over.

Dit alles kwam weer terug in mijn gedachten toen ik bij de eerste proefvlucht van mijn KAP-rig een wegvallend video beeld zag. 'Het zal toch niet de anetenne zijn?!?!?' Schoot door mijn hoofd, en ondanks de kou brak het angstzweet mij uit.

Eerst maar zoeken naar lotgenoten, en gelukkig was ik niet de enige. Ik belandde in de wereld van pringles bussen en wazige wifi-hobbyisten. Nou hoef ik niet altijd 'super-cool' te zijn, maar een pringles-bus op mijn KAP-rig ging me toch echt te ver. Gelukkig lag de oplossing in een bouwtekening van een serieuze antenne luisterend naar de naam Bi-Quad. Toen ik dit vertelde aan mijn Wifi-collega's begonnen hun ogen te glimmen terwijl ze zeiden: 'Da's bijna net zoveel dB's als een pringles bus!'. Dus dat moest goed zijn.

Om een lang verhaal niet al te lang te laten worden: tussen cel 28 en 29 is de Bi-Quad antenne van de video ontvanger gemonteerd en werkend opgeleverd. Nu nog de praktijk test......

IPB Image

even de status van de rest:
- cel 29 is dus af van de 8,
- ADSL is nog steeds waardeloos, eerst maar een nieuw modem besteld. Daarna mijn zelf ontworpen CAT -3 bekabeling vervangen door CAT5e ;-)

ajuus
emiel


2 Pagina's V   1 2 >