Ad Branger

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 5

Springen Met Een Vlieger

Posted by Ad Branger, 07-12-2006, 21:26 in Springen met een vlieger

Springen met een vlieger

Ik ben bepaald geen liefhebber van deze tak van vliegeren, maar als ik de verhalen soms lees op het forum dan wordt onderstaande vraag naar mijn mening te weinig gesteld en nemen sommige vliegeraars onnodig veel risicoís. Reden genoeg om een poging te wagen een verklaring te geven waarom de ene vlieger beter geschikt is om mee te springen dan de ander.


Wat is nu de ideale vlieger om mee te springen?

Springen met een windkracht van 5-6 Bft (of meer) met een klein matras van bijvoorbeeld 2 vierkante meter is echt vragen om grote ongelukken. Een goede vlieger om mee te springen moet je nooit te klein kiezen. Een minimum maat voor een dergelijke vlieger zou 5 ŗ 6 vierkante meter moeten zijn. Ik ben absoluut geen voorstander van te groot, maar springen in veel wind met een kleine maat is heel gevaarlijk. Niet doen dus! Ze zijn te snel en hebben te weinig oppervlak om je te dragen. Het risico op een onplezierige lancering met daarbij een harde landing is zeer groot. Moet je dan met windkracht 6 met een niet depowerbare matras van 6 vierkante meter gaan springen? Nee, ook dat is vragen om moeilijkheden. Springen doe je, zeker als je nog onervaren bent, bij voorkeur met minder wind en met een behoorlijke maat vlieger. Hier nog een aardige uitleg van de zogenaamde "pendulum jump".

Om te springen heb je in elk geval lift nodig. Maar liefst niet alleen brute trekkracht. Je wilt tenslotte niet afgeschoten worden. Behalve lift dus ook nog enige vorm van ďvoortgangĒ, vooral niet te snel, maar ook niet te langzaam. De liftkracht is niet exact gelijk aan de trekkracht. Dat kun je hier nog eens nalezen. De trekkracht is het resultaat van de lift en de drag. De verhouding van deze twee krachten, de efficiŽntie, is van belang voor de mate waarin een vlieger geschikt is om mee te springen. De verschillen tussen deze verhoudingen zijn bij de diverse vliegers cijfermatig minimaal, maar v.w.b. de uitwerking zeer goed merkbaar. En als je niet uitkijkt, voelbaar.


CategorieŽn vliegers

Als we aan de hand van die verhouding nu voor het gemak de vliegers even in 3 categorieŽn verdelen dan zou je de volgende indeling kunnen maken:

1. Hoge L/D verhouding: erg efficiŽnt.
Vliegers die veel lift en weinig drag hebben. Die zijn erg efficiŽnt en dus ook snel. De Yakuza, Vampir Race, Nitro, RM+, enz. vallen in die categorie en inderdaad, het zijn allemaal racematrassen. Ze zijn zo snel, dat ze ook snel aan de rand van het windvenster staan. Daar is hun trekkracht weer veel minder. Zo lang je ze maar in het midden van het windvenster weet te houden zou je er best goed mee kunnen springen. Dat is echter bijzonder lastig. Hierdoor zijn ze niet, of in elk geval veel minder, geschikt om mee te springen.

Libre Vampir Race: hoge aspect ratio, zeer efficiŽnt, voor het mooi iets te snel.
IPB Image

2. Lage L/D verhouding: niet efficiŽnt.
Vliegers die in verhouding erg veel drag hebben. Denk aan een Nasawing. Heel veel drag, heel veel trekkracht, maar door die drag totaal niet efficiŽnt en dus relatief langzaam. Met alle respect voor de Nasawing, maar het is niet de ultieme vlieger om mee te springen.

De Nasawing: veel trekkracht, maar niet ideaal om mee te springen.
IPB Image

3. Gemiddelde L/D verhouding: gemiddeld efficiŽnt.
We moeten ergens in het midden uit zien te komen. Ze moeten lekker veel lift hebben maar ook genoeg drag om te voorkomen dat ze te snel worden. Denk bijvoorbeeld aan een Blade of een Crossfire. Lekker stabiel en geschikt om mee te springen.

De Blade: lekker veel lift, niet al te snel; prima om mee te springen.
IPB Image

Depowerbaar

Nog mooier wordt het als de vlieger depowerbaar is (zoals veel Arc-achtige vliegers, de Ozone Acces, veel Flysurfer modellen, etc.), dan wordt het, behalve veel prijziger, allemaal veel beter controleerbaar. Met depower kun je immers prima de hoeveelheid kracht en snelheid regelen.

Ozone Acces: genoeg lift, prima regelbaar door depower.
IPB Image

Denk eraan: springen is per definitie niet zonder gevaar, dus als je nog onervaren bent: begin voorzichtig, in niet al te veel wind, gebruik geen klein matras, bescherm jezelf goed (een helm op je hoofd is echt geen overbodige luxe) en zorg dat je niet alleen bentÖ


Ad Branger, december 2006



Comments

There are no comments on this entry


 
« Next Oldest · Ad Branger · Next Newest »