Erwin's Blog

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 0
2 Pagina's V   1 2 >

Kap Deel 7

Posted by , 03-05-2006, 16:11 in KAP

De eerste foto's !

Afgelopen weekend voor een paar dagen naar Calais en omgeving geweest. Omdat het een hoog co÷ficent was geen buggy's meegenomen maar uiteraard wel de KAP vlieger en rig.

Ik had vorige week maandag nog even snel bij Peter van Kapshop 200 meter lijn laten komen alleen nog geen oplossing voor het opwinden, dus de eerste dag de lijn die bij de dubbele paraslee van Jordi meegeleend was gebruikt. Vrijdag was dus die eerste dag.
Met enige kriebels in de buik het strand van Les Hemmes opgelopen wat op dat moment droog was. Het grondanker in het zand gedraaid en dat bleef prima zitten. Daarna de lijn uitgelopen en de paraslee eraan gedaan. Het waaide een 3bft (schatting) vanuit zee en de slee ging prima de lucht in. even laten hangen om te kijken hoe hij het deed en toen eerst de dummy camera aan de lijn gehangen. Dummy camera ?? Ja, inderdaad, ik heb besloten om niet ineens voor rond de 300 euro in de lucht te hangen, maar iets wat evenveel weegt, gewoon om te weten dat de boel niet naar beneden d*nd*rt...

Toegevoegd plaatje


De flesjes vastgemaakt aan de lijn en de vlieger weer rustig losgelaten. En jawel hoor, hij trok de boel probleemloos omhoog.

Toegevoegd plaatje


Weer even aangekeken en daarna de boel naar beneden gehaald en de echte rig eraan gehangen.

Zender aangezet, ontvanger aan, alles getest en testfoto gemaakt. Alles doet het, dan de lijn weer in de lucht laten lopen en knippen maar !

Toegevoegd plaatje


In totaal iets van 140 foto's geschoten en na de nodige uitval kan je hier in mijn gallery de resultaten zien.

Overall waren de foto's redelijk scherp, alleen erg veel van hetzelfde hier, het is tenslotte een eindeloos strand aan veel kanten.

De dag erna wat andere dingen gedaan en zondag geprobeerd op Hardelot Plage wat te schieten. Helaas toen we aankwamen werd het net hoog water (tot aan de boulevard) dus het ging niet door. Later op de camping terug aan de eigenaar gevraagd ofdat ik op het grote grasveld achter de camping wat mocht vliegeren. Dat mocht en daar de slee aan mijn nieuwe lijn opgelaten. Ik had de dag ervoor bij de lokale (erg grote) bouwmarkt een kabelhaspel gekocht. Die verkopen ze daar leeg en dat werkt lekker, zit een handgreepje voor oprollen enzo op. Ongeveer 40 meter lijn uitgerold (vanwege hek om grasveld) en de boel opgelaten. De resultaten ervan kan je hier bekijken.

Al met al geen slechte start naar mijn eigen mening, ik heb horror verhalen van anderen gelezen waar het beduidend minder goed ging. Ik moet nu ervaring op gaan doen met het oplaten en neerhalen van het spul en wat ik kan doen als de boel naar beneden dreigt te komen zonder dat ik dat wil.

Daarnaast heb ik besloten om twee Dopero's te gaan bouwen, de gewone en de Maxi. Vandaag al de stof wezen halen bij Alan en de stokken komen morgen als het goed is. Ik zal proberen van bepaalde dingen ook foto's te maken, alleen ontbreekt het wat aan de ruimte om behoorlijk foto's te maken, dus afwachten maar tongue.gif

Word vervolgt maar weer....


Kap Deel 6

Posted by , 20-04-2006, 21:41 in KAP

Na een wel erg kort bericht van gisteren nu een wat langer stukje. Zoals op de video van gisteren te zien was werkt de rig helemaal. Ik ben vandaag bezig geweest de puntjes op de i te zetten en wat aan de afwerking te doen. De normale moertjes vervangen door borgmoertjes, wat laatste gaatjes geboord voor de bevestiging van de ontvanger en batterijen en vastmaken van de draadjes.

Daarnaast een stukje fiber voorzien van krimpkous en daar de antenne om gewikkeld. Hier komt nog een pingpong balletje op om vanaf beneden de richting te kunnen zien waarop de foto's worden gemaakt.

Het gewicht van het geheel inclusief picavet, camera en accu's is 950 gram, best wel zwaar eigenlijk. Ik heb in 1 profiel een tweetal gaten geboord, maar dit scheelt maar ongeveer 5 gram per gat. Daar bereik je niet echt grote resultatenmee. Ik heb op dit moment niet het idee om hiermee door te gaan. De zwaarste post zijn de accu's. Als het te zwaar blijkt te zijn voor gebruik overweeg ik om hier andere voor te nemen, dat kan een verschil van 150 naar 40 gram zijn.

Hier zijn wat foto's van de komplete rig, 2 van de zijkant:

Toegevoegd plaatje


Toegevoegd plaatje


Wat details van de bovenkant

Toegevoegd plaatje


En een grote van het geheel, even klikken om hem full-size te zien

Toegevoegd plaatje


Goed, next is de luchtdoop, die staat gepland voor volgend weekend. Ik ben benieuwd g.gif

Word vervolgd !


Kap Deel 5

Posted by , 19-04-2006, 19:41 in KAP

Hij werkt, zonder foto's nu even maar wel een videotje om het even te laten zien: video

De rest volgt nog...


Kap Deel 4

Posted by , 19-04-2006, 00:00 in KAP

Vandaag verder gegaan met de tilt servo en montage ervan. Aangezien de servo verzonken gemonteerd is kwam ik voor het mooie net even te dicht met de frames op elkaar. Dit opgelost door er 2 extra moertjes tussen te zetten.

Toegevoegd plaatje


Daarna afgemeten wat de rotatie van het cameraframe aan ruimte nodig had en de staander ingekort.

Toegevoegd plaatje

De linkerkant ook ingekort en daarna de bovenkant afgemeten en afgezaagd. Gat erin geboord voor de as vanaf de picavet en in elkaar geschroefd.

Toegevoegd plaatje


Ook al wat begonnen aan de pan rotatie maar daar heb ik nog geen foto's van omdat dit nog geen echt goed beeld geeft. Het is de bedoeling dat het er ongeveer zoals dit uit komt te zien in het eindplaatje.

Dat was het weer voor vandaag.


Kap Deel 3

Posted by , 17-04-2006, 22:38 in KAP

Vandaag verder gerommeld aan de picavet, boutjes ingekort en borgmoeren erop gedraaid. Gaatje in de midden en hij is er klaar voor. Daarna de volgorde van bouwen veranderd omdat ik de breedte van het bovenframe niet kan bepalen zonder het onderframe (waar de camera in hangt) klaar te hebben. Dus na wat meten de hoekprofielen gezaagd en gaatjes geboord voor het bevestigen.

Toegevoegd plaatje

Daarna de plaats van de servo bepaald voor het afdrukken van de camera en het gat voor de schroef van de camera geboord. Hier zie je de houder kompleet, de servo nog niet vastgezet:

Toegevoegd plaatje

Hier de servo en de camera op zijn plaats. Ik heb later de servo nog op een verhoging vastgezet en met de zender geprobeerd of ik foto's kon maken. Tot mijn vreugde is dat nog gelukt ook. Ik was tegelijk blij dat ik voor de Futaba heb gekozen en niet voor de goedkopere Compa. De Futaba kan namelijk via een LCD scherm geconfigureerd worden voor de maximum uitslag van de servo. Dat is vooral met de afdrukknop erg handig omdat je dan niet zo nauw hoeft te kijken bij de montage, je zet de gewenste indrukdiepte op je zender goed. Handig !

Toegevoegd plaatje


Later vast een begin gemaakt met de tilt-servo. Hier komt geen vertraging op. De reden hiervoor is dat ik geen zin heb tandwielen daar te monteren Ún dat de zender 1 pookje heeft zonder automatische middenstand (van boven naar beneden). Dit betekend dat ik met de eerder genoemde afstelmogelijkheid en het niet terugveren van de pook vooraf een aardig idee kan hebben in welke stand de camera naar beneden staat als de pook in een bepaalde stand staat. Met deze zelfde pook bedien ik ook de afdrukknop (naar links drukken).

Hier een wazig plaatje van de servo gemonteerd aan de zijkant.

Toegevoegd plaatje

Ik heb op dit moment het idee dat de andere zijde gewoon met een draadeinde en 2 borgmoeren met ringen gedaan kan worden. Er staat niet veel kracht op en de borgmoeren zorgen ervoor dat er ruimte is om te scharnieren. Als dit niet lukt kan ik altijd op een later tijdstip nog wat anders verzinnen.

Goed, morgen weer verder.


Kap Deel 2

Posted by , 16-04-2006, 21:20 in KAP

Vanavond na even bij de lokale Praxis langs te zijn geweest aan de knutsel gegaan. Omdat ik nog niet echt een totaalbeeld heb van hoe het er uit komt te zien ben ik eerst even wat basis dingen gaan maken.

Als eerste heb ik naar aanleiding van dit verhaal een stukje alu op maat gemaakt om een servo erin te laten passen.

Toegevoegd plaatje

Daarna wat passen en meten en gaatjes boren en de servo kan nu op deze manier bevestigd worden:

Toegevoegd plaatje

Deze servo is bedoeld om de camera 360 graden rond te laten draaien onder de picavet. Met dat in gedachte leek het me wel handig de picavet te maken. Ik ga eerst voor de "low budget" oplossing met alleen ogen erin. De pro's zweren bij picavet blocks

Toegevoegd plaatje

maar ik vind over de 40 euro voor een paar rolletjes een beetje overdreven. Dit is zoals hij er nu uitziet, en de mogelijkheid voor blocks is er op deze manier ook nog.

Toegevoegd plaatje

Probleem waar ik nu over na zit te denken is de manier waarop ik de bovenste servo tegen de as ga laten draaien. De as moet vlak langs de servo draaien omdat anders de tandwielen niet in elkaar draaien. Daarnaast geven veel mensen aan dat de as ook boven de servo nog geleiding moet hebben.
Bijkomend heb ik op dit moment nog niet echt een goede oplossing voor de glijdende delen van de as vanaf de picavet. Ik heb een aantal kunststof busjes liggen maar die zijn maar 6mm ipv het 8mm gat dat in het grote tandwiel zit.

Morgen maar weer even bij de bouwmarkt langs om een M6 of M8 tapeinde te halen voor de as en wat M4 troep met busjes voor de bevestiging van de servo bovenop.

Word vervolgd.... rolleyes.gif


Kap Deel 1

Posted by , 14-04-2006, 12:46 in KAP

Mijn KAP (Kite Aerial Photography) ervaringen. Ik ga proberen hier zo veel mogelijk details te plaatsen over het bouwen van en hopelijk erna vliegen van mijn KAP.

Na een hele tijd niets op vliegergebied gedaan te hebben heb ik me wat anders in m'n hoofd gehaald. Ik kwam via-via op Scot Heafner's website en was erg onder de indruk van de foto's. Ik wist van Emiel dat hij ook KAP foto's maakte en ben eens verder op zoek gegaan.

Als je dan eens wat verder gaat zoeken kom je best aardig wat info te weten en daarna viel al vrij snel het besluit dat ik dat ook wel zou willen doen, vooral b.v. tijdens de vakantie om op wat leuke plaatsen vanaf een ander punt leuke en mooie foto's te maken.

Daarna wat inventarisatie gedaan over wat het ongeveer zou gaan kosten. De grootste posten zijn de camera en de afstandbediening. De rest is tijd en geduld (niet mijn sterkste kanten). De camera was snel gekocht, ik heb de nieuwe Canon A430 gekocht, voor 150 euri's een zeer redelijke camera. Een 1Gb SD kaartje erbij en hij is goed voor ruim 850 foto's.

Toen kwam ik op het punt van afstandbediening. Een beetje (nieuwe) RC set kost al snel rond de 150 euro, dus ik ging zoeken naar alternatieven. Een Autokap was een optie, maar het afdrukken blijft ene probleem, en het blijft dan echt een gok wat je dan voor foto's schiet. Kan ook leuk zijn, maar 850 wazige foto's van iets waarvan je niet weet wat het is.... Dus de RC heb ik afgelopen donderdag gekocht. Ik had eerst de erg goedkope Compa op het oog, maar vanuit de gedachte dat je er ook nog eens wat anders mee wil toch maar voor een Futaba-Robbe gegaan:

Toegevoegd plaatje


De set is kompleet met zender, ontvanger en 3 servo's geleverd. In beginsel heb ik genoeg aan 3 servo's, 1 voor rond te draaien, 1 voor naar boven en beneden en 1 om af te drukken. Eventueel kan er nog een 4e servo op voor in- en uitzoomen.

Onder het mom "beter goed gejat dan slecht ontworpen" haal ik op dit moment de meeste inspiratie over het "rig" van dit voorbeeld en die van Emiel. Dus ben ik bijna bovenaan begonnen het rig, het picavet kruis maak ik later.

Het draaien van het gehele rig is dus eerst aan de beurt. Een servo draait normaal maar iets van 90 graden rond, dat is niet genoeg om de camera om zijn as te laten draaien. Ik heb besloten de servo op deze manier aan te passen zodat hij dat wel kan. Daarna moet er een tandwiel op komen voor de aandrijving van de as naar het picavet kruis. Om een niet al te snel ronddraaiend geheel te krijgen wilde ik er, net als anderen, een vertraging inzetten. Tandwielen is een lastig verhaal, maar een oude Canon printer die ik nog had heeft er afgelopen middag aan mogen geloven en ik hield een aantal bruikbare tandwielen aan over. Na wat uitvijlen en afsnijden hield ik dit over:

Toegevoegd plaatje

Daarna nog wat uitvijlen en passen en meten en daarna paste het tandwiel op het wieltje van de servo:

Toegevoegd plaatje

Hier hoe het er uit moet gaan zien:

Toegevoegd plaatje

De vertraging is ongeveer 1:3,5 en ik hoop dat het genoeg is. Volgende waar ik nu mee zit is hoe ik een goed draaien iets kan maken. Ik ben absoluut geen ster in metaal bewerken en heb er dus ook niet veel materiaal en gereedschap voor in huis. Dus sommige dingen zullen echte knutsels gaan worden.

Goed, tot zover de eerste berichtgeving, zodra ik weer tijd heb meer.


Hij Hangt En Draait

Posted by , 16-01-2006, 20:06 in Vliegerforum

Vorige week maandag de server geplaatst in de Spaanse Kubus in een mooie ruim nieuw rack met prima koeling. Hier wat foto's:

Toegevoegd plaatje


Toegevoegd plaatje


Vorige week de links pagina en subdomeinen al omgezet en na wat puntjes op de I vanavond de www omgezet van de oude naar de nieuwe server.

De database draait op dit moment nog op de oude server maar zal deze week ook omgaan uiteraard.

Iedereen die al op de nieuwe server inlogt ziet in het logo de tekst De Nieuwe Server staan, om het even makkelijk te maken.


De Nieuwe Server - Deel 4

Posted by , 08-01-2006, 16:32 in Vliegerforum

Even een paar dagen niets geschreven maar wel genoeg gebeurd.

Allereerst dinsdag de 3Ware RAID kaar binnengekregen. Gelijk even geprobeerd en krijg doodleuk een BIOS incompatable error - BIOS not loaded om m'n oren mad.gif

Eerst even gekeken voor een nieuwe bios maar daarna toch even aan Toon gevraagd. Die deed vrijwel direct doh.gif en gaf aan dat de riser card 64 bits moest zijn. Het kaartje er direct even ingeprikt (zonder riser) en inderdaad, draaien als een lier. Dus maar direct een 64 bits riser kaart besteld.

Deze kaart was vrijdag binnen maar ervoor al wat zitten rommelen met de RAID kaart. Netjes draaien, hd eraf halen en kijken wat er gebeurd. Netjes een melding dat de RAID niet meer werkt maar prima booten vanaf 1 hd. Daarna de losgemaakte hd even geformateerd en er weer aangehangen. Booten in de BIOS van de RAID en aangeven dat de "nieuwe" hd aan de RAID toegevoegd moet worden en na het booten van het systeem begint hij netjes aan het rebuilden van de RAID. een half uurtje later weer een nette en komplete RAID draaien cool.gif.

Vrijdag dus de goede riser kaart erbij en zaterdag alles op de juiste manier erin gestopt. Toen de final install gedaan van SuSe 10.x

Vandaag even de globale instellingen gedaan en noodzakelijke software ge´stalleerd, testje met schrijven naar dvd gedaan en de boel uiteindelijk dichtgeschroefd. Morgen gaat hij naar de serverruimte en gebeurd de rest van de configuratie op afstand.

Hier dan wat laatste fototjes van de server:


Toegevoegd plaatje

Toegevoegd plaatje

Toegevoegd plaatje

Toegevoegd plaatje


De Nieuwe Server - Deel 3

Posted by , 31-12-2005, 20:59 in Vliegerforum

Het zit lekker mee (NOT!!).

De ventilatoren die in de serverkast zitten zijn van het type dat je direct op de voeding aansluit en geen omkijken meer naar hebt. Het moederboard geeft de mogelijkheid om maar liefst 5 fans aan te sluiten en er daar 2 van te monitoren. Ondertussen eens gekeken en ook onder linux kan je die dingen monitoren (en dus eventueel vroegtijdig merken als er iets fout gaat).

Zo gezegd, zo gedaan, terug naar Alternate (was ik al eerder geweest voor de HD's en de DVD-RW), gelijk de verloopstekkers voor de SATA voedings aansluitingen gehaald. Daar dus aangegeven welke fans we wilde hebben (80x80x25mm) en dat ze Molex aansluitnigen moeten hebben. Geen probleem, ook niet bij Alternate. Dus krijg deze fans mee in 3 mooie doosjes, samen met het verloopkabeltje.

Zaterdag de gedachte om ze even in te bouwen, oude eruit geschroefd en de nieuwe uit het doosje. Je gaat het niet geloven, zijn die ^$##@*() dingen gewoon 45mm dik !! Juiste artikelnummer op de bon, op de doos, alles maar gewoon 20mm dikker, en dus niet passend te krijgen voor in de kast.

Toegevoegd plaatje


Daarnaast schieten de mannen van TPG ook weer niet op door dat beetje sneeuw van gisteren tongue.gif. Daardoor werd het grootste deel van de post, inclusief de RAID kaart waar we nog op wachten, vandaag niet bezorgd.

Al met al staat de server ergens stilletjes boven te wachten totdat alle goeie onderdelen wel aanwezig zijn. Gaat best goed komen, alleen redden we het dit jaar niet meer geloof ik biggrin.gif

Iedereen die dit leest, wees straks voorzichtig met vuurwerk, zodat je volgend jaar nog een paar werkende ogen hebt om het forum te lezen, alle vingers nog om te vliegeren.

Oh ja, niet vergeten, strakkies jullie allemaal nog de beste wensen geven namens het hele team !


2 Pagina's V   1 2 >