Stormvogel's Blog

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 0
2 Pagina's V   1 2 >

Update Windcleaver 2.0

Posted by Stormvogel, 01-08-2007, 13:43

Ik heb de WindCleaver 2.0 is afgelopen zondag 29 juli inmiddels even in de buggy kunnen testen bij een dikke NW 5 Bft, naast een 3 vierkante meter Bora II.
Op het vrij smalle strand van Groote Keeten kon ik met de WindCeaver dezelfde koersen rijden als met de Bora, ondanks de veel mindere kracht die door het kleinere oppervlak van de WindCleaver wordt ontwikkeld.
Al met al een zeer goed resultaat, dat ook aangeeft dat het basisconcept van de WindCleavers goed moet zijn.
Nu maar op naar de Zijper Buggyrace met dezelfde weersomstandigheden als vorig jaar. Daar lijkt het een goede vlieger voor te zijn.


Windcleaver 2.0

Posted by Stormvogel, 23-07-2007, 21:03

De afgelopen week had ik even de tijd om mij weer eens te storten op een zelfbouwprojectje; een WindCleavertje met een oppervlak van 2 vierkante meter, ter vervanging van een 2 vierkante meter Stormvogel.
De aanleiding hiervoor was een korte vakantie met de buggy vorige maand aan de Middellandse Zee bij o.a. La Franqui. Daar waaide toen op een dag een harde Tramontana met flinke windstoten, dus ik besloot voor de veiligheid het eerst maar eens te proberen met de Stormvogel 2.0. Dit was geen succes. Met een AR van 4.7 en een vrij slank profiel is deze vlieger heel snel, maar ook veel te zenuwachtig om er fantsoenlijk mee te kunnen rijden. Het leek wel een Speed van Emiel en Sieger.
Eenmaal weer thuis ben ik vrijwel direct aan de slag gegaan om een getemde 2.0 vierkante meter te ontwerpen op basis van het WindCleaver principe; dat wil zeggen afzonderlijke cellen in de tips, één stofdeel per twee cellen in het middengedeelte en noodzakelijkerwijs om de twee cellen getoomd. Behalve een totaal andere Planview is ook de AR verlaagd naar 4 en zijn de profielen wat dikker. Ook is de vorm van de luchtinlaten aangepast.
Gisteren is de eerste testvlucht geweest bij ZW 4. De WindCleaver 2.0 bleek, tot mijn eigen verbazing, direct en zonder enige toomaanpassing goed te vliegen.
Nu nog afwachten hoe dat zal gaan bij 6 a 7 Bft en in de buggy.

Hieronder een paar foto's.

IPB Image


IPB Image


IPB Image


IPB Image


Windcleaver 4.0 Ontwerp En Bouw

Posted by Stormvogel, 15-03-2007, 23:19

Bij het ontwerp van de WindCleaver 5.5 is voor het middengedeelte gebruik gemaakt van stofdelen uit één stuk waarmee direct twee cellen werden overspannen. Dat scheelde in ieder geval wat uitsnijwerk en er zijn wat minder rimpels na het in elkaar naaien van de vlieger
Omdat het om twee cellen ging was het ook alleen mogelijk om om de twee ribben toomlusjes aan te brengen.

Bij dit nieuwe ontwerp van een WindCleaver 4.0 zal dit idee verder worden uitgewerkt tot stofdelen die drie cellen overspannen, zodat om de drie cellen kan worden getoomd. Om de canopy curve niet al te veel te verstoren, worden d-ribben gebruikt.

De vlieger zal er ongeveer zo uit gaan zien.

IPB Image

De "strepen" op het bovendek zijn stukken van de d-ribben die door Surfplan te groot worden berkend en in deze view door het bovendek heensteken.


Eerste Keer Rijden Met Windcleaver 5.5

Posted by Stormvogel, 11-03-2007, 18:08 in Voortgang bouw Windcleaver 5,5

Gisteren was het dan zover. Gezellig met een heel stel een dagje rijden bij Noordpier en voor het eerst met de WindCleaver in de buggy.
De wind kwam s'ochtends schuin uit zee en was 3 a 4 Bft 's middags vrijwel parallel aan het strand en een dikke 5 bft. Niet echt lekker, maar wel goed voor een uitgebreide kennismaking met de nieuwe vlieger.
Eerst de vlieger maar eens opgelaten om te beoordelen of de toomaanpassing genoeg was geweest. Bij staand vliegeren bleek de aanpassing van middensectie A +1 cm C -1 cm, tips geen aanpassing en tussensectie A +0,5 cm C -0,5 cm prima te zijn. Geen luffen en de vlieger koos pijlsnel en met een explosieve kracht het luchtruim.
Dus vol goede moed een stukje richting Wijk aan Zee / Castricum. Bijna downwind vloog de Wincleaver prima, maar terug moest er gelaveerd worden. In de bocht en was er steeds een neiging tot luffen wat goed ondervangen kon worden door de remlijnen op tijd aan te trekken. Rijdend was er bij het bochtenwerk weinig aan de hand, maar er was een stuk strand dat nat en zacht was en daar kwam je zelfs met de brede banden in vast te zitten. Vastzittend bleek het explosieve karakter van de WindCleaver, gekoppeld aan de iets toegenomen wind en de neiging op toch te luffen zodra de buggy weer ging rijden, wat minder fijn. Kortom verschillende keren had ik meer aandacht nodig bij het blijven zitten dan bij het op tijd aan de remlijnen trekken om de vlieger in de lucht te houden. Voor het eerst van mijn leven werd ik uit de buggy gelift en belandde ik plat op mijn rug in het natte blubberzand. Na veel gedoe was ik een uurtje later weer terug op het basekamp bij Noordpier. Niet met de WindCleaver 5.5, maar met een Bora I 4.5. Dan blijk ook gelijk het grote verschil. Waar de WindCeaver bij het opstijgen explosief is en de neiging heeft aan het windvenster of bij te weinig tegendruk te luffen, stijgt de Bora zeer beheerst en stalled van tijd tot tijd bijna

Volgende stap wordt de toom nogmaals bet dezelfde verschuiving aanpassen.

Nog even een foto van de WindCeaver in volle glorie, speciaal voor de foto gevlogen door Ivar bij een flinke 5 Bft.

IPB Image

UPDATE
VERDERE AANPASSING TOOM PER 10 APRIL 2007

Na laatste toomaapassing, waardoor de vlieger nog steiler staat, blijkt deze in de buggy bij weinig wind iets te gaan stallen. Daarom de middensectie weer iets vlakker gezet door de A -0,5 cm en C +0,5 cm.
De totale aanpassing is hierdoor geworden:

Tipsectie niets
Tussensectie A +1 cm en C -1 cm
Middensectie A+1,5 cm en C-1,5 cm

Nu maar weer wachten op wind om verder te testen


Maidenvlucht Windceaver 5.5

Posted by Stormvogel, 04-03-2007, 21:58

Vanmiddag ben ik, direct nadat ik klaar was met tomen, even snel naar het strand gegaan om te zien hoe de WindCleaver zou vliegen met de standaard toom van Surfplan. Het weer was somber, dus niet er gunstig voor een paar "pakkende" foto's en bovendien was de wind ook nog vlagerig oost, dus geen omstandigheden om de vlieger even een tijdje in de dode hoek te laten hangen voor een knappe foto.
Toch heeft mijn vrouw nog een paar aardige foto's van de maidenvlucht kunnen maken.

Tijdens de eerste vlucht blijk dat de vlieger direct vliegt met de door Surfplan uitgerekende toom, maar wel de neiging heeft om aan de rand van het windvenster te luffen. Dit valt te ondervangen door op tijd te remmen, maar in de buggy wordt dit waarschijnlijk een probleem. De vlieger moet iets meer achterover staan. Dit achterover stellen ga ik doen op dezelfde manier doen zoals dat bij de Bora's en Vampires gebeurt met een steltoompje.

Naar eerst de foto's van de maidenvlucht.

Voor het eerst op het koude, natte zand.
IPB Image

Bovendek
IPB Image

Strakke TE
IPB Image

In vlucht van voren
IPB Image

In vlucht van achteren
IPB Image

En zo ziet ie eruit als je de touwtjes in handen hebt.
IPB Image



Voortgang Windcleaver 5,5 Deel 3

Posted by Stormvogel, 28-02-2007, 00:00 in Voortgang bouw Windcleaver 5,5

Zo, hij zit in elkaar en ik ben aan het tomen begonnen.
Het is wel een hele lap onder de naaimachine zo'n 5,5 vierkante meter, als je nog nooit zo'n grote vleiger hebt gemaakt.
Hieronder de foto's van de 'geboorte' en een indruk van hoe hij er ongeveer uit gaat zien.
Ik was van plan de primaire toom van A naar C uit één stuk te maken, maar zie daar bij nader inzien vanaf.
Het wordt een aparte A-toom die met een V-lijntje wordt verbonden met de C-toom. Dus semi uit één stuk.
Op deze manier kan iedere primaire toom aan beide kanten voorzien worden van een genaaide lus en hoeven er minder knoopjes gebruikt te worden.

Hier dan de foto's.

IPB Image
De vlieger zit binneste buiten en opgerold in één cel na het stikken van de laatste naad.

IPB Image
IPB Image
IPB Image
De vlieger via de nog open TE weer terug keren en uitrollen.

IPB Image
Een eerste impressie van hoe het er uit gaat zien.


Langeafstandsbuggiën

Posted by Stormvogel, 05-02-2007, 22:42

Het leuke van het rijden in de buggy vind ik de lange afstandsritten over het strand. Hier bij ons in de kop van Noord-Holland is dat bijvoorbeeld van Petten naar Den Helder. Een enkele reis van ongeveer 21 km. Het lekkerst rijdt het met de wind vanuit zee haaks op het strand. Dat is een W tot WNW wind. Bij die windrichting ervaar je zowel de ene als de andere kant op ongeveer dezelfde kracht op je lichaam, zodat het niet eerst een klein uurtje vlierenfluiten is om je vervolgens twee uur uit de naad te werken om weer op het uitgangspunt terug te komen. Het leuke aan zo'n rit is niet alleen de afstand, maar vooral de steeds wisselende gesteldheid van het strand.
Het mooiste en breedste strand heb je rond de dagen dat er springvloed is en er recent een flinke storm is geweest. Afgelopen vrijdag 2 februari was zo'n dag waarop dat alles mooi samen viel.
Volgens de verwachting zou de dag met weinig wind uit WZW beginnen. De wind zou in de loop van de dag toenemen tot 4 a 5 en draaien naar NW. Het was rond 12 uur eb en twee dagen voor springvloed. Bovendien had het in de weken ervoor diverse malen behoolijk gestormd, dus dat beloofde een breed en hard strand.
Kortom een ideale dag om een rit van mijn "to do" lijstje te gaan maken. Van Noordpier (de noordelijke pier van het Noordzee Kanaal) naar de Hondsbossche Zeewering bij Camperduin. Een afstand van ongeveer 30 km. Door de verwachte draaiing van de wind zou terugkomen geen enkelprobleem moeten zijn.

En zo was het ook. Het was een heerlijke relaxte rit met een Bora 4,5 m en een kruissnelheid van ongeveer 40 a 45 km per uur. De Bora was aan de kleine kant, omdat de wind uiteindelijk minder toenam dan werd verwacht en ook minder naar NW draaide.

Hieronder en plaatje van de Tracklog in Google Earth van deze heerlijke rit die ik zeker nog een paar keer zal gaan maken.

IPB Image




Voortgang Windcleaver 5.5 Deel 2

Posted by Stormvogel, 05-02-2007, 21:55

Eindelijk ben ik klaar met het uitsnijden van de stof. Het resultaat is altijd weer een bergje ongeregeld, zoals op de foto is te zien.

IPB Image

Het volgende klusje wordt het aan elkaar stikken van de delen die het patroon in het bovendek gaan vormen. Het begint er sterk op te lijken dat het een wit met rode vlieger wordt.


Voortgang Bouw Windcleaver 5,5

Posted by Stormvogel, 19-11-2006, 14:09 in Voortgang bouw Windcleaver 5,5

Zo moet hij er uiteindelijk ongeveer uit gaan zien:
IPB Image

En dit zijn de mallen die ervoor gebruikt gaan worden:
IPB Image

De eerste ribben liggen op de snijtafel:
IPB Image


Eindelijk Weer Tijd Voor De Zelfbouwprojecten

Posted by Stormvogel, 19-11-2006, 13:16

Na een verhuizing en alle rompslomp die daar bij komt kijken, is eindelijk de tijd aangebroken om me weer eens op mijn zelfbouwprojecten te storten.
De toom van de Windcleaver 3,7 is beter afgesteld, maar is nog niet optimaal. Luffen doet ie in ieder geval niet meer.
Bij de Windcleaver 5,5 ben ik begonnen met het uitsnijden van de Chikara. Ik heb daarvoor nu een eigen ruimte met een grote tafel tot mijn beschikking; wat wil een mens nog meer.
Ik ben van plan om "ter leering ende vermaek" regelmatig foto's van de voortgang hier in mijn blog te zetten in een apart hoofdstukje.
Zo gauw een paar foto's plaatsen en weer verder met uitsnijden.


2 Pagina's V   1 2 >