Ad Branger

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Rating 5

Vampir Versteltoom

Posted by Ad Branger, 25-08-2006, 20:46 in Vampir versteltoom versie 1

Libre Vampir versteltoom versie 1

Met enige regelmaat komt de Libre Vampir versteltoom ter sprake. Hij is gebaseerd op het principe van de verstelbare toom van de Libre Bora en wordt bij de Vampir toegepast als gevolg van het feit dat er een aantal Vampir matrassen last hadden van een onvoorspelbaar stuurgedrag en inklappen op momenten dat ze dat niet zouden moeten doen. Meestal is het probleem dat de vlieger te licht staat afgesteld. M.a.w. de invalshoek is iets te klein. Met de versteltoom kun je de A- en C-toomlijnen aanpassen in lengte en daarmee de invalshoek groter (A langer en C korter) of kleiner (A korter en C langer) maken. Vaak is het onduidelijk hoe de versteltoom gemaakt moet worden en hoe hij werkt. Hierbij een korte handleiding en een toelichting van de belangrijkste gevolgen ervan.

Er zijn diverse mogelijkheden om de instelling te bereiken. Dit is de eerste en meest gangbare versie, die tot op heden met veel succes gebruikt werd voor de Vampir en Vampir Race. In 2006 is de versteltoom op enkele punten verbeterd. Deze verbeterde versie wordt in dit onderwerp beschreven.

Handleiding versteltoom versie 1

1. Dit is de originele, niet instelbare, toom.
IPB Image


2. Leg de toomlijnen die je wilt verstellen nu (nog niet vastgemaakt aan je verstelset) naast elkaar en markeer de toomlijnen als op de foto. Dit is de basisinstelling.
IPB Image


3. Maak een verstelsetje als op deze foto. Gebruik een stevig stuk toomlijn.
IPB Image


4. Maak de toomlijnen nu zodanig vast aan het verstelsetje dat de markering weer gelijk is en dus de lengte weer is zoals standaard. Dit is een belangrijke stap, want als de basisinstelling hier ongelijk is dan trek je een lelijke deuk in je matras. De A- en C-lijn gaan aan het schuiflijntje en de B-lijn aan de vaste lus.
IPB Image


5. Nu kun je met het schuivende gedeelte de lengte variëren tussen de A- en C-toomlijn en zodoende proefondervindelijk de juiste instelling bepalen. Bij de Vampir zal een verlenging van de A-lijn met 5-20 mm meestal voldoende zijn. Een te kleine invalshoek is niet goed, maar te groot is ook niet wenselijk. Let dus ook op de mogelijke "bijwerkingen", die ik hieronder beschrijf.
IPB Image


De gevolgen

Met deze instelling wijzig je de invalshoek. Dat is de hoek waarmee de lucht aanstroomt t.o.v. de koorde van het profiel, waarbij de koorde de lijn is van het voorste punt van het profiel naar het achterste punt.

Een kleinere invalshoek geeft minder lift en ook minder drag. Deze hoek zal, omwille van de snelheid bij een racematras, altijd zo minimaal mogelijk zijn. Meestal is de ingestelde hoek rond de o graden of zelfs iets negatief (bij voldoende camber). Zoals gezegd is het probleem bij enkele Vampir's dat de invalshoek iets te klein is. De A-lijn zal in een dergelijk geval dus iets langer moeten worden. De invalshoek is echter één van de belangrijkste aspecten van een matras en een aanpassing kan ingrijpende gevolgen hebben. Maak je de A-lijn langer (en bij deze verstelmogelijkheid automatisch de C-lijn korter) dan kan dat de stabiliteit ten goede komen, maar er zijn nog enkele verschijnselen die zich voor kunnen doen:

1. De matras kan lastiger stijgen.
2. De matras kan minder goed bestuurbaar worden.
3. De lift, en dus ook de trekkracht, zal toenemen.
4. De snelheid zal afnemen.
5. Het windvenster van de matras wordt kleiner.
6. De upwind eigenschappen worden minder.
7. De matras zal sneller stallen.

Maak je de A-lijnen juist korter (en bij deze verstelmogelijkheid automatisch de C-lijn langer) dan gebeurd het tegenovergestelde van bovenstaande punten. Dat lijkt ideaal, maar tekort betekend een grotere kans op een inklappende voorzijde van de matras (frontstall of luffen). Naarmate de invalshoek kleiner wordt kan de matras dus instabieler worden.

Zoals alles bij een matras blijft ook deze A-C-toominstelling een compromis.

N.B. Met dank aan Erik Koldenhof voor de duidelijke foto’s.

Ad Branger, augustus 2006



Comments

There are no comments on this entry


 
« Next Oldest · Ad Branger · Next Newest »