Ad Branger

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 5

Vampir Versteltoom Versie 2

Posted by Ad Branger, 03-09-2006, 17:39 in Vampir versteltoom versie 2

Libre Vampir versteltoom versie 2

Met enige regelmaat komt de Libre Vampir versteltoom ter sprake. Hij is gebaseerd op het principe van de verstelbare toom van de Libre Bora en wordt bij de Vampir toegepast als gevolg van het feit dat er een aantal Vampir matrassen last hadden van een onvoorspelbaar stuurgedrag en inklappen op momenten dat ze dat niet zouden moeten doen. Meestal is het probleem dat de vlieger te licht staat afgesteld. M.a.w. de invalshoek is iets te klein. Met de versteltoom kun je de A- en C-toomlijnen aanpassen in lengte en daarmee de invalshoek groter (A langer en C korter) of kleiner (A korter en C langer) maken. Vaak is het onduidelijk hoe de versteltoom gemaakt moet worden en hoe hij werkt.

Er zijn diverse mogelijkheden om de instelling te bereiken. De meest gangbare versie, die tot op heden veel gebruikt werd, wordt in dit onderwerp besproken. Deze eerste versie van de versteltoom van Libre, die veel werd gebruikt voor de Vampir en Vampir Race, is in 2006 op enkele punten verbeterd. Het principe is echter gelijk aan de vorige versie.

De wijzigingen:

1. De 3 korte tussenlijntjes, waarmee de A- B- en C-lijnen werden verbonden aan de toggle, worden bij het gebruik van deze versteltoom niet meer toegepast.

2. De kattenklauw, die voor de verstelling zorgt, is verbeterd. De verbeterde kattenklauw zal minder snel uit zichzelf schuiven.

3. De koppeling van de A- en C-lijnen is gewijzigd. Omdat de korte tussenlijntjes zijn vervallen is het niet verstandig om de 3 gebundelde lussen met een kattenklauw te bevestigen. De kans op los schieten is te groot en bovendien wordt de knoop erg dik.

De nieuwe uitvoering wordt door Libre vanaf 2006 op veel matrassen toegepast.
Hierbij een korte handleiding en een toelichting van de belangrijkste gevolgen ervan.


Handleiding versteltoom versie 2

1. Begin met de originele, niet instelbare, toom.



2. Leg de toomlijnen die je wilt verstellen nu, nog bevestigd aan de korte tussenlijntjes, naast elkaar en markeer de toomlijnen op de langere A- B- en C-lijnen. De markering komt in dit geval niet op de korte tussenlijntjes, want die worden verwijderd. Markeren op één van de lijnen per bundel van drie is voldoende. Dit is de basisinstelling.


3. Maak een verstelsetje als op deze foto. Gebruik een stevig stuk toomlijn (blauw gaat naar de A- en C-lijn, geel gaat naar de B-lijn). Om de originele toom zoveel mogelijk te benaderen is het verstandig de lengte van de lijnen in de versteltoom zoveel mogelijk overeen te laten komen met de 3 korte tussenlijntjes, die bij punt 5 komen te vervallen.



4. Voor de kattenklauw aan het verstellijntje wordt nu een verbeterde uitvoering gebruikt.

In detail:



5. Verwijder de 3 korte tussenlijntjes, die bij de originele toom tussen de A-, B- en C-lijnen en de toggle worden gebruikt.


6. Maak de toomlijnen nu zodanig vast aan het verstelsetje dat de markering weer gelijk is en dus de lengte weer is zoals standaard. Dit is een belangrijke stap, want als de basisinstelling hier ongelijk is, dan trek je een lelijke deuk in je matras. Bij deze versie en met deze knopen is die kans overigens kleiner dan in de oude / eerste versie. De A- en C-lijn gaan aan het schuiflijntje en de B-lijn aan de vaste lus.


7. De B-lijn kan gewoon met een kattenklauw.



8. De A- en C-lijn worden uitgevoerd met een halve steek. Het knoopje aan het eind van het lijntje zorgt er voor dat de knoop geborgd is.

In detail:



9. Nu kun je met het schuivende gedeelte de lengte variëren tussen de A- en C-toomlijn en zodoende proefondervindelijk de juiste instelling bepalen. Bij de Vampir zal een verlenging van de A-lijn met 5-20 mm meestal voldoende zijn. Een te kleine invalshoek is niet goed, maar te groot is ook niet wenselijk. Let dus ook op de mogelijke "bijwerkingen", die ik hieronder beschrijf.

Voorbeeld van een ingestelde uitvoering:



De gevolgen

Met deze instelling wijzig je de invalshoek. Dat is de hoek waarmee de lucht aanstroomt t.o.v. de koorde van het profiel, waarbij de koorde de lijn is van het voorste punt van het profiel naar het achterste punt.

Een kleinere invalshoek geeft minder lift en ook minder drag. Deze hoek zal, omwille van de snelheid bij een racematras, altijd zo minimaal mogelijk zijn. Meestal is de ingestelde hoek rond de o graden of zelfs iets negatief (bij voldoende camber). Zoals gezegd is het probleem bij enkele Vampir's dat de invalshoek iets te klein is. De A-lijn zal in een dergelijk geval dus iets langer moeten worden. De invalshoek is echter één van de belangrijkste aspecten van een matras en een aanpassing kan ingrijpende gevolgen hebben. Maak je de A-lijn langer (en bij deze verstelmogelijkheid automatisch de C-lijn korter) dan kan dat de stabiliteit ten goede komen, maar er zijn nog enkele verschijnselen die zich voor kunnen doen:

1. De matras kan lastiger stijgen.
2. De matras kan minder goed bestuurbaar worden.
3. De lift, en dus ook de trekkracht, zal toenemen.
4. De snelheid zal afnemen.
5. Het windvenster van de matras wordt kleiner.
6. De upwind eigenschappen worden minder.
7. De matras zal sneller stallen.

Maak je de A-lijnen juist korter (en bij deze verstelmogelijkheid automatisch de C-lijn langer) dan gebeurd het tegenovergestelde van bovenstaande punten. Dat lijkt ideaal, maar tekort betekend een grotere kans op een inklappende voorzijde van de matras (frontstall of luffen). Naarmate de invalshoek kleiner wordt kan de matras dus instabieler worden.

Zoals alles bij een matras blijft ook deze A-C-toominstelling een compromis.

Ad Branger, september 2006



Comments

There are no comments on this entry


 
« Next Oldest · Ad Branger · Next Newest »